تعمیرات

پاک کردن خط و خش از روی موبایل

پاک کردن خط و خش از روی موبایل

رفع خط و خش گوشی شاید بهترین ترفندی باشد که هر کاربری باید یاد بگیرد. خراش روی صفحه نمایش گوشی شما علاوه بر اینکه ظاهر آن را زشت می کند، می تواند برای چشم آزاردهنده باشد. از بین بردن خط و خش شیشه موبایل شما نیز ممکن است مشکل باشد. اولین قدمی که باید بردارید این است که بدانید قبل از اینکه خط و خش را از روی صفحه گوشی پاک کنید، چه کاری انجام دهید.

قبل از انتخاب روش و پاسخ به سوال چگونه خط و خش گوشی را بگیریم، ابتدا به مشخصات تلفن خود مراجعه کنید و ببنید که صفحه نمایش گوشی شما از چه جنسی ساخته شده است. اگر در دفترچه راهنمای شما مشخص نشده است، می توانید با وارد کردن نام کامل مدل گوشی خود در گوگل، آن را به صورت آنلاین بررسی کنید.

این موضوع به شما کمک می کند بدانید برای از بین بردن خط و خش صفحه موبایل از چه ماده ای می توانید یا نمی توانید استفاده کنید. وقتی اطلاعات کافی به دست آمد، 9 روش از بین بردن خط و خش شیشه و بدنه گوشی زیر را امتحان کنید. اگر شما نیز راه حلی برای گرفتن خط و خراش گوشی سراغ دارید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

چگونه خط و خش گوشی را بگیریم؟

سطح صاف پشت و ال سی دی موبایل ها و تبلت های ما، قربانی هر گونه تماس با اشیاء تیزی چون کلیدها و ناخن هستند. بعد از تماس گوشی و یا تبلت با هر کدام از این اشیا و یا سقوط آنها از ارتفاع، خط و خش ها روی صفحه نمایش گوشی ظاهر می شود. اینکه بعد از هر خط و خشی که روی موبایل افتاد، برویم و یک گوشی جدید بخریم اصلا عاقلانه نیست! از طرفی برای محو کردن هر اثر خط و خشی روی صفحه نمایش موبایل، لازم نیست تا مراکز تعمیرات موبایل رفت و هزینه های گزاف پرداخت کرد.

باید بدانید که روش از بین بردن خط و خش گوشی به راه حل های گفته شده در اینجا و یا حتی برخی سایت های دیگر مثل ویکی هاو و مقاله سه روش از بین بردن خط و خش ال سی دی گوشی، ختم نمی شود و هستند راه هایی که با استفاده از آنها می توانید صفحه نمایش موبایل خود را درست مثل روز اول کنید. در ادامه قصد داریم راه حل سریع برای پاکسازی و رفع خط و خش صفحه موبایل و یا تبلت را به شما آموزش دهیم. با کوک موبایل همراه باشید.

نکاتی که قبل از پاک کردن خط و خش ال سی دی و بدنه موبایل باید رعایت کنیم

قبل از اینکه بخواهید خط و خراش روی شیشه و بدنه گوشی خود را حذف کنید باید کارهای زیر را انجام دهید

  • گوشی موبایل خود را خاموش کنید.
  • کابل شارژ را از برق و سیم هدفون و قاب را از گوشی جدا کنید.
  • چک کنید ببنید آیا خراش روی گلس محافظ ال سی دی است و یا روی ال سی دی و یا بدنه گوشی.
  • پورت ها و درگاه‌های گوشی را با نوار چسب شفاف ببندید تا از ورود هر نوع رطوبت به داخل آن جلوگیری کنید.
  • از یک پارچه نرم و بدون پرز استفاده کنید و به آرامی سطح بیرونی گوشی را پاک کنید.
  • پس از تمیز کردن گوشی برای براق کردن و تمیز کردن آن از هرگونه مایع یا گرفتن باد روی گوشی خودداری کنید تا به صفحه نمایش آسیب نرسد.
  • هنگام تمیز کردن با پارچه، گلس محافظ صفحه را تعویض کنید (در صورتی که گلس را برداشته اید).

رفع خط و خش گوشی: از بین بردن خراش روی صفحه گوشی

در زیر 9 روش از بین بردن خط و خش صفحه گوشی با استفاده از مواد ساده که معمولاً در منزل یافت می شود شرح داده شده است.

1- خمیر دندان

رفع خط و خش گوشی

رفع خط و خش گوشی با خمیر دندان

  • خمیردندان های سفید کننده نتایج بهتری نسبت به خمیردندان های معمولی دارند.
  • مقدار کمی خمیر دندان را روی یک پارچه بدون پرز یا در انتهای گوش پاک کن بمالید.
  • به آرامی با حرکات دایره ای مالش دهید تا جای خراش از بین برود.
  • برای پاک کردن جای خمیر دادن و از بین بردن خط و خش روی صفحه گوشی خود از یک پارچه مرطوب استفاده کنید.

2- جوش شیرین

  • از بین بردن خط و خش گوشی با پودر تالک

    از بین بردن خط و خش گوشی با پودر تالک

    دو قسمت جوش شیرین را در یک قسمت آب رقیق کنید تا خمیر غلیظی به دست آید.
  • کمی از خمیر را روی یک تکه پنبه بمالید و صفحه گوشی را به آرامی مالش دهید.
  • از یک پارچه مرطوب برای پاک کردن هر گونه باقیمانده استفاده کنید.

3- پاک کن های جادویی

  • از پاک کن های جادویی برای خراش های کوچک استفاده کنید، زیرا می توانند ساینده باشند.
  • پاک کن را به آرامی روی سطح آسیب دیده مالش دهید.

4- سمباده

از بین بردن خط و خش گوشی با کاغذ سنباده نرم

از بین بردن خط و خش گوشی با کاغذ سنباده نرم

  • از از کم ساینده ترین و ظریف ترین نوع استفاده کنید.
  • به آرامی و فقط روی قسمت های خراش دیده فشار دهید، چرا که ممکن است به قسمت های دیگر نیز آسیب وارید کنید.
  • ترجیحاً برای پاک کردن خراش های روی بدنه تلفن و حداقل روی صفحه نمایش واقعی تلفن استفاده کنید.

از شر خط و خش گوشی خلاص شوید

5- پودر بچه یا پودر تالک

برای از بین بردن خط و خش صفحه موبایل می توانید از پودر بچه و یا پودر  تالک استفاده کنید.  هر دو اساساً یکسان هستند زیرا هر دو محصولی بر پایه تالک هستند. تفاوت به ترتیب در ترکیبات منحصربفرد و محدوده سنی افرادی است که از آنها استفاده می کنند. این ها را می توان از هر داروخانه ای تهیه کرد و به عنوان جایگزین مناسبی برای جوش شیرین استفاده کرد.

6- تالک صنعتی

این معمولاً به عنوان روکش و کوتینگ استفاده می شود اما می تواند در محو کردن خراش های روی صفحه نمایش تلفن شما مفید باشد. ترجیحا برای از بین بردن خط و خش روی محافظ صفحه گوشی استفاده شود. این ماده مثل خش گیر صفحه گوشی عمل می کند.

7- روغن خوراکی

استفاده از روغن خوراکی راه حل دائمی نیست. برای خراش های بسیار جزئی که به راحتی پنهان می شوند استفاده می شود. کمی روغن را روی یک گوش پاک کن یا پارچه بدون پرز بمالید و به آرامی روی خراش بمالید. از یک پارچه خشک برای پاک کردن باقی مانده روغن استفاده کنید.

8- خمیر دیسپلکس

یک جایگزین مناسب که همانند گزینه های مربوط به خمیر در بالا استفاده می شود. این را می توان به راحتی از فروشگاه هایی که لوازم جانبی مربوط به تلفن در آنها فروخته می شود تهیه کرد.

گزینه های دیگری مانند ترکیب سفیده تخم مرغ و سولفات آلومینیوم برای از بین بردن خراش روی صفحه نمایش تلفن وجود دارد، اما روش های ترکیب هر دو ماده برای به دست آوردن پولیش بسیار دشوار و زمان بر است.

9- از خدمات تعمیر گوشی حرفه ای استفاده کنید

اگر روش های بالا را پیاده کردید و نتیجه نگرفتید، بهتر از خدمات تعمیر موبایل حرفه ای کمک بگیرید.

مرکز تعمیرات گوشی و تبلت کوک موبایل گزینه بسیار خوبی است. این مرکز خدمات در تهران را به یاد داشته باشید و در صورت وجود خط و خش بر روی گوشی و یا ترک خوردگی صفحه نمایش گوشی، می توانید گوشی خود را به مرکز ما بیاورید تا خط و خش گوشی را با بهترین حالت برطرف کنیم..

چگونه خط و خش پشت گوشی را بگیریم

همانطور که تا اینجا مطالعه کردید، راه پاک کردن خط و خش موبایل بسیار زیاد است و می توانید هر کدام را که دم دست شما بود امتحان کنید. قاب های گوشی از انواع و اقسام مختلفی برخوردار هستند که در قاب های پلاستیکی به علت استفاده زیاد بدون کاور محافظ و برخورد مستقیم با دست کاربر ممکن است چند رنگ شده که علت آن می تواند تعرق دست ها و تاثیر آن بر روی رنگ پشت گوشی و بدنه آن باشد. ولی قاب های فلزی و درب پشت های شیشه ای گوشی های موبایل و تبلت از این موضوع مصون می باشند. در مورد روش از بین بردن لکه های پشت گوشی های اپل، سامسونگ و دیگر برندها در ادامه توضیح داده شده است:

از بین بردن خط و خش پشت گوشی اپل

در گذشته کمپانی اپل برای ساخت گوشی های آیفون از قاب و بدنه فلزی استفاده می کرد ولی از زمان تولید آیفون 8 به بعد از درب پشت شیشه ای در تولید آیفون های جدید استفاده نموده است. در مدل های قبل از آیفون 8، در صورتیکه لکه ها بر روی پشت گوشی باشند، به دلیل فلزی بودن قاب گوشی، متاسفانه راه حل مناسبی برای از بین بردن لکه ها وجود ندارد.

اما اگر لکه ها بر روی پشت گوشی آیفون 8، آیفون 8 پلاس، iPhone X، آیفون XS و XS MAX، آیفون 11، iPhone 11 Pro و آیفون 11 Pro MAX ایجاد شده باشند، به دلیل استفاده از جنس شیشه ای در ساخت قاب پشت گوشی های مذکور، توسط محلولی که در ویدیوی زیر معرفی شده امکان از بین بردن لکه ها وجود دارد. در صورتیکه خط و خش ها به ترک تبدیل شده باشند، می توانید با مراجعه به مرکز تعمیرات آیفون کوک موبایل، از خدمات تعویض گلس پشت آیفون استفاده نمایید.

از بین بردن خط وخش پشت گوشی سامسونگ

گوشی سامسونگ مانند گلسکی اس 8، 9 و 10 دارای قاب پشتی از جنس شیشه هستند و امکان از بین بردن خط و خراش پشت قاب آنها توسط ماده مخصوص از بین بردن لکه وجود دارد ولی امکان از بین بردن خط و خش قاب پشت گوشی هایی مانند گوشی سامسونگ S5 و S4 که جنس قاب پشت آنها از پلاستیک است وجود ندارد.

از بین بردن خط و خش گوشی شیائومی، هواوی، نوکیا و غیره

به صورت کلی هر گوشی که جنس قاب پشت آن از شیشه باشد، امکان از بین بردن لکه های آن توسط محلول لکه بر وجود دارد ولی لکه های پشت گوشی هایی مانند هواوی Mate 30، نوکیا 7، شیائومی ردمی و گوشی سونی Z Utra که جنس قاب پشت آنها از فلز یا پلاستیک است را نمی توان از بین برد.

توصیه می کنیم برای از بین بردن لکه های قاب پشت گوشی که از جنس پلاستیک است، از حلال هایی مانند استون، تینر و حلال های قوی دیگر و همچنین از کاغذ سنباده به هیچ وجه استفاده نکنید.

از بین بردن خط و خش گوشی ایفون

برای از بین بردن خط و خش های گوشی های آیفون می توان از سمباده ی خیلی نرم استفاده نمود، ولی قبل از استفاده توصیه می شود روی یک قاب اوراقی با رنگ مشابه تست نمایید، چونکه در بعضی از رنگ ها با زدن سنباده اوضاع بدتر می شود. ولی برای از بین بردن خط و خش های روی ال سی دی می توانید از حلالی که در ویدیو زیر معرفی شده استفاده کنید و این حلال خش های سطحی  را به شرطی که عمق نداشته باشد از بین می برد. که درب پشت های شیشه هم مشکلشان با این حلال مرتفع می شود.

از بین بردن خط و خش بدنه گوشی سامسونگ

همانطور که در مورد گوشی های آیفون گفته شد برای از بین بردن خش های بدنه گوشی سامسونگ به شرط فلزی بودن بدنه می توان از سنباده نرم استفاده نمود(نکات ایمنی گفته شده در پارگراف بالا را حتماًمطالعه نمایید) و برای از بین بردن خش های سطحی ال سی دی و درب پشت های گو شی های سامسونگ می توانید از حلال زیر استفاده نمایید.

در نهایت توصیه می کنیم، قبل از اینکه خط و خشی روی گوشی شما ایجاد شود، به فروشگاه اینترنتی سایت کوک موبایل سر بزنید و از بهترین و جدیدترین کاور و قاب گوشی های ما استفاده کنید.

سوالات متداول- پاک کردن خط و خش از روی موبایل

1- چگونه می توان خط و خش های ریز روی بدنه موبایل را پاک کرد؟

طبق تجربه شخصی بهترین راه برای پاک کردن خط و خش های ریز روی بدنه گوشی ها استفاده از پارچه های میکروفیبر است که با مواد پاک کننده رقیق مخصوص خط و خش های موبایل در بازار وجود دارد آغشته شده است. برای از بین بردن خط و خش های ریز روی گوشی هرگز از پارچه های خشک و زبر و یا مواد پاک کننده قوی استفاده نکنید.

2- آیا استفاده از خمیردندان برای رفع خط و خش ال سی دی موبایل موثر است؟

بله، می توان از خمیر دندان برای از بین بردن خراش ها استفاده کرد. به دلیل برخی از خصوصیات شیمیایی خمیر دندان، اغلب به عنوان ضد خش از آن استفاده می شود. خمیر دندان هایی که تحت عنوان حاوی مواد غیر ساینده به بازار عرضه می شوند، هنوز هم حاوی مقدار کمی از یک ماده ساینده است، تا بتواند برای تمیز کردن دندان ها مؤثر باشد. این جزء ساینده به آرامی یک لایه بسیار نازک را از روی گلس و بدنه جدا می کند، بنابراین سطح را صاف کرده و خراش ها را از بین می برد.

3- آیا پاک کن جادویی (Magic Eraser) خط و خش های گوشی را از بین می برد؟

پاک کن های جادویی معمولاً برای تمیز کردن ظروف مورد استفاده قرار می گیرند، اما آنچه که تجربه نشان داده است این است که از این پاک کن می توان همچنین برای تمیز کردن خط و خراش های ریز روی بدنه گوشی استفاده کرد. هنگام استفاده مشخص شد که پاک کن جادویی خراش های کوچک روی صفحه گوشی را تنها در عرض چند ثانیه پاک کرد.

4- آیا با مواد خانگی می توان خراش های روی بدنه گوشی را از بین می برد؟

جوش شیرین یا خمیر دندان، از این یاور خانگی استفاده کنید تا خط و خش های روی گوشی و گلس را از بین ببرید. یک خمیر ضخیم با جوش شیرین و آب درست کنید و آن را با یک پارچه پنبه ای نرم، با حرکت دایره ای روی خط و خش های ریز بمالید. برای خط و خش های بزرگتر، ممکن است این عمل چندین بار تکرار شود.

5- چگونه با جوش شیرین خراش های روی گوشی را از بین ببریم؟

ابتدا دو قسمت جوش شیرین و یک قسمت آب را در یک کاسه مخلوط کنید. هم بزنید تا خمیر غلیظ شود. خمیر را روی پارچه ای تمیز و نرم بمالید و با حرکت دایره ای روی خراش های گوشی به آرامی مالش دهید. پس از آن، صفحه خود را با یک پارچه تازه و کمی مرطوب، پاک کنید تا هرگونه مواد  اضافی برطرف شود.

6- آیا می توان با کمک محافظ مخصوص، خط و خش های گوشی را پنهان کرد؟

محافظ صفحه نمایش پلاستیکی خراش ها راحت تر نشان می دهند. برخی محافظ صفحه نمایش دارای خاصیت «پوششی» دارند که خراش های ریز را پنهان می کند. به ما گفته شده است که هرچه محافظ صفحه نمایش پلاستیکی نرم تر باشد، اثر انگشت را بیشتر به خود می گیرد.

7- آیا برای از بین بردن خط و خش روی بدنه گوشی آیفون می توان از کاغذ سنباده استفاده کرد؟

برای از بین بردن خط و خش های گوشی های آیفون می توان از سمباده ی خیلی نرم استفاده نمود، ولی قبل از استفاده توصیه می شود روی یک قاب اوراقی با رنگ مشابه تست نمایید، چونکه در بعضی از رنگ ها با زدن سنباده اوضاع بدتر می شود. ولی برای از بین بردن خط و خش های روی ال سی دی می توانید از حلال های مخصوص استفاده کنید و این حلال خش های سطحی را به شرطی که عمق نداشته باشد از بین می برد.

8- با لکه بر می توانم خط و خش روی بدنه گوشی ام را بردارم؟

به صورت کلی هر گوشی که جنس قاب پشت آن از شیشه باشد، امکان از بین بردن لکه های آن توسط محلول لکه بر وجود دارد ولی لکه های پشت گوشی هایی مانند هواوی  Mate 30، نوکیا 7، شیائومی ردمی و گوشی سونی Z Utra که جنس قاب پشت آنها از فلز یا پلاستیک است را نمی توان از بین برد.

9- آیا محلول استون برای پاک کردن خط و خش مناسب است؟

خیر. توصیه شده است که برای از بین بردن لکه های قاب پشت گوشی که از جنس پلاستیک است، از حلال هایی مانند استون، تینر و حلال های قوی دیگر و همچنین از کاغذ سنباده به هیچ وجه استفاده نکنید.

10- آیا همه پاک کننده های خراش برای رفع خط و خش ال سی دی موبایل موثر هستند؟

خیر، همه محلول های پاک کننده خراش که در بازار موجود هستند، برای پاک کردن خط و خش های روی بدنه گوشی موثر نیستند، اکثر اینها جنبه بازاریابی دارند اما برخی از پاک کننده خراش در بازار نیز وجود دارند که می تواند تمام خراش های سطحی را از بین ببرد و تلفن شما یا سایر صفحه های دستگاه را دوباره مثل روز اول خود بسازد.

مطالب مرتبط