تلفن هوشمند و تبلت

6 راه برای بالا بردن امنیت هنگامی که به وایرلس های عمومی متصل هستیم

blank

هنگامی که در کافه، رستواران یا مکان های عمومی هستید و در این مکان ها سرویس وایرلس و اینترنت رایگان ارائه داده می شود برای وصل شدن به این وایرلس باید نکات ایمنی را رعایت کنید. ممکن است اطلاعاتی برای پنهان کردن نداشته باشید ولی اگر اطلاعات گوشی شما مهم باشد از نظر امنیتی توصیه می شود که برای حفظ اطلاعات شخصی و دور ماندن از خطر هک شدن به این سرویس های وای فای رایگان تا حد امکان وصل نشوید زیرا ممکن است فعالیتی که داخل گوشی انجام می دهید تحت نظر قرار بگیرد و یا اطلاعاتی مانند اطلاعات بانکی و عکس های شخصی داخل گوشی موبایل شما دزدیده شود.

کوک موبایل در این مقاله 6نکته ایی را برای آیفون و آیپدتان بررسی می کند تا با امنیت بیشتری به سرویس های اینترنت عمومی متصل شوید.

  • کار های مهم خود را با وایرلس عمومی انجام ندهید

اول از هر چیز اگر به اینترنت خانگی و با امنیت وصل نیستید سعی کنید فعالیت هایی که در آن ها کد امنیتی را وارد می کنید یا می خواهید وارد حساب کاربریتان شوید انجام ندهید. برای مثال:

  • خرید آنلاین انجام ندهید
  • به حساب کاربری بانک وارد نشوید و یا اطلاعات امنیتی بانک خود را وارد نکنید.
  • اگر در سایتی هستید که برای پر کردن فرمی مجبور هستید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید، صبر کنید و آن را به بعدا موکول کنید.

دلیل وارد نکردن اطلاعات شخصی و کد امنیتی در هنگام اتصال به سرویس های اینترنت عمومی به این دلیل است که ممکن است همانطور که در مطالب بالا گفته شده است فعالیت های شما تحت نظر باشد و از اطلاعات شخصی شما استفاده شود.

  • از VPN استفاده کنید

برای اینکه در حالت کلی از فعالیت های خود داخل اینترنت در برابر تحت نظر قرار گرفتن دیگران محافظت کنید بهتر است از VPN استفاده کنید. می توانید اپلیکیشن VPN را بر روی گوشی خود نصب کنید و بعد از وصل شدن به اینترنت برای استفاده ایمن آن را فعال کنید. البته اهمیت دارد که از چه سرویس VPN استفاده می شود.

یکی از مشکلاتی که به هنگام اتصال VPN ممکن است برای شما بوجود بیاید، این است که پروکسی اتصال کشور دیگری را دارید و IP Address  همان کشور متصل می شوید و ممکن است بعضی از سرویس و سایت های مورد نیاز شما برای کشوری که شما با استفاده از VPN با IP Address آنجا متصل هستید فعال نباشد برای مثال شاید برخی از کلیپ های YouTube برای آن کشور بسته شده باشد یا ممکن است نتوانید از Spotify برای شنیدن آهنگ استفاده کنید.

blank

  • فقط وارد سایت هایی با پسوند HTTPS شوید

پسوند HTTPS برخلاف HTTP از انکریپت های پیچیده و ایمن برای حفاظت اطلاعات کاربران استفاده می کند. برای وبگردی و مطالعه مقالات می توانید سایت ها را با پسوند HTTP باز کنید و خطری شما را تهدید نمی کند اما هنگامی که در حال ساخت حساب کاربری و یا خرید هستید مطمئن شوید که سایت میزبان با پسوند HTTPS باز است. تا حد امکان از مرورگر اینترنتی گوگل (Google Chrome)  استفاده کنید زیرا سایت هایی با پسوند HTTP را در کل باز نمی کند.

blank

  • استفاده از احراز هویت 2 مرحله ایی

اگر اپلیکیشنی استفاده می کنید که اطلاعات شخصی شما داخل آن است بهتر است بدانید که برخی از این اپلیکیشن ها از قابلیت ورود 2 مرحله ایی استفاده می کنند. این قابلیت را هنگامی می توانید فعال کنید که احتمال می دهید گذر واژه شما را دیگران داشته باشند، البته بهتر است در اسرع وقت گذر واژه خود را عوض کنید ولی توانایی استفاده از این قابلیت را نیز دارید. این قابلیت به این گونه است که هنگامی که برای ورود به اپلیکیشن گذر واژه و نام کاربری خود را وارد می کنید پیامی از طرف اپلیکیشن برای شما فرستاده می شود که برای ورود کامل داخل این پیام گذر واژه دیگری است که باید آن را وارد کنید.

blank

  • از وصل شدن خودکار وایرلس خودداری کنید

اگر wi-fi شما روشن باشد ممکن است گوشی شما هنگامی که وایرلس عمومی و بدون گذر واژه ایی را تشخیص داد، به آن متصل شود. این قابلیت هنگامی که در خانه و محل کار هستید بسیار مناسب و کارامد است ولی اگر در مکان عمومی هستید مانند مراکز خرید و هتل و… هستید روشن بودن  ممکن است شما را دچار دردسر کند و اطلاعات شخصی شما به خطر بیافتد. بهتر است در تنظیمات wi-fi گزینه “Ask to Join Networks” را فعال کنید  که از اتصال خودکار گوشی به وایرلس جلوگیری شود و قبل از اتصال به وایرلس پیامی به شما برای اجازه دسترسی داده می شود.

blank

  • با اینترنت دیتا متصل شوید

اگر کار ضروری دارید و باید در محلی که wi-fi مطمئن وجود ندارد به اینترنت متصل شوید بهتر است از دیتا موبایل استفاده کنید. برای مدیریت و استفاده کمتر از دیتا موبایل در سیستم عامل iOS آیفون تیم کوک تعمیرات موبایل آیفون راهکارهایی به خوانندگان عزیز ارائه می دهد که می توانید در اینجا مشاهده کنید.

خلاصه مطلب:

بهتر است برای اطمینان بیشتر به سرویس های wi-fi عمومی متصل نشوید و از دیتا موبایل خود استفاده کنید زیرا امروزه افراد سودجو با استقاده از اتصال شما به این سیستم ها از اطلاعات شخصی داخل گوشی شما به راحتی دسترسی خواهند داشت و از اطلاعاتی مانند کارت بانکی یا از عکس های داخل گوشی شما استفاده خواهند کرد.

مطالب مرتبط