تلفن هوشمند و تبلت

آیا آیفون های 8، X، XS و XR واقعاً ضد آب هستند؟

blank

آیا آیفون های 8، X، XS و XR واقعاً ضد آب هستند؟ در این مقاله به صورت تصویری به آن می پردازیم.

شاید پاسخ به این سوال کمی برایتان تعجب آور باشد. پاسخ “خیر” است؛ به این معنی که هیچکدام از آیفون های XS، XS Max و XR که پرچمداران سال 2018 اپل اند، ضد آب نیستند. این موضوع در مورد برادران بزرگترشان یعنی گوشی های آیفون X، 8 و 8+ نیز صادق است. اما شوکه نشوید، آیفون های مذکور همگی در برابر نفوذ و صدمات آب به برد الکترونیکی شان تا مقدار مشخصی مقاوم هستند. در ادامه به بررسی دقیق این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا آیفون های 8، X، XS و XR واقعاً ضد آب هستند؟

بر خلاف اپل واچ سری 2 و مدل های بعدی مانند اپل واچ 3 و 4، گوشی های موبایل اپل ضد آب نیستند. یعنی شما قادر نخواهید بود که با در دست گرفتن این گوشی ها به مدتی طولانی شنا کرده و یا مشغول انجام سایر ورزش های آبی شوید. به طور دقیق تر، این دستگاه های تلفن همراه اپل مجهز به Water Resistance یا همان مقاومت در برابر آب هستند.

  •  تفاوت میان ضد آب بودن و مقاومت در برابر آب چیست؟ (بررسی بر روی آیفون XS)

اگر به ویژگی های آیفون XS دقت کنید، متوجه می شوید که این دستگاه تازه وارد اپل، مجهز به گواهینامه IP68 می باشد. این بدان معنی است که آیفون XS می تواند به مدت 30 دقیقه در برابر فشار آبی به ارتفاع 2 متر مقاومت کند. این یعنی می توانید گوشی خود را برای گرفتن سلفی زیر آب تا عمق 2 متری استخر ببرید و پس از حداکثر نیم ساعت آن را از آب خارج نمایید؛ این در حالی است که آیفون X و XR مانند مدل های قدیمی تر آیفون مانند آیفون 8 و 8 پلاس مجهز به گواهینامه IP67 بر اساس استاندارد 60529 می باشند.

آیا آیفون های 8، X، XS و XR واقعاً ضد آب هستند؟

قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب آیفون ها

با این وجود، شرکت اپل در پایین صفحه مشخصات فنی و نحوه استفاده آیفون XS، به موضوعی اشاره کرده است که توجه به آن بسیار حایز اهمیت می باشد:

“آیفون های XS و XS Max در برابر فشار آب، نفوذ سطحی آب و گرد و غبار تا حدود مشخصی مقاوم می باشند. این حدود بر اساس آزمایشات انجام شده در شرایط استاندارد آزمایشگاهی و بر اساس گواهینامه IP68 تحت استاندارد 60529 به میزان عمق حداکثر 2 متری و مدت زمان 30 دقیقه می باشد. لازم به ذکر است مقاومت دستگاه در برابر آب یا گرد غبار به صورت مداوم ممکن است کاهش یابد. هرگز دستگاه خود را در زمان خیس بودن آن شارژ نکنید. حتما به دفترچه نحوه استفاده و نگهداری از آیفون خود مراجعه کنید. توجه داشته باشید که آسیب دیدن دستگاه توسط مایعات مانند آب از حیطه ارائه خدمات وارانتی اپل خارج می باشد.

  • – کدام یک از مدل های آیفون ضد آب هستند؟

در حال حاضر شرکت اپل هیچ دستگاه تلفن همراه ضد آبی را تولید نکرده است که شما بتوانید با آن به شنا کردن بپردازید و یا آن را همراه خود داخل هر عمق دلخواهی از استخر ببرید. البته اپل واچ های سری 2 و بعد از آن (اپل واچ سری 2، سری 3 و سری 4) همگی کاملا ضدآب هستند و با خیال راحت می توانید از تمامی ورزش های آبی، شنا و سایر سرگرمی های مشابه که با آب سر و کار دارند در حین استفاده از این اپل واچ ها لذت ببرید؛ اما متاسفانه آیفون ها ضدآب نیستند و تنها (بسته به مدلشان) به میزان مشخصی در برابر آب مقاوم هستند.

  • اگر XS ضد آب نباشد، به این معنی است که آیفون XS من نباید در برابر نفوذ آب قرار بگیرد؟

نگران نباشید! آیفون های XS/XR/X/8 تا حدودی در برابر آب مقاومت می کنند؛ یعنی اگر در حین دویدن زیر باران یا شرایط مشابه چند قطره آب روی آیفون شما ریخت نباید نگران باشید. یا حتی اگر به طور اتفاقی داخل پارچ آب هم افتاد، مشکلی برای آیفون شما پیش نخواهد آمد؛ اما به خاطر داشته باشید، همواره بعد از وقوع این اتفاقات، اقدامات لازم و صحیح را برای خشک کردن آیفون خود انجام دهید تا از وقوع خرابی در آینده به دلیل نفوذ رطوبت جلوگیری شود.

  • AppleCare+ صدمات ناشی از مایعات را پوشش نمی دهد!

با وجود استاندارد IP بر روی گوشی های آیفون، اپل این گارانتی را به شما نمی دهد که دستگاهتان در برابر آب همیشه زنده از کارزار بیرون بیاید! پس دوباره تکرار می کنیم که اگر در کشوری زندگی می کنید که اپل استور در آن گارانتی گوشی های اپل را بر عهده دارد، خوب است بدانید که اپل صدمات ناشی از مایعات را در گارانتی خود پوشش نمی دهد! پس حواستان باشد، هرگز برای تست گوشی خود را زیر آب نگیرید و در شرایط استاندارد از آن استفاده کنید و در صورت خیس شدن نیز سریعا آن را خشک کنید.

  • به نشانگر میزان صدمه وارده توسط آب دقت کنید!

شما نیز مانند تمامی کارکنان شرکت اپل می توانید با بررسی این نشانگر از میزان صدمه وارد شده به دستگاهتان توسط آب آگاه شوید. نام دقیق این نشانگر LCI یا همان Liquid Contact Indicator (نشانگر میزان برخورد با مایعات) می باشد. که معمولا در داخل محل قرارگیری سیم کارت قابل مشاهده است. اگر اخیرا گوشی شما توسط آب صدمه دیده باشد، این نشانگر به رنگ قرمز در می آید. اما در صورتی که دستگاه شما توسط آب یا سایر مایعات هیچگونه آسیبی ندیده باشد، رنگ این نشانگر سفید یا نقره ای خواهد بود. توضیحات کامل تر در مورد نحوه پایش میزان صدمه وارده به دلیل نفوذ آب به برد گوشی را می توانید در پست ” تعمیر گوشی آب خورده” ببینید.

نوار قرمز نشانگر میزان صدمه آب به گوشی

مشاهده نوار قرمز نشانگر میزان صدمه آب به گوشی، پس از خارج کردن سیم کارت از گوشی

  •  نمی توانید اپل را گول بزنید!

اگر آیفون خود را برای تعمیر به یکی از نمایندگی های رسمی اپل ببرید، آن ها ابتدا این نشانگر را بررسی می کنند. اگر به رنگ قرمز درآمده باشد، دستگاه شما از شرایط گارانتی خارج خواهد بود و می بایست هزینه تعمیر آیفون خود را به طور کامل پرداخت کنید!

  • قصد دارید از آیفون خود در ساحل و استخر استفاده کنید؟

اگر قصد دارید از آیفون خود در ساحل یا استخر استفاده کنید، به شما پیشنهاد می کنیم آن را داخل کیسه های ضدآب و گرد غبار قرار داده و سپس از آن استفاده کنید.

کیسه های محافظ گوشی در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار

کیسه های محافظ گوشی در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار

البته به این موضوع توجه کنید که تمامی این کیف ها و کیسه های ضدآب کاملا قابل اطمینان نیستند و بعضی از آن ها کیفیت مناسبی ندارند. پس حتما قبل از خرید هر مدل خاص، نظرات و بازخوردهای مربوط به آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کارایی لازم را داشته باشد.

  •  آیا آیفون من توانایی تحمل رطوبت را دارد؟

بله، آیفون شما قابلیت تحمل میزان مشخصی از رطوبت و قطرات آب را دارد. پس اگر در یک هوای بارانی شدید گیر افتادید، یا گوشی داخل یک چاله پر از آب افتاد، یا حتی بدون اینکه متوجه شوید گوشیتان به داخل سینک ظرفشویی افتاد، اصلا نگران نباشید، اتفاقی برایش نمی افتد.

  • اگر آیفون من خیس شد چطور آن را خشک کنم؟

اگر آیفون شما خیس شد، آن را به شارژر متصل نکنید. یک دستمال لطیف و نرم بردارید و گوشی را کاملا خشک کنید. دستمال های میکروفایبر بهترین گزینه هستند، زیرا بیشترین میزان جذب آب را دارند.

اگر از دستمال کاغذی برای خشک کردن آیفون خود استفاده می کنید، اولا مواظب باشید تا آب بر روی دستگاه پخش نکنید. همچنین توجه کنید که تکه های کوچک دستمال کاغذی در پورت ها یا فضاهای خالی دیگر وارد نشود و در ادامه منتظر بمانید تا دستگاه کاملا خشک شود و از خاموش کردن آن یا استفاده از شارژر وایرلس پرهیز کنید. در پست نجات گوشی آب خوردهدر مورد ترفندهایی که می توانید آنها را به کار ببندید تا به گوشی آب خورده آسیب کمتری وارد شود، به تفصیل صحبت کرده ایم.

  •  اگر آیفون ها ضدآب نیستند، پس اپل واچ ها چگونه می توانند ضدآب باشند؟

به عنوان یکی از کاربران دستگاه های اپل خوب است بدانید که حتی اپل واچ ها نیز برای شرایط خاص قرارگیری گوشی در برابر نفوذ رطوبت، همانند موارد شنا کردن کاربران محدودیت هایی دارند. اپل واچ های سری 3 و 4 تا عمق 50 متر می توانند در برابر آب مقاومت کنند(بر اساس استاندارد ایزو 22810:2010)؛ این بدان معنی است که از این دستگاه فقط در حین انجام حرکات ورزشی سبک در داخل آب می توان استفاده کرد(مانند شنا کردن در استخر و دریا). به همین دلیل، حتی از اپل واچ ها نیز نمی توان در شرایط سختی مانند عمق زیاد آب (پایین تر از زیردریایی ها) یا شیرجه های شدید در آب استفاده نمود.

قابلیت بالای اپل واچ در برابر نفوذ آب و رطوبت

قابلیت بالای اپل واچ در برابر نفوذ آب و رطوبت

  •  معنای استانداردهای IP68 و IP67 بر روی دستگاه های آیفون چیست؟

در IP68 و IP67، عدد 6 مربوط به مقاومت در برابر گرد و غبار، و عدد 7 و 8 به میزان مقاومت در برابر آب می باشد.

نکته: بر اساس متن IEC (کمیسیون جهانی الکتروتکنیک)؛ عدد 8 به معنای مقاومت در برابر آب در شرایطی با مشخصات زیر می باشد: عمق بین 1 تا حداکثر 2 متر و به مدت زمان حداکثر 30 دقیقه (شرکت تولیدکننده موظف به بیان دقیق این اعداد می باشد) عدد 7 نیز به معنای مقاومت در برابر آب به میزان حداکثر 1 متر و به مدت زمان حداکثر 30 دقیقه می باشد.

  • میزان مقاومت در برابر آب گوشی های دو برند اپل و سامسونگ چگونه است؟
قابلیت ضدآب بالای برخی گوشی های سامسونگ

قابلیت ضدآب بالای برخی گوشی های سامسونگ

بعضی از دستگاه های ساخته شده توسط شرکت سامسونگ مجهز به تکنولوژی “لایه پس زننده آب” هستند. این یک تکنولوژی کاملا جدید و منحصر به فرد می باشد که سامسونگ پس از انعقاد قرارداد با شرکت ORNL در دیوایس های خود از آن استفاده می کند. این لایه محافظ، آب را به سرعت از خود دور می کند. این ویژگی، دستگاه های سامسونگ را نسبت به آیفون اندکی در برابر آب مقاوم تر می کند. با این حال نمی توان آن ها را نیز کاملاً ضدآب دانست!

مطالب مرتبط