چهره های فناوری

بیوگرافی استیو وازنیاک

blank

جادوی کامپیوتر و لپ تاپ های امروزی به دست مردی رقم خورده که با نام وی استیو وازنیاک شناخته شده است. استیو کسی است که کامپوترهای اپل I و اپل II را اختراع کرد و پایه و بنیان میکروکامپیوترهای امروزی را بنا نهاد. شاید با شنیدن نام اپل مستقیما به یاد استیو جابز بیافتید؛ اما خوب است بدانید که سهم استیو وازنیاک در آوازه دادن به اپل اگر بیشتر از جابز نباشد،  کمتر هم نخواهد بود.

استیو در عصر انفجار و انقلاب فناوری به دنیا آمد و از همان دوران جوانی نشان داد که نبوغ زیادی در زمینه الکترونیک دارد. استعداد او در حدی بود که همزمان با اتمام تحصیلات ابتدایی اش شروع به کشیدن طرح و ساخت وسایل الکترونیکی خانگی کرد.پس از ملاقاتی که بین استیو جابز و استیو وازنیاک صورت گرفت، استیو تصمیم گرفت دست هایش را به دست جابز دهد و تمام وقت خود را وقف نوآوری در زمینه الکترونیک کند. آن دو دست به دست هم دادند و دنیای کامپیوترهای شخصی را متحول کردند. دو استیو به کمک هم اپل را تبدیل به یکی از ارزشمندترین کمپانی های الکترونیک دنیا کردند. پس از مدتی که از کار کردن وازنیاک در بخش مهندسی اپل می گذشت، جابز به قسمت بازاریابی اپل منتقل شد. در همین زمان بود که وازنیاک به تنهایی و بدون کمک هیچ کس دیگری کامپوترهای اپل I و اپل II را ساخت. وازنیاک تا پایان سال 1970 کامپوترهای اپل I و اپل II را اختراع کرده بود.

blank

وازنیاک دارای 4 پتنت ثبت اختراع به نام خودش و چندین پژوهش و اختراع دیگر در زمینه الکترونیک است. وی اولین ریموت کنترل قابل برنامه ریزی در جهان را ساخته است. اختراع دیگر وازنیاک GPS بدون سیم (وایرلس) است. وازنیاک چه در طول دوران پژوهش و مهندسی خود در شرکت اپل و چه پس از خروج از اپل، جوایز بسیاری را از آن خود کرد. بیشتر این جوایز به دلیل نوآوری ها و دید بسیط وازنیاک به دنیای فناوری و علی الخصوص الکترونیک به وی اعطا شد. این خلاصه ای از زندگی گهربار استیو  وازنیاک بود. در ادامه تمامی دوران زندگی وی از کودکی تا به امروز را بررسی خواهیم کرد. با کوک موبایل همراه باشید.

دوران کودکی استیو وازنیاک

استیو در سن خوزه ی کالیفرنیا به دنیا آمد و والدینش نام وی را استفان گری گذاشتند. نام پدر وی جیکوب فرانسیس معروف به جری و مادرش مارگارت الاین معروف یه مارگارت کرن بود.  در واقع استیو وازنیاک یک چند رگه بود و ملیت والدین او متغلق به آلمان، ایرلندی و انگلیسی بوده است. شاید این حقیقت که استیو در عصر رونق الکترونیک به دنیا آمد را بتوان یکی از دلایل اساسی در موفقیت وی در زمینه الکترونیک دانست. او در زمان کودکی و نوجوانی خود در فضایی قرار داشت که به واقع می توان آن را فضای الکترونیکی دانست. استیو در زمان کودکی شروع به ساخت وسایل الکترونیکی کرد و به این ترتیب بود که علاقه ی وافر او به الکترونیک کمی اشباع می شد. او در دوران کودکی اش ولت متر، رادیوی جیبی، ماشین حساب و بازی های الکترونیکی ساخته بود.

در دوران کودکی و نوجوانی استیو، تحصیلات و گذراندن دروس ساده و رسمی  مدرسه و دبیرستان وی را به شدت خسته می کرده و دلیل آن هم نبوغ بالا و هوش سرشار استیو بوده است.  وی برای تحصیلات دانشگاهی خود وارد دانشگاه کلرادو شد ولی در تحصیل شکست خورد و نتوانست تحصیلات خود را تمام کند به همین دلیل وارد دانشگاه کالیفرنیا شد و در آن جا هم نتوانست خوش بدرخشد.

مسیر شغلی استیو وازنیاک

مسیر شغلی و راه درخشان آینده ی استیو زمانی رقم خورد که با جابز دیدار کرد. دیدار این دو استیو باهوش و نابغه در سال 1971 اتفاق افتاد. جابز وازنیاک را دوست داشت و از طرفی هم مثل او از مدرسه و درس و تحصیل متنفر بود. جابز می دانست که استیو خوره ی الکترونیک است و علایق مشترکی دارند به همین دلیل دوستی آنها قوت گرفت و هر دو قدم در مسیری گذاشتند که انتهای آن آیفون ها و آیپدهای امروزی قرار داشت!

blank

این دو، دو دوست صمیمی شدند و با هم به کار در شرکت اچ پی(HP= Hewlett-Packard) که کامپیوترهای مینفریم می ساخت، مشغول شدند.  شروع به کار دو استیو در اچ پی دقیقا زمانی بود که وازنیاک از دانشگاه کالیفرنیا هم اخراج شد و  از طرفی دنیا با تقاضای فزاینده ای برای کامپیوترهای شخصی مواجه شده بود و علوم ریزپردازنده ها روز به روز بیشتر پیشرفت می کرد. مساله ی مهم دیگر در این دوره از زندگی وازنیاک مشکلات مربوط به اقتصاد بود که همه گیر شده بود و پول در اختیار مردم را به شدت کاهش داده بود.

استیو وازنیاک تا به این جا نتوانسته بود برای خود کامپیوتری بخرد و خیلی دوست داشت یک کامپیوتر شخصی داشته باشد، در نتیجه تصمیم گرفت که یکی از کامپیوترهایی را که پولدارترها داشتند برای خودش بسازد. تلاش های شبانه روزی او برای ساخت کامپیوتر شخصی به اختراع اپل I منجر شد. بی نهایت جالب است که بدانید وازنیاک تمام این کامپیوتر را خودش طراحی کرده و ساخته بود. سخت افزار، طراحی بوردهای مداری و سیستم عامل کامپیوتر ، همه و همه حاصل تلاش انفرادی استیو باهوش و نابغه بوده است.

دیری نگذشت که آوازه ی کامپیوتری که استیو ساخته بود در بازار پیچید؛ چرا که کامپیوتر استیو نسبت به تمامی کامپیوترهای موجود در بازار آن روزها، عملکرد بهتری داشت و از آنها یک سر و گردن بالاتر بود. اگر بخواهیم به صورت تاریخی به موضوع نگاه کنیم، اپل I اولین کامپیوتر خانگی در تاریخ است که می توانسته کاراکترها را روی صفحه نمایش تلویزیون نمایش دهد.

blank

استیو وازنیاک به همراه جابز کامپیوتر اپل I را در کلوب هامبرو معرفی کردند و پس از آن اپل I مشتری پیدا کرد. جابز شروع به جذب سرمایه کرد تا وازنیاک بتواند کامپیوتر خود را ارتقا دهد و آن را بهتر از قبل کند.  مهم ترین وجه تمایز اپل I از دیگر کامپیوترهای موجود آن زمان این بود که کامپیوتر وازنیاک می توانست به سادگی و با استفاده از قابلیت های ویدویی همه چیز را مصور کند. این قابلیت دقیقا همان چیزی بود که کاربران برای استفاده آسان از کامپیوترها به آن احتیاج داشتند و دیگر کامپیوترهای بازار از آن غافل شده بودند.

آنها به جهت ارتقای کامپیوتری که استیو وازنیاک ساخته بود، شروع به فروش دارایی های شخصی خود کردند و پس از آن که پولی باقی نماند شروع به فروش بورد چاپی مدارهای اسمبل کرده کردند. دیری نگذشت که دو دوست توانستند مانیتور، وسایل الکترونیکی و بازی های کامپیوتری را نیز بفروشند. در این زمان ارزش پولی که در دست داشتند 1300 دلار آمریکا شده بود.

در ماه آوریل سال 1976، استیو وازنیاک و جابز شرکت اپل را تاسیس کردند. استیو وازنیاک در اپل هم همان سمتی را به دست آورد که در اچ پی به آن رسیده بود و معاون اپل شد. در واقع وازنیاک در اپلی که تاسیس کردند مسئول تحقیق و توسعه شده بود.

مهم ترین رقیب آن روزهای اپل I، کامپیوتر Altair 8800  بود . اپل I بیشتر برای منظور و کارکردهای مرتبط با سرگرمی طراحی و توسعه داده شده بود. در واقع اپل I دارای کارت توسعه و مانند آن چه آلتیر داشت، نبود و نمی توانست به ترمینال های کامپیوتری متصل شود و در BASIC  برنامه نویسی شود.

blank

با معرفی کامپیوتر اپل II  و در جبران آن چه اپل I نتوانسته بود برای اپل محقق کند،  یکی از بهترین و بی نقص ترین کامپیوترهای آن دوره معرفی شد. اپل II را می توان اولین کامپیوتر با تولید انبوه و موفق جهان دانست.  در همین دوره بود که شهرت و آوازه ی شرکت اپل سر به فلک می کشید. بیشتر مهندسان سرشناس دوست داشتند به اپل ملحق شوند و به همین ترتیب در سال 1980 اپل به شرکت سهامی عام تبدیل شد و ارزش این شرکت حدود 117 میلیون دلار تخمین زده شد. داستان کامل اپل را می توانید در مقاله ی “تاریخچه اپل” بخوانید.

وازنیاک در سال 1981 از یک تصادف مهلک که بر اثر برخورد هواپیمای بدون سرنشین با وی اتفاق افتاد، جان سالم به در برد.  استیو در این حادثه تنها چند قدم تا مرگ فاصله داشت و برای بازگشت به زندگی عادی 2 سال تمام استراحت کرد.  این حادثه زمانی اتفاق افتاد که وی اسپانسری دو جشنواره فناوری را بر عهده داشت.

blank

زمانی که وازنیاک بهتر شد و به اپل برگشت، سهام اپل به شدت رشد کرده بود و به حدود یک میلیارد دلار رسیده بود. وازنیاک باز هم به عنوان مهندس و تنها به عنوان اهرم انگیزشی اپل به این شرکت نوآور بازگشت و پس از تلاش های شبانه روزی و در سن 37 سالگی از اپل بازنشسته شد. بازنشستگی وازنیاک در سال 1987 اتفاق افتاد؛ با این حال تا به همین امروز، وازنیاک یکی از حقوق بگیران اپل است و سالیانه چیزی معادل 120 هزار دلار از اپل دریافت می کند. از طرفی وی یکی از سهامداران شرکت اپل است.

وازنیاک پس از بازنشستگی از اپل در سال 1987 شرکتی تاسیس کرد که نام آن CL 9  است.  این شرکت برای اولین بار در جهان ریموت کنترل قابل برنامه ریزی را به بازار ارائه داد. وی همچنین علاقه ی بسیار زیادی به تدریس در مدارس ابتدایی داشت؛ چرا که از نظر وی این دوره از زندگی افراد در آینده ی آنها بسیار تاثیر گذار است. وازنیاک پس از بازنشستگی از اپل، با ارسال مدرک بازنشستگی خود به مدرسه ای توانست مجوز تدریس درس کامپیوتر در پایه ی نهم را به دست آورد و به این ترتیب به آرزوی دیرین خود یعنی معلمی برسد.

در سال 2001 وازنیاک شرکت WOZ  و یا همان چرخ های زئوس را تاسیس کرد تا در آن جا GPS  های بی سیم تولید کند.  در واقع هدف وازنیاک از طراحی و ساخت جی پی اس بی سیم آن بود که مردم بدون دردسر و به راحتی بتوانند هر چیزی را که می خواهند پیدا کنند.

وازنیاک در سال 2002  به هیئت مدیره ی شبکه ی ریپکورد و دانجر پیوست . در سال 2006 بود که وازنیاک تمامی کارهایی که تا به آن روز انجام داده بود را رها کرد و به همراه الن هانکوک و جیل آملیو شرکت فناوری آکیکور را تاسیس کردند.  آکیکور یک هولدینگ فناوری بود که شرکت های با پایه ی فناوری را جذب می کرد و به آنها در توسعه طرح های مهندسی و تکنولوژیکی شان کمک می کرد.

پس از این دوره، مهندس وازنیاک دست به قلم شد و شروع به نگارش کتاب کرد.  اولین کتاب وی یک زندگینامه با نام ‘iWoz: From Computer Geek to Cult Icon: How I Invented the Personal Computer, Co-Founded Apple, and Had Fun Doing It’ شد. او این کتاب را به کمک جینا اسمیت که نویسنده ای مشهور است نگاشت و در آن گام های طی شده برای موفقیت در اپل و رمز و رازهای نگاه شادی را که به فناوری داشته است، شرح داده است.

blank

در سال 2009، شرکت فوژن آی او او را استخدام کرد . این شرکت یک شرکت ذخیره داده و سرور است و در شهر  Salt Lake  قرار دارد. استیو در این شرکت با منصب دانشمند تراز اول شرکت استخدام شد. دو سال بعد استیو یکی از اعضای تیم هیئت مدیره شد و روز اول معاملات NYSE این شرکت را، با بریدن ربان افتتاح جشن گرفت. استیو تا سال 2014 با فوژن آی او همکاری کرد و پس از آن از این شرکت جدا شد.

 در سال 2014 وی به شرکت Primary Data پیوست و به عنوان دانشمند تراز اول شرکت شروع به همکاری کرد. این شرکت را مدیران اجرایی قبلی فوژن آی او همچون لانس اسمیت، ریک وایت و دیوید فلاین راه انداخته اند و زمینه ی کاری آنها هم داده و مسائل مرتبط با داده های الکترونیکی است.

کارهای عمده و تاثیرگذار استیو وازنیاک

استیو یکی از بنیانگذران شرکت کامپیوتری اپل بود و به تنهایی مسئولیت ساخت و توسعه ی دو کامپیوتر Apple I , Apple II  را بر عهده داشت. او به عنوان مهندس در اپل کار می کرد و چهار اختراع عمده او شامل “میکروکامپیوتر با صفحه نمایش ویدیویی“، “کنترلر دیسک های مگنتی، ریکوردرها و …“،  “دستگاهی برای کنترل دیجیتالی رنگ PAL ” و “مولد با کنترل دیجیتالی برای تولید سیگنال رنگی برای استفاده با صفحه نمایش” است.

جوایز و دستاوردهایاستیو وازنیاک

  • کسب جایزه ی ACM Grace Murray Hopper در سال 1979
  • کسب مدال و نشان ملی فناوری به همراه استیو جابز در سال 1985
  • کسب عنوان دکترای افتخاری کامپیوتر از دانشگاه کلرادو در سال 1989
  • درج نام در موزه ی تاریخ کامپیوتر در سال 1997
  • ورود نام استیو وازنیاک به تالار مشاهیر ملی اختراعات در سال 2000
  • کسب هفتمین دوره از جوایز هنیز برای فناوری ، اقتصاد و اشتغال در سال 2001
  • کاندیدای دریافت جایزه ی علمی آیزاک آسیموف توسط انجمن انسانی آمریکا

blank

  • کسب مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه های متعدد در سرتاسر دنیا که شامل: دانشگاه کرتینگ، دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، دانشگاه نوا جنوب شرقی، دانشگاه ایالتی میشیگان، دانشگاه سانتا کلارا، دانشگاه کامیلو خوزه سلتا در مادرید، دانشگاه ملی نینجنیریا در لیما، دانشگاه کنکوردیا در مونترال کانادا و دانشگاه ESPOL در اکوادور می باشند.
  • دریافت جایزه ی جهانی رییس جمهور ارمنستان برای کمک وافر به بشریت از طریق فناوری در سال 2011
  • کسب مدال 66 ام هوور در سال 2014
  • در سال 2017 نیز شرکت Richtopia بریتانیا، نام Wozniak را در لیست 18 از 200 کارآفرین برتر اجتماعی فهرست کرد.

زندگی و علایق شخصی استیو وازنیاک

  • او در لوس گاتوس، کالیفرنیا زندگی می کند.
  • در حال حاضر، او با جانت هیل ازدواج کرده و سه فرزند از ازدواج قبلی خود دارد.

blank

  • او معتقد به خدا است.
  • او یکی از اهداکنندگان مهم و موفق موزه کشف کودکان سن خوزه است و برای نشان دادن سهم برجسته ای که وی در علم کامپیوتر و فناوری های مرتبط با آن داشته است، خیابان مقابل موزه به افتخار او Woz Way نامگذاری شده است.
  • وازنیاک که یکی از بنیانگذاران Apple Computer Inc بود، در سال 1986 پس از اخراج از اپل، مدرک کارشناسی خود را در زمینه علوم رایانه و مهندسی برق از دانشگاه دریافت کرد.

خلاصه اینکه

استیو وازنیاک با نام مستعار واز شناخته می شود همچنین او را با نام استفان گری وازنیاک نیز می شناسند. شهرت استیو وازنیاک بیشتر به دلیل پایه گذاری شرکت اپل است. وی اصالتی آمریکایی دارد و در یازدهم اوت سال 1950 در سن خوزه ی کالیفرنیا به دنیا آمده است. نام مادر وی مارگارت کرن و نام پدرش جری وازنیاک بوده است. استیو در حال حاضر 67 سال سن دارد و در کالیفرنیا زندگی می کند. تیپ شخصیتی او ENTP است. در مورد قد و قواره او هم خوب است بدانید که قد استیو 175 سانتی متر است. نت ورث(ارزش خالص) استیو وازنیاک در سال 2017 حدود 100 میلیون دلار آمریکا تخمین زده شده است. اختراعات وی شامل کامپوترهای اپل I و اپل II است.

مطالب مرتبط