تلفن هوشمند و تبلت

نکات مهم در استفاده و نگهداری از آیفون

blank

آنچه ضروری است در نگهداری از آیفون هایتان بدانید…

  • نکات مهم برای تمیز کردن گوشی و نگهداری از آیفون: در صورت تماس آیفونی که در دست دارید، با هر چیزی که می ­تواند موجب ایجاد لکه و یا آسیب به گوشی شود – برای مثال : چرک، گرد و غبار، جوهر و مواد شیمیایی، لوازم آرایشی، صابون، لوازم شوینده و اسیدی- می بایست فوراً سطح تماس گرفته با آن ماده را تمیز کنید. برای تمیز کردن بدنه و یا گلس آیفون و زدودن مواد مضر از روی آن می توانید کارهای زیر را انجام دهید :
  • تمام کابل های متصل شده به گوشی و تلبت اپل را قطع کرده و بلافاصله گوشی را با استفاده از فشردن و نگه داشتن دکمه کناری یا دکمه ­ی خاموش /روشن (با توجه به مدل گوشی) و کشیدن اسلایدر Power Off خاموش کنید.
  • از یک پارچه ی نرم، بدون پرز و کمی مرطوب برای پاک کردن سطح و بدنه ی گوشی استفاده کنید.
  • از خیس کردن منفذ ها جداً خودداری کنید. با ورود رطوبت به درون گوشی و تماس آب و رطوبت با برد گوشی، آینده ی خوشی در انتظار گوشی و تبلت شما نخواهد بود. برای مشاهده ی عوارض ورود رطوبت به درون گوشی و راه حل های موجود برای مقابله با آب خوردگی گوشی ها پست  تعمیر گوشی آب خورده را ببینید.
  • از مواد شوینده یا هوای پرفشار برای تمیز کردن منافذ، سطح و بدنه ی گوشی استفاده نکنید.

شرکت اپل برای از بین بردن اثر لک انگشتان بر روی صفحه نمایش، از مواد چربی گریز برای ساخت صفحه ی نمایش دستگاه های اپل استفاده می­کند. استفاده از مواد شوینده و ساینده می ­تواند موجب از بین رفتن این مواد نگهدارنده شده و ایجاد لک و خراشیدگی بر روی صفحه را تسریع کند.

  • قرار گیری در معرض مایعات و گرد و خاک:  چنانچه گوشی در معرض تماس با رطوبت قرار گرفت و یا احیاناٌ مایعاتی بر روی گوشیتان پاشید و یا گرد و خاک بر روی آن نشست می توانید با استفاده از یک پارچه ی نرم و بدون پرز -مثل دستمال عینک ها- آن را تمیز کنید. دقت کنید که حتماً و پیش از باز کردن محفظه سیم کارت اطمینان حاصل کنید که گوشیتان خشک و عاری از غبار است. قرار گیری آیفون در معرض مواد شوینده و اسیدی و یا هر گونه مایعی اعم از آب نمک، عطر، آب استخر، حشره کش ها، لوسیون­ها، ضد آفتاب، رنگ مو و حلال ها را به حداقل برسانید. اگر گوشیتان با هر یک از این موارد تماس داشت از دستورالعملی که در بند بالا و برای پاک کردن گوشی گفته شد پیروی کنید.
مایعات دشمن دستگاه های هوشمند

مایعات دشمن دستگاه های هوشمند

برخی از مدل های آیفون در برابر آب و گرد و غبار مقاوم بوده و در شرایط آزمایشگاهی کنترل شده ای آزمایش شده اند و درجه ی IP67 را در استاندارد IEC 60529  کسب کرده اند. مقاومت در برابر آب و گرد و غبار در طول زمان ثابت و پایدار نمی ماند و به طور طبیعی ممکن است با مرور زمان این مقاومت کاهش یابد. آسیب های ناشی از تماس با آب شامل گارانتی گوشی ها نمی ­شود؛ پس بهتر است برای جلوگیری از آسیب های ناشی از تماس با آب از انجام موارد زیر اجتناب کنید :

  • شنا یا حمام کردن با گوشی
  • قرار دادن گوشی در معرض شرایطی که تماس با آب های با فشار و سرعت بالا  صورت می گیرد: مثل دوش گرفتن، اسکی روی آب، جت اسکی ، موج سواری و… .
  • استفاده از گوشی در سونا یا اتاق بخار
  • عمداً گوشی را به داخل آب فرو بردن
  • استفاده از آیفون در دمایی خارج از محدوده ی دمایی توصیه شده و یا در شرایطی با رطوبت بسیار بالا
  • انداختن گوشی بر روی زمین و یا قرار دادن آن در معرض ضربات دیگر
  • از هم باز کردن گوشی

چنانچه آیفونتان خیس شده است می بایست در گام اول،  تمامی کابل ها را از آن جدا کرده و تا زمانی که گوشی و یا تبلت به صورت کامل خشک نشده است آن را شارژ نکنید.دقت کنید که هر گونه استفاده از لوازم جانبی و شارژر و تا زمانی که گوشیتان هنوز خشک نشده است میتواند به دستگاه صدمات جدی وارد کند. اجازه دهید حداقل 5 ساعت از زمان خیس شدن گوشی بگذرد و  پس از سپری شدن زمان کافی برای خشک شدن گوشی در حالت خاموش، از شارژر یا لوازم جانبی ای که با برق کار می­کنند، استفاده کنید.

برای خشک کردن آیفون در حالی که کانکتور برق گوشیتان رو به سمت پایین است، می بایست به آرامی به گوشی ضربه بزنید تا مایعاتی که در آن قرار دارد تخلیه شود. سپس دستگاهتان را در یک جای خشک که در آن هوا به خوبی جریان دارد قرار دهید. قرار دادن گوشی در مقابل فن یک دستگاه خنک کننده طوری که باد آن مستقیما به سمت کانکتور برق گوشیتان باشد میتواند به فرآیند خشک شدن گوشیتان سرعت بخشد، هرچند خیلی بهتر است که از دستگاه های بادی مکنده مانند جاروبرقی برای خشک کردن گوشی خیس استفاده کنید و دستگاه های دمنده مانند سشوار را فراموش کنید. علت این امر هم آن است که دستگاه های مکنده رطوبت را از روی برد خارج می کنند؛ اما دستگاه های بادی دمنده ابتدا رطوبت را به جاهای دیگر برد می رسانند و سپس آن را خشک می کنند.

سعی نکنید گوشی را با استفاده از یک منبع گرمایی خارجی با حرارت مستقیم (گرفتن گوشی روی اجاق گاز) و یا قرار دادن یک جسم خارجی مثل تکه پارچه در کانکتور برق گوشیتان خشک کنید.

  • استفاده از کانکتورها، پورت ها و دکمه ها: هرگز سعی نکنید با زور کابلی را در پورتی از گوشی وارد کنید و یا فشار زیادی بر روی دکمه های گوشیتان بیاورید چون آسیب وارد شده به گوشیتان در این موارد تحت گارانتی قرار نمی­گیرد. اگر کانکتور و پورت با یک نیروی منطقی به هم متصل نمی شوند به این معنیست که این دو مناسب هم نیستند . بررسی کنید که مانع و یا گرفتگی ای در مسیر کانکتور وجود نداشته باشد و آنگاه مطمئن شوید که کانکتور و پورت با هم مطابقت دارند و به درستی سعی در اتصال آن دو به هم دارید.
پورت آسیب دیده ی گوشی به دلیل استفاده نادرست

پورت آسیب دیده ی گوشی به دلیل استفاده نادرست

  • کابل برق به USB: تغییر رنگ و رنگ پریدگی کانکتور پس از مدت زیادی استفاده طبیعی است. کثیفی و خوردگی و در معرض رطوبت بودن می تواند از دلایل این رنگ پریدگی باشد. چنانچه کابل برق یا کانکتور گوشی و تبلت در حین استفاده گرم می شود و یا شارژ و ارتباط با کامپیوتر به درستی صورت نمی­گیرد، می بایست آن را از کامپیوتر و یا آداپتور جدا کرده و با پارچه ی خشک و نرم و بدون پرز تمیز کنید. از مایعات و مواد شوینده برای این کار استفاده نکنید. برای شناخت و راهنمای پیش از خرید کابل اورجینال لایتنینگ آیفون می توانید نگاهی به پست “تشخیص کابل لایتنینگ تقلبی” بیندازید.

الگوی استفاده نادرست از کابل میتواند منجر به شکستگی، پارگی و در نهایت خراب شدن کابل شود. کابل برق به USB نیز مانند هر سیم فلزی دیگری، در صورتی که مکرراً و از یک نقطه ی خاص خم شود ، ضعیف و شکننده می شود. سعی کنید به جای اینکه کابل را به صورت زاویه دار خم کنید، این کار را منحنی وار انجام دهید. دائما بررسی کنید که کابل دچار پیچ خوردگی، شکستگی و یا دیگر صدمات نباشد. در صورت مشاهده ی چنین مواردی استفاده از کابل را متوقف کرده و کابل اورجینال جدیدی را تهیه کنید.

  • دمای عملیاتی: آیفون ها برای کار در دمای محیطی 0 تا 35 درجه سیلیسیوس (32 تا 95 درجه فارنهایت) و نگهداری در دمای منهای 20 تا مثبت 45 درجه ی سیلیسیوس (4- تا 113 درجه فارنهایت) طراحی شده اند. استفاده و یا نگهداری از آیفون در دمای خارج از محدوده ی فوق میتواند باعث صدمه به گوشی و کاهش عمر باتری آن شود. از قرار دادن گوشی در شرایط تغییرات ناگهانی و زیاد دمایی و رطوبتی خودداری کنید. گرم شدن تقریبی گوشی در هنگام شارژ کردن و یا استفاده از گوشی طبیعی است.

چنانچه دمای داخلی دستگاه به واسطه ی قرار گرفتن در محیط هایی مانند درون اتومبیل گرم و یا تابش مستقیم آفتاب، از محدوده ی دمایی فراتر رود ممکن است با علائم زیر مواجه شوید که دستگاه برای تنظیم دمای خود انجام میدهد :

  • توقف شارژ
  • کم شدن نور صفحه
  • صفحه هشدار دما
  • بسته شدن برخی از برنامه ها

blankمهم : ممکن است زمانی که صفحه هشدار بر روی گوشی نمایش داده می شود،دیگر تا مدتی مشخص قادر به استفاده از گوشی نباشید. چنانچه سیستم عامل و سخت افزار گوشی موفق نشوند که دمای دستگاه را کاهش دهند، ممکن است گوشی به حالت خواب برود تا در این مدت بتواند دوباره خنک شود. در این مواقع گوشی خود را در یک مکان خنک قرار داده و آن را از تابش مستقیم آفتاب دور نگهداشته و. چند دقیقه تا استفاده مجدد از آن صبر کنید. این مدت می تواند گرم شدن بیشتر سخت افزار حرارت دیده را کُند و با دادن فرصت برای خنک تر شدن برد از وارد آمدن صدمات جدی به قطعات الکترونیکی حساس به گرمای کار شده روی برد جلوگیری کند.

همچنین برای جلوگیری از شکستن یا راحت تر صحبت کردن با موبایل  در اتومبیل می توانید از بهترین پایه نگهدارنده موبایل در بازار استفاده کرده و از صدمات احتمالی جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط