تلفن هوشمند و تبلت

رفع مشکل نخواندن کارت حافظه توسط گوشی

blank

استفاده از کارت های حافظه خارجی (SD card) در گوشی های با فضای حافظه داخلی محدود در گوشی‌های هوشمند در حال گسترش است. کاربران گوشی‌های هوشمند علاقه فراوانی برای ذخیره فایل‌های شخصی خود بر روی تلفن همراه دارند. در برخی از موارد خوانده نشدن کارت های حافظه بر روی گوشی‌های هوشمند می‌تواند مشکلات فراوانی را برای کاربران آن‌‌ها به وجود بیاورد. خوانده نشدن کارت حافظه توسط گوشی به دلایل متعددی رخ می‌دهد، اورجینال نبودن کارت‌ های حافظه، استفاده نامناسب از آن، و بسیاری حوادث دیگر که می‌تواند برای کارت های حافظه به وجود بیاید.

یکی از مسائل ناخوشایندی که ممکن است با آن روبه‌رو شوید، بازیابی کارت حافظه و پاک شدن تمامی اطلاعات درون آن است که به عنوان یکی از روش‌های رفع مشکل خوانده نشدن کارت های حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تلفن هوشمند شما با مشکل خوانده نشدن کارت حافظه روبرو شده است می‌توانید از راه‌‌کارهای زیر استفاده کنید.

رفع مشکل نخواندن کارت حافظه توسط گوشی

رفع مشکل نخواندن کارت حافظه توسط گوشی

همچنین بخوانید: 25 راه حل رفع مشکل عدم شناسایی سیم‌کارت در گوشی اندروید

شناسایی علت اصلی خوانده نشدن کارت حافظه

در درجه اول باید منبع اصلی مشکل را پیدا کنید. آیا ایراد خوانده نشدن کارت حافظه مربوط به خود آن است و یا اینکه گوشی تلفن همراه توانایی خواندن کارت حافظه را ندارد.و یا دلیل دیگری دارد. با انجام این کار می‌توانید از وقت و انرژی خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید

کارت حافظه

در بیشتر مواقع مشکل خوانده نشدن کارت حافظه مربوط به خود کارت است. برای یافتن مشکل مراحل زیر را طی کنید:

  • کارت حافظه را درون دستگاه تلفن همراه دیگری قرار داده و از صحت عملکرد آن مطلع شوید.
  • برنامه SD Insight را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده و آن را اجرا کنید و از اورجینال بودن کارت حافظه خود مطمئن شوید.
  • با استفاده از کارت خوان، کارت حافظه خود را بر روی دستگاه رایانه امتحان کنید.

گوشی تلفن همراه

برخی از موارد ایراد خوانده نشدن کارت های حافظه مربوط به گوشی هوشمند است. کارت حافظه دیگری را، که از صحت عملکرد آن مطمئن هستید، بر روی گوشی تلفن همراه خود امتحان کنید. اگر کارت حافظه جدید نیز برای گوشی شما قابل تشخیص نبود، برای رفع مشکل نرم‌افزاری و یا سخت افزاری گوشی خود اقدام کنید.

رفع مشکل نخواندن کارت حافظه توسط گوشی1

رفع مشکل نخواندن کارت حافظه توسط گوشی1

دلایل دیگر

در برخی از موارد گوشی هوشمند و کارت حافظه به صورت جداگانه عملکرد مناسبی دارند اما زمانیکه کارت حافظه مورد نظر در گوشی تلفن همراه قرار می‌گیرد با مشکل خوانده نشدن مواجه هستید. این شرایط بسیار نادر است اما اتفاق می‌افتد.برخی از کارت های حافظه برای داشتن عملکرد مناسب به منبع انرژی پایداری نیاز دارند. بنابراین اگر باتری تلفن همراه شما عملکرد پایداری نداشته باشد، شناسایی کارت حافظه با مشکل روبرو خواهد شد. در این شرایط شما باید از یک باتری اورجینال استفاده کنید.

رفع مشکل خوانده نشدن کارت حافظه بر روی گوشی هوشمند

راه‌کارهای ساده زیر را امتحان کنید:

  • راه‌اندازی مجدد (Reboot) گوشی تلفن همراه
  • کارت حافظه و باتری خود را خارج کرده و دوباره در جای خود قرار دهید
رفع مشکل نخواندن کارت حافظه توسط گوشی2

رفع مشکل نخواندن کارت حافظه توسط گوشی2

اگر این راه‌کارها مشکل شما را حل نکرد، روش‌های زیر را به کار گیرید.

کارت حافظه خود را تمیز کنید

عدم ارتباط صحیح کارت حافظه با گوشی همراه می‌تواند موجب خوانده نشده آن شود. برای رفع این مشکل کارت حافظه را از گوشی خارج کرده و محل تماس آن با (Copper Contacts) تلفن همراه را تمیز کنید.

جدا کردن و متصل کردن مجدد (Unmount and Remount) کارت حافظه

بر روی گوشی تلفن همراه خود به بخش تنظیمات، حافظه، قسمت کارت حافظه مراجعه کنید. در آن بخش گزینه Mount SD card و یا Unmount SD card وجود دارد، از این گزینه برای رفع مشکل استفاده کنید. این راه‌کار در بسیاری از موارد می‌تواند مشکل خوانده نشدن کارت حافظه را مرتفع کند. در حین انجام این کار، از متصل نبودن تلفن همراه خود به دستگاه رایانه شخصی مطمئن باشید.

استفاده از رایانه شخصی برای تشخیص مشکل

سیستم عامل ویندوز می‌تواند برخی از مشکلات کارت های حافظه را حل کند. البته این راه‌کار در صورتیکه رایانه شما قادر به شناسایی کارت حافظه نباشد، چاره‌ساز نخواهد بود. در صورتیکه رایانه شما کارت حافظه را شناسایی کرد، روند زیر را طی کنید:

  • کارت حافظه را درون کارت خوان قرار دهید و آن را به رایانه خود متصل کنید.
  • در قسمت My Computer، کارت حافظه دستگاه خود را انتخاب کنید.
  • بر روی کارت حافظه کلیک راست کرده و گزینه Property را انتخاب کنید.
  • در بخش Tools، قسمت check و سپس بخش Repair Drive را انتخاب کنید.
  • زمانیکه اصلاح حافظه به اتمام رسید، کارت حافظه را از دستگاه خارج کرده و دوباره آن را متصل کنید.

فرمت کارت حافظه

این راه‌کار نیز تنها زمانی قابل اجرا است که رایانه شما کارت حافظه را شناسایی کند.

  • کارت حافظه خود را توسط کارت‌خوان به رایانه شخصی متصل کنید.
  • تمام محتویات کارت حافظه خود را در مکانی امن، در قالب فایل پشتیبانی، ذخیره کنید.
  • بر روی گزینه کارت حافظه راست کلیک کرده و قسمت فرمت را انتخاب کنید.
  • در قسمت Rukbat، می‌توانید با توجه به ظرفیت حافظه خود از FAT32 برای کارت های حافظه 32‌گیگابایتی و کوچک‌تر و از exFAT برای کارت های حافظه با ظرفیت بیشتر از 32 گیگابایت استفاده کنید.
  • برای آغاز فرایند فرمت بر روی گزینه شروع کلیک کنید.
  • پس از اتمام فرایند، کارت حافظه را درون تلفن همراه خود قرار دهید.

بازنشانی به تنظیمات کارخانه

برخی مواقع کارت حافظه گوشی شما به دلیل وجود مشکلات نرم‌افزاری قابل خواندن نیست. بازنشانی آن به تنظیمات کارخانه می‌تواند بسیاری از مشکلات نرم‌افزاری را رفع کند. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید:

در بخش تنظیمات، به قسمت پشتیبانی و ریست مراجعه کنید. گزینه Factory Data Reset را انتخاب کنید. برای انجام این کار از به خاطر داشتن رمز کاربری گوگل و یا برند گوشی خود مطمئن باشید. در غیر این صورت با مشکل Factory Reset Protection Lock مواجه خواهید شد. نکته آخر در این راه‌کار اینکه از محتویات کارت حافظه خود فایل پیشتیبانی تهیه کنید.

اگر هیچ یک از راه‌کارهای گفته شده مشکل خوانده نشدن کارت حافظه گوشی تلفن همراه شما را رفع نکرد، آخرین راه‌‌کار را امتحان کنید.

مشکل سخت‌افزاری

اگر به کارگیری راه‌کارهای اشاره شده مشکل شناسایی کارت حافظه را حل نکرد، به احتمال زیاد شما با مشکل سخت افزاری کارت حافظه و یا گوشی تلفن همراه مواجه هستید. برای انجام این کار به نمایندگی‌ مجاز تعمیرات موبایل مراجعه کنید.

سوالات متداول رفع مشکل نخواندن کارت حافظه توسط گوشی

1- چگونه می توانم مشکل نخواندن کارت حافظه گوشی خود را رفع کنم؟

–         ریدر کارت را بررسی کنید. شاید کارت را به صورت نادرست جا زده باشید. آن را بیرون آورده و دوباره در جای خود قرار دهید.

–         از تمیز بودن و سالم بودن کارت حافظه اطمینان حاصل کنید.

–         با استفاده از کارت خوان، کارت حافظه خود را بر روی دستگاه رایانه امتحان کنید.

–         گوشی خود را ری بوت (راه اندازی مجدد) کنید.

–         اگر رایانه کارت شما را می خواند اما گوشی نه، ابتدا تمام داده های روی کارت را در یک پوشه ذخیره کنید و سپس کارت حافظه را فرمت کنید.

–         گوشی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

–         اگر با انجام کارهای بالا مشکل حل نشد، مشکل سخت افزاری است.

2- چرا کارت SD من ناگهان از کار افتاد؟

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می شود کارت میکرو SD از کار بیفتد، به عنوان مثال، یک کارت حافظه میکرو SD شکسته و معیوب می تواند باعث توقف کارکرد آن شود. رفتار نادرست روی کارت micro SD مانند بیرون کشیدن کارت SD هنگام انتقال داده ها از کارت، خروج ناگهانی کارت Micro SD بدون بیرون کشیدن ایمن. مشکل خشاب سیم کارت کارت SD و غیره می تواند دلایل از کار افتادن آن باشند.

3- چگونه کارت های SD خراب می شوند؟

کارت های SD در صورت آلوده شدن به هرگونه ویروس یا بدافزار، به راحتی از بین می روند. این خرابی می تواند روی وضعیت فعلی فایل های ذخیره شده روی آن تأثیر بگذارد و همچنین داده ها را غیرقابل خواندن کند. معمولاً چنین حوادثی بطور تصادفی اتفاق می افتد. و هنگامی که اتفاق می افتد ، تمام داده های ذخیره شده در دستگاه در حال توقف یا نابودی هستند.

4-چرا گوشی من پیغام خرابی کارت SD را می دهد؟

دلایل خطای کارت SD معیوب روی دستگاه اندروید

این دلایل می توانند شامل بیرون آوردن نادرست کارت SD ، خرابی فایل سیستم کارت SD، پاک شدن و خرابی داده ها روی کارت و غیره باشد.

5- چگونه یک کارت SD معیوب را روی گوشی ام تعمیر کنم؟

مرحله 1: کارت SD اندروید خود را به رایانه متصل کنید.

مرحله 2: File Explorer را باز کنید و کارت SD معیوب را پیدا کنید (معمولاً به صورت دیسک قابل جدا شدن نمایش داده می شود).

مرحله 3: روی آن راست کلیک کنید و فرمت را انتخاب کنید.

مرحله 4: سیستم فایل کارت SD را به FAT 32 ریست کنید و روی گزینه Start را بزنید و کارت را فرمت کنید.

6- عمر مفید کارت های SD چقدر است؟

جواب کوتاه در حالی که بیشتر کارتهای حافظه می توانند 10 سال یا بیشتر دوام داشته باشند ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کارتهای حافظه SD ممکن است بعضاً بعد از چند هفته استفاده و قبل از 2 سال استفاده، براحتی کار کنند و سپس معیوب شوند.

7- آیا می توان کارت SD آسیب دیده را بازیابی کرد؟

بله، نرم افزار بازیابی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند! … تا زمانی که کارت SD شما آسیب فیزیکی ندیده باشد ، می توانید با نرم افزار بازیابی عکس، عکس ها و فیلم ها را از روی آن بازیابی کنید. تا زمانی که کارت شما فرمت نشده باشد، و فایل های ذخیره شده روی کارت SD معیوب شما وجود دارد، بازیابی عکس ها و فیلم های از دست رفته امکان پذیر است.

8- آیا می توان داده ها را با فرمت های مختلفی از جمله صدا، فیلم، تصاویر و اسناد بر روی کارت حافظه SD ذخیره کرد؟

بله، تا زمانی که کارت از حافظه کافی برخوردار باشد، می توانید داده ها را با هر فرمتی ذخیره کنید. با این وجود، برای پخش یا انتقال داده ها به دستگاهی نیاز دارید که از فرمت مناسب و مورد نیاز پشتیبانی کند.

9- آیا کارت های حافظه SD ضد آب هستند؟

ویژگی های خاص کارت حافظه مبتنی بر استاندارد SD به تولید کنندگان کارت حافظه SD بستگی دارد. برخی از سازندگان کارت از فناوری منحصر به فرد تولید استفاده می کنند تا کارت ها را به عنوان یک ویژگی افزودنی ضد آب، نشان دهند در حالی که سازنده های دیگر این کار را نمی کنند.

10- استاندارد SDXC چیست؟

استاندارد SDXC جدیدترین استاندارد SD است. از ظرفیت حافظه بالای 32 گیگابایت تا 2 ترابایت پشتیبانی می کند. دستگاه ها (دوربین ، دوربین فیلمبرداری ، رایانه و غیره) که با مشخصات نسخه فیزیکی SD Physical Layer و File System 3.00 سازگار است ، می توانند از کارت حافظه SDXC و همچنین کارت حافظه SDHC و کارت حافظه SD پشتیبانی کنند.

مطالب مرتبط