تلفن هوشمند و تبلت

مراحل پاک کردن ویروس از گوشی اندروید

مراحل پاک کردن ویروس از گوشی اندروید

در صورتی که به دلیل بعضی از مشکلاتی که برای گوشی تان پیش آمده، فکر می‌ کنید که آن ویروسی شده می ‌توانید خیلی ساده و فقط با طی کردن چند مرحله نسبت به حذف ویروس اندروید اقدام نمایید. در این مقاله قرار است به آموزش حذف ویروس اندروید از گوشی در چند مرحله ساده بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

امکان ویروسی شدن گوشی های اندرویدی خیلی کم پیش می آید ولی احتمال بروز آن صفر نیست. معمولاً ویروس ها در اندروید همان بدافزارهای مخربی هستند که در گوشی نصب شده و باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن می ‌شوند و گاها افراد را ملزوم به مراجعه به مرکز تعمیرات تلفن همراه می کنند. اولین توصیه ما این است که برای جلوگیری از بروز این مشکل، همیشه اپلیکیشن های مورد نظر خود را از طریق گوگل پلی استور (Google Play Store) و « بازار» دانلود نمایید تا مشکل امنیتی برای گوشی تان پیش نیایده و ریسک ویروسی شدن گوشی کمتر شود.

پاک کردن ویروس از گوشی اندروید

گوگل پلی استور و برنامه بازار ابزارهای گوناگونی برای شناسایی رفتارهای مخرب دارند که نام آن سپر امنیت است. سپر امنیت این برنامه از ده آنتی ویروس قدرتمند و جهانی تشکیل شده است. چند تا از این آنتی ‌ویروس ‌ها با نام های  Lookout، Kaspresky  و Bitdefender می باشد. پس از این به بعد سعی کنید همه ی برنامه ها را یا از گوگل پلی یا از بازار دانلود نمایید.

در صورتی که از راه ‌های زیر برنامه دانلود کنید، احتمالاً گوشی شما ویروسی خواهد شد:

  • دانلود از طریق فیلتر شکن
  • دانلود از طریق تلگرام
  • دانلود از طریق SHAREit یا زاپیا
  • گرفتن برنامه از فروشگاه های غیر مجاز

حالا فرض کنید به هر دلیل گوشی اندرویدی شما ویروسی شده است در این حالت نگران نباشید و پاک کردن ویروس اندروید کار چندان سختی نیست. ما در این مقاله قرا است با چگونگی انجام این کار را در سه مرحله ساده آشنا شوید.

نحوه ی حذف ویروس اندروید از گوشی

قبلاً به این موضوع اشاره کردیم، ویروس اندروید از طریق برنامه هایی در آن فعال است، بسیار مخرب بوده و اصطلاحاً بدافزار هستند. نکته این است که فقط با حذف این برنامه های مخرب می‌ توانید حذف ویروس اندروید را تکمیل نمایید! یعنی اگر برنامه مخرب را شناسایی و حذف کنید، ویروس گوشی هم از بین می‌ رود. برای انجام این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

1) وارد شدن به حالت سیف مد (Safe Mode)

برای انجام این کار باید به منوی پاور گوشی که شامل گزینه ‌های مختلف همچون خاموش کردن، ریستارت گوشی و غیره است را فعال کنید (با نگه داشتن دکمه پاور این به نمایش در می آید). حالا انگشت خود را روی گزینه Power Off نگه داشته، در این حالت مشاهده خواهید کرد که گزینه ورود به حالت Safe Mode وجود دارد. گزینه Restart را لمس کرده و منتظر باشید تا گوشی ریستارت شده و به صورت خودکار وارد حالت سیف مد گردد.

وارد شدن به حالت سیف مد

2) حذف اپلیکیشن مخرب و ویروسی

در این مرحله باید وارد منوی اپلیکیشن ها یا همان App Manager گوشی شده و اپلیکیشن مخرب و ویروسی را حذف کنید.

3) ریستارت گوشی

در آخر باید گوشی را دوباره در حالت عادی ریستارت کرده تا پروسه حذف ویروس اندروید از گوشی شما با موفقیت تکمیل گردد.

بنابراین به همین سادگی و فقط با طی کردن چند مرحله می توانید به حذف ویروس اندروید در گوشی خود اقدام کنید. مطمئناً سوال بسیاری از کاربران این است که چطور اپلیکیشن ویروسی یا بدافزاری که در گوشی نصب است را پیدا کرده تا بتوانیم آن را حذف کنیم؟

نحوه ی پیدا کردن برنامه ویروسی گوشی

برای اینکه بتوانید برنامه ویروسی گوشی را پیدا کنید، در ابتدا باید خوب فکر کنید و به یاد آورید که مشکل شما و اختلال های به وجود آمده از چه زمانی در گوشی اتفاق افتاده اند. معمولاً به محض نصب یک برنامه ویروسی، اختلال ها نمایان می ‌شوند. بنابراین اگر زمان دقیق شروع شدن اختلال ها و مشکلات گوشی خود را به یاد داشته باشید، می‌توانید اپلیکیشن مخرب را هم پیدا کنید. از دیگر راه هایی که می ‌تواند به شما در این مسیر کمک کند مربوط به شناسایی اپلیکیشن هایی می‌ شود که از منابع به غیر از گوگل پلی استور دانلود نموده اید. مطمئناً 99 درصد اپلیکیشن هایی که در گوگل پلی استور وجود دارند مخرب و ویروسی نیستند، بنابراین احتمالا مشکل از برنامه هایی است که از منابع دیگر دانلود کرده اید.

اگر بین چند اپلیکیشن مختلف تردید دارید، توصیه می‌کنیم آن ها را تک تک حذف کرده و بعد از حذف هر یک از آن ها وضعیت گوشی خود را بررسی کنید. اگر مشکل بعد از حذف یکی از این برنامه ها برطرف گردید، مطمئنا ویروس و اختلال ایجاد شده به آن برنامه مربوط می شود، پس می ‌توانید سایر برنامه هایی که احتمالا حذف کرده‌ اید را مجدداً نصب نمایید. فقط مجدداً توصیه می کنیم بار دوم برای نصب این اپلیکیشن ها حتما از طریق گوگل پلی استور اقدام کنید و از منابع غیر قابل اعتماد استفاده نکنید.

روند ویروسی شدن گوشی های اندروید را مطالعه کنید.

اقدامات لازم برای پیدا کردن، برنامه مخرب و ویروسی

اگر نتوانستید، برنامه مخرب نصب شده روی گوشی خود را پیدا کنید، توصیه می‌ کنیم از یک اپلیکیشن آنتی ویروس اندروید استفاده نمایید. برنامه هایی مانند Lookout Security برای این کار از کیفیت عملکرد بسیار خوبی برخوردار هستند. این برنامه را از طریق گوگل پلی استور نصب کرده و یک اسکن کامل را توسط آن انجام دهید. پس از اتمام اسکن لیستی از اپلیکیشن های مخرب و مشکوک نمایان می‌ گردد. پس حذف ویروس اندروید را با حذف تمام این اپلیکیشن ها تکمیل کنید.

در صورتی که به هر دلیل قادر نبودید که برنامه ویروسی و مخرب را پیدا کنید و برنامه Lookout Security هم نتوانست به شما کمک کند، باید برای حذف ویروس اندروید از گوشی خود با از فکتوری ریست (Factory Reset)  استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که انجام این کار سبب از دست رفتن اطلاعات گوشی شما می گردد. پس حتما قبل از انجام فکتوری ریست از اطلاعات گوشی خود نسخه پشتیبانی یا اصطلاحا فایل بکاپ (Backup) تهیه نمایید. به منظور بکاپ گرفتن از گوشی های اندرویدی هم می‌توانید از ابزارها و روش های مختلفی استفاده نمایید که برای این کار می توانید به مقالات مربوط به این مورد مراجعه کنید.

پیدا کردن برنامه مخرب و ویروسی

چگونگی جلوگیری از ویروسی شدن گوشی اندروید

هر کاربری می داند قبل از اینکه به دنبال این باشد که ویروس را از گوشی خود حذف کند، بهتر از ویروسی شدن آن جلوگیری کند و از این اتفاق پیشگیری کند تا ورود و فعال شدن آن در گوشی اتفاق نیفتد. پس پیشگیری همیشه بهتر از درمان است! بهتر است به جای پاک کردن ویروس گوشی از همان ابتدا به دنبال روشی باشید که از ویروسی شدن گوشی جلوگیری شود. از اصلی ترین مسائلی که در این مورد مهم و موثر هستند شامل موارد زیر هستند:

دانلود نکردن برنامه ها از منابع غیر معتبر

توصیه می کنیم همیشه سعی کنید برنامه های اندرویدی را فقط از گوگل پلی استور دانلود نموده، زیرا 99 درصد اپلیکیشن های این منبع کاملا در برابر بدافزار، ویروس و کدهای مخرب مورد ارزیابی شده اند و تحت کنترل قرار دارند. معمولاً بدافزارها و ویروس هایی که در اندروید وجود دارند از طریق اپلیکیشن هایی فعال هستندد که از منابع نامعتبر دیگری به غیر از گوگل پلی استور دانلود شده‌ اند.

بررسی کردن دسترسی برنامه ها

وقتی در حال نصب یک برنامه از طریق گوگل پلی استور هستید، حتما دسترسی هایش را بررسی نمایید. یک برنامه مخرب ممکن است دسترسی های عجیبی همراه داشته باشد! بعنوان مثال یک ویدئو پلیر مخرب می‌ تواند درخواست دسترسی به لیست مخاطبین شما را ارائه کرده که این امر اصلاً معقول نبوده و مطمئناً می ‌تواند نشان دهنده مخرب بودن آن برنامه باشد.

نصب یک آنتی ویروس معتبر و به نام

درست است که نصب بودن یک آنتی ویروس اندرویدی روی گوشی شما همیشه بدرد بخور نیست. ولی مطمئناً نصب بودن آن بهتر از نبود آن است. بنابراین یک آنتی ویروس خوب و با کیفیت را هم در گوشی خود نصب نمایید که قابلیت شناسایی اپلیکیشن های مخرب را داشته باشد.

دانلود نکردن اپلیکیشن های کلون

حتما برای هر کاربری پیش آمده که به دنبال یک اپلیکیشن خاص باشد و نسخه های مشابه آن را هم با آیکون های نسبتا یکسان پیدا می کند! اگر با شرایط این چنینی مواجه شدید به احتمال زیاد اپلیکیشن مشابه یا کلونی که می ‌بینید ویروسی و مخرب می باشد. پس همیشه به نام توسعه دهنده اپلیکیشن هایی که در حال دانلود آنها هستید، دقت کرده و نسخه ی کلون برنامه را اشتباهاً به جای نسخه اصلی آن دانلود نکنید. البته گوگل پلی استور تا 99 درصد از این موضوع جلوگیری می‌کند، اما در 1 درصد باقی مانده شما باید دقت لازم را داشته باشید.

آپدیت اندروید

تلاش کنید سیستم عامل گوشی اندرویدی خود را به جدیدترین نسخه های موجود آپدیت کنید. در بیشتر به روز رسانی هایی که برای اندروید منتشر شده است لایه های امنیتی به دستگاه اضافه می شود که می‌ توانند منجر به جلوگیری از فعالیت کد های مخرب و ویروس ها شده و به نوعی پاک کردن ویروس گوشی را به همراه داشته باشند.

اگر به موارد بالا توجه کنید، مطمئناً هیچ مشکلی برای گوشی اندرویدی شما پیش نخواهد آمد و دستگاه تان هرگز دچار ویروس نشده و بعداً نیازی به پاک کردن ویروس گوشی نیست. در نهایت نتیجه می گیریم مهم‌ ترین نکته ‌ای که اکیداً توصیه می ‌کنیم آن را رعایت کنید، مربوط به دانلود برنامه ها از گوگل پلی استور می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *