ترفند نرم افزار

عکس برداری بهتر با دوربین گوشی

عکس برداری بهتر با دوربین گوشی

با پیشرفت تکنولوژی و به بازار آمدن گوشی های هوشمند، عکس گرفتن با این گوشی ها بسیار حائز اهمیت شده است، تا آنجا که برخی کاربران دوربین یک گوشی هوشمند برای شان مهم ترین بخش گوشی می باشد. حال می خواهیم بدانیم با هر دوربینی از گوشی های هوشمند چه ترفندها و نکاتی وجود دارند که با دانستن آن‌ ها می ‌توان کیفیت عکسبرداری از طریق دوربین گوشی ‌های هوشمند را بالا برد. ما در این مقاله قرار است چند نمونه از این ترفندهای موثر را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

در حال حاضر کیفیت دوربین گوشی ‌های هوشمند به شدت افزایش یافته و این موضوع بسیار رضایت ‌بخش می باشد. همانطور که می دانید چند سال پیش تجهیز گوشی ‌ها به دوربین 8 مگاپیکسلی امری بسیار جالب بین کاربران بود، ولی به تدریج شاهد پیشرفت ‌های بیشتری در این حیطه بودیم و به صورتی که هم اکنون بسیاری از پرچمداران کمپانی ‌های مختلف از دوربین ‌هایی با کیفیت لنز 16 مگاپیکسلی و حتی بیشتر بهره‌ می برند. پیشرفت ‌های به وجود آمده تنها به عدد مگاپیکسلی دوربین مربوط نیستند، بلکه در زمینه‌ های دیگر مرتبط هم بهبود هایی ایجاد شده و نهایتا این موضوعات سبب شده که کیفیت عملکرد دوربین گوشی ‌های هوشمند فوق‌العاده عالی گردد.

در حال حاضر دوربین گوشی ‌های پرچمداری همچون گلکسی اس 7 سامسونگ، آیفون 7 اپل، ال جی جی 5 و … به قدری قدرتمند هستند که از نظر کیفی می ‌توانند جایگزین مناسبی برای برخی از دوربین ‌های دیجیتال شوند. پس به جرأت می توان گفت که دوربین این محصولات به راحتی می ‌تواند نقش یک دوربین دیجیتال قدرتمند را هم بازی کنند. ولی عکسبرداری صحیح و حرف ه‌ای نیازمند توجه به ترفند های خاصی می باشد. با در نظر گرفتن بعضی از ترفندها در هنگام عکسبرداری از طریق دوربین گوشی خود می‌ توانید کیفیت تصویر ضبط شده را به طور چشمگیری افزایش داد. ما در این مقاله می خواهیم که چند ترفند مهم برای عکسبرداری بهتر با دوربین گوشی ‌های هوشمند را به شما معرفی کنیم.

مطمئناً با توجه داشتن به این چند ترفند و اصول کیفیت تصاویر ضبط شده شما افزایش می یابد. موارد شرح داده شده کاملا واضح و مشخص هستند، و هر کاربری به راحتی می تواند از آنها استفاده نماید.

1) شناسایی قانون یک سوم

نمی دانیم تا به حال قانون یک سوم یا Rule of Third به گوش شما خورده است یا خیر. قانون یک سوم یا نسبت یک سوم ترفندی در عکسبرداری می باشد که می ‌تواند به شدت در افزایش  کیفیت عکسبرداری شما موثر باشد. قانون یک سوم بیان می‌ کند که قرار دادن سوژه اصلی منظره مورد نظر در محل تقاطع خطوط عمودی و افقی مجازی که منظره پیش رو را به 9 مستطیل کوچک تبدیل کرده ‌اند بهترین بازده ممکن را به همراه دارد. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر را مشاهده کنید.

شناسایی قانون یک سوم درعکاسی

خطوط راهنمایی قانون یک سوم در نسخه ‌های جدید سیستم عامل آی او اس اپل و اندروید اورجینال یا استاک (Stock)  وجود دارد. بعضی از کمپانی ‌های تولید کننده محصولات اندرویدی هم این گزینه فعالسازی این قابلیت را در تنظیمات اپلیکیشن دوربین پیش فرض دستگاه قرار داده اند. با این وجود ممکن است اپلیکیشن دوربین دستگاه اندرویدی شما از این قابلیت بهره‌مند نباشد که در این شرایط باید از اپلیکیشن‌ های دوربین ثانویه مانند The Stick Camera App استفاده نمایید.

2) ثابت نگه داشتن گوشی

هرچقدر در هنگام عکسبرداری دوربین گوشی شما بی‌ حرکت ‌تر باشد، کیفیت تصویر نهایی ضبط شده هم بالاتر خواهد رفت. به بیان دیگر لرزش ‌های دست کاربر به شدت کیفیت تصویر ضبط شده را کاهش می دهد. پس سعی کنید که هموار قبل از عکسبرداری، گوشی خود را در وضعیت کاملاً ثابتی قرار دهید. این مسئله ترفند دومی می باشد که توصیه می ‌کنیم حتما در هنگام عکسبرداری از طریق دوربین گوشی به آن توجه کنید.

ثابت نگه داشتن گوشی درعکاسیدر چند سال گذشته برای جلوگیری از خرابی ‌های مرتبط با لرزش دست کاربر قابلیت ‌ها و تکنولوژی ‌هایی مانند OIS یا لرزشگیر اپتیکال معرفی شده‌ است که عملکرد جالب توجهی دارند اما با این حال شخصا به این موضوع توجه ویژه‌ ای داشته باشید زیرا که دوربین تمام گوشی‌ ها از قابلیت OIS پشتیبانی نمی‌ کند.

3) دقت کردن به محل فوکوس

دقت کردن به محل فوکوس در عکاسی

در گوشی ‌های هوشمند جدید کاربر می ‌تواند بعد از اجرای اپلیکیشن دوربین دستگاه با لمس منطقه خاصی محل دقیق فوکوس را به طور دستی مشخص نمود. تعیین دقیق محل فوکوس به شدت در کیفیت عکسبرداری موثر است. میزان تاثیر این قابلیت به ویژه در شرایطی مشخص می گردد که منظره ‌ای با اجسام دور و نزدیک مقابل تان قرار داشته باشد و هدف شما فوکوس کردن بر روی یکی از اجسام دور یا نزدیک باشد.

دقت کردن به محل فوکوس در عکاسی

معرفی بهترین اپلیکیشن های دوربین برای عکاسی با اندروید را مطالعه کنید.

تصویر بالا نمونه بارزی از کاربرد انتخاب دستی محل فوکوس را نشان می ‌دهد. همانطور که مشاهده می کنید در این منظره ما قصد داشتیم که گل‌ های نزدیک دوربین در تصویر نمایش داده شوند، از اینرو با لمس این بخش از منظره در صفحه نمایش دستگاه بر روی آن فوکوس کردیم. این مورد سبب شد که بخش دورتر و پشت منظره مد نظر به صورت تار دیده شود. در منظره ‌های این چنینی توجه به این قابلیت و تعیین دستی و دقیق محل فوکوس فوق ‌العاده با اهمیت بوده و از ترفندهای موثر در افزایش کیفیت عکسبرداری از طریق دوربین گوشی به حساب می آید.

4) استفاده از دکمه شاتر فیزیکی گوشی

بیشتر گوشی ‌های هوشمند دارای دکمه شاتر فیزیکی می باشند. این دکمه معمولاً در لبه سمت راست گوشی ‌های هوشمند تعبیه می ‌شود و در قسمتی از آن جای می‌ گیرد که کاربر به ساده ‌ترین شکل ممکن بتواند از آن استفاده نمود. تجربه نشان داده که با در دست گرفتن گوشی برای عکسبرداری از منظره‌ مورد نظر، استفاده از دکمه فیزیکی شاتر دستگاه نسبت به دکمه لمسی عکسبرداری اپلیکیشن دوربین کیفیت عملکرد بهتری را به همراه دارد. دلیل این موضوع با لرزش‌ های دست کاربر مرتبط است. وقتی که از دکمه شاتر فیزیکی دستگاه استفاده نمایید، میزان لرزش ‌های دست شما به مراتب کمتر از وقتی ست که سعی در استفاده از دکمه مجازی شاتر اپلیکیشن دوربین داشته باشید.

5) قرار دادن قابلیت HDR  در وضعیت اتوماتیک

در صورتی که گوشی شما از قابلیت HDR پشتیبانی می ‌کند حتما آن را در وضعیت اتوماتیک (Automatic HDR)  قرار دهید. بیشتر گوشی‌ های هوشمندی که از نسخه‌ های جدیدتر سیستم عامل اندروید و آی او اس بهره مند هستند، از قابلیت HDR یا High Dynamic Range به معنای محدوده دینامیکی بالا پشتیبانی می ‌کنند. با فعال سازی این قابلیت فیلترهای خاصی در شرایط نیاز به منظره اضافه می ‌شود و تعادلی بین نقاط سیاه و سفید تصویر ایجاد خواهد شد.

قرار دادن قابلیت HDR  در وضعیت اتوماتیک درعکاسی

پس همواره سعی کنید که در هنگام عکسبرداری از طریق دوربین گوشی خود قابلیت HDR را در وضعیت اتوماتیک قرار دهید. استفاده درست از قابلیت HDR یکی دیگر از ترفندهای موثر در افزایش کیفیت عکسبرداری از طریق دوربین گوشی به شمار می رود.

6) حداکثر استفاده از نور طبیعی موجود

همواره از نور طبیعی موجود در منظره مورد نظرتان بیشترین و بهترین استفاده را داشته باشید. استفاده از چراغ فلش LED ممکن است در برخی از شرایط لازم باشد ولی تا حد امکان سعی کنید که از آن استفاده نکنید و نور طبیعی محیط را در بهترین شرایط ممکن تنظیم کنید. تنظیم این موضوع در کیفیت عکسبرداری شما تاثیر زیادی دارد و در عین حال نیازمند دقت عمل  و تجربه عکسبرداری بالایی می باشد. به تصویر زیر نگاه کنید.

حداکثر استفاده از نور طبیعی موجود درعکاسی

در این تصویر علی رغم این که از نور مستقیم خورشید عکسبرداری شده، منظره موجود به نوعی بالانس گردیده که از نظر نوری کیفیت عالی به همراه دارد. دستیابی به این قابلیت و استفاده بهینه از منابع نوری طبیعی در منظره ‌های مختلف با تمرین و تکرار امکان پذیر است.

7) استفاده از قابلیت Burst Mode

در حال حاضر بیشتر گوشی ‌های هوشمند مدرن از قابلیت یا حالت خاصی با نام Burst Mode پشتیبانی می‌ کنند که به موجب آن با فشردن دکمه شاتر دستگاه و اعمال دستور عکس برداری از محیط مورد نظر تنها یک عکس ضبط نمی‌ شود، بلکه دوربین دستگاه چند عکس را به طور پیاپی و پشت سر هم از منظره پیش رو ضبط خواهد کرد. در نهایت شما می‌ توانید این تصاویر ضبط شده را بررسی کنید و بهترین نمونه آن را انتخاب نمایید.

استفاده از قابلیت Burst Mode درعکاسی

در برخی از دستگاه ‌های اندرویدی و آیفون‌های اپل با فشردن و نگه داشتن دکمه شاتر دستگاه می ‌توانید برای مدت زمان مورد نیاز تصاویر پشت سر همی را ضبط نمایید. عکسبرداری پشت سر هم در این شرایط تا وقتی ادامه پیدا می‌ کند که دکمه شاتر دستگاه را فشرده نگه داشته اید. در بعضی از محصولات هم برای انجام این عمل حتما باید در بخش تنظیمات اپلیکیشن دوربین دستگاه گزینه Burst Mode را فعال کنید.

8) تمیز کردن لنز دوربین گوشی

یکی از مشکلات رایجی که می ‌تواند سبب افت کیفیت عکسبرداری دوربین گوشی شما گردد، کثیف بودن لنز دوربین آن می باشد. همواره سعی کنید که لنز دوربین گوشی خود را پیش از عکسبرداری کاملا تمیز نمایید. برای انجام این کار حتما از پنبه و یا پارچه ‌های بسیار نرم و مطلوبی استفاده نمایید که به لنز دوربین گوشی آسیب وارد نکند. این مسئله هم به نوعی می ‌تواند ترفندی برای افزایش کیفیت عکسبرداری از طریق دوربین گوشی محسوب شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *