ترفند اندروید

انتقال عکس-ویدئو از اندروید به کامپیوتر

انتقال عکس-ویدئو از اندروید به کامپیوتر

راه های انتقال عکس و ویدئو از گوشی اندروید به کامپیوتر

یکی از بخش های پرطرفدار و پر کاربرد گوشی های هوشمند اندروید به دوربین آن ها مربوط می شود. در حال حاضر برای کاربران دستگاه های هوشمند، دوربین و کیفیت آن بسیار با اهمیت است و یکی از عوامل مهم برای سنجش کیفیت ساخت یک دستگاه به حساب می آید. همچنین بررسی ‌ها نشان داده بعد از ظهور برنامه هایی مانند اینستاگرام میزان استفاده افراد از دوربین گوشی ‌های هوشمند برای عکسبرداری به شدت افزایش یافته است . همین طور با رواج عکسبرداری سلفی این موضوع حتی بیشتر و بیشتر خود را نشان داده است. متاسفانه در این بین تمامی محصولات اندرویدی قابلیت پشتیبانی از حافظه جانبی را نداشته و این مسئله بدین معنی ست که شما نمی ‌توانید با استفاده از رم میکرو اس ‌دی (Micro SD) فضای ذخیره‌ سازی اطلاعات تمامی دستگاه ‌های اندرویدی را افزایش دهید. پس با در نظر گرفتن این موضوع که عموما فایل‌ های تصویری ضبط شده توسط دوربین دستگاه‌ های هوشمند موبایلی حجم بالایی را اشغال می کنند، بی شک به مرور زمان با مشکل کمبود فضای ذخیره ‌سازی اطلاعات در دستگاه هوشمندتان روبرو می شوید. حال می خواهیم بدانیم راه حل چیست؟ بهترین راه حل در این شرایط مربوط به انتقال فایل ‌های تصویری از دستگاه اندرویدی به یک کامپیوتر یا مک ‌بوک است. این کار با استفاده از چند روش ساده صورت می پذیرد. ما در این مقاله قرار است چند روش یا شرایط انتقال فایل ‌های تصویری از دستگاه‌ های اندرویدی به کامپیوتر را به شما آموزش دهیم.

1) استفاده از یک کامپیوتر ویندوزی

در این روش با استفاده از یک کابل USB عکس ها و ویدئو های ضبط شده توسط دوربین دستگاه اندرویدی خود را به یک کامپیوتر یا لپ ‌تاپ ویندوزی انتقال می دهیم. در مرحله اول کابل UBS مناسب را به دستگاه خود متصل کرده و سر دیگر آن را به کامپیوتر یا لپ‌ تاپ ‌تان متصل نمایید.

استفاده از یک کامپیوتر ویندوزی

در صورتی که قفل صفحه نمایش دستگاه اندرویدیتان فعال است، سیستم عامل ویندوز نمی تواند دستگاه شما را شناسایی کند و دستیابی به محتوای حافظه داخلی آن ممکن نخواهد بود. پس قفل صفحه نمایش دستگاه اندرویدی خود را باز کنید.

در کامپیوتر یا لپ‌ تاپ خود وارد بخش My Computer یا This PC شده و با استفاده از منوی استارت می ‌توانید به این بخش دسترسی پیدا کنید.

در این بخش درایو جدیدی را می بینید که در واقع به حافظه دستگاه اندرویدی شما مربوط می شود.

وارد بخش My Computer یا This PC شوید

این درایو را انتخاب کرده و دقت داشته باشید که اگر دستگاه اندرویدی شما قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس ‌دی را داشته باشد و این قطعه الکترونیکی به دستگاه متصل باشد، دو درایو جدید در سیستم عامل ویندوز نمایان می‌ گردد که یکی از آن‌ ها به حافظه داخلی دستگاه مربوط بوده و احتمالا با واژه “Internal” همراه است و درایو دیگر مربوط به حافظه جانبی آن است و احتمالا با نام “SD Cad” مشخص می گردد.

حافظه داخلی و حافظه جانبی دستگاه

معمولاً به طور پیش فرض تصاویر ذخیره شده توسط دوربین دستگاه‌ های اندرویدی بر روی حافظه داخلی آن ذخیره خواهند شد. پس وارد درایو حافظه داخلی دستگاه شده و پوشه ای با نام DCIM را جستجو کنید.

پوشه ای با نام DCIM را جستجو کنید

در این پوشه احتمالا دو یا چند پوشه فرعی دیگر را می بینید که یکی از آن‌ها Camera نام دارد. این پوشه را انتخاب نموده و وارد محتوای آن شوید. تمامی تصاویر ضبط شده توسط اپلیکیشن دوربین دستگاه شما در این پوشه ذخیره شده اند.

از گزینه دوربین استفاده کنید

وقتی که به درون این پوشه می روید، لیست تصاویر ضبط شده توسط دوربین دستگاه خود را می بینید. در این لیست آن دسته از تصاویری که می خواهید آن ‌ها را از حافظه داخلی دستگاه به کامپیوتر ویندوزی خود منتقل کنید را انتخاب کرده و راست کلیک کنید. برای انتقال این فایل‌ ها از گزینه Cut استفاده کرده و با استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+X هم می ‌توانید دستور کات شدن فایل ‌ها را بدهید.

از گزینه Cut استفاده کنید

حال وقت آن است که محل مورد نظرتان یا همان مقصد خود به منظور کپی کردن فایل‌ های تصویری از دستگاه اندرویدی را انتخاب نمایید. به پوشه‌ خاص مورد نظرتان در کامپیوتر یا لپ‌تاپ مراجعه کرده و در فضای خالی آن راست کلیک کنید. حال گزینه Paste را انتخاب نمایید. همانطور که مشاهده می کنید فایل ‌های انتخاب شده شما در این بخش کپی می ‌شوند. دقت کنید که میزان زمان مورد نیاز برای کپی شدن این فایل‌ های تصویری به تعداد و حجم آن‌ ها بستگی دارد. با استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+V هم می‌ توانید دستور کپی شدن فایل ‌ها در مقصد مورد نظر را صادر کنید.

2) استفاده از یک مک ‌بوک

در این روش می خواهیم فایل ‌های تصویری مورد نظر خود را از دستگاه اندرویدی به یک مک‌ بوک منتقل کنیم. مراحل مورد نیاز در این روش تقریبا مشابه با روش قبل است و برای اتصال دستگاه اندرویدی به مک ‌بوک به یک کابل USB نیاز داریم.

در گام اول مانند روش قبل با استفاده از کابل USB دستگاه اندرویدی خود را به مک‌ بوک‌تان متصل کنید.

قفل صفحه نمایش دستگاه اندرویدی خود را باز کرده تا سیستم عامل مک‌ او اس ایکس (Mac OS X) بتواند دستگاه هوشمندتان را شناسایی کرده و به محتوای آن دسترسی پیدا کنید.

با اتصال دستگاه خود به مک ‌بوک و باز کردن قفل صفحه نمایش آن در پوشه اپلیکیشن ‌های مک‌ بوک‌ (Application Folder) یک درایو جدید با آیکون دوربین و نام Image Capture به نمایش در می آید. حالا باید وارد این درایو شوید.

وارد درایو Image Capture شوید

در منوی Devices دستگاه اندرویدی مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در منوی Devices دستگاه اندرویدی مورد نظرتان را انتخاب کنید

حال باید آدرس و مسیر مقصد مورد نظر خود را به منظور انتقال فایل‌ های تصویری ضبط شده توسط دوربین دستگاه را مشخص نمایید.

آدرس و مسیر مقصد مورد نظر خود را انتخاب کنید

حال در درایو دوربین دستگاه اندرویدی خود تصاویری که قصد انتقال آن‌ها را دارید انتخاب کرده و بعد با انتخاب چند تصویر با استفاده از نگه داشتن کلید Command و چپ کلیک کردن بر روی تصاویر نیز این امر ممکن است.

روش های دیگر انتقال فایل از موبایل به کامپیوتر را مطالعه کنید.

بعد از انتخاب مرحله قبل و انتخاب فایل‌ های مورد نظر باید گزینه Import را انتخاب نمایید. با انتخاب این گزینه فرآیند انتقال عکس ها و ویدئوهای انتخاب شده از حافظه دستگاه اندرویدی به مک ‌بوک‌تان شروع می‌ شود. دقت کنید که اگر مایل به انتقال تمامی فایل ‌های موجود دارید می ‌توانید از گزینه Import All برای این کار استفاده کنید.

گزینه Import All را انتخاب کنید

اگر به هر دلیلی مک ‌بوک شما نتواند بخش Image Capture یا محتوای آن را تشخیص دهد باید نسبت به دانلود و نصب یک ابزار خاص با نام “Android File Transfer” اقدام کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید. وارد آدرس android.com/filetransfer شده و نسبت به دانلود برنامه Android File Transfer وارد عمل شوید. برنامه مورد نظر را بر روی مک ‌بوک ‌تان نصب کرده و با استفاده از کابل USB دستگاه اندرویدی خود را به مک ‌بوک متصل کنید و قفل نمایشگر آن را باز کنید. برنامه Android File Transfer را در مک ‌بوک خود اجرا کرده و در منوی ارائه شده به پنجره‌ DCIM و سپس به پوشه Pictures بروید. فایل ‌های مورد نظر جهت انتقال انتخاب کرده و گزینه Copy را انتخاب کنید و در فایل مورد نظر Paste نمایید.

یک ابزار خاص با نام “Android File Transfer” دانلود و نصب کنید

3) استفاده از سرویس دراپ ‌باکس (DrobBox)

در این روش می خواهیم از سرویس دراپ ‌باکس برای انتقال فایل ‌های تصویری و ضبط شده خود از دستگاه اندرویدی به کامپیوتر استفاده نمایید. در مرحله اول باید اپلیکیشن دراپ ‌باکس را در دستگاه اندرویدی خود نصب کرده و برای این کار باید وارد فروشگاه گوگل پی (Google Play Store) شده و نام این اپلیکیشن را جستجو کنید. پس از یافتن اپلیکیشن دراپ ‌باکس نسبت به دانلود نصب آن اقدام کنید.

استفاده از سرویس دراپ ‌باکس

بعد از نصب اپلیکیشن دراپ‌ باکس آن را اجرا کنید و مراحل اولیه را سپری کنید و یک حساب کاربری رایگان در این سرویس بسازید. برای ساخت این حساب کاربری مراحل بسیار ساده ‌ای باید انجام شود.

در یکی از بخش ‌های اولیه استفاده از اپلیکیشن دراپ ‌باکس تصویری مانند تصویر بالا را می بینید. اگر گزینه آبی رنگ با عنوان “Turn on Camera Upload” را انتخاب کنید، از این پس تمامی تصاویر ضبط شده توسط دوربین دستگاه هوشمندتان به طور اتوماتیک (در صورت وجود اتصال اینترنت) در سرویس دراپ ‌باکس آپلود خواهد شد. هنگامی که وارد محیط اصلی اپلیکیشن دراپ‌باکس شدید گزینه Add را انتخاب کنید. حال به کامپیوترتان مراجعه کنید و مرورگر خود را اجرا نمایید. آدرس dropbox.com/connect را در آدرس‌ بار مرورگر خود وارد کرده و منتظر بمانید تا برنامه دراپ ‌باکس بر روی کامپیوترتان نصب گردد. در دستگاه اندرویدی خود به بخش تصاویر یا Gallery مراجعه نمایید.

آن دسته از فایل ‌های تصویری که مایل به انتقال آن ‌ها به کامپیوتر هستید را انتخاب کنید. اگر انگشت خود را بر روی یک عکس نگه دارید قابلیت انتخاب چند عکس توسط سیستم عامل اندروید ارائه می‌ گردد. در این شرایط گزینه “Select All” هم تمامی تصاویر موجود را انتخاب می‌ کند.

پس از انتخاب تصاویر مورد نظر، آیکون‌ هایی در صفحه ی آن نمیان می شود که محل این آیکون‌ ها ممکن است با توجه به نسخه سیستم عامل اندروید نصب شده بر روی دستگاه هوشمندتان متفاوت باشد. در هر صورت گزینه ای با عنوان Share جستجو کنید و چنانچه آن را پیدا کردید نسبت به انتخاب آن وارد عمل شوید.

حال در لیست ایجاد شده گزینه “Add to DropBox” را انتخاب کنید.

در آخر باید برای انتقال فایل ‌های مورد نظر در سرویس دراپ ‌باکس محل یا پوشه ‌ای را تعیین کنید. با استفاده از گزینه New Folder می ‌توانید پوشه جدیدی ساخته و فایل ‌های انتخاب شده خود را به درون آن انتقال دهید.

حال باید در کامپیوتر خود به پوشه دراپ ‌باکس بروید. همانطور که می بینید تصاویر انتخاب شده به این پوشه اضافه می شوند. حال می ‌توانید تصاویر مورد نظر را از حافظه داخلی دستگاه اندرویدی خود حذف نمایید.

4) استفاده از سرویس گوگل پلاس (Google Plus)

در این روش می خواهیم از سرویس گوگل پلاس به منظور انتقال‌ عکس ها و ویدئو های ضبط شده توسط دوربین دستگاه اندرویدی به کامپیوتر استفاده کنیم. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید. شما می ‌توانید تنظیمات سرویس گوگل پلاس را به گونه ‌ای تعیین کنید که به طور اتوماتیک تمامی تصاویر ضبط شده توسط دوربین دستگاه اندرویدی شما در حساب کاربری گوگل پلاس ‌تان ذخیره شود. چنانچه این قابلیت فعال باشد شما به راحتی و با ورود به حساب کاربری سرویس گوگل پلاس خود از طریق کامپیوتر می ‌توانید نسبت به دانلود فایل ‌های تصویری مورد نظرتان اقدام کنید. ابتدا اپلیکیشن گوگل پلاس نصب شده بر روی دستگاه اندرویدی خود را اجرا نمایید.

استفاده از سرویس گوگل پلاس

حال گزینه Settings یا همان تنظیمات را انتخاب نمایید. گزینه ‌ای با نام “Auto Backup” را مشاهده خواهید کرد. این گزینه را انتخاب نمایید. حال باید قابلیت آپلود اتوماتیک فایل‌ های تصویری ضبط شده توسط دوربین دستگاه در حساب کاربری گوگل پلاس خود را فعال کرده و برای این کار باید گزینه “Turn on Auto backup” را فعال نمایید. احتمالاً در این مرحله پنجره ‌ای به نمایش در می آید که حاوی دو گزینه “Over Wi-Fi or Mobile Data”  و “Over Wi-Fi Only” است. چنانچه گزینه “Over Wi-Fi or Mobile Data” را انتخاب کنید، فایل‌ های ضبط شده توسط دوربین دستگاه در صورت وجود اتصال اینترنت وای ‌فای و همچنین موبایل دیتا در حساب کاربری گوگل پلاس شما آپلود خواهد شد. ولی با انتخاب گزینه “Over Wi-Fi Only” این کار فقط از طریق شبکه وای‌ فای ممکن است و از طریق شبکه موبایل دیتا و سیم کارت تصاویر مورد نظر آپلود نمی شوند.

اگر می خواهید تمامی تصاویر کنونی موجود در دستگاه اندرویدی خود را در حساب کاربری گوگل پلاس خود آپلود کنید، باید گزینه “Back up All” را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه تمامی فایل ‌های تصویری کنونی ذخیره شده در دستگاه اندرویدیتان در حساب کاربری گوگل پلاس شما آپلود خواهد شد. حال با استفاده از کامپیوتر و مرورگر آن وارد حساب کاربری گوگل پلاس خود شوید. از منوی سمت چپ گزینه Photos را انتخاب کنید.

با انتخاب این گزینه به بخشی انتقال داده می‌ شوید که تمامی تصاویر آپلود شده از سوی دستگاه اندرویدیتان در آن نمایان می ‌شوند. اگر بخواهید در صورت تمایل می ‌توانید نسبت به دانلود هر یک از این تصاویر یا تمامی آن ‌ها در کامپیوتر خود اقدام کنید. با تیک زدن هر یک از تصاویر مورد نظر می ‌توانید آن‌ ها را انتخاب نمایید. آیکون دایره شکلی در بخش بالا و سمت راست هر یک از تصاویر دیده می شود که می ‌توان تیک آن ‌ها را فعال نمود. با انتخاب گزینه More و سپس  Download، تصاویر انتخاب شده و مورد نظر در کامپیوترتان دانلود خواهند شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *