اخبار فناوری

قیمت آیفون X

blank

آیفون X، روز 11 مهرماه برای اولین بار وارد بازار ایران شد. گوشی ادیشن LL A  حدود 15 میلیون تومان و ادیشن اروپا حدود 10 میلیون تومان قیمت گذاری شد. این گوشی در بازار ایران  در بازه ی 10 تا 17 میلیون تومان خرید و فروش می شود. شاید بپرسید که چرا باید یک گوشی هوشمند با ویژگی ها و قابلیت های تقریبا مشابه با دیگر گوشی های هوشمند سطح بالا، چنان قیمت بالایی داشته باشد؟ به نظر شما چرا قیمت آیفون X اینقدر گران است؟ در این پست قصد داریم دلایل واقعی زیاد شدن قیمت نهایی تولید و عرضه ی آیفون X  را بررسی نماییم.

برخلاف مدل های قبلی آیفون که درآمد و سود بسیار بالایی را عاید شرکت اپل ساخته بود، آیفون X پول سازی بالایی برای اپل به همراه نخواهد داشت. یکی از مهم ترین دلایل این پیش بینی ها را می توان قیمت گذاری اپل برای این گوشی دانست. قیمت آیفون X در سرتاسر جهان حدود 1000 دلار  است و این قیمت می تواند دلیل عمده برای انتخاب نشدن این گوشی توسط خریداران باشد.

وال استریت ژورنال در همین باره نوشته است:

قیمت شروع فروش آیفون X، حدود 50 درصد بیشتر از قیمت شروع فروش آیفون 7 ای است که پارسال ارائه شد. هزینه ای که اپل برای ساخت و تولید این گوشی صرف کرده است حدود 581 دلار است و این هزینه در مورد آیفون 7 حدود 248 دلار بوده است.  در واقع پس از خرید آیفون X، کاربران این گونه احساس می کنند که هزینه ای بسیار بالا را می پردازند.

تحلیلگران معتقدند که اپل نباید به سودی که از فروش این گوشی عاید شرکت می شود، دل ببندد. اپل آیفون X را نساخته که به واسطه ی آن سودی کوتاه مدت نصیب شرکت شود. به همین دلیل است که اپل قصد ندارد تعداد زیادی از این گوشی را به یکباره بفروشد و عایدی کوتاه مدت از فروش یکباره گوشی به دست اورد.

در مورد تعداد فروش آیفون های اپل نمی توان تخمین درستی زد. پارسال و در فصل پاییز، اپل تعداد 79 میلیون آیفون 7 به فروش رساند. این در حالی است که آیفون 6 و آیفون 6s حدود 75 میلیون  فروش داشته است. با نگاهی به فروش های فصلی آیفون می توان دریافت که اپل هیچ گاه در طول یک فصل کمتر از 40 میلیون دستگاه نفروخته است. یکی از عمده ترین دلایل گران شدن آیفون X، زمان کوتاه برای تامین قطعاتی است که در گوشی استفاده شده است. این قطعات می بایست در زمانی کوتاه تهیه می شدند. دلیل دیگری که برای بالا رفتن قیمت نهایی گوشی می توان متصور بود،  استفاده از قابلیت های جدید و منحصر به فردی است که تا کنون اپل از آنها در ساخ گوشی ها وتبلت هایش استفاده نکرده بود.

 آیفون X، به نسبت مابقی مدل های آیفون به استثنای مدل های پلاس، دارای صفحه نمایش بزرگتری است به انضمام اینکه این صفحه نمایش بدون لبه و فریم است. این گوشی در ظاهر هیچ شباهتی به مدل های آیفونی که تا کنون در بازار دیده ایم، ندارد. این گوشی علاوه بر صفحه نمایش بزرگتر، دارای تکنولوژی ساخت بهتری هم نسبت به مدل های دیگر آیفون است.  یکی از عمده ترین تفاوت های آیفون X، با دیگر آیفون های ساخت اپل، استفاده از صفحه نمایش OLED است.

قیمت آیفون X

مهم ترین دلیل برای به عقب افتادن معرفی این گوشی، مسایل مربوط به تهیه ی این صفحه نمایش بوده است. اینکه iPhone X حدود 1000 دلار قیمت دارد به این معنا است که با سرعتی که سایر مدل های آیفون به فروش رفتند، فروخته نخواهد شد. اگر کمی ریزبینانه تر به مساله نگاه کنیم میبینیم که این مساله به نفع اپل است چرا که در تولید این محصول، قطعاتی به کار رفته است که تامین دوباره آنها را برای ساخت آیفون X جدید دشوار می سازد.  اینکه اپل بتواند با تعیین این قیمت برای گوشی، برای تهیه ی دوباره آن زمان بخرد، فکر عاقلانه ای است.  این امکان نیز وجود دارد که قطعات به کار رفته در گوشی آیفون X، پس از مدتی که از فروش نسخه های اولیه آن گذشت به صورت ارزان تر، کاراتر و سریعتر تولید شود و قیمت آیفون ، کاهش جدی پیدا کند.

مهم ترین ویژگی آیفون  ایکس در مورد اضافه شدن قابلیت FaceID آن است. ویژگی مهمی که تا به حال توسط هیچ یک از شرکت های سازنده موبایل به کار گرفته نشده بود. اپل به عنوان شرکتی که همواره طرح های نوآورانه دارد و هیچ گاه از نوآوری خسته نمی شود، شناخه می شود. با این که این ویژگی توسط افراد مختلفی از سرتاسر جهان تست شده است، اما در مورد صحت عملکرد آن اما و اگر های بسیار است. FaceID به عنوان جایگزینی برای تاچ آی دی به کار می رود و می توان امیدوار بود که در صورت مشکل در عملکرد آن، بتوان وارد سیستم عامل شد اما اگر این تکنولوژی روی مک بوک های اپل به کار گرفته شود، در صورت عدم شناسایی صاحب لپ تاپ، می توان به جرات گفت که دیگر نمی توان وارد لپ تاپ شد.

با در نظر گرفتن تمام آنچه گفته شد، نمی توان خرید iPhone X را برای تمامی افراد مناسب دانست. قیمت تمام شده بالای این گوشی برای تولید و برخی استراتژی های شرکت برای پایین نگه داشتن تقاضا، دلیل عمده گرانی و قیمت بالای iPhone X است.

مطالب مرتبط