ترفند نرم افزار

اعمال دستورات ADB با برنامه ADB GUI

اعمال دستورات ADB با برنامه ADB GUI

برخی کاربران در به خاطر داشتن دستورات ADB مشکل داشته و مایل نیستند که این دستورات را به صورت دستی تایپ کنند. در این حالت شما می توانید از برنامه ی کاربردی ADB GUI  استفاده نمایید.

در این مقاله قرار است ساده ترین روش اعمال دستورات ADB را بدون تایپ دستی و با استفاده از برنامه ADB GUI  آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه ‌ای بر اعمال دستورات ADB  با برنامه ADB GUI بدون نیاز به تایپ دستی

شاید تا به حال به معنی واژه ADB فکر نکرده اید ولی باید بگوییم که این کلمه از عبارت “Android Debug Bridge”  به معنای مفهومی “پل اشکال‌ زدایی اندروید” گرفته شده است. با این قابلیت یا ابزار کاربردی، کاربران دستگاه‌ های اندرویدی می ‌توانند از مجموعه دستورات خاصی که به آن ‌ها دستورات ADB یاد می ‌شود، استفاده کرده و از طریق کامپیوتر اقدامات جالب و خاصی را در گوشی اندرویدی خود انجام داده و از آن لذت ببرند. ولی این نکته وجود دارد که برای انجام هر یک از اقدامات مورد نظر شما با استفاده از ADB باید دستورات خاص مربوط به آن را به صورت دستی تایپ نمایید. پیش از این ما در مقاله ای جداگانه به” اصلی ترین و کاربردی ترین دستوراتADB “ پرداخته ایم و حال می خواهیم به این سوال کاربران پاسخ دهیم که آیا می توان برای اعمال این دستورات کاری کرد که نیازی به تایپ دستی نباشد.

در حال حاضر با پیشرفت ابزار ها و برنامه های اندروید، برنامه ‌ای با نام ADB GUI طراحی و در دسترس کاربران قرار گرفته است که می توان بدون نیاز به تایپ دستی دستورات ADB را اعمال نمود و تنها با کلیک بر روی موارد نظرشان نسبت به تعامل با دستگاه اندرویدی از طریق ADB اقدام نمود. مثلاً اگر شما بخواهید دستور بوت در حال بوتلودر را صادر نمایید، می توانید در برنامه ADB GUI بر روی گزینه Reboot into Bootloader  کلیک کرده تا به راحتی پروسه مورد نظر تان انجام گردد. در این شرایط نیازی به تایپ دستی دستور ADB مورد نیاز نیست و مطمئناً از نظر ما استفاده از برنامه ADB GUI می ‌تواند ساده ترین راه اعمال دستورات ADB به شمار رود. در این مقاله می خواهیم در مورد نحوه استفاده از این برنامه یا ابزار برای اعمال دستورات ADB در دستگاه‌ های اندرویدی صحبت کنیم.

نحوه ی استفاده از برنامه ADB GUI  برای انجام دستورات ADB

برای این کار ابتدا باید برنامه ADB GUI را دانلود کرده و در کامپیوتر خود نصب نمایید. بعد از نصب برنامه باید گزینه Developer Options را در دستگاه اندرویدی خود فعال کنید.

در این بخش باید وارد منوی تنظیمات یا همان Settings دستگاه اندروید خود شوید تا بتوانید Developer Options و USB Debugging را فعال نمایید. بعد از آن گزینه About Phone را انتخاب کنید. در اینجا باید پنج بار پشت سرهم روی گزینه ی  Build Number ضربه لمسی زده تا عبارتی را مشاهده کنیم. نوبت آن است که به منوی تنظیمات یا همان Settings بر گردید.

همانطور که می بینید گزینه Developer Options به لیست منوی تنظیمات دستگاه اضافه گردیده و باید این گزینه را انتخاب نمایید و قابلیت USB Debugging را فعال کنید. فقط به این مورد توجه کنید که اگر قابلیت USB debugging گوشی یا تبلت اندرویدی شما فعال نیست، نمی توانید دستورات ADB را اعمال کنید.

گزینه Developer Options و USB Debugging

Developer Options و USB Debugging را فعال کنید

حال وقت آن رسیده که دستگاه اندرویدی خود را به کامپیوتری که برنامه ADB GUI در آن نصب کرده اید، متصل نمایید. اگر نمی خواهید از کابل USB استفاده کنید، می ‌توانید این کار را از طریق شبکه وای فای و برنامه Wi-Fi ADB انجام دهید.

اتصال کامپیوتر و دستگاه اندرویدی

اصلی ‌ترین دستورات ADB در تب All Commands قرار دارد

وقتی که ارتباط بین دستگاه اندرویدی و برنامه ADB GUI برقرار شد، با محیطی روبرو خواهید که که در آن برنامه ADB GUI شامل پنج بخش مختلف می باشد که چهار تب آن برای اعمال دستورات ADB بوده و تب اول با نام All Commands ارائه شده و شامل اصلی ‌ترین یا پایه ‌ترین دستورات ADB همچون خاموش کردن (Shutdown)، راه ‌اندازی دوباره (Reboot)، ریستارت و ورود به حالت ریکاوری (Reboot into Recovery)، ریستارت و ورود به بوتلودر (Restart into Bootloader) و غیره می باشد. برای اعمال هر یک از این دستورات ADB باید بر روی گزینه مورد نظر تان کلیک کرده تا دستور اعمال گردد. همین می توانید با استفاده از فیلدی که تحت عنوان Custom Command ارائه شده است، دستورات ADB خاص مورد نظرتان را به صورت دستی وارد کنید.

تب بعدی با عنوان Phone Information در برنامه ADB GUI وجود دارد و شامل گزینه ‌هایی است که به اطلاعات گوشی مربوط هستند. دستورات ADB مانند  Logcat، Dympsys، CPU Info و غیره همگی از این تب قابل انجام می باشند.

Phone Information

برای دسترسی به اطلاعات مربوط به گوشی روی تب Phone Information بزنید

تب بعدی با عنوان Files وجود دارد و اصلی ‌ترین کاربرد آن به اعمال دستورات Push و Pull مربوط می گردد که برای ارسال فایل از کامپیوتر به گوشی و برعکس مورد استفاده می باشد.

تب سوم با عنوان File

برای اعمال دستورات Push و Pull بر روی تب File بزنید

تب بعدی نیز با نام  Apps Backup در برنامه ADB GUI وجود دارد و به مجموعه دستورات بکاپ و ریستور مربوط می گردد. همین طور امکان نصب و لغو نصب (Uninstall) اپلیکیشن‌ های موجود در دستگاه اندرویدی هم از همین تب ممکن خواهد شد. پس با استفاده از برنامه ADB GUI می‌ توانید بدون نیاز به وارد کردن دستی دستورات ADB نسبت به اعمال آن ‌ها اقدام نمایید. این راه یکی از ساده ترین روش اعمال دستورات ADB به شمار خواهد رفت.

تب با نام Apps Backup

برای دستورات بکاپ و ریستور بر روی تب Apps Backup بزنید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *