ترفند آیفون

تشخیص کابل لایتنینگ اورجینال از کپی

blank

اپل به تمامی کاربران تلفن های آیفون، تبلت های آی پد و دیگر دیووایس های هوشمند توصیه می کند که تنها از کابل های شارژ و کابل لایتنینگ های اورجینال ساخت اپل استفاده کنند. شارژر از دو بخش کلگی و کابل لایتنینگ تشکیل شده است. در یک شارژر اصلی و اورجینال اپل، هر دو بخش شارژر اصلی و ساخت شرکت های مجاز اپل هستند. کابل لایتنینگ اورجینال اپل را می توانید با لوگوهای “Made for iPod/iPhone/iPad”  بشناسید. در مقاله های قبلی در مورد مشکلاتی که استفاده از کابل لایتنینگ های کپی و تقلبی برای دیوایس های شما پدید می آورند صحبت کرده ایم و در این مقاله می خواهیم راه های تشخیص کابل لایتنینگ اورجینال از تقلبی را آموزش دهیم. در ادامه به برخی از مهمترین مشکلاتی که استفاده از کابل لایتنینگ های غیر اورجینال و تقلبی برای آیفون ها و آیپدهای شما به وجود می آورند، اشاره می کنیم:

  • ممکن است دستگاه iOS شما به دلیل استفاده از کابل لایتنینگ کپی آسیب ببیند. این آسیب مستقیما متوجه آی سی یو اس بی USB IC دستگاه شما می شود و خود را با نشانه هایی از قبیل مشکل در شارژ شدن، خالی شدن ناگهانی شارژ و … نشان می دهد که به تفصیل در مقاله ی “دلایل خالی شدن یکباره شارژ گوشی” بحث شده است. استفاده از شارژر تقلبی و یا فندکی برای شارژ کردن آیفون و آیپد می تواند باعث خرابی کانکتور شارژ هم شود که شما را ملزم به مراجعه به مرکز تعمیرات گوشی آیفون می کند.
  • کابل لایتنینگ کپی به راحتی آسیب می بیند و در نتیجه باید مداوما کابل تهیه کنید.
  • ممکن است کانکتور شارژر از کار بیفتد، کلگی و یا کانکتور شارژر هنگام شارژ کردن گوشی بسیار داغ شود و یا به درستی در کانکتور یو اس بی گوشی جا نخورد.
  • ممکن است نتوانید با استفاده از یک کابل لایتنینگ کپی گوشی خود را شارژ کنید. کابل لایتنینگ کپی ممکن است به دلیل قطع نامناسب در ابعاد و همخوان نبودن ابعادش با ابعاد کانکتور شارژ گوشی، وارد آن نشود و یا به درستی در محل خود قرار نگیرد!
made-for-ipod-iphone-ipad-logo-min

made-for-ipod-iphone-ipad-logo

made-for-iphone-logo-min

made-for-iphone-logo

دقت کنید که تنها شرکت اپل می تواند کابل لایتنینگ به USB-C  را بسازد؛ در نتیجه هیچ گاه نمی توانید کابل های USB-C به لایتنینگ با لوگوی  لوگوهای “Made for iPod/iPhone/iPad”   را پیدا کنید.

راه های تشخیص کابل لایتنینگ و کلگی های شارژ اورجینال اپل از مدل های کپی و غیر اورجینال

  • راه اول: مقایسه و دقت روی جعبه و بسته بندی کابل لایتنینگ

برای تشخیص کابل لایتنینگ اورجینال از کپی،  ابتدا باید با دقت به جعبه و بسته بندی شارژر و کابل دقت کنید. اگر شارژر و یا کابل لایتنینگ اپلی که در اختیار دارید، ساخت شرکت های واسطه ای باشد روی جعبه و بسته بندی آنها عبارت های لوگوهای “Made for iPod/iPhone/iPad”   و به اختصار MFi  درج شده است که می توانید نمونه های آنها را در شکل زیر ببینید.

یک کابل لایتنینگ به USB  که در شرکت اپل ساخته شده باشد با عبارت هایی چون :

“Designed by Apple in California”

“Assembled in China,”

 “Assembled in Vietnam,”

“Indústria Brasileira”

 که بر روی کابل لایتنینگ آنها نوشته شده است، قابل تشخیص است. کابل لایتنینگ اورجینال اپل دارای فاصله ی طولی حدود 18 سانتی متر (7 اینچ) از کانکتور USB  تا کلگی شارژر است و می توانید یک شماره سریال 12 رقمی را نیز روی آن ببینید. این شماره سریال را می توانید در انتهای نوشته هایی که در بند بالا آمده است و روی کابل ببینید. این شماره سریال به صورت نمادین با 12 تا x در تصاویر بعدی نمایش داده شده است.

یک کابل لایتنینگ به USB اورجینال ساخت شرکت واسطه ای با درج نام برند سازنده ی کابل

شماره سریال ویتنامی اپل-min

شماره سریال ویتنامی اپل 

شماره سریال چینی اپل-min

شماره سریال چینی اپل

شماره سریال برزیلی اپل-min

شماره سریال برزیلی اپل

  • راه دوم: مقایسه و وارسی کانکتورها و خط لیزر (قلم لیزر و یا لیزر اچ)

راه دیگری که به شما در تشخیص کابل لایتنینگ و کلگی های شارژ اورجینال اپل از مدل های کپی و غیر اورجینال کمک می کند، کانکتور لایتنینگ، کانکتور USB  و قلم لیزر روی کانکتور لایتنینگ است. برای آن که بتوانید از این طریق  کابل لایتنینگ و کلگی های شارژ اورجینال اپل را از مدل های کپی و غیر اورجینال تشخیص دهید، به تصاویر زیر دقت کنید. در تصاویر زیر تنها بخشی از کابل لایتنینگ و کلگی های شارژ غیر اورجینال و کپی آورده شده است، در حالی که تعداد شارژرهای غیراورجینال اپل بسیار بیشتر از این تعداد است.

کانکتورهای شارژر اورجینال

هر بخش به صورت تمیز و یکنواخت تراش خورده است، دارای لبه های گرد و اتصالات مشخص است

در نمونه اورجینال هر بخش به صورت تمیز و یکنواخت تراش خورده است، دارای لبه های گرد و اتصالات مشخص است.

دارای طول و عرض مشخص (7.7 میلیمتر در 12 میلی متر)

نمونه اورجینال دارای طول و عرض مشخص (7.7 میلیمتر در 12 میلی متر)

محل اتصال به آیفون دارای رنگ خاکستری و یا متالیک است

در نمونه اورجینال محل اتصال به آیفون دارای رنگ خاکستری و یا متالیک است

کانکتورهای شارژر غیر اورجینال و فیک

در نمونه ی کپی انتهای هر کانکتور به صورت نامنظم و یا دارای گوشه های مربعی شکل است و سطح نامسطح دارد

در نمونه ی کپی انتهای هر کانکتور به صورت نامنظم و یا دارای گوشه های مربعی شکل است و سطح نامسطح دارد

نمونه ی تقلبی دارای طول و عرض و ضخامت متغیر است

نمونه ی تقلبی دارای طول و عرض و ضخامت متغیر است

محل اتصال به آیفون دارای رنگ سفید و سیاه است

محل اتصال به آیفون دارای رنگ سفید و سیاه است

  • راه سوم: وارسی انتهای کانکتور لایتنینگ و کابل لایتنینگ به USB

 در تصاویر زیر می توانید نمونه هایی از انتهای کانکتور لایتنینگ و کابل لایتنینگ به USB اورجینال اپل را ببینید.  تصویر اول مربوط به انتهای کانکتور لایتنینگ و کابل لایتنینگ به USB ساخت شرکت اپل و نمونه ی اورجینال است  و نمونه ی زیر آن مربوط به نسخه ی کپی و غیراورجینال است.

تشخیص لایتنینگ فیک از اورجینال

تشخیص لایتنینگ فیک از اورجینال

  • راه چهارم: وارسی انتهای کابل لایتنینگ به USB و کانکتور USB

در  بالا می توانید تصاویری را ببینید که در آنها نمونه های انتهای کابل لایتنینگ به USB و کانکتورِ USB شارژرهای ساخت اپل و نمونه های کپی و غیراورجینال قرار دارد.

  • راه پنجم: وارسی محل اتصال لایتنینگ به آداپتور 30 پین

یکی دیگر از معمول ترین روش های تشخیص کابل لایتنینگ و شارژر اورجینال اپل از نمونه ی تقلبی آن،  بررسی محل اتصال لایتنینگ به آداپتور 30 پین است. اولین گام در این تشخیص این است که برند اپل باید روی محل اتصال لایتنینگ به آداپتور 30پین حک شده باشد و اگر نمی توانید سیب اپل را در محل اتصال لایتنینگ به آداپتور 30 پین پیدا کنید، باید به تقلبی بودن شارژر خود شک کنید.

تشخیص لایتنینگ اورجینال از فیک

تشخیص لایتنینگ اورجینال از فیک

  • راه ششم: وارسی محل اتصال لایتنینگ به آداپتور میکرو یو اس بی (میکرو USB)

یکی دیگر از ترفندهای تشخیص کابل لایتنینگ و شارژر اورجینال اپل از نمونه ی تقلبی آن،  وارسی محل اتصال لایتنینگ به آداپتور میکرو یو اس بی (میکرو USB) است. اولین گام در این تشخیص این است که برند اپل باید روی محل اتصال لایتنینگ به آداپتور میکرو یو اس بی (میکرو USB)حک شده باشد و اگر نمی توانید سیب اپل را در محل اتصال لایتنینگ به آداپتور میکرو یو اس بی (میکرو USB) پیدا کنید، باید به تقلبی بودن شارژر خود شک کنید.

 

تشخیص شارژر اورجینال آیفون

تشخیص شارژر اورجینال آیفون

 

 

خلاصه اینکه:

در این مقاله ترفندهای تشخیص اصل بودن کابل شارژ را با هم بررسی کردیم. اصلی بودن شارژر و کابل لایتنینگ اپل امری بسیار مهم است؛ چرا که استفاده از شارژر کپی می تواند صدمات جبران ناپذیری به گوشی وارد کند که یکی از عمده ترین آنها خرابی آی سی USB(مسئول تغذیه ی گوشی) و کانکتور شارژ گوشی است. شرکت های سودجوی بسیاری اقدام به ساخت شارژرهای فیک اپل می کنند با این حال،  ترفندهایی ظریف برای تشخیص شارژر و کابل لایتنینگ اورجینال از نمونه های کپی آن وجود دارد که در این پست به آنها پرداخته ایم.

مطالب مرتبط