تلفن هوشمند و تبلت

رفع مشکل شارژ نشدن گوشی

رفع مشکل شارژ نشدن گوشی

در صورتی که بعد از اتصال گوشی خود به شارژ متوجه این شدید که گوشی شارژ نمی ‌شود، نگران نشوید، روش هایی زیادی وجود دارد که با استفاده از آن ‌ها می ‌توانید دلیل بروز این مشکل را شناسایی و برطرف نمایید. در این مقاله قرار است روش های برطرف کردن مشکل شارژ نشدن گوشی را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه‌

در بعضی مواقع کاربران بعد از اتصال شارژر به گوشی می بینند که دستگاه در حال شارژ نبوده و شارژ نمی شود. به بیان دیگر گوشی آن ها درست است که شارژر متصل است ولی شارژ نمی ‌شود! به وجود آمدن این مسئله ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. پس اگر ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید، دلایل شارژ نشدن را برای شما شرح داده و روش های برطرف کردن آن را برای شما خواهیم گفت:

1) تغییر پریز برق

تغییر پریز برق

اگر بعد از اتصال شارژ به گوشی مشاهده کردید که دستگاه شارژ نمی ‌شود، قبل از هر کاری باید پریز برقی که آداپتور شارژ به آن وصل است را بررسی کنید. شاید این موضوع برای شما عجیب باشد اما در بسیاری موارد دیده شده که کاربران به طور ناخودآگاه شارژ را به پریز تلفن متصل نموده است و یا از سه راهی معیوب و خرابی استفاده کرده‌ است و با مشکل شارژ نشدن گوشی روبرو می شوید که کاملاً هم طبیعی می باشد. پس در برای اولین قدم حتما پریز شارژ را بررسی کرده و اگر امکان دارد از یک پریز دیگر برای نصب شارژ و شارژ باتری گوشی استفاده نمایید.

2) بررسی کردن آداپتور شارژر

بررسی کردن آداپتور شارژر

در صورتی که شارژ هایی را بکار می برید که سیم رابط شارژر و آداپتور آن‌ ها قابل جدا شدن هستند، حتماً دومین کاری که انجام می دهید این باشد که آداپتور شارژر را بررسی و از صحت عملکرد آن مطمئن شوید. بهترین روش موجود برای انجام این کار، تعویض آداپتور شارژر با یک آداپتور شارژر دیگر می باشد. اگر آداپتور جایگزین گوشی شما را شارژ کرد، مشخص می‌ شود که مشکل از آداپتور شارژرتان می باشد. در این حالت باید یک آداپتور جدید و البته مناسب برای گوشی خود را خریداری نمایید.

3) بررسی کردن کابل رابط

بررسی کردن کابل رابط

در بیشتر موارد دلیل بروز مشکل شارژ نشدن باتری گوشی با سیم رابط شارژر دستگاه مرتبط است. این مرحله یکی از اصلی ترین مراحلی است که باید دقت زیادی به آن داشته باشید. ابتدا سیم را از نظر ظاهری بررسی کرده و ببینید که سیم شارژر زدگی، خوردگی، پارگی و غیره نداشته باشد، در غیر این صورت ممکن است با اختلال روبرو شود و حتی سرعت شارژ شدن باتری گوشی شما به دلیل این مسائل کم شود.

بعد از چک کردن ظاهر کابل و اطمینان از نبود مشکل، دو سر آن را بررسی نمایید. یک سر آن که پورت USB است و سر دیگر آن نرینه ‌ای است که به پورت شارژر گوشی شما نصب می‌ گردد. سیم رابط به دلیل کشیدن و فشار دادن زیاد بعد از مدتی ممکن است دچار مشکل شود. برای اینکه مطمئن شوید که مشکل از سیم رابط نیست، بهتر است یک کابل رابط سالم ، را امتحان کنید. سپس شارژر را به گوشی هوشمند خود متصل کنید. اگر گوشی شارژ نشود، مشخص می گردد که کابل رابط شما مشکل داشته است. پس باید هر چه زودتر این کابل را تعویض کنید.

4) چک کردن پورت شارژر گوشی

چک کردن پورت شارژر گوشی

در صورتی که موارد بالا را بررسی کردید و مشکلی وجود نداشت، باید به سراغ این مورد بیایید. شارژ باتری گوشی فقط زمانی انجام می ‌شود که کانکتورهای پورت شارژ گوشی یا نرینه انتقال دهنده شارژ موجود بر روی یک سر کابل ارتباط مستقیم برقرار کند. در هر حالت که هر چیزی مانع برقراری این ارتباط شود، در شارژ باتری دستگاه اختلال ایجاد می شود. در بیشتر موارد دیده شده که به دلیل انباشته شدن گرد و غبار، چربی و چسبیدن چیزهایی مثل شکلات در سوکت شارژر گوشی، کاربر با مشکل شارژ نشدن روبرو می گردد.

حالا وقت آن است که بعنوان راه حل بعدی برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی خود، پورت شارژر گوشی را بررسی و در صورت نیاز تمیز کنید. برای انجام این کار دقت لازم را داشته باشید. در برخی شرایط ممکن است جابجایی زائده‌ ای که به عنوان کانکتور در پورت شارژر قرار دارد هم سبب رفع مشکل شارژ نشدن باتری گوشی گردد. همین طور مسائلی مانند لق بودن سوکت شارژر گوشی هم می ‌تواند سبب بروز مشکل و به ویژه اختلال در شارژ باتری و قطع و وصل شدن آن گردد.

5) فورس ریستارت دستگاه

فورس ریستارت دستگاه

در برخی مواقع مشاهده شده است که فورس ریستارت (Force Restart) دستگاه سبب برطرف شدن مشکل شارژ نشدن گوشی می شود. بنابراین توصیه می‌ کنیم که شما هم به این موضوع به عنوان یکی از راه حل های خود نگاه کنید. اگر گوشی شما اندرویدی است برای فورس ریستارت آن عموماً باید از دکمه ‌های تنظیم صدا (Volume) و پاور (Power) استفاده نمایید، ولی ممکن است نحوه انجام فورس ریستارت در برخی دستگاه‌ ها کمی متفاوت باشد.

در شرایطی که از آیفون های اپل استفاده می ‌کنید، دو حالت پیش رویتان می باشد. اگر آیفون شما آیفونی قدیمی ‌تر از آیفون 7 و 7 پلاس است، باید دکمه پاور (Power) و هوم (Home) آن را برای مدت زمان 10 ثانیه به صورت همزمان نگه داشته تا دستگاه فورس ریستارت شود. اما اگر از آیفون 7 و 7 پلاس استفاده می‌ کنید، برای انجام فورس ریستارت از روشی های دیگر باید استفاده کنید. کافی ست برای فورس ریستارت کردن هر گوشی، در اینترنت جستجوی کوتاهی داشته باشید و با نحوه ی فورس ریستارت گوشی خود مطلع شوید.

6) خاموش کردن گوشی خود

خاموش کردن گوشی خود

در برخی مواقع خاموش کردن گوشی هم می‌ تواند یکی از راه حل های رفع مشکل شارژ نشدن گوشی باشد. بعد از اینکه مراحل بالا را انجام دادید و اطمینان حاصل کردید که مشکل از موارد مذکور نیست، این روش را برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی امتحان کنید:

ابتدا گوشی خود را خاموش کرده، دو دقیقه صبر کنید و حالا شارژر را به گوشی وصل و آن را برای 2 دقیقه رها کنید و احتمالاً در این دو دقیقه پروسه شارژ باتری شروع می ‌شود. حال دکمه پاور دستگاه را فشار دهید و گوشی را روشن کنید.

چگونگی برطرف کردن دیر شارژ شدن گوشی را مطالعه کنید.

در بسیاری از موارد انجام این کار می‌ تواند یک ترفند جالب برای برطرف کردن مشکل شارژ نشدن باتری گوشی باشد.

7) آپدیت یا دانگرید سیستم عامل

آپدیت یا دانگرید سیستم عامل

در برخی مواقع دیده شده که به روز رسانی سیستم عامل یا عدم به روز رسانی آن سبب بروز اختلال هایی در عملکرد دستگاه مانند ایجاد مشکل شارژ نشدن گوشی می‌ شود. پس اگر به تازگی سیستم عامل دستگاه خود را آپدیت کرده‌ اید، در صورت امکان آن را دانگرید کنید و اگر مدت‌ هاست که سیستم عامل گوشی خود را آپدیت نکرده‌ اید و ورژن های جدید زیادی برای آن ارائه شده ‌اند، حتما آن را آپدیت نمایید. این مسئله می ‌تواند سبب به رفع مشکل شارژ نشدن گوشی شود.

8) تعویض باتری دستگاه

تعویض باتری دستگاه

اگر روش های بالا برای شما کارساز نبود، احتمالاً باتری گوشی شما مشکل دارد. در این حالت اگر باتری دستگاه قابل جداسازی و تعویض باشد، بخت با شما یار بوده است. یک باتری نو و با کیفیت بخرید و شخصاً آن را جایگزین باتری قدیمی گوشی هوشمندتان کنید. اما اگر باتری گوشی شما جداشدنی نباشد، مجبور هستید که دستگاه را به دست تعمیرکاری بسپارید و از او بخواهید تا باتری دستگاه را تعویض کند. به احتمال زیاد با تعویض باتری، مشکل شارژ نشدن گوشی هم برطرف می‌ گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *