از تکنولوژی فاصله بگیرید

۶ مورد از مهم ترین راز های موفقیت افراد موفق

blank

آیا تا کنون به راز های موفقیت افراد موفق اندیشیده‌اید؟ آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که چه عواملی در موفق قلمداد شدن انسان‌ها موثر است؟ موفقیت در زندگی چیست؟ اگر پاسخ‌تان به این پرسش مثبت است با ما همراه شوید تا در ادامه این مطلب از کوک موبایل نگاهی داشته باشیم به ۶ مورد از مهم ترین راز های موفقیت افراد موفق و مسیرهای منتهی به رضایت از عملکرد شخصی را از نزدیک بشناسیم.

پیش از این در مقاله ای با عنوان 6 قدم ساده و اساسی برای بالا بردن کیفیت زندگی در مورد چگونگی بالا بردن کیفیت زندگی صحبت کرده ایم و این مقاله نیز می تواند در این زمینه شما را کمک کند

مقدمه‌ای در رابطه با راز های موفقیت افراد موفق

ما پیش از این در کوک موبایل پیرو همین مبحث به بررسی مهمترین راز ها برای موفقیت در زندگی پرداخته و در آن‌جا با نسبی بودن تعریف هر شخص از «موفقیت» آشنا شدیم. آری، توفیق و خشنودی از وضعیت پیشین، فعلی و یا آتی زندگی صرفا به نوع دیدگاه شما وابسته بوده و هیچ چارچوبی قادر به گنجاندن زاویه دید شما به شکلی جامع نخواهد بود.

لذا قبل از آغاز هرگونه تلاش در جهت شناخت راز های موفقیت افراد موفق و یا شیوه‌های بهبود عملکردتان در همین راستا، این را به خاطر داشته باشید که اولین و بزرگترین گام ممکن در مسیر موفقیت، تغییر دیدگاه‌‌تان است!

ارائه راز های موفقیت افراد موفق در این مطلب صرفا کوششی در جهت بالا بردن شناخت شما نسبت به دارایی‌هایی که قادر به تسهیل جاده دشوار توفیق‌اند است و بس. بنابراین از کلام موجود در این مقاله صرفا برای تجهیز افکارتان بهره گرفته و هرگز فراموش نکنید که راز های موفقیت در زندگی و کار و سایر تعاریف گنجانده شده در چارچوب‌های کلیشه‌ای، بدون تلاش و کوشش شما هیچ موفقیتی را برایتان به ارمغان نخواهند آورد.

حال به هر روی با ما همراه شوید تا به بررسی ۶ مورد از مهم ترین راز های موفقیت افراد موفق پرداخته و افکارمان را بیش از پیش برای پستی و بلندی‌های حیات پیش روی‌مان تجهیز کنیم.

هوش تنها دلیل پیروزی نبوده و نیست!

لابد شما نیز به این مقوله اندیشیده‌اید که به احتمال قوی یکی از راز های موفقیت افراد موفق در زندگی‌شان، میزان هوش (آی‌کیوی) بالاست. لذا اگر سرتان به نشانه تایید پایین آمده و در رابطه با جمله پیشین توافق نظر دارید، می‌بایست بگوییم که سخت در اشتباه‌اید.

تا کنون هیچ‌گونه ارتباطی میان هوش بالا و موفقیت در زندگی مشاهده نشده است؛ و جالب‌تر این‌که باید بدانید خلاف این مطلب در مطالعات بسیاری به اثبات رسیده است. به عبارتی دیگر محققانی که در تلاش‌های گوناگون سعی در یافتن راز های موفقیت افراد موفق داشته‌اند، طی تحقیقات خود خلاف این عقیده را مشاهده کرده و به شکل عجیبی مواردی که در آن‌ها افراد موفق هوش (آی‌کیو) بسیار پایین‌تری نسبت به سایر اشخاص داشته‌اند را بیشتر از تصورات کلیشه‌ای -مانند تاثیر مستقیم هوش بر موفقیت- به ثبت رسانده‌اند.

۶ مورد از مهم ترین راز های موفقیت افراد موفق

دلیل این امر را می‌توان در تمرین و تلاش خلاصه کرد. آری تلاش را می‌بایست منحصرا به عنوان برترین فاکتور میان تمام راز های موفقیت افراد موفق برشمرده و به هیچ‌وجه از قدرت تاثیر آن غافل نشد. افرادی که بنا به هر دلیلی با آی‌کیو کمتری نسبت به اشخاص شاخص دنیا وارد عرصه‌های رقابتی می‌شوند، خود را یک قدم عقب‌تر از سایرین فرض کرده و صرفا جهت کم کردن فاصله‌ای خیالی به تلاش و کوشش روی می‌آورند.

در واقع همین تصور غلط که دیگران به شکل مادرزادی در وضعیت بهتری قرار گرفته‌اند در بسیاری موارد تاثیر مثبتی از خود برجای گذاشته و موجب پیشرفت افراد می‌شود. اما به هر روی فراموش نکنید که هیچ‌گونه برتری ذهنی و مادرزادی در رقیبان‌تان تاثیری روی موفقیت شما نداشته و  یکی از مهم ترین راز های موفقیت افراد موفق در زندگی منحصرا تلاش و پشتکار است.

برای موفقیت در زندگی ۱۰,۰۰۰ ساعت کافی است!

یکی از دستاوردهای مهم محققانی که به دنبال شناخت راز های موفقیت افراد موفق بوده‌اند، قانون ۱۰,۰۰۰ ساعت است. به گفته برخی از صاحب نظران این عرصه، مطالعات انجام شده روی انسان‌های موفق نشان می‌دهد که اغلب آن‌ها پس از تمرین فراوان و کسب تجربه در زمینه فعالیت خود به متخصصین برتر آن حوزه مبدل گشته‌اند. گرچه قانون ۱۰,۰۰۰ ساعت تنها یک تخمین نسبی از مدت زمان مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک متخصص در امور گوناگون قلمداد می‌شود، اما نکته حائز اهمیت در رابطه با آن، عدم حضور مقوله‌ای به نام «استعداد» در ساختارش است.

استعداد در علم روانشناسی مقوله‌ای غیر قابل اثبات تلقی شده و حتی «فروید» نیز در کتاب خود از عدم وجود خارجی آن سخن می‌گوید. بنابراین ذهن خود را از چنین تعاریف کلیشه‌ای و بی‌اساس خالی کرده و یقین داشته باشید هیچ علم و مهارتی در هنگام تولد به نوزادان الحاق نشده و نخواهد شد.

به خاطر بسپارید که تعاریفی چون «استعداد» جایی میان راز های موفقیت افراد موفق نداشته و هیچ نوزادی در طول تاریخ صرفا به دلیل ماهیت مادرزادی خود در آینده به فرد موفقی تبدیل نشده است. بکوشید و پشتکار داشته باشید؛ چرا که پس از هزار بار شکست نیز احتمال روشن شدن لامپ هزار و یکم وجود دارد.

کلام پنهان دیگران نیز موثر است!

پیش از آغاز معرفی راز های موفقیت افراد موفق در این مطلب، به عدم تاثیر دیدگاه سایرین نسبت به وضعیت کنونی و آتی شما اشاره کرده و از انحصاری بودن مسیر موفقیت سخن گفتیم. اما باید بدانید که این مسئله به معنای قطع ارتباط با انسان‌های دیگر نبوده و بالعکس می‌بایست موجبات تقویت ارتباطات‌تان را نیز فراهم آورد.

مسیر دستیابی به موفقیت همواره مملو از اهداف، مشکلات و مسائل جدید بوده و نمی‌توان آن را در انزوا به انتها رساند. گاهی اوقات موفقیت‌هایی همچون مسائل شغلی به شدت به نظر دیگران بستگی داشته و تقویت ارتباط فردی می‌تواند نقش کلید موفقیت را برایتان ایفا کند.

لذا آگاه باشید که یکی از راز های موفقیت افراد موفق داشتن روابط قوی و قابلیت‌هایی همچون رفتارشناسی (البته در سطوح معمول) است. شناخت زبان بدن و توجه به نشانه‌های رفتاری فرد مقابل بدون شک موجب بهبود واکنش‌های اجتماعی‌تان شده و در نهایت روابط‌ فردی‌تان را نیز صیقل خواهد داد.

۶ مورد از مهم ترین راز های موفقیت افراد موفق

بدون شکست گنج میسر نمی‌شود!

اگر به دنبال تفاوت اصلی اشخاص موفق با سایر افراد هستید بلاشک می‌بایست با یکی از مهم‌ترین راز های موفقیت افراد موفق یعنی «شکست» آشنا شوید. یکی از نظریات مهم در ادیانی باستانی همچون تائو، ماهیت دو گانه و وابستگی امور به تعاریف عکس است. به عبارتی دیگر همان‌گونه که اگر بوی بد در دنیا وجود نداشت ما هرگز متوجه بوی خوب نمی‌بودیم، اگر تعاریفی چون شکست نیز موجودیت نداشتند ما هرگز به تعریفی از «موفقیت» و «پیروزی» نمی‌رسیدیم.

خضوع در برابر شکست و تلاش در جهت درس گرفتن از هر بار زمین خوردن در مسیرهای گوناگون زندگی از بنیادی‌ترین راز های موفقیت افراد موفق بوده و همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، فراموش نکنید که لامپ هزار و یکم ادیسون پس از هزار بار شکست روشن شد!

بندهٔ علم باشیم و شاگرد یک استاد!

اگر با دقت بیشتری راز های موفقیت افراد موفق را بررسی کنیم بلا استثنا با رد پای اساتید و آموزگاران مهمی در زندگی شخصی این افراد مواجه خواهیم شد. البته مقصود ما از استاد و آموزگار منحصرا نقش‌های اجتماعی تعریف شده و وابسته به کلاس و دانشگاه نبوده و هدف از کاربرد این اسامی، بیان مقامی است که قابلیت انتقال دانش را به شخص دیگری داشته است.
لذا اگر به دنبال موفقیت در زندگی هستید، آموختن را در صدر امور خود قرار داده و از درخواست کردن برای انتقال دانش نهراسید.

خاطرتان هست که در کلاس‌های درس به ما آموخته می‌شد: «ندانستن عیب نیست؛ نپرسیدن عیب است»؟ این مطلب به واقع در تمام جوانب زندگی صادق بوده و در صورت اعمال، به یکی از راز های موفقیت افراد موفق نیز مبدل می‌شود. «هرچه سریع‌تر شخص یا منبع مناسبی از دانش مورد نیاز حوزه فعالیت خود را یافته و شاگردی پیشه کنید!».

هر آنچه داری زبان توست!

به عنوان آخرین مورد از راز های موفقیت افراد موفق می‌بایست به نکته‌ای اشاره کنیم که چند سطر پیش‌تر نیز به گونه‌ای دیگر به آن پرداختیم. همان‌طور که شناخت زبان بدن و نشانه‌های فیزیکی در رفتار دیگران قادر به بهبود روابط فردی و اجتماعی شماست، بهره‌گیری از آن در نحوه سخن‌وری خودتان نیز وجهه بهتری برایتان به ارمغان خواهد آورد.

اگر زبان بدن و نشانه‌های رفتاری مناسبی را در نحوه ایراد سخن خود اعمال کنید، بدون شک سطح بالاتر و بهتری از روابط متقابل را تجربه کرده و به سرعت شاهد تاثیر مثبت آن بر واکنش فرد یا افراد مقابل‌تان خواهید بود. لذا اگر به دنبال موفقیت هستید، بهره‌گیری صحیح از زبان بدن را نیز در زمره راز های موفقیت افراد موفق قرار داده در جهت اعمال آن در رفتار و بیان خودتان قدم بردارید.

۶ مورد از مهم ترین راز های موفقیت افراد موفق

کلام آخر؛ هیچ رازی کلید موفقیت نیست!

همان‌گونه که مشاهده و مطالعه کردید، در این مطلب نگاهی داشتیم به راز های موفقیت افراد موفق و کوشیدیم که با نمایش مسائل نسبی موثر بر «موفقیت»، مسیر دشوار زندگی پر پیچ و خم‌تان را اندکی سهولت بخشیم. اما به هر روی از خاطر نبرید که هیچ رازی به تنهایی کلید موفقیت را برایتان به ارمغان نیاورده و یک شبه موجب گذر از راهی صد ساله نخواهد شد!

اگر به راستی دنبال راه رسیدن به موفقیت در زندگی بوده و برای تلاش نیز آماده‌اید، تمام راز های موفقیت افراد موفق را صرفا در توشه خود قرار داده و نقشه این سفر خطیر را از ابتدا تا پایان شخصا پایه‌ریزی کنید. با امید به مفید واقع شدن مطالب فوق و با سپاس از همراهی گرم شما.

مطالب مرتبط