اخبار فناوری

آشنایی کامل با سامانه همتا

آشنایی کامل با سامانه همتا

آشنایی کامل با سامانه همتا (طرح رجیستری و انتقال مالکیت)

شاید بسیاری از کاربران نام سامانه همتا را شنیده باشند ولی ندانند که نحوه استفاده و کار با سامانه همتا چگونه است. ما در این مقاله می خواهیم این سامانه را به شما معرفی کرده و و نحوه کار با آن را به صورت کامل شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

سامانه همتا

در ابتدا می خواهیم به شما بگوییم که سامانه همتا چیست و در چه مواقعی از آن استفاده می شود؟ در واقع سامانه همتا یک پایگاه اختصاصی برای ثبت اطلاعات گوشی های موبایل می باشد. دسترسی به اطلاعات این سامانه از طریق سایت سامانه همتا، کد دستوری USSD، پیامک یا حتی اپلیکیشن ممکن است. پروسه انجام کار با با این سامانه و نحوه بکارگیری تمام مواردی که بیان شد، بسیار ساده بوده و شما به آسانی می ‌توانید کار با این سامانه را یاد بگیرید.

ولی واقعاً هدف از پیاده سازی سامانه همتا چیست؟ در اصل هدف از ارائه این سامانه آن است که کاربران در حین خرید یک گوشی مطمئن باشید که دستگاه قاچاق نبوده و به طور رسمی وارد کشور شده است. همین طور این سامانه سبب می ‌شود تا طبقه بندی اطلاعات گوشی ها و کاربران آن ها به طور دقیق و درست انجام شده و مشخص شود که هر گوشی به چه فردی تعلق دارد و چه کسی می‌ تواند با سیم کارت خود از آن استفاده نماید. پس سامانه همتا پایگاه اطلاعاتی را فراهم کرده است تا گوشی های موبایل طبقه‌بندی شده و امکان مشخص کردن گوشی های غیر قاچاق و انتقال مالکیت و غیره را ایجاد می‌ کند.

طرح رجیستری موبایل

آیا می دانید طرح رجیستری موبایل چیست؟ در اصل طرح رجیستری موبایل طرحی است که برای جلوگیری از ورود گوشی های قاچاق به داخل کشور اجرا شده است و این طرح باعث شده است که حتما تمام گوشی هایی که در داخل کشور از اپراتوهای داخلی سرویس گیری می ‌کنند به نام فردی ثبت شوند و به طور قانونی و با پرداخت حق گمرک وارد کشورمان شوند. در صورتی که گوشی که از کشور دیگری وارد کشور شود و در این سامانه ثبت نشود، امکان استفاده از گوشی برای کاربر وجود ندارد. پس به زبان ساده طرح رجیستری سبب می‌ شود تا امکان استفاده از گوشی های قاچاق در داخل ایران ممکن نباشد.

تا اینجا متوجه شدیم که طرح رجیستری موبایل و سامانه همتا دو مقوله مرتبط به یکدیگر هستند. بنابراین سامانه همتا به کاربران اجازه می‌دهد تا به پایگاه اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند که به واسطه طرح رجیستری موبایل ارائه گردیده است. در حال حاضر با توجه به اینکه طرح رجیستری موبایل امکان استفاده از گوشی های قاچاق را در کشورمان، ایران غیر ممکن کرده است، کاربران باید در حین خرید یک گوشی جدید به شدت به این مسئله توجه کرده و گوشی را خریداری کنند که قاچاق نباشد و به طور قانونی وارد کشور شده است. در اینجاست که باید از سامانه همتا برای بررسی این موضوع و قاچاق نبودن گوشی استفاده نمود.

چگونگی اطمینان از اصالت گوشی و از قاچاق نبودن

فرض کنید می خواهید یک گوشی جدید خریداری کنید. اگر مطالب بالا را به خوبی مطالعه کرده باشید، متوجه شده اید که باید اطمینان حاصل کنید که گوشی مورد نظر قاچاق نیست. همانطور که گفته شد، بهترین روش برای انجام این کار، استفاده از سامانه همتا است. سامانه همتا به شما این امکان را خواهد داد تا با استفاده از روش های مختلف از اصالت گوشی و قاچاق نبودن آن مطمئن شوید. در ادامه این مطلب یکی از بهترین روش های موجود برای تعیین اصالت گوشی از طریق سامانه همتا را شرح خواهیم داد.

بر روی گزینه استعلام اصالت کلیک کنید

  • ابتدا به سامانه همتا بروید.
  • حا در این بخش بر روی گزینه استعلام اصالت کلیک کنید.

کد IMEI گوشی را وارد نمایید

  • در این قسمت به کد IMEI گوشی که می‌خواهید خریداری کنید، نیاز دارید و باید آن را وارد کنید و روی گزینه جستجو بزنید.

تکمیل فرآیند ریجستری

در صورتی که گوشی که قصد خریدش را دارید در سامانه همتا ثبت شده باشد و گوشی قاچاق نباشد، ظرف چند ثانیه مشخصات دستگاه نمایش داده خواهد شد. در این شرایط شما می ‌توانید با خیال آسوده گوشی مورد نظر را خریداری نمایید.

کارهای بعد از خرید گوشی جدید

تصور کنید که گوشی راخریداری کردید و اطمینان حاصل نمودید که آن گوشی قاچاق نیست، بعد از آن چه کنیم؟ در این جا شما باید به عنوان کاربر گوشی، اطلاعات آن را در سامانه همتا ثبت کنید. انجام این کار بسیار ساده می باشد و به این کار فعالسازی گوشی در سامانه همتا می گویند. بهترین روش برای انجام این کار به استفاده از کد USSD اختصاصی سامانه همتا مربوط می‌ شود.

 مراحلی که باید بعد از خرید گوشی جدید برای فعال کردن آن در سامانه همتا باید انجام داد به شرح زیر است:

  • در ابتدا در جعبه گوشی به دنبال کارتی باشید که روی آن یک کد چند رقمی نوشته شده است. فقط با این کد قادر به فعالسازی گوشی خود خواهید بود.
  •  سپس سیم کارت خود را وارد گوشی کرده و آن را روشن کنید.
  • در مرحله بعد به بخش دایلر یا شماره گیر گوشی خود رفته و کدی که در عکس پایین نمایش داده شده است، را شماره گیری نمایید.

کد USSD مورد نظر را شماره گیری نمایید

  • گزینه 2 را وارد و ارسال کنید تا دستور فعالسازی دستگاه صادر گردد.

دستور فعالسازی دستگاه را صادر وارد کنید

  • کد IEMI گوشی خود را تایپ کنید. دقت داشته باشید که کد IMEI گوشی روی جعبه آن نوشته شده است. با شماره گیری کد دستوری #06#* هم می‌توانید کد IMEI گوشی خود را ببینید.

کد IEMI گوشی خود را وارد کنید

  • شماره سیم کارتی که در گوشی قرار دارد، را وارد کنید. اگر گوشی شما دو سیم کارت است، شماره ‌ای را وارد نمایید که می‌خواهید در سیم کارت اول به عنوان سیم کارت اصلی خود از آن استفاده کنید.

شماره سیم کارت خود را وارد کنید

  • کد فعالسازی که برایتان پیامک می شود را وارد نمایید.

کد فعالسازی که برایتان پیامک می شود را وارد نمایید

  • در نهایت با ارسال عدد 1 اطلاعات وارد شده را تایید نمایید.

با ارسال عدد 1 اطلاعات وارد شده را تایید نمایید

با انجام مراحل بالا فعالسازی گوشی با شماره سیم کارت شما انجام می ‌شود. حالا می‌توانید بدون محدودیت از گوشی استفاده نمایید. روش های دیگری هم برای فعال سازی گوشی ها در سامانه همتا وجود دارد که برای آشنایی با آن ها می ‌توانید از مقالاتی که در این زمینه وجود دارد، استفاده نمایید.

در صورت خرید گوشی در خارج کشور چه باید کرد؟

تصور کنید که شما گوشی را در یکی سفرهای تان به خارج از کشور، خریداری نموده اید و قرار است از این گوشی در ایران با یکی از اپراتورهای ایرانی فعال نمایید. به این نکته دقت کنید که پیش از اقدام برای ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا باید ابتدا به سایت گمرک یا یکی از دفاتر گمرکی مراجعه کنید و حق گمرک گوشی را پرداخت نمایید و قبضی را دریافت کنید که دارای یک شماره پرداخت اختصاصی 15 رقمی می باشد.

برای رجیستر کردن یا ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا ابتدا وارد لینک https://hamta.ntsw.ir  شوید تا به سایت رسمی سامانه همتا منتقل شوید.

 

سایت رسمی سامانه همتاحالا می توانید وارد اکانت خود شوید. برای ورود اول شماره همراه خود را وارد نمایید و سپس کد تاییدی که به شماره شما ارسال شده است، را بزنید. اگر مایلید می توانید در سامانه همتا با استفاده از کد ملی ثبت نام کنید. ما در این آموزش قرار است به سادگی و با وارد کردن شماره موبایل خود وارد سامانه همتا شویم. پس شماره موبایل خود را وارد کرده و بر روی گزینه “ادامه” کلیک کنید.

شماره موبایل خود را وارد سامانه همتا کنید

آموزش ریجستری و انتقال مالکیت تلفن همراه را مطالعه کنید.

حالا کدی که به شماره موبایل شما ارسال شده است، را در فیلد اول وارد نموده و کدی امنیتی که توسط سامانه ارائه شده را هم در فیلد دوم به صورت عددی وارد کنید و بر روی گزینه “ورود” کلیک کنید. در این شرایط شما وارد پنل کاربری اختصاصی خود شده اید.

بر روی گزینه “ورود” کلیک کنیدبرای ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا باید از منوی سمت راست گزینه “ثبت اطلاعات مسافری” را انتخاب کرده و در این شرایطی لیستی از گوشی های مسافری نمایان می‌ شود که به نام شما رجیستر شده‌ است. اگر با جمله موردی یافت نشد، برخورد کردید به دلیل این است که شما دفعه اولی است که به منظور ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا اقدام کرده اید.

حالا بر روی گزینه “ایجاد” کلید کرده تا دستور ثبت یک گوشی مسافری جدید صادر گردد.

بر روی گزینه “ایجاد” کلیک نماییداطلاعات خواسته شده در بخش مربوطه وارد نمایید. این اطلاعات شامل کد ملی شما، شناسه پرداخت، شماره گذرنامه، نام گمرک مبدا و شناسه IMEI گوشی می باشد. پس از تکمیل فیلدهایی که مشاهده می کنید بر روی گزینه “ثبت درخواست” کلیک نمایید.

بر روی گزینه “ثبت درخواست” کلیک نماییددر صورتی گوشی شما از دو سیم کارت پشتیبانی می ‌کند و دو کد یا شناسه IMEI دارد، با استفاده از آیکون “بعلاوه” کنار گزینه مورد نظر، کد IMEI سیم کارت دوم را هم اضافه کنید.

قابل ذکر است که بارگذاری تصویر مجوز گمرکی و توضیحات بخش “شرح کالای مسافری” اختیاری ست و و پر کردن این قسمت الزامی نیست.

توجه کنید که شناسه پرداخت را با دقت و به درستی وارد کنید. همانطور که در بالاتر گفته شد، شناسه پرداخت یک کد 15 رقمی است که بعد از پرداخت حق گمرک به موجب یک قبض به شما داده می‌ شود. برخی مواقع شناسه پرداخت با عنوان های دیگری مانند شماره سفارش، شماره قبض و غیره هم روی رسید گمرک درج می شود. سه نمونه از این شناسه های پرداخت را برای شما در تصویر زیر قرار داده ایم.

شناسه پرداخت (کد 15 رقمی)

وقتی تمام مراحل درخواست خود را جهت ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا انجام دادید، منتظر بمانید تا اطلاع رسانی از سوی سامانه انجام شود. معمولاً اطلاع رسانی سامانه همتا حدود یک هفته به طول می انجامد. در صورتی که عملیات با موفقیت انجام شده باشد، پیامکی برای شما ارسال می شود که خبر از موفقیت آمیز بودن پروسه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا می‌ دهد. ولی در حالتی که به هر دلیل اطلاعاتی ورودی شما درست نباشند، درخواست شما توسط سامانه همتا رد می شود که در آن شرایط نیز از سوی سامانه پیامک نادرست بودن اطلاعات ارسال خواهد شد.

فقط در وارد کردن اطلاعات دقت کنید، زیرا امکان ویرایش آن وجود ندارد، و در صورتی که اطلاعات وارد شده توسط شما نادرست باشد، باید منتظر باشید تا درخواست شما رد شده و بعداً دوباره با ایجاد یک درخواست جدید اطلاعات ورودی را به صورت درست وارد کنید.

برای خرید و فروش گوشی دست دوم چه کنیم؟

وقتی گوشی در سامانه همتا ثبت می شود به گونه ‌ای ست که با شماره تلفنی که در حین ثبت برای آن ها تعیین می ‌شود در ارتباط است. بنابراین اگر سیم کارت گوشی عوض شود، پیامکی مبنی بر عدم تطابق مالک سیم کارت با مالک گوشی برای کاربر ارسال می شود. فرض کنید قبلاً شما تمام مراحل بالا را انجام داده اید و گوشی خود را بدون مشکل استفاده می ‌کرده اید. حالا بعد از مدتی می‌ خواهید گوشی خود را به عنوان یک گوشی دست دوم بفروشید! می خواهیم بدانیم الان باید چه کرد؟

در این شرایط (خرید و فروش گوشی های دست دوم) باید از طریق سامانه همتا انتقال مالکیت گوشی انجام گردد. انتقال مالکیت هم با استفاده از روش های مختلفی قابل انجام است که در ادامه در مورد ساده ترین روش انجام این کار صحبت خواهیم کرد. در این روش از کد دستوری USSD اختصاصی سامانه همتا استفاده می شود.

  • در ابتدا فروشنده باید در گوشی خود کد دستور #7777* را شماره‌گیری کند.
  • در این بخش باید، گزینه 3 (انتقال مالکیت) باید انتخاب شود.

گزینه 3 (انتقال مالکیت) باید انتخاب شود

  • کد IEMI گوشی که قرار است بفروشید باید از لیست انتخاب گردد.

کد IEMI گوشی را از لیست انتخاب کنید

  • در این مرحله فروشنده باید شماره سیم کارت خریدار که قرار است در گوشی مورد استفاده شود را وارد نموده و ارسال کند.

شماره سیم کارت خریدار را وارد نمایید

  • با ارسال عدد 1 انتقال به شماره ی جدید را تایید می کنید.

شماره ی جدید را تایید کنید

وقتی مراحل بالا را انجام دادید پیامکی از طرف سامانه همتا برای خریدار گوشی دست دوم ارسال می‌ شود که حاوی یک کد فعاسازی می باشد. حالا خریدار می ‌تواند گوشی را از فروشنده گرفته و با طی کردن مراحلی که برای فعالسازی گوشی و ثبت آن در سامانه همتا شرح دادیم، گوشی را بدون مشکل مورد استفاده قرار دهد. انتقال مالکیت گوشی های رجیستر شده از طریق سایت سامانه همتا هم ممکن است.

ارسال پیامک و کد از طرف سامانه همتا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *