تلفن هوشمند و تبلت

اقدامات لازم پس از سرقت گوشی

blank

قبل از توضیح در رابطه با اقدامات لازم پس از سرقت گوشی ابتدا در اول این مقاله باید به دوستان عزیز توضیح داده شود از خرید گوشی دست دوم و وسایل الکترونیکی که مشکوک به سرقت است خود داری کنند! همچنین از خرید گوشی های بدون جعبه و بدون فاکتور خودداری کنید و از فروشگاه های معتبر که پروانه کسب را از مراجع قانونی دریافت کرده اند گوشی خود را خریداری کنید. این اولین مرحله از جلوگیری از سرقت گوشی می باشد.

سرقت گوشی اتفاق بدی است که صدمه اطلاعاتی داخل گوشی از صدمه مالی آن این روز ها بیشتر است. برای همین از قبل توصیه می شود برای سخت تر شدن کار سارق بر روی گوشی و برنامه هایی که در آن ها اطلاعات شخصی ذخیره می شود گذرواژه بگذارید. . هرچند که امیدواریم این دسته از اتفاقات ناگوار برای شما عزیزان اتفاق نیافتد باید بدانیم که هنگام سرقت گوشی باید چه اقداماتی را انجام دهیم.

کوک موبایل در این مقاله تمامی اقداماتی که هنگام سرقت گوشی باید انجام دهید را توضیح می دهد.

پیدا کردن گوشی از طریق اپراتور

اپراتور همراه اول:

مشترکین این اپراتور پس از سرقت گوشی خود بهتر است به دفتر امور مشترکین این اپراتور رفته و برای مسدود شدن خط خود اقدام نمایند.

سپس کد 17 رقمی شماره سریال گوشی خود را از طریق مراحل زیر برای ردیابی و استعلام برای اپراتور ارسال کنید

  • از طریق شماره گیری کد *10*2141*Phone Serial Number#
  • ارسال کد 2141 به شماره 10 ( سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول)

پس از ارسال این سریال به اپراتور پس از 10روز جواب استعلام گوشی سرقت شده برای شما ارسال می شود و می توانید باقی مراحل قانونی کار را با استفاده از این استعلام طی کنید. اگر جواب استعلام شما منفی بود و گوشی شما پیدا نشد می توانید بارها از سرویس استعلام این اپراتور استفاده کنید.

پس از اعلام نتیجه استعلام و در صورت مثبت بودن می توانید به مراجع قضایی مراجعه کرده و سپس به مراجه انتظامی ارجاع داده می شوید و مراحل قانونی ردیابی گوشی خود را پیگیری کنید.

نکته: کد 17 رقمی سریال شناسه گوشی خود را می توانید بر روی جعبه گوشی پیدا کنید و برای همین است که خرید گوشی باید به همراه جعبه باشد. همچنین می توانید با گرفتن کد ستاره و سپس مربع و زدن عدد 06 و سپس دوباره زدن مربع کد 17 رقمی بر روی گوشی شما ظاهر می شود و می توانید این شماره سریال را داشته باشید. همین الان این کد را یاد داشت کنید!!

blank

برای مشاهده صفحه بالا در سایت اپراتور همراه اول  بر روی سایت https://www.mci.ir/mobile-tracking کلیک کنید.

اپراتور ایرانسل

مشترکین خطوط ایرانسل می توانند با رفتن به امور مشترکین این اپراتور و همچنین با تماس توسط یکی از خطوط ایرانسل به شماره 700 و از سایر اپراتور ها به شماره 09377000000 و پس از تائید احراز هویت به صورت تلفنی خط خود را موقت قطع کنند. همچنین مشترکیت این اپراتور می توانند با رفتن به سایت ecare.iranvell.ir خط خود را موقت قطع کنند. می توانید درخواست ردیابی خود را از طریق این سامانه انجام دهید و پس از 48 ساعت جواب ردیابی برای شما ارسال می شود.

در صورت مثبت بودن درخواست پیامکی حاوی تاریخ رد یابی و کد پیگیری برای خط ایرانسلی که با آن درخواست داده بودید ارسال می شود و می توانید با در دست داشتن این پیامک به مراجع قضایی مراجعه کنید و نامه قضایی دریافت کنید و لازم به ذکر است که اصل نامه باید به شرکت ایرانسل تحویل داده شود و برای پیدا شدن گوشی خود پیگیری های لازم را انجام دهید. اگر جواب ردیابی منفی بود شما می توانید پس از 5 روز از درخواست اولیه مجدد درخواست دهید.

استفاده از Android Device Manager

برای پیدا کردن گوشی خود از این روش باید ابتدا گوشی شما از سیستم عامل اندروید استفاده کند و همچنین اکانت گوگل شما داخل این دستگاه ثبت شده باشد. سپس با رفتن به سایت گوگل و وارد شدن به حساب کاربری خود می توانید به بخش Find My Device رفته و یا آن را سرچ کنید. سپس می توانید گوشی یا وسیله های الکترونیکی که اکانت گوگل شما بر روی آن تنظیم شده است، را بر روی نقشه ببینید. اما بزرگترین مشکل این سیستم ردیابی گوشی این است که باید گوشی شما به اینترنت متصل باشد و همچنین GPS گوشی شما روشن باشد. برای همین همانطور که در ابتدا مقاله ذکر شد بهتر است بر روی تنظیمات خود قفل گذاری کنید تا پس از سرقت نتوانند GPS گوشی را خاموش کنند. هرچند با خاموش بودن GPS اگر گوشی به اینترنت متصل باشد به گزینه های زیر دسترسی خواهید داشت.

Ring: این گزینه به شما اجازه می دهد تا با فعال کردن آن گوشی شما به مدت 5 دقیقه زنگ زده شود و بیشتر این گزینه برای زمانی است که گوشی خود را داخل ماشین یا خانه گم کرده باشید و گوشی سایلنت باشد و نتوانید با زنگ زدن عادی آن را پیدا کنید.

Lock: می توانید از طریق این گزینه گوشی خود را دورادور و فقط از طریق اتصال به اینترنت گوشی خود را قفل کنید.

Erase: زمانی که گوشی شما گم شده باشد و یا به سرقت رفته باشد ممکن است اطلاعات ارزشمند و حساسی داخل آن داشته باشید که نخواهید به دست افراد دیگر بیافتد. با استفاده از این قابلیت می توانید تمام اطلاعات گوشی را پاک کنید.

همانطور که گفته شد یکی از اشکالات این سرویس اتصال به اینترنت می باشد و مکانی که بر روی نقشه نمایش می دهد آخرین مکانی است که گوشی شما آنلاین بوده است.

blank

استفاده از Find My iphone (برای گوشی های آیفون)

این سرویس همانند Find My Device می باشد که برای گوشی های اپل استفاده می شود و باید برای استفاده از این سرویس در iCloud حساب کاربری داشته باشید.

شرایط استفاده از این سرویس به صورت زیر می باشد:

  • ایتدا باید سرویس location گوشی خود را روشن کنید.
  • سپس اگر حساب کاربری iCloud ندارید با استفاده از AppleID خود حساب کاربری iCloud بسازید و آن را فعال کنید.
  • در پایین بخش تنظیمات iCloud می توانید گزینه Find My iPhone را مشاهده کنید و آن را فعال کنید. فقط دقت داشته باشید در بخش تنظیمات Find My iPhone علاوه بر فعال کردن این سرویس، گزینه Send Last Location را فعال کنید.
  • سپس برای استفاده از این سرویس و پیدا کردن گوشی خود به سایت iCloud.com رفته و با وارد کردن AppleID خود می توانید به اطلاعات مکانی گوشی خود دسترسی داشته باشید و مانند سرویس گوگل برای گوشی های اندرویدی گزینه های مشابه برای زنگ خوردن گوشی و پاک کردن اطلاعات و همچنین قفل کردن گوشی خواهید داشت.

نکته: همچنین می توانید با نصب اپلیکیشن Find My iPhone بر روی آیفون خود همه این اقدامات را داخل اپلیکیشن انجام دهید.

نکته دوم: برای استفاده از این سرویس باید مانند سرویس بالا گوشی به اینترنت متصل باشد و همچنین سرویس Location آن روشن باشد.

blank

استفاده از اپلیکیشن GPS sms Phone Finder

برای استفاده از این سرویس ابتدا باید اپلیکیشن GPS sms Phone Finder را بر روی گوشی خود نصب کنید و داخل این اپلیکیشن رمزی را می سازید که در ادامه کاربد آن مشخص می شود. اگر گوشی شما به سرقت رفت یا آن را گم کردید برای پیدا کردن آن کافی است که با خط دیگری به گوشی خود Locateme YOUR_KEY را پیامک کنید که در این متن YOUR_KEY رمزی است که شما در این اپلیکیشن تعیین کرده ایید . برای مثال اگر در این اپلیکیشن رمز خود را kookmobile گذاشته باشید باید Locateme kookmobile را از به گوشی ارسال کنید. سپس پیامکی حاوی یک لینک به گوشی که با آن پیامک را ارسال کرده ایید می آید که با استفاده از مرورگر خود اگر آن را باز کنید می توانید محل گوشی خود را بر روی نقشه مشاهده کنید.

یکی از مزایای استفاده از این اپلیکیشن این است که بدون استفاده از اینترنت می توانید گوشی خود را پیدا کنید. البته باید سرویس GPS گوشی شما روشن باشد و برای خاموش نشدن این سرویس توسط سارقین و افراد دیگر بهتر است بر روی تنظیمات گوشی خود رمز بگذارید.

خلاصه اینکه: هنگام سرقت گوشی خود بهترین کار مراجعه سریع به مراجع قانونی و نزدیکترین کلانتری می باشد و با استفاده سریع از اکانت گوگل و اپل همانطور که در مقاله بالا اطلاعات گوشی خود را پیدا کنید. اگر بر روی تنظیمات گوشی خود رمز گذاشته اید و سرویس GPS شما دائما فعال است می توانید از اپلیکیشنPhone Finder  GPS sms نیز استفاده کنید. بهترین جلوگیری از سرقت گوشی های همراه عدم خرید گوشی های دزدی می باشد که می تواند آمار بسیاری از این سرقت ها را می تواند پایین بیاورد.

مراقب گوشی های خود باشید!!

مطالب مرتبط