تلفن هوشمند و تبلت

آموزش ريست فكتوري انواع گوشی

آموزش ريست فكتوري انواع گوشی

ریست کردن گوشی تلفن همراه باعث پاک شدن تمامی اطلاعات موجود در آن شده و تمامی تنظیمات گوشی را به تنظیمات اولیه کارخانه باز می‌گرداند. این کار برای رفع مشکلات نرم‌افزاری کمک شایانی می‌کند، اما به خاطر داشته باشید که ریست فکتوری هرگز مشکلات سخت‌افزاری گوشی تلفن همراه را حل نخواهد کرد. بنابراین قبل از اینکه به ريست فكتوري فکر کنید، از اینکه مشکل گوشی شما نرم‌افزاری است یا سخت‌افزاری مطمئن شده و برای رفع آن از روش‌های موجود استفاده کنید. در صورتی که روش‌های موجود برای رفع مشکل نرم‌افزاری شما پاسخگو نبودند از ريست فكتوري کمک بگیرید. اما در حالتیکه ایرادات تلفن شما سخت افزاری باشد، توصیه می کنیم به مرکز تعمیرات تخصصی تلفن همراه مراجعه نمایید تا از آسیب جدی تر به گوشی خود جلوگیری کنید.

 این روش می‌تواند بیشتر مشکلات نرم‌افزاری را حل کند. همچنین اگر قصد فروش تلفن و خرید گوشی موبایل جدیدی را دارید، ريست فكتوري تمامی اطلاعات شما را پاک می‌کند و شما می‌توانید با اطمینان کامل از عدم افشای اطلاعات شخصی خود آن را به فروش برسانید. اما اگر قصد فروش گوشی تلفن همراه خود را ندارید و برای حل مشکل نرم‌افزاری آن از ريست فكتوري استفاده می‌کنید، حتما قبل از این کار از تمامی اطلاعات گوشی خود فایل پشتیبان تهیه کنید.

ریست فکتوری گوشی‌های iPhone

قبل از ريست فكتوري از تمامی اطلاعات تلفن همراه خود فایل پشتیبانی تهیه کنید. زیرا ریست کردن، تمامی اطلاعات شما را پاک می‌کند. تهیه فایل پشتیبانی به بازگردانی داده‌های شما کمک خواهد کرد. در گوشی‌های iPhone فایل‌های صوتی و دیگر محتویات iTunes، باید توسط آن همگام‌سازی شده و یا از iCloud دانلود شوند. دو روش برای تهیه فایل پشتیبانی از iPhone را معرفی می‌کنیم.

  • در بخش تنظیمات iCloud را انتخاب کنید. سپس در قسمت Backup، گزینهBackup now را انتخاب کنید. این کار تمام اطلاعات شما را در حساب iCloud ذخیره خواهد کرد.
  • در روش دوم باید گوشی iPhone خود را به رایانه شخصی متصل کرده و وارد iTunes شوید. در iTunes گزینه Backup now را انتخاب کنید. این کار فایل پشتیبانی تلفن همراه شما را بر روی رایانه شخصی شما، که شامل تصاویر، فایل‌های ویدئویی و هر آنچه که در گوشی شما وجود دارد، ذخیره خواهد کرد.

حال می‌توانید گوشی تلفن همراه خود را از بخش تنظیمات ریست کنید. شما می‌توانید این کار را مستقیما از روی تلفن همراه خود و بدون مراجعه به iTunes انجام دهید. اگر به اطلاعات گوشی خود دسترسی ندارید و یا رمز عبور مربوط به آن بخش را فراموش کرده‌اید از راه‌ کار زیر استفاده کنید.

در بخش تنظیمات گوشی iPhone خود قسمت General را انتخاب کرده و در انتهای آن بخش گزینه ریست را انتخاب کنید. در آن بخش Erase All Content and Settings را انتخاب کنید. با تایید پیام صادر شده از طرف گوشی، تمامی اطلاعات شما اعم از رمز‌های وارد شده در بخش‌های مختلف نیز پاک خواهند شد. مدتی درنگ کنید تا تمامی اطلاعات از روی تلفن همراه شما پاک شود. زمانی که فرایند راه‌اندازی مجدد در گوشی شما به اتمام رسید، در صورت داشتن فایل پشتیبان، می‌توانید تمامی اطلاعات خود را فراخوانی کنید.

ریست فکتوری با استفاده از iTunes

اگر به دلیل فراموش کردن رمز عبور گوشی iPhone خود به آن دسترسی ندارید، می‌توانید از طریق iTunes ريست فكتوري را اجرا کنید.

اگر رمز عبور دستگاه خود را فراموش کرده‌اید آن را در حالت Recovery قرار دهید. تلفن همراه خود را خاموش کنید، سپس دکمه Home را فشار داده و نگه دارید. این کار را ادامه دهید و در این حین گوشی iPhone خود را به رایانه شخصی متصل کنید. iTunes را اجرا کرده و دست خود را از روی دکمه Home بر ندارید. این کار را تا زمانی که لوگوی iTunes را بر روی صفحه iPhone خود مشاهده نکرده‌اید ادامه دهید. بدین شکل می‌توانید اطلاعات iPhone خود را در iTunes ذخیره کنید.

  • iPhone خود را به رایانه شخصی متصل کرده و iTunes را اجرا کنید.
  • iPhone خود را انتخاب کرده و گزینهRestore iPhone را انتخاب کنید.
  • برای پاک شدن تمامی اطلاعات خود از روی iPhone و ريست فكتوري آن منتظر بمانید.

ریست گوشی iPhone با استفاده از Find My iPhone

اگر رایانه شخصی شما، برای اتصال گوشی iPhone به آن، در دسترس نیست و یا اینکه رمز ورود به آن را فراموش کرده‌اید، می‌توانید از روش زیر برای ريست فكتوري گوشی خود استفاده کنید.

به وب‌سایت iCloud.com مراجعه کنید و با استفاده از Apple ID خود وارد حساب کاربری شوید. برای این کار شما می‌توانید از Find My iPhone دیگر تلفن‌های همراه و به عنوان مهمان نیز استفاده کنید. در بخش All Devices تلفن همراه خود را جستجو کنید.

بر روی گزینه Erase iPhone کلیک کنید. iPhone شما به صورت خودکار ريست فكتوري خواهد شد.

 ریست فکتوری گوشی‌های  مبتنی بر Android

همانند آنچه که در مورد گوشی iPhone گفته شد در گوشی‌های مبتنی بر اندروید هم باید قبل از ریست فکتوری فایل پشتیبان تهیه کنید. ریست فکتوری در گوشی‌های مبتنی بر اندروید نیز باعث پاک شدن تمامی اطلاعات و بازگشت تمام تنظیمات به تنظیمات کارخانه می‌شود. در بخش تنظیمات بر روی گزینه Backup & Reset کلیک کنید. شما می‌توانید اطلاعات خود را بر روی حساب کاربری گوگل ذخیره کنید. این داده‌ها شامل تصاویر، فایل‌های ویدئویی، پیغام‌های متنی و شماره تلفن‌ها می‌شود.

برای ذخیره‌سازی تصاویر باید از آن‌ها بر روی رایانه شخصی خود فایل پشتیبانی تهیه کنید و یا با استفاده از حساب کاربری گوگل خود آن‌ها را ذخیره کنید.

آموزش ريست فكتوري انواع گوشی

آموزش ريست فكتوري انواع گوشی

ریست فکتوری گوشی اندروید از قسمت تنطیمات کاربردی

شما می‌توانید از بخش تنظیمات کاربردی گوشی اندروید خود ريست فكتوري را انجام دهید. در نظر داشته باشید که ممکن است مراحل انجام این کار در گوشی‌های مختلف اندرویدی کمی متفاوت باشد اما در حالت کلی این روش قابل اجرا است. اگر خود به دلیل فراموش کردن رمز گوشی به بخش تنظیمات کاربردی دسترسی ندارید نیز می‌توانید از این روش استفاده کنید.

  • قسمت Backup & Reset را انتخاب کنید. این بخش در گوشی‌های اندرویدی معمولا در قسمت Personal قرار دارد.
  • گزینه Factory Data Reset را انتخاب کنید. با این کار تمامی اطلاعات موجود بر روی گوشی شما پاک می‌شود.

ریست فکتوری از طریق Android Device Manager

اگر رمز ورود به گوشی اندرویدی خود را فراموش کرده‌اید و یا اینکه می‌خواهید تمام اطلاعات آن را از راه دور پاک کنید، می‌توانید از Android Device Manager استفاده کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  • به وب‌سایت com/android/devicemanager مراجعه کنید و یا اینکهAndroid Device Manager را از روی گوشی اندرویدی دیگری اجرا کرده و از طریق حساب کاربری گوگل خود وارد آن شوید.
  • بر روی گزینه Erase کلیک کنید. پیغام درخواست ریست کردن را تایید کنید. گوشی اندرویدی شما ریست خواهد شد.

ریست فکتوری گوشی‌های اندرویدی توسط Recovery Mode

اگر به گوشی اندرویدی خود دسترسی ندارید و نمی‌توانید از Android Device Manager استفاده کنید، با استفاده از Recovery Mode ريست فكتوري را انجام دهید. برای انجام این کار به مراحل زیر توجه کنید.

  • گوشی اندرویدی خود را خاموش کنید.
  • دکمه Recovery Mode را فشار داده و نگه دارید. ممکن است این مراحل با توجه به مدل گوشی اندرویدی و کارخانه سازنده آن متفاوت باشد. اما معمولا بدین صورت است که باید دکمه‌هایVolume Up + Home + Power  و یا Volume Down + Power را به طور همزمان فشار داده و نگه دارید. به نگه داشتن این مجموعه از دکمه‌ها ادامه دهید تا زمانیکه لوگوی  Recovery Mode بر روی صفحه نمایش گوشی آشکار شود.
  • از دکمهVolume برای تغییر مکان در منوی  Recoveryاستفاده کنید و از دکمه Power برای انتخاب گزینه مورد نظر بهره ببرید. در این بخش گزینه Recovery را انتخاب کرده و بعد از آن گزینهWipe data/factory reset را انتخاب کنید.

تلفن‌های هوشمند ویندوزی

همانند تلفن‌ها با سیستم‌ عامل اندروید و iPhone، قبل از ريست فكتوري باید تمامی اطلاعات موجود بر روی تلفن همراه خود را در جایی ذخیره کنید. با ریست‌ کردن تلفن‌های همراه ویندوزی تمامی اطلاعات آن‌ها پاک می‌شود.

شما می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات و انتخاب گزینه Update & Security و سپس انتخاب گزینه Backup از تمام داده‌های موجود بر روی تلفن همراه خود فایل پشتیبانی تهیه کنید. برای اتصال گوشی ویندوزی خود به شبکه بی‌سیم و یا منبع انرژی باید هر دو گزینه  Backup و Update & Security را انتخاب کرده باشید. با این روش فایل تصاویر شما در فایل پشتیبانی ذخیره نخواهند شد.

آموزش ريست فكتوري انواع گوشی

آموزش ريست فكتوري انواع گوشی

ریست فکتوری گوشی ویندوزی با استفاده از بخش تنظیمات

شما می‌توانید با استفاده از بخش تنظیمات گوشی ویندوزی خود آن را مستقیما ریست کنید. اگر به داه‌های گوشی خود دسترسی ندارید، مراحل زیر را طی کنید.

  • به بخش تنظیمات مراجعه کنید. این بخش در تمام گوشی‌های ویندوزی در All apps در منوی استارت وجود دارد.
  • بخش about را انتخاب کنید. اگر از ویندوز 10 استفاده می‌کنید شاید مجبور باشید ابتدا بخش سیستم را انتخاب کنید و بعد به قسمت about مراجعه کنید.
  • بر روی گزینه Reset کلیک کنید. بعد از تایید پیغام درخواست ریست، تلفن همراه شما ریست خواهد شد.

ریست کردن تلفن همراه ویندوزی با استفاده از Find My Phone

اگر به گوشی همراه خود دسترسی ندارید و یا اینکه رمز ورود به آن را فراموش کرده‌اید، با استفاده ازFind My Phone می‌توانید ريست فكتوري را انجام دهید. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید.

به وب‌سایت account.microsoft.com/devices مراجعه کنید و با حساب کاربری میکروسافت خود وارد شوید.

  • گوشی ویندوزی خود را از لیست موجود انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه Erase که در کنار اطلاعات مربوط به گوشی همراه قرار دارد، کلیک کرده و پس از تایید درخواست ریست، فرایند ريست فكتوري را آغاز کنید.

ریست فکتوری تلفن همراه ویندوزی از طریق منوی Recovery

اگر به هر دلیل به تلفن همراه خود دسترسی ندارید می‌توانید آن را از طریق منوی Recovery ریست کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید.

  • تلفن همراه خود را خاموش کنید. بعد از آن دکمه‌های Volume down و Power را فشار داده و نگه دارید، تا زمانیکه گوشی همراه شما به حالت Vibrate در بیاید.
  • زمانیکه لرزش را در گوشی خود احساس کردید، هر دو دکمه را رها کرده و دکمه Volume Down را فشار داده و نگه دارید.
  • زماینکه علامت ! را مشاهده کردید دکمه‌های Volume Up, Volume Down, Power را همزمان فشار داده و نگه دارید. با این کار تلفن همراه ویندوزی شما ريست فكتوري خواهد شد.
آموزش ريست فكتوري انواع گوشی

آموزش ريست فكتوري انواع گوشی

ریست فکتوری گوشی‌های BlackBerry

برای ريست فكتوري تلفن‌های همراه BlackBerry خود مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در انتهای بخش Home Screen، بخش تنظیمات را انتخاب کنید.
  • قسمت Security & Privacy و پس از آن Security Wipeرا انتخاب کنید.
  • واژه BlackBerry را در قسمت متن تایپ کرده و پیغام اجازه درخواست پاک کردن اطلاعات گوشی را تایید کنید.
  • کد شناسایی و رمز BlackBerry را وارد کنید. این راه‌کار تنها در نسخه‌های 10.3.2 و قبل از آن کاربرد دارد.
  • بر روی گزینه Delete Data کلیک کرده و ريست فكتوري را اجرا کنید. در حین اجرای ريست فكتوري دستگاه تلفن همراه خود را خاموش نکرده و باتری آن را خارج نکنید.

ریست فکتوری مدل‌های قدیمی BlackBerry

اگر از مدل‌های قدیمی BlackBerry استفاده می‌کنید برای ريست فكتوري کردن آن مراحل زیر را طی کنید.

  • گزینه Option که در Home Screen گوشی قرار دارد را انتخاب کنید.
  • بر روی بخش Security or Security Option کلیک کنید و گزینه Security Wipeرا انتخاب کنید.
  • فایل‌هایی که قصد پاک کردن آن‌ها را دارید انتخاب کنید.
  • واژه BlackBerry را در قسمت متن تایپ کرده و بر روی گزینه Wipe کلیک کنید. در طول انجام ريست فكتوري، گوشی تلفن همراه خود را خاموش نکنید و باتری آن را خارج نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد ریست فکتوری گوشی های اندروید به پست آموزش وایپ کردن یا ریست فکتوری گوشی های اندروید مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط