ترفند اندروید

افزایش سرعت گوشی های اندروید

افزایش سرعت گوشی های اندروید

گوشی اندروید خود را دوباره سریع کنید…افزایش سرعت گوشی های اندروید، کاری که امکان پذیر است و با سرعت می توان آن را انجام داد.این مقاله با توجه به آخرین تغییرات اعمال شده روی پردازنده و سیستم عامل اندروید گوشی های  هوشمند جدید نوشته شده است.

شاید شما نیز یکی از کاربرانی باشید که نصف روز خود را در حال گشت و گذار در گوشی اندروید جذاب خود هستید.  امروزه بسیاری از کارهای روزمره شما مثل کنترل کردن ایمیل ، وب گردی ، کنترل لوازم هوشمند خانگی و … توسط گوشی های هوشمند کاربران صورت می گیرد.اگر در انجام هر کدام از این کارها تاخیری صورت بگیرد و یا برنامه ای که قصد اجرا کردن آن را دارید با لگ اجرا شود، انرژی روانی زیادی از شما به هدر می رود. عصر، عصر تکنولوژی و سرعت است و کندی زیبنده ی این دوران نیست البته لازم به ذکر است که با پیشرفت روزافزون در ساخت تلفن های همراه، خیلی کم پیش می آید که پس از خرید گوشی موبایل با سخت افزار قدرتمند، با مشکل کندی مواجه شویم اما باز هم افراد بسیاری هستند که گاها با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند.  بیایید به  چند سال قبل برگردیم و ببینیم تفاوت ها در طراحی گوشی ها کجاها بوده است؟ پردازش برنامه های گوشی هایی که  قبل از سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شدند نیاز به زمان بیشتری داشت و تراکنشات میان صفحه نمایش (رابط کاربری) و سیستم عامل زمان بیشتری می برده است.  اما امروز اوضاع چگونه است؟ اگر برای اجرای برنامه ای روی گوشی، زمانی بیشتر از چند ثانیه طول بکشد، حدس خواهید زد که گوشی تان به دردسر افتاده است. حال اگر با تپ کردن روی صفحه نمایش گوشی پاسخی مناسب دریافت نکنید، احتمالا گوشی تان را کند می دانید و فکر می کنید هنگ کرده است.

مشکل هنگی و یا کندی در اجرای سیستم عامل، مربوط به هر سیستم کامپیوتری است. این سیستم کامپیوتری می تواند گوشی اندروید شما باشد که درون جیبتان قرار دارد و یا لپ تاپتان که روی میز کارتان جا خوش کرده است. خبر خوب این است که مشکل کندی در اجرای سیستم عامل به راحتی قابل تشخیص و حل کردن است.شما می توانید با اجرا کردن یک سری ترفند ساده، سرعت اولیه ی گوشی را به ان برگردانید. هیچ کدام از روش هایی که در ادامه برای رفع کندی گوشی عنوان می شوند، سخت نیستند . در ادامه ۵ تا از موثرترین روش های رفع کندی گوشی های اندروید را معرفی خواهیم کرد.

راه حل اول: تمام برنامه های کاربردی (app) هایی که به آنها نیاز ندارید را حذف کنید.

تمام ما با دیدن برنامه ای که آب و رنگی دارد و به نظر جذاب می آید، آن را دانلود می کنیم . برخی از این برنامه ها را برای یک یا دوبار اجرا می کنیم و پس از آن شاید حتی فراموش کنیم که برنامه ای با این عنوان روی گوشی ما وچود دارد. این برنامه ها در App Drawer  می مانند و روزهایی که از نصب آنها گذشته است شمرده می شود و با مصرف چرخه های پردازنده ی گوشی CPU،  برای آپدیت شدن روزشماری می کنند . همین روند باعث می شود رفته رفته گوشی کندتر و کندتر شود. برنامه هایی که در پس زمینه گوشی اجرا می شوند  و شما از وجود آنها خبر ندارید، بلاک های حافظه ی گوشی را اشغال می کنند و این فضای حافظه را بخش بندی کرده و فضای بسیاری که می تواند در اختیار اجرای برنامه ها و سیستم عامل قرار بگیرد را به هدر می دهد و از این طریق باعث اخلال در سرعت گوشی های اندروید می شود. در همین حین میبینید که برنامه ها به کندی اجرا می شوند و شما با خود فکر میکنید که اواخر عمر گوشی فرا رسیده است. اما این پایان راه نیست!

برای حذف برنامه های زایدی که آنها را حذف کرده اید و از آنها استفاده نمی کنید باید به بخش Setting  گوشی خود بروید. حال باید به دنبال گزینه ای با نام App Manager   بگردید. شاید بسته به نوع گوشی این بخش نام های متفاوتی را به خود گرفته باشد؛ اما بی شک مضمون همگی آنها “مدیریت برنامه ها” است. برای اطلاع از نام این بخش باید جست و جو کنید.

تعمیرات تخصصی موبایل

تعمیرات تخصصی موبایل

زمانی که بخش مدیریت برنامه ها را باز می کنید، لیستی از برنامه های نصب شده روی گوشی را می بینید . این لیست به شیوه ای دلخواه مرتب شده است. در میان این برنامه ها بگردید تا به برنامه ای که به آن نیازی ندارید برسید. روی برنامه تپ کنید تا صفحه اطلاعات برنامه گشوده شود. در بالای صفحه اظلاعات برنامه، می توانید آیکون و یا دکمه ی  Unistall  را ببینید. روی این آیکون تپ کنید و منتظر بمانید تا برنامه به کلی حذف شود.

جسور باشید و بدانید هر زمان دیگری که نیاز داشته باشید می توانید برنامه ی دلخواه خود را دانلود و نصب نمایید.  برنامه هایی که فضا زیادی از حافظه را اشغال می کنند و چرخه های فرکانسی پردازنده را مصرف می کنند بهترین گزینه برای حذف شدن هستند. بعد از حذف این برنامه ها می توانید تغییر در سرعت و کیفیت اجرا شدن سیستم عامل و سایر برنامه های کاربردی روی گوشی خود را ببینید.

راه حل دوم: فضای حافظه ی اشغال شده ی گوشی را خالی کنید.

پس از مدتی که از خرید گوشی می گذرد و با اجرای برنامه های گوناگون، فضای هدر رفته ی حافظه که تحت عنوان Junk  شناخته میشود، اشباع می گردد. به یاد بیاورید که زمانی که دوربین باز است و در حال اجراست، در مورد گرفتن عکسی دیگر تصمیم می گرفته اید. بسیاری از عکس هایی که آنها را دوست ندارید و یا به صورت ناخواسته آنها را گرفته اید، هنوز در فضای حافظه ی گوشی شما باقی مانده است. بسیاری از اسکرین شات هایی که آنها را گرفته اید و برای کسی فرستاده اید و دیگر به آنها احتیاجی ندارید در حافظه ی گوشی باقی مانده است. بسیاری از تصاویری که آنها را دانلود کرده و دیگر نگاهی به آنها نیانداخته اید، دورن فولدری به نام Downloads است و حال باید نسبت به پاکسازی این فضای حافظه اقدام کنید.

یکی از آسانترین راه ها برای حل مشکل کندی و افزایش سرعت گوشی های اندروید، همین خالی کردن فضای حافظه ی هدر رفته است. برای پاک کردن تصاویری که دیگر به آنها نیازی ندارید؛ باید برنامه ی  Gallery را باز کنید و یکی یکی این تصاویر را انتخاب کنید و پاک نمایید. بعد از پاک کردن تصاویر به درد نخور، به سراغ ویدیوها بروید و ویدیوهای غیرضروری را یکی یکی پاک کنید.قبل از پاک کردن هر تصویر و یا ویدیو از گالری گوشی، به دقت آنها را ببینید تا بعد از پاک کردن آنها پشیمان نشوید.

تعمیرات تخصصی گوشی

تعمیرات گوشی

حال باید فولدر Downloads را درون گوشی باز کنید. در این فولدر می توانید حجم عظیمی از تصاویر، فایل های زیپ، GIF ها، کلیپ های صوتی و تصویری و فایلهای  غیرضروری را ببینید.اگر به آنها نیازی ندارید چه دلیلی دارد که فشای حافظه ی گوشی شما را به هدر بدهند؟ آنها را یکی پس از دیگری منهدم کنید!  قبل از پاک کردن هر فایل از پوشه ی Downloads به دقت محتویات آن را وارسی کنید تا پس از حذف آنها، پشیمان نشوید.

حال باید وارد بخش Setting گوشی شده و روی آیکون Storage تپ کنید و لیست را تا جایی پایین بیایید تا به عبارت “Misc” برسید.روی این عبارت تپ کنید تا لیستی از فایل های به درد نخوری که اپ های مختلف روی گوشی شما ایجاد کرده اند را ببینید. اگر چیزی می بینید که به آن احتیاج ندارید می توانید از این جا نسبت به حذف آن اقدام کنید.

نکته : اگر با دیدن نام فایل و یا فولدری در “Misc”، نمی توانید حدس بزنید که این فایل و یا فولدر مربوط به کدام برنامه است و آیا به آن احتیاج دارید و یا خیر؛ هر گز آن را پاک نکنید.

راه حل سوم : داده های کش شده (Cache)  خود را پاک کنید.

داده های کش شده هم تهدیدند و هم فرصت!  شاید با خود فکر کنید که بهتر است داده های کش شده را به حال خود واگذار کنید.  اینکه به صورت هوشمندانه بتوانید اطلاعات کش شده ی  برخی از اپ های هسته ای اندروید را نگه دارید و ما بقی را پاک کنید عالی است. چرا که در این صورت با هر بار اجرا شدن این برنامه ها، نیازی به دانلود اطلاعات ضروری این برنامه ها نیست. هر چند که شناخت این برنامه های ضروری که باید کش شوند، نیازمند دقت و فراست است. در نتیجه  داده های کش شده ی بقیه ی برنامه ها که زود به زود اجرا نمی شوند و نیازی به کش شدن اطلاعاتشان نیست؛ باید حذف شود.

برنامه هایی که به ندرت اجرا می شوند داده ی زیادی را کش نمی کنند و در نتیجه فضای زیادی از حافظه را اشغال نخواهند کرد اما چون دیر به دیر به داده های این برنامه ها سر زده می شود، نیاز به فلاش شدن(واکشی از حافظه) و باز سازی خواهند داشت. گاهی اوقات داده های کش شده دچار باگ شده و باعث مشکل در اجرای برنامه می شوند. این حالت زمانی که برنامه ای منقضی شده باشد، بیشتر رخ می دهد. می توانید با ورود به صفحه اطلاعات برنامه ها، که در بالا توضیح داده شده است، برنامه ها را به صورت تک به تک برای پاک کردن داده های کش شده انتخاب کنید. اگر اندروید شما به شدت کند است، راهی جز پاک کردن کش تمامی برنامه هایتان ندارید و از این طریق می توانید به افزایش سرعت گوشی های اندروید خود کمک کنید.

تعمیرات موبایل

تعمیرات گوشی

برای پاک کردن داده های کش برنامه ها مسیر زیر را طی نمایید:

قدم اول: روی آیکون Setting  در صفحه خانه ی گوشی تپ نمایید.

قدم دوم: به صفحه Storage  بروید.

قدم سوم: صفحه را به پایین اسکرول کنید تا به وارده ی Cached Data  برسید.روی این وارده تپ نمایید.

قدم چهارم: پیغام پاپ آپی روی گوشی ظاهر می شود که به شما می گوید می توانید تمام داده های کش شده را به صورت یکچا پاک کنید.

نکته ی قابل توجه این است که داده های کش شده برای راه اندازی و اجرای برنامه ها ضروری نیستند و می توانید با خیال راحت آنها را پاک کنید و نگران ایجاد اشکال در اجرای برنامه ها نباشید. بدون ترس روی Yes تپ کنید . با هر بار اجرای دوباره ی برنامه اطلاعات مورد نیاز کش خواهد شد و جای نگرانی نیست.

راه حل چهارم: به کارت حافظه ی جانبی SD Card خود نگاهی بیندازید.

اگر از SD Card ای استفاده می کنید که  طراحی و ساخت آن به گونه ای است که پردازش ها و خواندن و نوشتن اطلاعات را به کندی انجام می دهد، فرد دیگری را مقصر کندی اجرای اندروید خود ندانید. می توان این مشکل را با برخی راه حل ها مرتفع کرد.کاری که می خواهیم در این آموزش ارائه دهیم،  تهیه ی پشتیبان از کارت حافظه ی خارجی و پس از تهیه ی بکاپ، فرمت کردن آن و آماده سازی آن برای راه اندازی مجدد است.  بعد از فرمت کردن کارت حافظه ی خارجی، کارت حافظه پاک و آماده خواهد شد.  بعد از فرمت، فایلهای پشتیبان گرفته شده را باز به SD Card باز می گردانیم.  راحت ترین کار برای گرفتن بکاپ از اندروید و محتویات SD Card و فرمت آن و بازگردانی مجدد فایل ها، استفاده از کامپیوتر است.

نکته: طی فرآیند بکاپ و فرمت SD Card شما تمام پیشرفت هایی که در بازی های روی گوشی داشته اید، داده های App ها که پرداخت داشته اند و اطلاعاتی از این دست را از دست خواهید داد.  اگر برنامه ها و بازی های محبوب شما که در آنها پیشرفت داشته اید را روی Google Cloud ذخیره نکرده اید ، قبل از فرمت SD Card  درباره ی عواقب این کار به درستی فکر کنید.

برای عملی کردن این آموزش مسیر زیر را طی بفرمایید:

قدم اول: گوشی اندروید خود را خاموش کنید.

قدم دوم: SD Card را ار درون گوشی خارج کنید.

قدم سوم: SD Card را درون اسلات (رم ریدر) قرار داده و آن را به محل مخصوص خواندن رم در کامپیوتر متصل کنید.

قدم چهارم: پس از مدتی کامپیوتر USB را می خواند و تمام فایلهای روی SD Card  نمایش داده می شود.

قدم پنجم: فولدری روی کامپیوتر ایجاد کنید و برای آن نام معناداری انتخاب کنید(مثلا BackUp_files).

قدم ششم: فایلهای درون SD Card را کپی کرده و آنها را درون فولدر مزبور پیست کنید.

قدم هفتم: فایلهای دورن فولدر معنادار را کنترل کنید تا فایلی از قلم نیفتاده باشد.

قدم هشتم: بعد از آن که مطمئن شدید تمام فایلهای روی SD Card به فولدر روی کامپیوتر منتقل شده است SD Card را Unmount  کنید، آن را از کامپیوتر جدا کنید و وارد گوشی خود کنید.

قدم نهم: گوشی را روشن کنید.  و به بخش Setting  گوشی بروید.

قدم دهم : روی آیکون Storage  تپ کنید.

قدم یازدهم: روی Format  تپ کنید.  با فرمت شدن SD Card تمام اطلاعات روی کارت حافظه پاک می شود پس در مرحله ی تهیه ی بکاپ مراقب باشید که تمام داده ها را برداشته باشید. کمی منتظر بمانید تا SD Card فرمت شود.

قدم دوازدهم: گوشی را دوباره خاموش کنید و SD Card را بار دیگر خارج سازید.

قدم سیزدهم : SD Card را درون رم ریدر گذاشته و بار دیگر آن را به کامپیوتر متصل کنید.

قدم چهاردهم: محتویات فولدر بکاپ را روی SD Card  کپی کنید. می توانید قبل از آن که محتویات فولدر بکاپ را روی SD Card کپی کنید، آن چه را که به آن نیازی ندارید را از این فولدر پاک کنید تا حافظه ی اشغال شده توسط این محتویات آزاد گردد.

قدم پانزدهم: بعد از آن که تمام محتویات فولدر بکاپ روی SD Card پیست شد، SD Card را از کامپیوتر Unmount  کنید و آن را از کامپیوتر خارج سازید و آن را دوباره درون گوشی بگذارید.

قدم شانزدهم: گوشی را روشن کنید.

 نکته: این آموزش کمی زمان بر است و قدم های زیادی دارد و ممکن است روی گوشی های مختلف، متفاوت باشد.  انجام این فرآیند از این جهت حایز اهمیت است که کمک شایانی به بهبود سرعت گوشی می کند. از این جهت که فرآیند بکاپ و فرمت و بازگردانی اطلاعات SD Card زمان و انرژی بر است، می توانید در همین حین برای ارتقای حافظه ی جانبی گوشی خود تصمیمی درست بگیرید.

راه حل آخر: بازگشت به تنظیمات کارخانه

اگر تمام راه حل های بالا را اجرا کردید و هیچ کدام عملی نشد، مطمئن باشید که تنها راه حل بازگشت به تنظیمات کارخانه است. گاهی پس از بکاپ از SD Card و بازگردانی آنها میبینید که سرعت گوشی های اندروید اصلا بهبود نیافته است؛ خوب راه حل چیست؟ باید قید اطلاعات را بزنید و گوشی را Factory Reset  کنید.

تعمیرات گوشی

تعمیرات گوشی

با Factory Reset   تمام اطلاعات روی حافظه ی داخلی گوشی پاک می شود و گوشی دقیقا به تنظیمات اولیه خود باز می گردد. به روزرسانی سیستم عامل روی آخرین نسخه باقی می ماند اما پیام ها، موزیک ها وتصاویر روی حافظه ی داحلی گوشی از بین می روند. اگر از این داده ها روی Google Cloud  بکاپ گرفته باشید، می توانید آنها را بازگردانی کنید.برای Factory Reset  گوشی باید وارد Setting گوشی شوید.  در بخش Privacy  گوشی به دنبال گزینه ی Factory Reset   بگردید.این راه حل سریعترین و قابل اعتماد ترین روش در میان روش ها است.

مطالب مرتبط