تلفن هوشمند و تبلت

دلایل خالی شدن باتری به صورت یکباره

blank

ابتدا ما باید رفتار باتری خود را برای پیدا کردن مشکل پیدا کنیم، باید دلایل خالی شدن باتری به صورت یکباره را تشخیص دهیم. حال راه های پیدا کردن را به ترتیب خدمتتون معرفی میکنیم.

برنامه های پرمصرف:

برای درک بهتر این که چه چیزی عامل برای مصرف بیش از حد باتری شما است باید به بخش تنظیمات و بعد از آن گزینه باتری را انتخاب کنید. در آنجا میتوانید ببینید کدام برنامه بیشترین مصرف را دارد این قسمت، اطلاعات موجود برای برنامه هایی که بیشترین مصرف را دارد قابل رویت است حال شما میتوانید از جمله اپلیکیشن هایی را که غیر ضروری هستند را شناسایی و حذف یا متوقف کنید. شما میتوانید با این امر از جمله برنامه هایی که وابسته نیستی، راحت شوید و همچننین طول عمر باتری خود را افزایش دهید. برای دستگاه هایی با سیستم عامل ios نیز این مورد مصرف ها را میتوانید به صورت کارنامه های روزانه یا هفتگی مشاهده کنید، این امر برای تشخیص بیشتر شما برای تصمیم گیری در مورد برنامه ها تاثیر دارد.

دلایل-خالی-شدن-باتری-به-صورت-یکباره

برای اطلاعات بیشتر و همچنین افزایش دانسته های خود در رابطه با باتری موبایلتان (ویژه گوشی های اندروید) میتوانید از Google Play برنامه های مربوط به مدیریت باتری ها را دانلود کنید و روی گوشی نصب کنید، از این طریق میتوانید اطلاعات دقیق مربوط به مصرف باتری را در اختیار داشته باشید.

شارژر معیوب:

شاید مشکل شما با خرید کابل شارژ حل شود، بدین صورت که اگر شما گوشیتان را داخل شارژ قرار داده اید و پس از آن متوجه شدید که این مقدار شارژ کامل نیست و مقدار شارژ کامل ندارید، میتوانید به شارژر خود یا کابل آن شک کنید، به این شکل که ابتدا باید شارژر خود را با گوشی دیگر تست کنید و ببینید که چه نتیجه ای حاصل میشود و ببینید آیا کابل یا آداپتور شارژر با مشکل رو به رو شده است.، نیاز به یک کابل جدید دارید. برخی اوقات نیز مشکل از سوکت شارژ می باشد. لطفاْ تست سوکت شارژ را نیز انجام دهید. در بعضی مواقع گوشی شما از شارژر های سریع (فست شارژر) ‍‍‍‍‍پشتیبانی می کند و یا مقدار حجم باتری بالا است که مقدار شارژر عادی پتانسیل ( 5v — 1A) توانایی ذخیره سازی انرژی در باتری را ندارد و مدت زمان بیشتری را نیازمند می باشد. ( این مسئله در گوشی های موتورولا بیشتر مشاهده شده است). اگر خرابی شارژر مربوط به سوکت آن باشد می توانید آن را تعمیر کنید و یا اگر قابل تعمیر نبود یک شارژر نو بخرید. برای مشاهده انواع سوکت شارژر به وب سایت فروش محصولات کوک موبایل مراجعه نمایید.

سیستم عامل اندروید:

شما هنگامی که از سیستم عامل اندروید استفاده میکنید به صورت خودکار مصرف باتری شما بالا میرود، این امر مصرف باتری بالا اندروید یک امر جدا ناپذیر برای دارندگان این سیستم عامل است، یکی از راههای پیشنهادی ما برای کاهش مصرف باتری دستگاههای اندروید، Downgrade نسخه اندرویدی و یا آپدیت نکردن این دستگاهها است. البته در نسخه های جدید این سیستم عامل این مصرف به نسبت بهتر گردیده اما با این روند کمپانی ها در واقع این امر باعث گردیده گوشی های قدیمی تر از چرخه دستگاههای هوشمند خارج شوند.( هر چند که این مسئله در سیستم عامل های دیگر مانند ios مشاهده شده است اما به صورت رسمی کمپانی ها اذعان به این مسئله نداشته اند)

افزایش عمر باتری :

از جمله دیگر دلایل خالی شدن باتری به صورت یکباره میتوان، به افزایش طول عمر باتری میباشد. کلیه باتری ها یک طول عمر دارند این بدان معنی است که هر باتری از تعدادی سلول تشکیل شده؛ که داخل این سلول ها الکترون ذخیره میشود تا در زمان مشخص و مد نظر از آن مقدار الکترون برای مصرف در دستگاه استفاده شود. با بالا رفتن عمر باتری این مقدار شارژ و دشارژ شدن ها کاهش پیدا میکند و همچنین دیگر بعضی از این سلول ها توانایی تحمل پر و خالی شدن را ندارند و از گردانه باتری خارج میشوند. یکی از واضح ترین مشخصات کاهش عمر باتری به جز سریع خالی شدن، پرش مقدار درصد شارژ گوشی شما است. این بدین معناست که گوشی شما به عنوان مثال در مقدار شارژ 10% خاموش شود یا از مقدار شارژ 50% ناگهانی به 35% نزول کند. برای افزایش طول عمر باتری از شارژهای کپی استفاده نکنید و همچنین از گذاشتن باتری به مدت زمان بالا و یا کار کردن با دستگاه در هنگام شارژ خودداری فرمایید. پس اگر گوشی شما از سال ساخت آن مدت زیادی گذشته است به تعویض آن بپردازید.

دلایل-خالی-شدن-باتری-به-صورت-یکباره2

مشکلات سخت افزاری:

از جمله دیگر عواملی که در گوشی ها و تبلتها باعث خالی شدن باتری میتواند باشد، مشکلات ایحاد شده به دلایل سخت افزاری است. این پدیده به این شکل است که به دلیل استفاده بیش از حد یک آی سی یا قطعه SMD در دستگاه شما باعث مصرف مقدار جریان بیشتر در گوشی میگردد که این امر نیز باعث مصرف بیشتر باتری شما میگردد. به عنوان مثال در گوشی های آیفون اتصال در آی سی usb از جمله بارز ترین مشکلات شارژ این مدل گوشی ها میباشد دلایل این مشکل نیز استفاده از شارژر کپی، پاوربانک یا شارژر فندکی غیر اورجینال است. و نحوه خرابی این آی سی هم به دلیل ورود مقدار جریان اضافی در گوشی است که این آی سی در مقابل این مقدار خود را فدا میکند تا به سایر قطعات آسیب نرسد. یا در گوشی های مدل قدیمی تر سامسونگ به دلیل استفاده از شارژ های فست، آسیب و خرابی در آی سی شارژ را باعث میشود که این امر نیز دلیل واضحی بر دیرتر شارژ شدن گوشی و همچنین آسیب رسیدن به باتری را شامل میشود.

اگر احساس کردید چند روزی است که باتری گوشی تان خراب شده است و مطابق معمول شارژ را نگه نمی دارد. و یا اینکه دیر شارژ می شود و همچنین اگر باتری دستگاه شما هنگام شارژ شدن بیش از حد داغ می شود. به احتمال قوی باتری از کار افتاده است و باید به فکر تعویض آن باشید.

هنگامی که گوشی روشن نمی شود و یا پس از روشن شدن خود به خود خاموش می شود، ابتدا باتری را بررسی کنید که حداقل از نظر شکل ظاهری سالم باشد یعنی ورم نکرده باشد. سپس اتصال باتری ها به کانکتور باتری و از شل نبودن کانکتورها اطمینان حاصل کنید. اگر همه چیز سالم و بدون مشکل است، عیب از باتری است و باید تعویض شود. پیشنهاد می کنیم که باتری اصل خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت باتری های اورجینال به وب سایت رسمی فروش باتری کوک موبایل مراجعه نمایید.

چند راهکار برای افزایش عمر باتری:

  • حتماً از شارژرهای اصلی خود دستگاه استفاده کنید.
  • سعی کنید از شارژر های متفاوت مانند پاوربانک، فندکی، آفتابی و … استفاده نکنید.
  • از حالت استفاده بهینه در گوشی استفاده کنید.( این امر باعث دیرتر از دست رفتن شارژ و همچنین کمتر شارژ کردن دستگاه میشود)
  • نور اتومات صفحه را خاموش کنید و همچنین همیشه از یک مقدار نور صفحه را متعادل ( میانه) استفاده کنید.
  • زمان روشن ماندن صفحه نمایش را کاهش دهید.
  • از تصاویر پس زمینه متحرک استفاده نکنید.

همگی موارد بالا که گفته شد، از جمله عواملی است که باعث نگهداری مقدار زمان شارژ بیشتر و همچنین به همین شکل باعث کمتر شارژ شدن دستگاه شما و متناسب با آن افزایش طول عمر باتری شما میگردد.

درصورتی که موارد بالا را رعایت کردید و مشکل گوشیتان همچنان پابرجاست، می توانید با مراجعه به شرکت کوک موبایل گوشی خود را توسط کارشناسان این شرکت تست جریان کشی کنید تا به ایراد دستگهتان پی ببربد.

سوالات متداول دلایل خالی شدن باتری به صورت یکباره

1- چرا باتری تلفن من یکباره خالی می شود؟

به محض اینکه متوجه شدید شارژ باتری شما سریعتر از حد معمول خالی شده است، تلفن را دوباره راه اندازی (reboot) کنید. … برنامه های شخص ثالث همچنین می توانند مشکل ایجاد کرده و باتری را خالی کنند. اگر تلفن شما حتی پس از راه اندازی مجدد، خیلی سریع باتری را خالی می کند، در بخش تنظیمات اطلاعات مربوط به باتری را بررسی کنید.

2- چرا باتری تلفن من زود به زود خالی می شود؟

سرویس های گوگل، تنها مقصر نیستند. برنامه های شخص ثالث همچنین می توانند باعث خالی شدن باتری شوند. برای رفع این مشکل ابتدا تلفن خود را راه اندازی مجدد کنید، اگر مشکل حل نشد، در بخش در تنظیمات، اطلاعات مربوط به باتری را بررسی کنید. اگر برنامه ای بیش از حد از باتری استفاده کند، تنظیمات اندروید آن را به عنوان مخرب نشان می دهد.

3-آیا ویروس می تواند باتری تلفن را تخلیه کند؟

ویروس در اندروید ممکن است باتری شما را تخلیه کند و شما باید آن را ویروس کشی کنید. به گفته محققان تیم امنیتی ، میلیون ها دستگاه اندروید دارای بدافزارهایی بودند که کاربران از فروشگاه رسمی Google Play دانلود کرده اند. این بدافزارها با تخلیه شارژ سریعتر از حد معمول، باتری تلفن های کاربران را تحت تأثیر قرار می دهد.

4- آیا اگر از باتری های لیتیوم یون استفاده نشود، خالی می شوند؟

باتری های قابل شارژ لیتیوم-یون عمر محدودی دارند و به تدریج ظرفیت خود را برای شارژ شدن از دست می دهند. … همانطور که از ظرفیت باتری کاسته می شود، مدت زمان مفید و عمر باتری کاهش می یابد. باتری های لیتیوم یون هنگام استفاده یا در مدت زمان ذخیره سازی به آرامی تخلیه می شوند (خود تخلیه).

5- عمر باتری در دستگاه اندروید چگونه بررسی می شود؟

راه دیگر برای بررسی سلامتی باتری تلفن اندرویدی شما از طریق “منوی مخفی” داخلی است. با شماره گیری *#*#4636#*#* منوی تست اندروید مخفی باز می شود، که برای عیب یابی اساسی طراحی شده است.

6- طول عمر باتری تلفن همراه چقدر است؟

بین یک تا دو سال

باتریهای تلفن همراه فقط بین یک تا دو سال دوام دارند که معادل 300 تا 500 چرخه شارژ است. اگر باتری تلفن شما بیش از دو سال است که کار می کند، باید آن را تعویض کنید.

7- آیا شارژ کردن هر روز باتری، امری طبیعی است؟

در واقع، بهتر است باتری را به طور کامل شارژ نکنید، زیرا ولتاژ زیاد به باتری فشار وارد می کند و طول عمر باتری را کم می کند. درصورتی که می خواهید گوشی هوشمند تان، تمام روز شارژ داشته باشد، مشکلی ندارد که هر روز آن را شارژ کنید، فقط سعی کنید باتری را تا 100 درصد شارژ نکنید.

8- بهترین درصد باتری برای شارژ تلفن چیست؟

شارژ باتری تلفن خود را همواره بین 30 تا 80 درصد نگه دارید تا طول عمر آن افزایش یابد.

9- علائم باتری تلفن همراه معیوب چیست؟

علائم هشدار دهنده باتری تلفنی که در حال از کار افتادن است به صورت زیر هستند:

  • تلفن از کار افتاده است: این هشدار همانطور که از نامش پیداست یعنی باتری را باید تعویض کنید.
  • تلفن فقط هنگام وصل شدن میزان شارژ را نشان می دهد. در صورت خراب بودن باتری، شارژ لازم برای ذخیره در تلفن وجود ندارد.
  • گوشی به طور ناگهانی شارژ خالی می کند.
  • تلفن یا باتری شروع به گرم شدن می کند.
  • باتری باد کرده است.

10- مشکل خالی شدن سریع باتری را چگونه رفع کنیم؟

چند نکته معمولی برای رفع مشکل خالی شدن شارژ باتری دستگاه های اندرویدی

نکته 1. تنظیم روشنایی خودکار را غیر فعال کنید.

نکته 2. برنامه هایی که به اصطلاح شارژ باتری را می خورند را حذف یا غیر فعال کنید.

نکته 3. نمایش اعلان های بی اهمیت را غیر فعال کنید.

نکته 4. تلفن خود را بیش از 40٪ شارژ نگه دارید.

نکته 5. ارتباطات را به صورت دستی در اندروید غیرفعال کنید.

مطالب مرتبط