تلفن هوشمند و تبلت

شاخص استاندارد IPxy گوشی

blank

یکی از اساسی ترین موضوعات برای انتخاب گوشی های هوشمند، قابلیت مقاومت موبایل در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است. شاید بارها و بارها در مورد استانداردهای IP  گوشی های مختلف شنیده باشید. شاخص استاندارد IP روی گوشی های مختلف توسط کمپانی های سازنده تست می شود . در مقاله حاضر قصد داریم که انواع استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد وغبار را به شما عزیزان معرفی کنیم تا بتوانید در مورد خرید گوشی موبایل و نیز نگهداری از آنها تمهیدات لازم را بیندیشید.

استانداردهای مقاومت در برابر گرد و غبار و نفوذ آب را با عنوان IPXY می شناسند. هر کدام از مولفه های X,Y می توانند عددی را بپذیرند که هر کدام از این اعداد معرف مقداری از مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار هستند که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد:

عدد اولی که پس از IP می آید X است و مقادیر عددی از 0 تا 6 را می پذیرد که هر عدد معرف سطحی از مقاومت در برابر نفوذ عوامل خارجی به داخل گوشی است.

 

شاخص-استاندارد-IPxy-گوشی

  • X=0  : اجزای الکترونیکی و مکانیکی درون تلفن همراه در برابر نفوذ گرد و خاک مقاومت ندارند. در صورت ورود گرد و خاک و یا اجسام خارجی به درون گوشی، تلفن همراه با مشکل جدی در عملکرد مواجه خواهد شد.
  • X=1 : برد الکترونیکی و بخش های مکانیکی و متحرک گوشی در برابر تماس و ورود اجسام خارجی حفاظت شده است . برد الکترونیکی گوشی این قابلیت را دارد که مورد تماس دست واقع شود. گوشی هایی را که استاندارد آنها با IP1Y آغاز می شوند می توان در برابر ورود جسم خارجی با قطر بیش از 5 سانتی متر مقاوم دانست.
  • X=2 : بخش های الکترونیکی و مکانیکی تلفن همراه  در برابر تماس دست عامل انسانی محافظت شده است. این استاندارد به آن معناست که گوشی در برابر ورود جسم خارجی با قطر بیش از 12 میلیمتر محافظت شده هستند.
  • X=3 : برد الکترونیک و نیز بخش های مکانیکی تلفن همراه برای ورود اشیای با قطر بیش از 2.5 میلیمتر محافظت شده است. این بدان معناست که جسم  خارجی با قطر بیش از 2.5 میلیمتر می تواند وارد دستگاه شده و دستگاه آسیب جدی نبیند.
  • X=4 : برد الکترونیکی و نیز بخش های مکانیکی دستگاه در برابر ورود جسم خارجی تا قطر بیش از یک میلی متر مقاومت دارد. در نتیجه وارد شدن گرد و غبار با قطر بیش از 1 میلیمتر نمی تواند خللی به عملکرد صحیح گوشی وارد سازد.
  • X=5 :برد الکترونیکی تلفن های همراه با مقدار IP5Y در برابر ورود اجسام خارجی مقاوم است. این دست گوشی ها در برابر نفوذ گرد و غبار که دارای قطر بسیار کم هستند مقاومت بالایی ندارند هر چند که ورود گرد و غبار به درون برد الکترونیکی در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکل در عملکرد گوشی شود.
  • X=6 : بدنه و فریم گوشی طوری طراحی شده است که برد الکترونیکی و بخش های مکانیکی گوشی در برابر نفوذ گرد و خاک مقاوم شده اند. گرد و غبار نمی تواند به داحل گوشی نفوذ کند و در کار برد الکترونیکی و بخش های مکانیکی گوشی(دکمه های هوم، پاور و ولوم) اخلال ایجاد نماید. بسیاری از گوشی هایی که در سال 2017 به بازار معرفی شدند دارای IP6Y هستند.

عدد دومی  که پس از IP می آید Y است و مقادیر عددی از 0 تا 8 را می پذیرد که هر عدد معرف سطحی از مقاومت در برابر نفوذ آب و رطوبت به داخل گوشی است.در ادامه می توانید معنای هر مقدار عددی را که شاخص Y می پذیرد، دریابید.

  • Y=0 : اگر شاخص استاندارد گوشی که خریداری کرده اید به صورت IPX0 باشد، یعنی گوشی در برابر نفوذ  آب و رطوبت مقاوم نشده است و تماس گوشی با آب می تواند در عملکرد گوشی اخلال ایجاد نماید.
  • Y=1 : دستگاه در برابر رطوبت و قطرات آبی که به صورت عمودی از بالا بر روی صفحه نمایش گوشی بچکد، مقاوم شده است . این گونه تماس با رطوبت و آب نمی تواند خللی در عملکرد گوشی ایجاد نماید.
  • Y=2  : اگر گوشی در معرض تماس قطرات باران به صورت عمودی و با زاویه 15 درجه نسبت به خط قایم قرار بگیرد، خللی در عملکرد گوشی ایجاد نمی شود.
  • Y=3 : گوشی را می توان در معرض تماس قطرات بارانی که با زاویه ی 60 درجه نسبت به خط قایم بر روی صفحه گوشی فرود می آیند، قرار داد و از سالم ماندن گوشی مطمئن بود.
  • Y=4 :بدنه و صفحه نمایش تلفن همراه با شاخص استاندارد IPX4،  در برابر نفوذ آب در تمامی جهات مقاوم است.
  • Y=5 : بدنه و صفحه نمایش گوشی می تواند در برابر نفوذ  پرفشار آب و در تمامی جهات مقاومت کند.
  • Y=6 : گوشی تلفن همراه می تواند در شرایط آب و هوایی با رطوبت بسیار بالا و یا در معرض تماس آب پرفشار مقاومت کند و بدون آن که ذرات آب وارد برد الکترونیکی شوند، گوشی  عملکرد خود را حفظ کند.
  • Y=7  :  تلفن همراه با IPX7 را می توانید تا عمق 1 متری آب و تحت فشار تعریف شده در آن عمق، به مدت نیم ساعت نگه دارید.
  • Y=8 : تلفن همراه با IPX8 را می توانید تا عمق 1.5 متری آب و به مدت 30 دقیقه غوطه ور نگه دارید؛ بدون آن که از ورود رطوبت به درون برد الکترونیک نگران باشید.

مطالب مرتبط