تلفن هوشمند و تبلت

پادکست ها چیستند؟

blank

پادکست ها چیستند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم پادکست را خیلی ساده برای شما معرفی کنیم باید بگوییم که پادکست یک برنامه رادیویی است که به خواست شما و هر زمان که اراده کنید قابلیت پخش دارد. پادکست ها مجموعه ای از اپیزودهای صوتی هستند که معمولاً بر روی یک موضوع خاص تمرکز دارند. پادکست ها موضوعاتی مانند استارتاپ ها، بحث های سیاسی، موضوعات روزمره مثل خرید و … دارند و شما می توانید با نصب یک اپلیکیشن پخش پادکست و عضویت در خبرنامه یا سامانه پادکست موردنظرتان و تبدیل شدن به یکی از مشترکین آن پادکست، هر زمان که بخواهید اپیزود مورد نظر خود را دانلود و روی تلفن همراه خود یا دستگاه های دیگری که قابلیت پخش صوت دارند، داخل خودرو یا هرجای دیگری آنها را گوش کنید. برای آشنایی با پادکست ها و مزایای گوش دادن به آنها با کوک موبایل همراه باشید.

پادکست های معروف چه پادکست هایی هستند؟

یکی از پادکست های پرطرفدار به زبان انگلیسی رادیو 4 بی بی سی، برنامه “More or Less: Behind the stats” می باشد که یک برنامه رادیویی است و اخبار جذاب و وقایع اقتصادی روزانه جامعه را بیان می کند. هر اپیزود از این پادکست، یک قسمت از برنامه رادیویی “More or Less” می باشد که به صورت سری و پشت سر هم در دسترس شما قرار گرفته و آن را پادکست “More or Less” خطاب می کنند.

پس اگر از طرفداران پر و پا قرص برنامه های رادیویی هستید، می توانید با عضویت در لیست مخاطبان این پادکست پرطرفدار بی بی سی، به طور هفتگی از اپیزودهای جذاب آن استفاده کنید. حالا می توانید در هر زمان و مکانی که بخواهید، به اپیزود مورد نظر خود گوش کنید و در این مورد محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت!

پادکست ها فایل های با فرمت ویدیویی هستند یا صوتی؟

 برای اینکه بتوان به پادکست ها در خودرو، منزل یا هر مکان دیگری گوش کرد و استفاده از آن ها راحت باشد به صورت فایل های صوتی ارائه می شوند؛ اما خوب است بدانید که پادکست های ویدیویی نیز به صورت محدودی وجود دارند. دلیل اصلی صوتی بودن پادکست ها، هدف اصلی از تولید و ارائه  ی آن ها می باشد. هدف اصلی تولید پادکست ها، سرگرم کردن و مطلع کردن شما در زمانی است که مشغول انجام سایر کارهای روزمره خود هستید و در واقع پادکست ها به نوعی در پس زمینه فعالیت های دیگرتان، شما را سرگرم کرده و اطلاعات خوبی را در اختیار قرار می دهد.

به عنوان مثال، یکی از رایج ترین زمان های استفاده افراد از پادکست ها، در حین رانندگی و داخل خودرو می باشد. در حین رانندگی نمی توانید داخل اتومبیل یک پادکست ویدیویی را مشاهده کنید؛ ولی پادکست صوتی شما را سرگرم کرده و حواستان را نیز پرت نخواهد کرد. همچنین خیلی از افراد در راه خانه یا در حین رفتن به سمت محل کار، در باشگاه حین انجام تمرینات، به پادکست های مورد علاقه خود گوش می دهند و برای خرید هدفون و هندزفری با کیفیت مانند هندزفری بلوتوث T15 هایلو، می توانید هرچه بیشتر از این پادکست ها لذت ببرید. به طور کلی شما می توانید هر زمان از دست رفته ای را به یک تفریح تبدیل کرده و به پادکست مورد علاقه تان گوش دهید و از آنها بیاموزید.

پادکست ها چه ویژگی هایی دارند؟

اکثر افراد در حین گوش دادن به پادکست های مختلف، پادکست را بسیار شبیه و نزدیک به برنامه های رادیویی می دانند. هر پادکست، بر اساس موضوع و فضایی که دارد، یک تم و حال و هوای مخصوص به خود را ایجاد می کند. مثلاً پادکست هایی با موضوعیت اتومبیل و مسابقات فرمول یک با پادکست هایی که نحوه مراقبت از حیوانات خانگی شما را آموزش می دهند متفاوت هستند. همچنین، هر قسمت از یک پادکست دارای موضوعی خاص است که زیر مجموعه ای از موضوع کلی پادکست می باشد؛ مثلاً موضوع یک قسمت خاص از یک پادکست که موضوع کلی آن مربوط به اتومبیل رانی و مسابقات آن می باشد، می تواند تیتری مانند “ویژگی های موتور تازه طراحی شده ی شرکت بنز” باشد!

پادکست ها چیستند؟

پادکست چیست؟

 

هر قسمت از یک پادکست توسط یک یا دو مجری اجرا می شود. آن ها در مورد موضوع برنامه توضیحات مخصوص را ارائه می دهند و معمولاً در حین اجرای برنامه، از یک یا چند مهمان هم دعوت می کنند تا از نظرات و توضیحات وی نیز در مورد موضوع مورد نظر استفاده کنند.

پادکست ها می توانند بسیار حرفه ای و پیچیده و یا دوستانه، ساده و صمیمی باشند از طرفی دیگر پادکست ها می توانند یک برنامه جدی و کاملاً حرفه ای در مورد روش های نوین و دقیق تدوین یک فیلم باشد و هم یک گپ و گفت دوستانه بین چند مجری در مورد یک موضوع مورد علاقه که بین آن ها مشترک است.

هرچه قدر یک پادکست حرفه ای تر و دقیق تر باشد، زمان و هزینه بیشتری را برای تولید نیاز دارد؛ اما تولید کنندگان پادکست های ساده تر، با وجود موانع و سختی های خاص، باز هم راحت تر می توانند هر قسمت را آماده کرده و به موقع آن را به دست مشترکین برسانند. به این ترتیب طرفداران خود را همیشه راضی نگه می دارند.

بسیاری از افراد هم به هر دو نوع از پادکست ها گوش می کنند. البته بسیاری از اوقات، دلیل اصلی انتخاب پادکست ها توسط مردم، مجری های آن ها می باشند، نه فقط موضوع آن پادکست ها!

تفاوت یک پادکست با یک اپیزود چیست؟

یک پادکست از تعداد زیادی اپیزود که به صورت پشت سر هم قرار می گیرند تشکیل می شود. یعنی هر پادکست از یک سری اپیزودهای مختلف تشکیل شده که هر کدام به صورت مجزا ضبط و پخش می شوند. دقیقاً مانند یک سریال تلویزیونی که از چندین قسمت تشکیل شده است. مثلا می توانید سریال “فرار از زندان” را در نظر بگیرید. قسمت اول آن (یا هر قسمت دیگری) یک اپیزود و کل سریال فرار از زندان مانند یک پادکست است.

تفاوت پادکست ها با فایل های صوتی چیست؟

اگر شما فقط از مشترکین پادکست ها هستید و قصد ضبط آن ها را ندارید، برای شما فرق آنچنانی میان پادکست و فایل های صوتی(Audio) وجود نخواهند داشت؛ با این حال تعریف پادکست و تفاوت آن با یک فایل صوتی معمولی از جمله مهمترین مسائل در مورد ضبط پادکست هاست که شاید بسیاری از افراد را گیج کند. اگر بخواهیم خیلی ساده و روان بیان کنیم، از نگاه شخصی که یک اپیزود پادکست مورد علاقه خود را از سایت دانلود می کند، فایل دانلود شده یک فایل صوتی ساده، مشابه تمامی فایل های صوتی دیگر خواهد بود. ولی تفاوت اصلی زمانی مشخص می شود که شما بخواهید خود را عضو مشترکین (Subscriber) یک پادکست کرده و از طریق فید RSS، به صورت هفتگی هر اپیزود را دریافت کنید.

اگر شما برای پخش اپیزودهای پادکست خود و قرار دادن آن در اختیار مشترکینتان، از یک سایت با هاست پادکستینگ استفاده کنید، هم فضای پادکستینگ سایت خود را با تمام ویژگی هایش حفظ کرده اید، هم مشترکین شما قادر خواهند بود آن ها را به صورت یک فایل صوتی دانلود کنند.

با انتخاب یک سایت ارائه دهنده خدمات پادکست برای پخش برنامه خود، اپیزودهای شما کاملاً خودکار به صورت پادکست در اختیار مشترکین شما قرار خواهد گرفت؛ اما شاید بخواهید کمی اطلاعات خود را در زمینه نحوه عملکرد این نوع سایت ها افزایش دهید. در یک کلام، اینگونه سرویس های پادکست، تحت تکنولوژی RSS کار می کنند که یک زبان کامپیوتری جدید بوده و رابطه ای بین برنامه پادکست شما و سایتتان ایجاد می کند.

مثلاً در صورتی که از برنامه iTunes برای پخش پادکست های خود استفاده می کنید، می توانید آدرس سایت برنامه پادکست مورد علاقه خود را به آن بدهید، و iTunes به صورت خودکار از طریق تکنولوژی RSS، تمامی اپیزودهای ارائه شده را به صورت فایل صوتی برای شما آماده می کند تا بتوانید آن ها را دانلود کرده و هر زمان که خواستید به آن ها گوش دهید و لذت ببرید.

پادکست چیست؟

پادکست چیست؟

در کل، iTunes یا هر برنامه پخش پادکست حرفه ای و مناسب، تمامی پادکست های مورد علاقه شما را که اطلاعات آن را در iTunes وارد کرده باشید زیر نظر گرفته و اپیزودهای آن را به محض اینکه در سایت قرار بگیرد، در اختیارتان قرار می دهد. دیگر نیازی نیست تا به صورت دستی و جداگانه به دنبال سایت پادکست های مورد علاقه خود بگردید و از آن ها اپیزود جدید را دانلود کنید. همگی در یکجا در سریعترین زمان ممکن خدمت شما ارائه می شوند، به لطف تکنولوژی RSS فید.

توجه داشته باشید که یک فایل صوتی به خودی خود تنها یک فایل صوتی است؛ اما اگر آن را بر روی یک وبسایت که از سیستم RSS فید پشتیبانی می کند آپلود کنید و مشترکین بتوانند از این طریق به فایل های صوتی دسترسی داشته باشند آن فایل صوتی یک پادکست خواهد بود!

مزیت های گوش دادن به پادکست ها چیست؟

اگر تا به حال تنها یک بار هم به پادکست گوش داده باشید، می دانید که نمی توان آنها را تنها با یک کلمه توصیف کرد. گوش دادن به پادکست ها علاوه بر اینکه جذاب و جالب است، می تواند منبعی سرشار برای دریافت اطلاعات از هر دری باشد. پادکست ها صداهایی هستند که می توانند قلب شما را به تپش بیندازند و شنونده را سر ذوق بیاورند. از آن جایی که انواع مختلفی از پادکست ها وجود دارد پس برای هر سلیقه ای پادکستی وجود خواهد داشت. شاید با خود بگویید که اصلا چرا باید به پادکست گوش بدهم؛ اما خوب است بدانید که گوش دادن به پادکست ها مزایای فراوانی دارد. در ادامه قصد داریم تعدادی از فواید اساسی گوش دادن به پادکست ها را برای شما عزیزان برشماریم. با ما همراه بمانید.

  • مزیت اول: با گوش دادن به پادکست، خلاق خواهید شد و قوه ی تصور و تخیلتان تقویت می شود.

طبق مطالعاتی که توسط یکی از پژوهشگران دانشگاه فابرا انجام شده است، دریافتند که شنوندگان پادکست ها می توانند در ذهن خود تصاویری رنگی خلق کنند و این تصویرسازی ذهنی به همراه درگیری احساسات خواننده با داستانی که در پادکست روایت می شود، اتفاق می افتد. در یکی دیگر از پژوهش ها دیده شده است که درگیری ذهن شنونده پادکست برای فهم داستانی که روایت می شود بسیار بیشتر از حالتی است که شنونده داستان را از روی کتاب بخواند. از آن جایی که شنوندگان پادکست ها بدون دیدن داستان ها تنها در حال شنیدن روایت هستند، نیاز دارند که تخیل خود را برای ساختن تصویرهای داستان درگیر کنند و به این وسیله داستانی را که روایت می شود، درک کنند. همین دلیل کافی است که ذهن این افراد قوی تر و تخیلاتشان مصورتر از کسانی شود که به پادکست ها گوش نمی دهند.

  • مزیت دوم: شما می توانید خیلی چیزها از پادکست بیاموزید.

پادکست ها در اندازه های زمانی متفاوت و با موضوعات متنوع ارائه می شوند، به همین دلیل می توانید هر پادکستی که دوست داشته باشید را پیدا کرده و به آن گوش دهید. پادکست ها سرشار از محتوای اطلاعاتی هستند که به صورتی آگاهانه و ناخودآگاه به ذهن شما وارد می شوند. با گوش دادن به پادکست ها زمان برکت پیدا می کند و می توانید در زمان کوتاهی وارد قصه و روایتی شوید که سرشار از آموختنی است و به آن علاقه مند شوید. صرفه جویی در زمان و ذخیره ی زمان برای آموختن یکی از اساسی ترین مزیت های استفاده از پادکست است.

  • مزیت سوم: با گوش دادن به پادکست، می توانید از مهارت های چندگانه خود به صورت همزمان استفاده کنید.

یکی دیگر از اعجاب های پادکست این است که می توانید گوش دادن به پادکست ها را همزمان با انجام دیگر کارها به کار بگیرید. می توانید زمانی که می خواهید به دانشگاه بروید و یا برای شروع کلاس بعدی خود منتظر هستید، به پادکست ها گوش دهید. خیلی واضح است که زمانی که در حال وب گردی و یا چک کردن شبکه های اجتماعی خود هستید، نیازی به صرف کردن 100 درصد توجه خود برای این کارها نخواهید داشت و گوش دادن به پادکست های آموزنده در این اوقات، خالی از لطف نخواهد بود. در واقع پادکست ها را می توان در هر زمان و هر مکانی برای آموختن بیشتر گوش داد.

  • مزیت چهارم: با گوش دادن به پادکست ها شنونده ی بهتری خواهید شد.

شما در هر سن و جایگاهی که باشید، روزانه با تعدادی از افراد سر و کار و تعامل دارید و سر و کله زدن با مردم بخش عمده ای از زندگی روزمره شما را تشکیل می دهد. پادکست ها یعنی شنیدن داستان دیگران با استفاده از صرف کمترین زمان و کمترین انرژی ممکن!

پادکست چیست؟

پادکست چیست؟

شما با گوش دادن به پادکست ها خود را درگیر صحبت کردن برای ادامه تعامل نمی کنید و در عوض تنها شنونده باقی خواهید ماند.  شما با گوش دادن به پادکست می آموزید که گاهی تنها باید شنونده ی محض باشید و دست از نصیحت کردن و راه حل دادن بردارید، می آموزید که گاهی مردم دوست دارند که تنها به داستان آنها گوش داده شود. پادکست ها به شما کمک می کنند که کاملا ذوب در داستان های دیگران شوید و خودتان هم بخشی از داستانی شوید که آن را می شنوید. با این کار حس سمپاتی و همزاد پنداری در شما تقویت می شود و می توانید به مرور به شنونده ی بهتری تبدیل شوید.

  • مزیت پنجم: درباره جهان هستی می آموزید و حس همدلی در شما تقویت خواهد شد.

پادکست ها به شما می آموزند که جهان هستی جنبه ها و بعدهای متفاوتی دارد وداستان آنها را می توان از صداهای مختلف شنید. پادکست ها به شما می آموزند که از چه کسی می آموزید و همین هم سبب می شود که بتوانید دیدهای گسترده و متفاوتی به مسائل اطراف خود پیدا کنید. از همین راه و با شنیدن داستان های متفاوت از پادکست های گوناگون، جهان تازه و جذابی پیش چشمان شما نمایان خواهد شد. نگریستن به جهان از دریچه های متفاوت و همزادپنداری با شخصیت داستان هایی که در پادکست روایت می شود، در انهایت منجر به جهان بینی عمیق تر و هم احساسی با دیگران خواهد شد.

  • مزیت ششم: پادکست ها اصلا شبیه به دیگر سرگرمی های دور و بر ما نیستند!

 اگر دوست ندارید کتاب بخوانید، پادکست ها را امتحان کنید. از گوش دادن به پادکست هایی شروع کنید که داستان ها جذاب و کاراکترهای دوست داشتنی دارند. با استفاده از گوش دادن به این پادکست ها می توانید حس جدیدی در خود ایجاد کنید. گوش دادن به این نوع از پادکست که شکلی روایی و داستانی دارند، می توانند شما را از خستگی ها طولانی و بی حوصلگی در بیاورند و درهایی جدید روبرویتان باز کنند.

  • مزیت هفتم: با گوش دادن به پادکست ها علایق جدید پیدا خواهید کرد.

شما با گوش دادن به پادکست سریالی، می توانید خود را به جای کاراکترهای کیس های متفاوتی که در داستان روایت می شود قرار دهید، در هر اپیزود اطلاعات جدیدی کسب کنید و از همیت طریق متوجه شوید که در هر صحنه ی داستان چه اتفاقی می افتد. شما با هر بار قرار دادن خود به جای کاراکترهای داستان، زندگی جدیدی را زندگی می کنید و می توانید علایق جدیدی در خود پیدا کنید که شاید در عالم واقع در آنها استعداد خارق العاده ای داشته باشید. خیلی از این حوزه ها مواردی هستند که شاید در زندگی روزمره خود هرگز به آنها دقت نمی کرده اید.

خلاصه اینکه

پادکست ها به شما این فرصت را می دهند که صدای افراد بسیاری را بشنوید و داستان ها و روایت هایی را دنبال کنید که شاید چالش و مساله ی روز جامعه ی شما باشد. با شنیدن پادکست ها می توانید دنیایی متفاوت را از آنچه در آن زندگی می کنید تجربه کنید و جای دیگران زندگی کنید، تجربه کسب کنید و اطلاعات فراوانی به دست بیاورید. پادکست ها یکی از مهم ترین انواع رسانه ها و مدیاها هستند که سال به سال براهمیت آنها افزوده می شود.

مطالب مرتبط