ترفند کامپیوتر

آموزش شکستن رمز عبور فایل زیپ

blank

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که فایل زیپی را دانلود کرده و رمز عبور آن را پیدا نکنید. در این پست قصد داریم نحوه حذف رمز عبور از فایل زیپی را که رمز عبور آن را نمی دانید آموزش دهیم.  با این ترفند خواهید توانست تمامی فایل های زیپی را که رمز عبور دارند باز کنید. قبل از شروع لازم است که بدانید تنها راه انجام این کار آن است که برنامه ای را دانلود کنید که رمز عبور فایل زیپ را کرک می کند. نصب و کار با این برنامه ها زمانبر و پیچیده است و شکستن رمز فایل زیپ گاهی چندین روز به طول می انجامد. برای شکستن قفل و رمز فایل های زیپ دو راه رایگان وجود دارد که هر کدام از آنها توضیح داده شده اند.

روش اول: شکستن قفل فایل با استفاده از برنامه قفل شکن

  • گام اول: برنامه قفل شکن امنی را دانلود کنید.

 همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم تنها راه شکستن قفل فایل زیپ استفاده از برنامه های قفل شکن است. احتمال آلودگی برنامه های قفل شکن به ویروس و دیگر بدافزارها بسیار بالا است؛ پس بهتر است قبل از ادامه کار به بررسی شیوه های مرور ایمن در اینترنت و نصب نرم افزار آنتی ویروس روی سیستم خود اقدام نمایید. اکثر نسخه های آزمایشی و رایگان برنامه های قفل شکن، تنها قادرند که رمزهای عبور کوتاه را کرک کنند. نکته مهم درک ریسکی است که در دانلود و نصب برنامه های قفل شکن نهفته است. 

blank اگر برنامه قفل شکنی را دیدید که کرک نامحدود و رایگان ارائه می دهد از دانلود آن اجتناب کنید، زیرا این برنامه با احتمال بالایی بدافزار است.

  • گام دوم: خود را برای صرف زمان زیاد جهت شکسته شدن قفل فایل آماده کنید.

اکثر برنامه های رمز گشایی و قفل شکن ها چند ساعت زمان نیاز دارند تا حتی ساده ترین کلمات عبور را حدس بزنند؛ در واقع، گاهی فرایند شکستن قفل فایل  چندین روز انتظار طول می کشد. هیچ راهی برای شکست قفل ها طی چند دقیقه وجود ندارد. هر سرویسی که ادعای شکست قفل ها را در زمانی کوتاه تر از چندین ساعت دارد، احتمالا بدافزار و آلوده به ویروس است و باید به سلامت برنامه و صحت ادعای آن شک کنید.

  • گام سوم: برنامه های در حال اجرا روی دسکتاپ را ببندید.

برای شکست قفل فایل رمز دارد، نیاز به بالاترین سرعت پردازنده کامپیوتر دارید، بنابراین پس از اجرای برنامه قفل شکن لازم است که تمامی برنامه های سنگین در حال اجرای روی کامپیوترتان، همانند فتوشاپ، بازی های ویدئویی، پخش کننده های صوتی و تصویری و … را ببندید. دقت کنید که حتی با حداکثر سرعت پردازشی رایانه ای که در حال شکستن گذرواژه پوشه ZIP است هم امکان دارد روند کار چند روز طول بکشد.

  • گام چهارم: پوشه زیپ قفل دار را روی دسکتاپ قرار دهید.

در این گام می بایست پوشه ZIP قفل شده را روی دسکتاپ قرار دهید تا راحت تر بتوانید به دایرکتوری و یا مسیر آن دسترسی پیدا کنید. قبل از آنکه بخواهید برنامه قفل شکن را باز کنید، می بایست فایل را به دسکتاپ منتقل کرده باشید. میتوانید پس از انتخاب پوشه حاوی فایل زیپ مورد نظر، با فشار دادن Ctrl + C (ویندوز) و یا دکمه های  Command ⌘ + C بر روی کامپیوترهای مک و در ادامه با رفتن به دسکتاپ و فشار دادن Ctrl + V در ویندوز و Command  ⌘ + V در کامپیوترها و لپ تاپ های اپل فایل زیپ را کپی و پیست کنید. اگر پوشه ZIP قفل شده مورد نظرتان بر روی تلفن همراه و یا تبلت قرار دارد، می بایست فایل را با استفاده از روش های انتقال فایل میان گوشی و کامپیوتر بر روی دسکتاپ خود منتقل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، می توانید نگاهی به روش های انتقال فایل میان موبایل و کامپیوتر بیندازید.

روش دوم: شکستن قفل فایل زیپ با استفاده از John the Ripper

John the Ripper برنامه رایگانی مبتنی بر خط فرمان است که می تواند در رمزگشایی کلمات عبور فایل ها مورد استفاده قرار گیرد. این برنامه رایگان است، ولی نصب و استفاده از آن کمی مشکل است. برای شکستن قفل فایل های زیپ با استفاده از این برنامه می بایست گام های زیر را طی نمایید.

  • گام اول: برنامه را دانلود کنید.

مرورگر کامپیوتر خود را باز کرده و به آدرس /http://www.openwall.com/john  بروید و در ادامه بر روی پیوند John the Ripper 1.8.0-jumbo-1 (اندازه فایل برنامه در نسخه ویندوز، ZIP، 34 مگابایت است) کلیک کنید. برای پیدا کردن مسیر فایل برنامه کمی صفحه را به پایین اسکرول کرده و به دنبال عبارت  “community enhanced version” بگردید. نسخه ای از برنامه را که در این بخش قرار داده شده است دانلود کنید.

دانلود برنامه جان د ریپر

دانلود برنامه جان د ریپر

  • گام دوم: برنامه را اکسترکت کنید.

 حالا می بایست نسخه اجرایی برنامه را از فایل زیپ دانلود شده استخراج کنید.برای این منظور بر روی پوشه دانلود شده دوبار کلیک کرده و در ادامه بر روی برگه Extract کلیک کرده و در ادامه بر روی گزینه Extract all کلیک کنید و در اخر بار دیگر روی گزینه Extract کلیک کرده و منتظر باز شدن پنجره بمانید.

  • گام سوم: نصب برنامه جان ریپر (John The Ripper) 

این برنامه را نمی توان همانند برنامه های معمولی نصب کرد و نیاز به کمی ترفند و حقه در نصب آن خواهید داشت.

  1. در ابتدا باید با قرار دادن پوشه اکسترکت شده برنامه روی دسکتاپ کامپیوتر، نام آن را به “john” تغییر دهید.
  2. حال بایستی در پنجره استخراجی که روی صفحه نمایش کامپیوتر باز می شود، بر روی پوشه “john180j1w” کلیک کنید.
  3. Ctrl + C را فشار دهید و در ادامه دسکتاپ را باز کنید، سپس Ctrl + V را فشار دهید.
  4. بر روی پوشه راست کلیک کرده و از میان گزینه ها، گزینه Rename را کلیک کنید حال در بخش نام پوشه عبارت john را تایپ کنید. در آخر دکمه Enter و یا ↵ را فشار دهید.
  • گام چهارم: پوشه ZIP قفل دار را در پوشه “Run” برنامه Jhon قرار دهید.

پوشه حاوی فایل زیپ قفل را با کلیک کردن بر روی آن و با فشار دادن Ctrl + C کپی کنید، حال پوشه “john” را باز کرده و در ادامه پوشه “run” که داخل پوشه jhon قرار دارد را باز کنید، روی فضای خالی که درون پوشه run وجود دارد کلیک کرده و Ctrl + V را فشار دهید تا فایل زیپ قفل دار به پوشه run برنامه منتقل شود.

  • گام پنجم: باز و اجرا کردن برنامه با استفاده از خط فرمان کامپیوتر

دستورالعمل باز کردن این برنامه خط فرمان رایانه شما است. برای این منظور می بایست گام های زیر را طی نمایید: 

  1. بر روی start دسکتاپ که با تصویر Start Image titled Windowsstart.png مشخص شده است، کلیک کنید.
  2. حال در قسمت شروع عبارت command prompt را تایپ کنید.
  3. در انتها می بایست بر روی  Image titled Windowscmd1.png Command Prompt که در بخش بالایی استارت ویندوز قرار دارد کلیک کنید.
  • گام هفتم: تغییر دادن دایرکتوری

در این مرحله می بایست دایرکتوری را به پوشه “run” تغییر دهید. برای این منظور، درون صفحه کامند پرامپتی که طی گام قبل باز کرده اید آدرس cd desktop/john/run را وارد کرده و دکمه اینتر ↵ را فشار دهید.

  • گام هشتم: دستور “run” را وارد کنید!

حال در صفحه کامند پرامپت عبارت zip2john.exe name.zip > name.hash را تایپ کنید (مطمئن شوید که نام “name” را با نام پوشه ZIP خود جایگزین کنید) و در ادامه دکمه ↵ ​​Enter را فشار دهید. برای مثال اگر می خواهید قفل رمز یک پوشه ZIP با نام hello را بشکنید می بایست دستوری که در صفحه کامند پرامپت وارد می کنید شامل کاراکترهای  “hello”، zip2john.exe Hello.zip> hello.hash باشد. 

  • گام نهم: هش مرتبط با پوشه ی ZIP قفل شده را تعریف کنید!

 در بخش آدرس نام name.hash که در گام قبل داشتیم می بایست نام فایل زیپ قفل دار را وارد کنید تا پس از فشردن ↵ ​​Enter هش مرتبط با آن فایل ایجاد شود. در این مرحله، رمز عبور آماده کرک شدن است.

  • گام دهم: شروع به شکستن رمز عبور کنید.

در صفحه کامند پرامپت عبارت john.exe –pot=name.pot –wordlist=john/run/password.lst name.hash را وارد کرده و دکمه اینتر ↵ را فشار بدهید. پس از فشردن دکمه اینتر برنامهJohn the Ripper شروع به مقایسه گذرواژه فایل ZIP مورد نظر با رمزهای عبور موجود در پایگاه داده خودو کلمات عبور موجود خواهد کرد. دقت کنید که بایستی به جای name موجود در آدرس های “name.pot” و “name.hash” نام پوشه ZIP قفل شده خود را جایگزین کنید. فایل password.lst حاوی لیستی از کلمات عبور و جایگشت های آنها است.

  • گام یازدهم: نمایش رمز عبور کرک شده 

به محض شکسته شدن قفل و رمز عبور فایل زیپ، عبارت “Session complete” در بخش پایینی Command Prompt ظاهر می شود. در این مرحله می توانید عبارت type name.pot را درون صفحه کامند پرامپت تایپ کنید تا رمز عبور فایل زیپ بر روی صفحه نمایش ظاهر شود. دقت کنید که در این بخش هم می بایست نام پوشه حاوی فایل زیپ قفل دار  را به جای “name” جایگزین کنید. پس از تایپ کردن دستور مورد نظر کلید اینتر را فشار دهید.

 

مطالب مرتبط