تلفن هوشمند و تبلت

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

blank

در صورتی که مصرف اینترنت بالایی دارید و بسته‌های اینترنتی شما زودتر از موعد به اتمام می‌رسند، این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم به معرفی روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندرویدی بپردازیم. بنابراین با کوک موبایل همراه باشید.

مقدمه‌ای در رابطه با کاهش مصرف اینترنت در گوشی

اتمام پیش از موعد حجم بسته اینترنتی از مشکلات رایج کاربران گوشی های هوشمند محسوب می‌شود و به دلیل بالا بودن هزینه خدمات اینترنت در کشور، کاربران به دنبال روش‌هایی جهت کنترل و کاهش مصرف اینترنت در گوشی های خود هستند. اخیرا در مقاله‌ای با عنوان “روش های کاهش مصرف حجم اینترنت در آیفون” به معرفی روش های کاهش مصرف اینترنت در دستگاه های آی او سی پرداختیم. حال در ادامه این مقاله قصد داریم تا روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندرویدی را هم خدمتتان معرفی کنیم. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها، حجم اینترنت مصرفی خود را کاهش داده و از پرداخت هزینه اضافی برای شارژ مجدد اینترنت جلوگیری کنید. در ادامه با کوک موبایل همراه باشید.

بررسی حجم اینترنت مصرفی در گوشی های اندرویدی

ابتدا به منظور کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندرویدی نیاز است تا میزان حجم مصرفی خود را بررسی کنید. یکی از روش‌های بررسی حجم اینترنتی مراجعه به اپلیکیشن اختصاصی اپراتور سیم کارت است. هر یک از اپراتورها دارای یک اپلیکیشن اختصاصی هستند و قابلیت‌های نظیر خرید بسته اینترنتی، شارژ سیم کارت، بررسی مصرف اینترنت و غیره را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به اپلیکیشن اختصاصی اپراتور سیم کارت، میزان مصرف اینترنت خود را مشاهده کنید.

علاوه بر روش ذکر شده در فوق، گوشی های اندرویدی امکان مشاهده میزان مصرف اینترنت در ماه جاری را برای کاربران خود فراهم می‌آورند. بدین منظور به بخش Wireless & Networks در Settings مراجعه و گزینه Data Usage را انتخاب کنید. بدین ترتیب صفحه‌ای همانند تصویر زیر برایتان نمایان خواهد شد.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

در قسمت انتهایی صفحه، میزان مصرف اینترنت هر یک از اپلیکیشن ها نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که این نمودارها حجم مصرف اینترنت سیم کارت را نمایش می‌دهند. بنابراین حجم اینترنتی مصرفی توسط وای فای در این بخش قابل مشاهده نخواهد بود. در صورت تمایل به مشاهده میزان مصرف اینترنت وای فای آیکون منو در گوشه بالا و سمت راست صفحه را لمس کرده و گزینه Show Wi-Fi usage را انتخاب کنید.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

میزان اینترنت مصرفی به طور ماهانه ریست می‌شود. با این وجود شما می‌توانید با انتخاب گزینه Change Cycle بازه زمانی ریست را بسته به نظر خود تغییر دهید.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

علاوه بر امکان نظارت بر میزان حجم اینترنت مصرفی، شما می‌توانید با تنظیم هشدار مقدار اینترنت مصرفی خود را کنترل کنید. بدین ترتیب در صورتی که میزان مصرف اینترنت شما به مقدار مشخص شده برسد، یک پیام هشدار دریافت خواهید کرد.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

گوشی های اندرویدی امکان اعمال محدودیت برای مصرف اینترنت را هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. بدین منظور شما می‌توانید نسبت به با فعال سازی قابلیت Set mobile data limit اقدام نموده و از اسلایدر نارنجی رنگ جهت تعیین حداکثر حجم مصرفی استفاده کنید. بدین پس از مصرف مقدار تعیین شده، دسترسی شما به اینترنت قطع و موبایل دیتا در گوشی غیر فعال می‌شود.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

بررسی مصرف اینترنت اپلیکیشن ها

همانطور که مطلع هستید، بسیاری از اپلیکیشن ها به صورت خودکار در پس زمینه آپدیت می‌شوند و از اینترنت استفاده می‌کنند. از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای کاهش مصرف اینترنت در گوشی، از آپدیت شدن اپلیکیشن ها در پس زمینه جلوگیری کنید. ابتدا به منظور بررسی میزان مصرف اینترنت اپلیکیشن ها در پس زمینه به بخش Wireless & Networks در Settings مراجعه کرده و گزینه Data Usage را انتخاب کنید.

blank

در این صفحه، اپلیکیشن ها به ترتیب میزان مصرف حجم اینترنت نمایش داده خواهند شد. به منظور مشاهده جزییات بیشتر تنها کافیست تا نام اپلیکیشن مورد نظر خود را در این لیست لمس کنید. بدین ترتیب میزان اینترنت مصرفی توسط اپلیکیشن در پیش زمینه و پس زمینه قابل مشاهده خواهد بود. با بررسی این موضوع می‌توانید اپلیکیشن هایی که بیشترین مصرف اینترنت را دارند، شناسایی کنید و با غیر فعال سازی آن‎ها مصرف اینترنت خود را کاهش دهید.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

فعال سازی قابلیت Data Saver

با انتشار اندروید 7 قابلیت جدیدی با عنوان Data Saver به گوشی های اندرویدی اضافه شد که با استفاده از آن می‌توان مصرف اینترنت در گوشی را کنترل کرد. در واقع با فعال سازی قابلیت Data Saver دسترسی اپلیکیشن ها به اینترنت در پس زمینه محدود خواهد شد. بدین ترتیب اپلیکیشن ها به صورت خودکار در پس زمینه آپدیت نمی‌شوند و به اینترنت دسترسی نخواهند داشت. با این وجود کاربر می‌تواند به اپلیکیشن های مورد نظر خود اجازه دسترسی به اینترنت را بدهد.

به منظور فعال سازی قابلیت Data Saver به بخش Settings گوشی اندرویدی خود مراجعه نمایید. سپس گزینه Data usage را در قسمت Wireless & Networks انتخاب کنید. حال گزینه Data Saver را لمس کرده و به منظور فعال سازی این قابلیت، اسلایدر آن را در حالت فعال قرار دهید. با فعال سازی قابلیت Data Saver یک آیکون در نوار وضعیت گوشی شما نمایان خواهد شد.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

توجه داشته باشید که با فعال سازی این قابلیت از آپدیت خودکار تمام اپلیکیشن ها در پس زمینه جلوگیری خواهد شد. بنابراین به منظور انتخاب اپلیکیشن هایی که قصد دارید در پس زمینه آپدیت شوند، گزینه Unrestricted data access را لمس کنید. سپس در لیست نمایان شده با قرار دادن اسلایدر اپلیکیشن های مورد نظر خود در حالت فعال، به آن‌ها اجازه دسترسی به اینترنت در پس زمینه داده می‌شود. لازم به ذکر است که این قابلیت تنها در صورت استفاده از اینترنت سیم کارت کاربردی خواهد بود. بنابراین در صورت استفاده از وای فای تمام اپلیکیشن ها به اینترنت دسترسی خواهند داشت.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

کاهش مصرف اینترنت در گوشی با استفاده از اپلیکیشن Datally

اپلیکیشن Datally امکان کنترل مصرف اینترنت را برای کاربران خود فراهم می‌آورد. شما می‌توانید اپلیکیشن مذکور را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید. پس از اجرای اپلیکیشن Datally، میزان مصرف اینترنت شما در روز جاری در صفحه اصلی نمایش داده می‌شود.  این اپلیکیشن قابلیت جستجو وای فای عمومی را هم در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.با لمس گزینه Find Wi-Fi می‌توانید به شبکه‌های وای فای عمومی در نزدیکی خود دسترسی داشته و به آن‌ها متصل شوید.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

جهت استفاده از قابلیت‌های برنامه Datally گزینه Set Up Data Saver را لمس کنید. بدین ترتیب دسترسی بسیاری از اپلیکیشن ها به اینترنت گوشی در پس زمینه محدود خواهد شد.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

با اجرای هر یک از اپلیکیشن‌ها، یک آیکون به شکل دایره در گوشه صفحه برایتان نمایان می‌شود. بدین ترتیب Datally در زمان اجرا اپلیکیشن به آن اجازه دسترسی به اینترنت می‌دهد و به صورت همزمان میزان مصرف اینترنت را برایتان نمایش خواهد داد. در نهایت پس از خروج از اپلیکیشن، از دسترسی آن به اینترنت جلوگیری خواهد شد. همچنین شما می‌توانید در هنگام استفاده از اپلیکیشن با لمس آیکون دایره شکل، از دسترسی اپلیکیشن در حال اجرا به اینترنت جلوگیری کنید.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

محدود کردن دسترسی اپلیکیشن ها به اینترنت در پس زمینه

محدود کردن دسترسی اپلیکیشن ها به اینترنت در پس زمینه از دیگر روش‌های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندرویدی است. برخی از اپلیکیشن ها به طور پیش فرض با قابلیت محدود کردن و بهینه سازی مصرف اینترنت ارائه می‌شوند. در صورتی که اپلیکیشن مورد نظر شما از چنین قابلیتی بهره نمی‌برد، به بخش Data Usage مراجعه کرده سپس اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از آن تیک گزینه Restrict Background Data را بزنید.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

در بسیاری از مواقع آپدیت اپلیکیشن ها در پس زمینه موجب اتمام حجم بسته اینترنت خواهد شد. بنابراین به منظور جلوگیری از این موضوع در صفحه Data Usage آیکون موجود در گوشه بالا و سمت راست صفحه را لمس کرده سپس گزینه Restrict Background Data را انتخاب کنید.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

غیر فعال سازی آپدیت خودکار اپلیکیشن ها

به منظور کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندرویدی پیشنهاد می‌کنیم تا اپلیکیشن های مورد نظر خود را تنها در صورت اتصال به وای فای آپدیت کنید. بدین منظور به بخش Settings گوگل پلی استور مراجعه کرده سپس گزینه Auto-update apps را در حالت Auto-update over Wi-Fi only قرار دهید. بدین ترتیب اپلیکیشن های گوشی شما تنها در صورت اتصال به وای فای به طور خودکار آپدیت خواهند شد.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

استفاده از قابلیت Data Saver گوگل کروم

اگر با استفاده از گوشی خود وبگردی می‌کنید، فعال سازی قابلیت Data Saver گوگل کروم برایتان کاربردی خواهد بود و می‌تواند به کاهش مصرف اینترنت در گوشی کمک کند. بدین منظور  مرورگر کروم را در گوشی خود باز کرده و به بخش Data Saver در Settings مراجعه کنید. سپس اسلایدر این قابلیت را در حالت فعال قرار دهید.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

دانلود نقشه های گوگل مپ

استفاده روزانه از گوگل مپ جهت مسیریابی می‌تواند موجب اتمام سریع حجم اینترنت شما شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا نقشه های گوگل مپ را دانلود کرده تا بدون نیاز به اینترنت به آن‌ها دسترسی داشته باشید. بدین منظور زمانی که به یک شبکه وای فای متصل هستید، به منوی گوگل مپ مراجعه و گزینه Offline areas را انتخاب کنید. در این مرحله با لمس گزینه Home می‌توانید نقشه‌های اطراف خانه خود را دانلود کرده و یا با انتخاب گزینه Custom Area نسبت به دانلود نقشه‌ منطقه مورد نظر خود اقدام کنید.

روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندروید

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی روش های کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندرویدی پرداختیم. اگر همواره با مشکل اتمام سریع حجم بسته‌های اینترنتی خود  مواجه هستید، می‌توانید با استفاده از روش های ذکر شده در فوق مصرف اینترنت خود را کاهش داده و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

مطالب مرتبط