ترفند اندروید

روش انتقال فایل موزیک به گوشی اندروید

روش انتقال فایل موزیک به گوشی اندروید

بعد از اینکه گوگل اندروید ساندویچ بستنی (Ice Cream Sandwich) را به بازار عرضه نمود، شیوه انتقال فایل ‌های موسیقی بین کامپیوتر محصولات اندرویدی تغییر پیدا کرد. ما در این مقاله قرار است به طور کلی نگاهی به این مورد داشته و چند روش کاربردی برای اضافه کردن فایل‌ های موزیک به دستگاه‌ های اندرویدی را به شما معرفی کنیم. این چند روش شامل روشی برای کاربران سری مک‌ بوک ‌های اپل و همچنین کاربران نسخه ‌های قدیمی ‌تر اندروید نیز می ‌شود. در صورتی که از کاربران محصولات اندرویدی هستید و قصد انتقال فایل ‌های موزیک به دستگاه خود را دارید، توصیه می ‌کنیم که این مقاله را از دست ندهید و یکی از روش ‌های معرفی شده را استفاده کنید.

1) استفاده از قابلیت همگام ‌سازی MTP ویندوز و برنامه ویندوز مدیا پلیر

واژه MTP مخفف عبارت “Media Transfer Protocol” به معنای “پروتکل انتقال رسانه” می باشد. قابلیت MTP در واقع یک سرویس اختصاصی برای سیستم عامل ویندوز به حساب می آید که استفاده از آن تنها از طریق برنامه ویندوز مدیا پلیر (Windows Media Player) ممکن می باشد.

blank

برنامه ویندوز مدیا پلیر به طور پیش فرض بر روی سیستم عامل ویندوز مایکروسافت نصب بوده و برای استفاده از قابلیت MTP در این مدیا پلیر حتما باید آن را به نسخه 10 یا بالاتر ارتقاء دهید. همچنین کامپیوتر شما باید حداقل از سیستم عامل ویندوز ایکس‌ پی با سرویس پک 2 یا نسخه ‌های جدیدتر ویندوز بهره‌ ببرد. برای رد و بدل فایل ‌های موسیقی از طریق سرویس MTP ابتدا باید برنامه ویندوز مدیا پلیر را اجرا نمایید. بر روی فلش موجود در بخش زیرین گزینه “Library” کلیک کنید و بعد گزینه “Add to Library …” را انتخاب کنید. بر روی گزینه “My personal folders” کلیک کرده تا ویندوز مدیا پلیر به طور اتوماتیک مسیرهایی را که بیشتر فایل‌ های صوتی خود را در آن ذخیره می‌ کنید بررسی نمایید.

موزیک را انتخاب کنید

دقت کنید که اگر تمایل دارید تا به طور دستی محل دقیق فایل ‌های صوتی مورد نظرتان را مشخص کنید باید گزینه “Advanced Options” را انتخاب کرده و سپس آدرس فایل‌ های مورد نظرتان را وارد کنید. با انتخاب فایل‌های مورد نظر، ویندوز مدیا پلیر برای مجموعه شما یک کتابخانه یا اصطلاحا Library تعریف می‌ کند.

با استفاده از کابل USB دستگاه اندرویدی خود را به کامپیوترتان متصل نمایید. در این شرایط سیستم عامل ویندوز به طور اتوماتیک درایورهای مورد نیاز را شناسایی بر روی دستگاه نصب خواهد کرد. بعد از تمام شدن این فرآیند و نصب درایورهای مورد نیاز، شما می ‌توانید از طریق کامپیوتر به فایل‌ های داخلی دستگاه اندرویدی خود دسترسی پیدا کنید. دقت کنید که نصب درایورهای مورد نظر ممکن است چند دقیق طول بکشد.

با اجرا بودن برنامه ویندوز مدیا پلیر و نصب درایورهای دستگاه اندرویدی خود در حین اتصال به کامپیوتر، نام گوشی یا تبلت شما در برنامه مدیا پلیر ویندوز ارائه می گردد. در این شرایط شما می ‌توانید از دو قابلیت “همگام ‌سازی اتوماتیک” و “همگام ‌سازی غیراتوماتیک” استفاده نمایید. چنانچه گزینه “همگام‌ سازی اتوماتیک” یا “Automatic Sync” را انتخاب کنید، ویندوز مدیا پلیر کامپیوترتان به طور اتوماتیک فایل ‌های صوتی ناموجود در حافظه داخلی دستگاه اندرویدی را در آن کپی خواهد کرد. چنانچه این گزینه را انتخاب کنید، هر بار که دستگاه اندرویدیتان را به کامپیوتر متصل کرده و ویندوز مدیا پلیر را هم اجرا نمایید، فرآیند همگام ‌سازی اتوماتیک فایل‌ های صوتی و موزیک بین کامپیوتر و دستگاه اندرویدی انجام خواهد شد. دقت کنید که با فعال بودن قابلیت “همگام‌سازی اتوماتیک” علاوه بر اینکه فایل‌ های موزیک از کامپیوتر به دستگاه اندرویدی منتقل می ‌شوند، آن دسته از فایل ‌های موزیک دستگاه اندرویدی شما که در حافظه کامپیوتر موجود نیستند هم به آن منتقل می شوند. پس در این شرایط فرآیند رد و بدل فایل ‌های موزیک کاملا دو طرفه می باشد.

دستگاه را راه اندازی کنید

ولی در صورتی که تمایل به استفاده از قابلیت “همگام‌ سازی اتوماتیک” فایل ‌های موزیک ندارید باید در محیط ویندوز مدیا پلیر بر روی نام دستگاه اندرویدی خود کلیک راست کنید و گزینه “Set Up Sync …” را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه، بخش راه ‌اندازی (Device Setup) ارائه می گردد. در این بخش گزینه ‌ای با عنوان “Sync this device automatically” قابل مشاهده می ‌شود که احتمالا تیک آن زده شده است. ابتدا تیک این گزینه را بردارید و سپس تیک پلی ‌لیست‌ هایی (Playlist) که تمایل به همگام‌ سازی آن‌ ها دارید را بزنید.

blank

2) استفاده از قابلیت همگام ‌سازی MTP ویندوز و اکسپلورر آن

در ابتدا باید با استفاده از قابلیت همگام ‌سازی MTP و فایل اکسپلورر سیستم عامل ویندوز هم می‌ توانید فایل‌ های صوتی مورد نظر را بین کامپیوتر و دستگاه اندرویدی خود رد و بدل کنید. اول نسبت به آپدیت بودن برنامه ویندوز مدیا پلیر اطمینان حاصل کنید. دقت کنید که در این روش از برنامه ویندوز مدیا پلیر استفاده نمی ‌شود ولی از آنجایی که از قابلیت همگام ‌سازی MTP استفاده می ‌کنیم باید حتما این برنامه در کامپیوترتان به روزرسانی شده باشد.

دستگاه را راه اندازی کنید

حال دستگاه هوشمند اندرویدی خود را با استفاده از کابل USB به کامپیوتر متصل نمایید. در این شرایط کامپیوتر شما به طور اتوماتیک دستگاه متصل شده را به عنوان یک “پروتکل انتقال رسانه” یا همان MTP شناسایی می ‌کند. پس صفحه پاپ ‌آپ اتوماتیکی باز می‌ شود. در این صفحه گزینه ‌ای با عنوان “Open device to view files using Windows Explorer”  وجود دارد که باید در مرحله اول این گزینه را انتخاب نمایید.

دقت کنید که در طول انجام این فرآیند صفحه نمایش دستگاه اندرویدی خود نباید لاک یا قفل باشد. اگر به این موضوع توجه نکنید و صفحه نمایش دستگاه قفل باشد، با انتخاب گزینه ‌ای که در بخش بالا اشاره کردیم هیچ محتوایی در ویندوز نمایش داده نخواهد شد. بنابراین صفحه نمایش دستگاه را در وضعیت آنلاک یا باز قرار دهید.

اگر با اتصال دستگاه اندرویدیتان به کامپیوتر صفحه پاپ ‌آپ اتوماتیک اشاره شد باز نشد جای نگرانی نیست. در این شرایط برای دسترسی به بخش مورد نظر وارد “My Computer” یا “This PC” شوید. همانطور که می بینید درایوی جدید به لیست درایوهای ویندوز شما اضافه شده است. این درایور به حافظه داخلی دستگاه اندرویدیتان مربوط است. با دو بار کلیک کردن بر روی این درایو وارد آن شده و منتظر مراحل بعدی بمانید. همواره به میزان فضای ذخیره‌ سازی اطلاعات باقی مانده در حافظه داخلی گوشی یا تبلت خود اهمیت دهید. فایل ‌های موسیقی عمدتا حجم بالای دارند انتقال آن ‌ها به حافظه داخلی نسبتا محدود گوشی ‌ها و تبلت ‌های ممکن است دچار مشکل گردد.

حال که وارد درایو حافظه داخلی دستگاه اندرویدی خود شدید پوشه ‌ای با نام “Music” را جستجو کنید. این پوشه در واقع محلی است که فایل ‌های موزیک شما در دستگاه اندرویدی تان ذخیره می گردد.

نحوه انتقال فایل از گوشی هوشمند به کامپیوتر را مطالعه کنید.

موزیک را انتخاب کنید

حال به محل ذخیره ‌سازی فایل‌ های موزیک مورد نظر در کامپیوتر بروید. برای این کار می ‌توانید از منوی استارت و گزینه “File Explorer” استفاده نمایید. دقت کنید که عموما فایل ‌های موسیقی دانلود شده توسط شما در پوشه ” Music” واقع در مسیر “Downloads” سیستم عامل ویندوز ذخیره می ‌شوند.

بر روی گزینه File Explorer کلیک کنید

با مراجعه به مسیری که فایل ‌های موزیک مورد نظرتان در آن موجود هستند نسبت به انتخاب فایل‌ های مورد نظر وارد عمل شوید. بعد راست کلیک کرده و گزینه “Properties” را انتخاب نمایید و حجم فایل ‌های انتخاب شده خود را بررسی کنید. چنانچه حجم این فایل ‌ها به از حجم فضای خالی حافظه داخلی دستگاه اندرویدی تان کمتر بود با استفاده از گزینه Copy یا فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl+C نسبت به کپی کردن این فایل‌ ها اقدام کنید. حال به مسیر حافظه داخلی دستگاه اندرویدی خود بروید و در پوشه مورد نظر تمامی این فایل ‌ها را پیست کنید. با استفاده از کلیک راست و انتخاب گزینه Paste این عمل انجام می‌ گردد. همچنین می ‌توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+V هم برای این کار استفاده کنید.

سایز فایل

3) انتقال فایل موزیک به اندروید 4 و بالاتر از طریق مک ‌بوک

حال در این بخش چگونه می ‌توان فایل ‌های موزیک مورد نظر را از یک مک ‌بوک مجهز به سیستم عامل مک‌ او ‌اس (Mac OS) به یک دستگاه اندرویدی مجهز به سیستم عامل اندروید 4.0 و بالاتر منتقل نمود؟ برای این کار ابتدا باید برنامه Android File Transfer را دانلود کنید. حال این برنامه را بر روی مک ‌بوک خود نصب نمایید. این برنامه در واقع قابلیت MTP مک‌بوک را فعال می ‌کند و بدین ترتیب اجازه رد و بدل فایل بین دو دستگاه را ارائه می دهد.

گزینه Download Now را بزنید

با استفاده از کابل USB، دستگاه اندرویدی خود را به مک ‌بوک خود متصل کنید.

گزینه Android CP را انتخاب کنید

حال برنامه Android File Transfer را اجرا کرده و دقت کنید که این برنامه تنها یک بار نیاز به اجرا دارد و طی دفعات آینده بعد از اتصال گوشی به مک ‌بوک ‌تان به طور اتوماتیک اجرا می شود.

انتقال فایل اندروید

از طریق برنامه Android File Transfer وارد حافظه داخلی دستگاه اندرویدی خود شده و فایل ‌های موزیک مورد نظر باید در پوشه “Music” دستگاه اندرویدی تان ذخیره شوند. حال وارد مسیر مربوط به فایل ‌های موزیک مورد نظر در حافظه مک ‌بوک ‌تان مراجعه کنید و آن ‌ها را مانند روشی که در بخش پیشین اشاره کردیم کپی کرده و در پوشه “Music” حافظه داخلی گوشی پیست (Paste) کنید. دقت کنید که انتقال یک باره فایل ‌های موسیقی تا حجم 4 گیگابایت توسط برنامه Android File Transfer پشتیبانی خواهد شد. در صورتی که حجم فایل‌ های موزیک مورد نظرتان از 4 گیگابایت بیشتر باشد باید طی دو یا چند مرحله (بسته به حجم فایل) نسبت به رد و بدل آن اقدام نمایید. همین طور دقت کنید که رد و بدل فایل از طریق برنامه Android File Transfer  تنها مختص فایل‌ های موزیک نبوده و شامل سایر فایل‌ ها نیز می ‌شود.

آیکون SD کارت

4) انتقال موزیک به نسخه ‌های قدیمی ‌تر سیستم عامل اندروید

حال می خواهیم بدانیم در صورتی که به دلایل خاصی از یک دستگاه مجهز به نسخه ‌های قدیمی ‌تر سیستم عامل اندروید استفاده می‌ کنید، چگونه می ‌توان فایل ‌های موزیک مورد نظر حافظه داخلی دستگاه اندرویدی منتقل کرد؟ ابتدا با استفاده از کابل USB نسبت به اتصال دستگاه اندرویدی به کامپیوترتان اقدام کنید. با انجام این کار، درایورهای دستگاه مورد نظر به طور اتوماتیک نصب خواهند شد. دستگاه هوشمند اندرویدی خود را در دست گرفته و به بخش نوتیفیکیشن ‌ها یا پیغام‌ های هشدار آن مراجعه نمایید. در این قسمت پیغام هشداری با عنوان “USB Connected” دیده می‌ شود که باید آن را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه، یک صفحه پاپ ‌آپ بر روی نمایشگر کامپیوتر شما نمایان می گردد که در واقع مربوط به تایید فرآیند اتصال از طریق USB است. با تایید این پیغام، اتصال دستگاه اندرویدی شما به کامپیوتر تان برقرار می‌ شود. حال از طریق بخش My Computer  سیستم عامل ویندوز می ‌توانید درایو جدید مربوط به حافظه داخلی دستگاه اندرویدی شما را مشاهده کنید. با دو بار کلیک کردن بر روی این درایو وارد آن شده و به دنبال پوشه با عنوان “Music” باشید. به این پوشه بروید و تمامی فایل ‌های موسیقی مورد نظرتان را از حافظه کامپیوتر در این پوشه کپی کنید.

5) انتقال موزیک با استفاده از گوگل پلی استور (Google Play Store)

در این روش از یک اپلیکیشن خاص در گوشی و همان برنامه در کامپیوترتان استفاده کنید و بدین صورت رد و بدل فایل ‌های موزیک بین کامپیوتر و دستگاه اندرویدی خود تکمیل می ‌شود. ابتدا باید از طریق دستگاه اندرویدی خود وارد فروشگاه گوگل پلی یا همان “Google Play Store” شوید. وارد حساب کاربری گوگل خود شده و اپلیکیشن “Music Manager” را جستجو کنید. بعد از یافتن این اپلیکیشن، آن را دانلود و بر روی دستگاه هوشمند اندرویدی تان نصب کنید.

در این مرحله باید برنامه “Music Manager” را در کامپیوتر خود دانلود و نصب کنید. این برنامه از حساب کاربری گوگل شما استفاده می ‌کند. بعد از نصب این برنامه نسبت به اجرای آن اقدام کنید. همانطور که می بینید که گزینه‌ های خاصی توسط برنامه ارائه می گردد. اگر قصد انتقال فایل موزیک از سرویس iTunes به دستگاه اندرویدی خود را دارید می ‌توانید از گزینه iTunes موجود استفاده کنید. ولی چطور می خواهید به طور دستی مسیر موزیک ‌های مورد نظرتان را تعیین کنید باید گزینه “Other Folders” را انتخاب نموده و از طریق کلید Add Folder پوشه مورد نظر را به لیست برنامه اضافه نمایید. با انتخاب گزینه OK، برنامه “Music Manager”  شروع به آپلود فایل ‌های مورد نظرتان در حساب کاربری گوگل می ‌کند. این برنامه اجازه آپلود رایگان 20000 فایل صوتی را می‌ دهد. بعد از اتمام فرآیند آپلود فایل ‌های مورد نظر می‌ توانید اپلیکیشن “Music Manager” را در دستگاه اندرویدی خود اجرا نمایید و به این فایل ‌ها دسترسی پیدا کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *