تلفن هوشمند و تبلت

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

بی‌تردید اطلاعاتی که روی گوشی خود دارید برای شما اهمیت زیادی دارد و می‌تواند شامل اطلاعات شخصی یا کاری شما باشد. در این مطلب می‌خواهیم نحوه‌ی بکاپ گرفتن از گوشی‌های اندرویدی را آموزش دهیم.

شاید تا سال‌ها قبل بکاپ گرفتن از اطلاعات گوشی کار نسبتا سختی بود، ولی حالا این موضوع با توجه به پیشرفت‌هایی که در گوشی‌های هوشمند انجام شده و به لطف اپلیکیشن‌های موجود، دیگر همچون گذشته دشوار نیست. در این مطلب نحوه‌ی بکاپ گرفتن از اطلاعات گوشی‌های اندرویدی را به شما آموزش می‌دهیم.

سیستم بکاپ گیری پیش فرض اندروید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها استفاده از سیستم بکاپ گیری پیشفرض گوشی‌های اندرویدی است. البته بخشی از تنظیمات در نسخه‌های مختلف متفاوت است ولی در نهایت شما باید در منوی تنظیمات یا Settings دنبال منوی Backup and Reset یا Backup and Restore باشید.

 

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

س آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

با ورود به این بخش می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی Data Backup وارد قسمت بکاپ گیری شوید. تنها کافی است در این مرحله روی گزینه‌ی Backup بزنید.

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

تنظیمات عمومی

اولین باری که گوشی اندرویدی خود را روشن می‌کنید، در یکی از مراحل فرایند راه‌اندازی اولیه‌ی گوشی‌های اندرویدی از شما خواسته می‌شود وارد حساب کاربری خود در گوگل شوید و با انتخاب گزینه‌ی بکاپ گیری خودکار، یک نسخه از اطلاعات خود را روی این حساب ذخیره کنید.

با انتخاب این گزینه شما می‌توانید بسیاری از تنظیمات اندروید مانند شبکه‌های بی‌سیم، رمزهای عبور، زبان مورد نظر، تنظیمات ورودی صفحه کلید، تاریخ و ساعت و حتی تنظیمات مربوط به نمایشگر را روی حساب گوگل خود ذخیره کنید.

هر زمان که خواستید همین کار را می‌توانید از منوی تنظیمات گوشی نیز انجام دهید. زمانی که وارد Settings شدید دنبال قسمت Backup & Reset بگردید. سپس روی Backup بزنید. در این قسمت می‌توانید در کنار گوگل درایو، حساب کاربری فعال خود در گوگل را ببینید و با انتخاب آن از تنظیمات خود را حساب مورد نظر نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

اپلیکیشن‌ها و اطلاعات مربوط به آنها

لیستی از اپلیکیشن‌هایی که از پلی‌استور دانلود کرده‌اید، همیشه با سرورهای گوگل همگام‌سازی می‌شود و وقتی برای اولین بار با حساب کاربری خود وارد دستگاه جدید شدید، می‌توانید از طریق پلی‌استور وارد لیست اپلیکیشن‌های خود شوید و آنها را نصب کنید. حتی اگر از چند دستگاه اندرویدی استفاده می‌کنید، می‌توانید انتخاب کنید که کدام دستگاه به عنوان منبع اصلی شما برای تهیه‌ی لیست اپلیکیشن‌های باشد.

گوگل در گوشی‌هایی که از اندروید 6 مارشمالو یا بالاتر استفاده می‌کنند، سیستمی تعبیه کرده است که می‌توانید از اطلاعات مربوط به اپلیکیشن‌ها مانند اطلاعات ورود، تنظیمات یا دیگر موارد مرتبط بکاپ بگیرید. اگر وارد منوی Backup & Reset شوید، می‌توانید با انتخاب App data ببینید که از چه اپلیکیشن‌هایی چه زمانی بکاپ گرفته شده است.

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

تقویم، مخاطبان و ایمیل‌ها

بخشی از اطلاعات گوشی شما بی‌شک مربوط به داده‌های کاری است که اهمیت زیادی دارد. تقریبا می‌توانید از تمامی اطلاعات کاری خود مانند تقویم، مخاطبان و ایمیل‌ها بکاپ تهیه کنید. اما نکته‌ی مهم اینجاست که نیازی به این کار ندارید. چرا که اطلاعات گفته شده به صورت ابری هستند و در یک سرور نگهداری می‌شوند و می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

حتی اگر کمپانی تولیدکننده‌ی گوشی اندرویدی شما با توجه به سیاست‌هایی که دارد از رابط کاربری خود برای محصولاتش استفاده کند، باز هم مخاطبان گوشی به صورت پیش‌فرض با سیستم Google Contacts همگام‌سازی می‌شود.

ضمن اینکه می‌توانید از بخش مخاطبان یا Contacts گوشی خود از منوی تنظیمات گزینه‌ی صادر کردن مخاطبان را انتخاب کنید و از آنها روی حساب کاربری گوگل یا کارت حافظه‌ی خارجی یک نسخه‌ی بکاپ تهیه کنید.

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

آموزش بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی

پیامک‌ها

اگر بخواهید از پیامک‌های خود بکاپ بگیرید، نمی‌توانید به صورت مستقیم از امکانات سیستم عامل اندروید استفاده کنید. برای این کار باید سراغ اپلیکیشن‌های شخص ثالث بروید که Pulse SMS یکی از بهترین گزینه‌ها است. در این اپلیکیشن علاوه بر امکان استفاده از سیستم بکاپ گیری و همگام‌سازی خودکار روی سرورهای ابری، می‌توانید از قابلیت‌های سفارشی‌سازی و بکاپ گیری دستی نیز استفاده کنید.

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های رایگان برای بکاپ گیری از پیامک‌‌های یک گوشی اندرویدی استفاده از اپلیکیشن SM SBackup & Restore است که امکان بکاپ گیری و بازیابی پیامک‌ها به صورت دستی را فراهم می‌کند.

فایل‌ها

برای تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از فایل‌ها و اسناد خود می‌توانید به صورت مستقیم از سیستم‌های ابری قدرتمندی چون دراپ‌باکس، گوگل درایو یا وان‌ درایو مایکروسافت استفاده کنید. با استفاده از این سرویس‌ها، نه تنها مقدار زیادی فضای ذخیره‌سازی به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد، بلکه از هر جایی به فایل‌های خود دسترسی خواهید داشت.

ضمن اینکه می‌توانید از فایل‌های خود را به یک حافظه‌ی ذخیره‌سازی خارجی منتقل کنید.

تصاویر، آهنگ‌ها و فیلم‌ها

در مورد تصاویر اگر از اپلیکیشن پیش‌فرض Google Photos استفاده کنید، تصاویر و ویدیوهایکه ثبت می‌کنید، به صورت خودکار با سرور‌های گوگل همگام‌سازی می‌شود و هر زمان خواستید می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

در مورد بخش موسیقی‌ها نیز به همین شکل است. اپلیکیشن Google Music به شما اجازه می‌دهد تا 50 هزار فایل MP3 را روی حساب کاربری خود بارگذاری کنید و از هر دستگاه اندرویدی یا سیستم‌های دیگری از طریق مرورگر وب، به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به پست آموزش  بکا پ از اطلاعات گوشی های اندروید مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط