ترفند iOS

۹ راه برای تقویت آنتن دهی تلفن همراه

blank

تقویت آنتن دهی تلفن همراه یکی از مسائل مهم در استفاده از گوشی‌های همراه است. زمانی که آنتن دهی ضعیف باشد، ممکن است با مشکلاتی مانند قطع شدن تماس‌ها، ضعیف بودن صدا و کندی سرعت اینترنت مواجه شوید.

برای افزایش آنتن دهی گوشی و رفع این مشکلات و بهبود کیفیت تماس و سرعت اینترنت، می‌توانید از دستگاه‌های تقویت آنتن موبایل استفاده کنید. این دستگاه‌ها سیگنال‌های موجود را دریافت کرده و تقویت می‌کنند، سپس این سیگنال‌های تقویت شده را در محیط داخلی انتشار می‌دهند.

استفاده از دستگاه‌های تقویت آنتن موبایل می‌تواند به رفع مشکلات آنتن دهی در خانه‌ها، آپارتمان‌ها و مراکز تجاری کمک کند. برای بهبود آنتن دهی گوشی خود، می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید، مانند آپدیت کردن سیستم عامل گوشی، جابه‌جا شدن به مکان‌هایی با سیگنال بهتر و استفاده از دستگاه‌های تقویت آنتن موبایل. همچنین می‌توانید از تماس صوتی شبکه وای‌فای استفاده کنید.

با توجه به نیازهای خود و میزان مشکل آنتن دهی، می‌توانید دستگاه‌های تقویت آنتن موبایل مختلفی را بررسی و انتخاب کنید. در این زمینه، دستگاه‌های تولید شده در ایران بر اساس اپراتور‌های ایران ساخته شده‌اند و کیفیت بهتری نسبت به دستگاه‌های چینی دارند.

اما در این پست قصد داریم 9 روش برای تقویت آنتن دهی گوشی ها و تبلت ها را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید و راه حل ها را یکی یکی امتحان کنید تا بیشترین آنتن را با موبایل خود تجربه کنید.

چرا تقویت آنتن دهی گوشی موبایل مهم است؟

این ما هستیم که موبایل ها را می آفرینیم. ما با موبایل خود حرف می زنیم، پیامک می دهیم، وبگردی میکنیم، از برنامه های مختلف استفاده می کنیم، بازی می کنیم و همیشه در حال عکس گرفتن هستیم. بیشتر از 50 درصد مردم ایران از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و این سبک زندگی باعث می شود انتظارها هنگام انتخاب و خرید گوشی موبایل روز به روز بیشتر شود.برای یک گوشی هوشمند هیچ چیز مهم تر از آنتن دهی قوی نیست.

وقتی موبایل شما آنتن نمی دهد اتفاقات زیر ممکن است رخ دهد:

  • افزایش تماس های از دست رفته
  • کیفیت صدای ضعیف
  • افت شدید سرعت اینترنت و یا متصل نشدن به اینترنت
  • پیامک ها و ایمیل های به مقصد نرسیده
  • معلق ماندن شبکه های اجتماعی( نمی توانید به شبکه های اجتماعی وصل شوید)

اگر شما هم این تجربه را داشتید و موقعی که گوشی شما تنها یک خط آنتن دارد دست به دعا برمی دارید و با خود عهد میکنید در صورت قطع نشدن آنتن، دیگر آن آدم سابق نباشید؛ پس  قطعا می دانید که دارم از چه چیزی حرف میزنم!

 اینکه آنتن به کلی قطع شود و تکلیف ما معلوم باشد بهتر از این است که هر بار معطل شویم و برای ارسال و دریافت مجدد آنتن صبر کنیم؛ اما وقتی آنتن پرید و یا ضعیف شد نوار پیشرفت ارسال پیامک و یا وصلی به اینترنت در ۹۹٪ متوقف شود. در دنیای همیشه متصل و همیشه سریعِ امروز اصلا قابل قبول نیست که به دلیل ضعیف بودن آنتن گوشی، نتوانیم به اینترنت متصل شویم.

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که هر ماه برای تلفن همراه خود قبوض پر و پیمانی پرداخت می کنید پس حق دارید در برابر پولی که می دهید خدمات شایسته ای دریافت کنید. بدون داشتن یک آنتن دهیِ مطلوب برای شبکه های 3G  ،4G ،LTE ، گوشی موبایل درواقع چیزی شبیه به یک ماشین حسابِ بزک شده است که می شود با آن عکس هم گرفت و از داشتن آن خوشحال بود.

کد افزایش انتن دهی گوشی سامسونگ

برای تست و افزایش آنتن دهی گوشی سامسونگ می‌توانید از کد *0011# استفاده کنید. با وارد کردن این کد در بخش شماره‌گیری گوشی، می‌توانید میزان آنتن دهی گوشی خود را بررسی کنید. کد تقویت آنتن موبایل سامسونگ را وارد کنید.

اگر مشکلی در آنتن دهی گوشی وجود دارد، می‌توانید از راه‌های زیر برای رفع مشکل استفاده کنید:

  • ری‌استارت کردن گوشی
  • خارج کردن سیم‌کارت و دوباره قرار دادن آن در گوشی
  • تست کردن سیم‌کارت در یک گوشی دیگر
  • جابه‌جا کردن مکانی که در آن قرار دارید
  • قرار دادن گوشی در حالت پرواز و سپس غیرفعال کردن آن.

همچنین می‌توانید از برنامه‌های تقویت سیگنال استفاده کنید که برای گوشی‌های اندرویدی موجود هستند.

کد تقویت آنتن موبایل همراه اول

کد آنتن دهی همراه اول یکی از کدهای دستوری همراه اول است که با شماره گیری #۱۰۲۹ می توانید از وضعیت آنتن شبکه همراه اول در منطقه خود مطلع شوید. برای دسترسی به سایر خدمات و سرویس های همراه اول می توانید از کدهای دستوری دیگر استفاده کنید که در جدول زیر لیست شده اند:

عنوان کد دستوری
سامانه جامع همراه اول *#۱۰
راحت ترین روش خرید شارژ همراه اول *
سامانه جامع خدمات اینترنت همراه *#۱۰۰
طرح محدوده 1000 همراه اول *#۱۰۰۰

راه حل اول: تمام موانع را از راه بردارید.

همیشه بین موبایل شما و آنتن شرکت یک بازی مارکوپولو برقرار است. هربار که موبایل شما فریاد می زند «مارکووو!» آن یکی هم باید بگوید«پولوووو!» اگر مسیر بین آنها هموار باشد بهتر می توانند به هم پاسخ دهند اما وقتی بین آنها کلی خرت و پرت و موانع مختلف باشد ارتباط میان آن دو نیز سخت تر برقرار می شود. وقتی میبینید افراد گوشی های خود را بالا می برند یا به سمت پنجره می روند درواقع دارند این موانع میان دکل آنتن و گوشی موبایل را برطرف میکنند.

 

۹ راه برای تقویت آنتن دهی گوشی همراه_1

۹ راه برای تقویت آنتن دهی گوشی همراه_1

 پنج دلیل اصلی برای کاهش آنتن دهی روی موبایل ها وجود دارد:

  • دور بودن دکل آنتن دهی
  • وجود موانع بیرونی(درخت، تپه، دره، اسکلت فلزی و برج های بلند)
  • موانع ساختمانی(فلزی و بتنی، دیوارهای پهن، تاسیسات محافظ انرژی و…)
  • موانع درونی(الکترونیکی، اشیای فلزی، وسایل مغناطیسی یا دارای امواج مختلف و…)
  • آب و هوا(بله!)

برخی نکات مهم که می توانند برای ایجاد بهبود در آنتن دهی گوشی شما، مفید باشند عبارتند از:

  • به بیرون و یا نزدیک پنجره بروید.
  • زیر و یا کنار ساختمان های بلند نایستید
  • محیط را با وسایل شلوغ نکنید.
  • بالاتر بروید.معمولا طبقه دوم ساختمان ها بهترین آنتن دهی را دارد.

در صورتی که در منزل هستید و با مشکل آنتن گوشی مواجه شده اید، تمام موارد فوق به شما برای دستیابی به آنتن قوی تر کمک می کند.

همانطور که ذکر شد آب و هوا نیز می تواند بر کیفیت آنتن دهی موثر باشد. برف وباران، طوفان و رعد و برق و گاهی بادهای قوی نیز می توانند سیگنال های ارسالی و دریافتی آنتن های موبایل را تحت تاثیر قرار دهند.

فراموش نکنید که هرچه میان شما و دکل آنتن موانع کمتری باشد، ارتباط راحت تر صورت می گیرد.سیگنالهای تلفن همراه کمی دمدمی مزاج هستند و گاه با یک تغییر کوچک می توان کیفیت سیگنال را تا حد زیادی تغییر داد.حالا که صحبت از دکل شد خوب است که در مورد دکل ها هم راه حلی ارائه بدهم.

راه حل دوم: نزدیک ترین دکل ها را  شناسایی کنید!

مکان یابی نزدیک ترین دکل ها به شما کمک می کند بهترین آنتن را داشته باشید. هرچه فاصله از دکل کمتر باشد سیگنال قوی تر است.

از این وب سایت ها:

– Antenna Search: اگرچه کمی قدیمی است و سرعت پائینی دارد اما اطلاعاتی که در خود دارد از همه بیشتر است.برای دستیابی به این اطلاعات باید صبر زیادی به خرج دهید.

– Cell Reception: تنها کافیست زیپ کد یا نام شهر و ایالت را وارد کنید و بقیه را به سایت بسپرید.می توانید دکل های اپراتورهای بزرگی چون Verizon, AT&T, Sprint, & T-Mobile را پیدا کنید و ضمن نوشتن نظر به هرکدام رای بدهید. بدیهی است که اط اطلاعات این سایتمی توانید در آمریکا استفاده کنید.

۹ راه برای تقویت آنتن دهی گوشی همراه_2

تقویت آنتن دهی گوشی همراه

و یا می توانید با استفاده از این برنامه ها(یک راه بهتر) آنتن دهی دکل های اپراتورهای شبکه تلفن همراه را بررسی کنید.

و یا اصلا می توانید با استفاده از راه حل دستی(بهترین راه) دکل های با سیگنال بهتر برای اپراتور شبکه تلفن همراه خود را شناسایی کنید.

گوشی هوشمند شما بهترین وسیله برای دانستن کیفیت سیگنال است.قبل از هرچیز خوب است که یک توضیح فنی و یک حقیقت شگفت انگیز در مورد علم مخابرات را بدانید و آن هم این است که سیگنال تلفن همراه با واحد (DB(decibels اندازه گیری می شود که همان امواج رادیویی و از جنس AM/FM هستند.تمام دستگاه های موبایل در سطح سیگنالیِ  ۵۰- تا ۱۲۰- دسی بل کار میکنند. ۵۰- دسی بل یعنی آنتن دهی عالی و ۱۲۰- دسی بل یعنی خداحافظ آنتن! برای همین است که تعداد خط های آنتنی که روی صفحه گوشی نمایش داده می شوند چندان مورد اعتماد نیستند.چون هنوز استاندارد مشخص و یا فناوری خاصی برای تبدیل میزان دسی بل به تعداد خط وجود ندارد. به زبان ساده تر یک خط آنتن اپراتور ایرانسل ممکن است برابر با دو خط در همراه اول و یا سه خط در رایتل باشد  و یا برعکس! حتی اگر مقدار سیگنال و سرعت ارسال کاملا برابر باشد.

تعداد خط ها در هر اپراتور با هم فرق میکند و بیشتر ساختگی است؛ اما مقدار دسی بل عینی است چون اینجا پای قوانین فیزیک و ریاضی در میان است و ریاضی هیچگاه به ما دروغ نمی گوید! پیشنهاد ما این است که:

  • عدد مربوط به سیگنال در واحد دسی بل را روی گوشی خود پیدا کنید.
  • دورتادور خانه­ ی خود بچرخید.
  • هر کجا که عدد به ۵۰- نزدیک تر بود بهترین نقطه ­ی آنتن دهی نزدیک منزل شما آنجاست.

خوب سوالی که اینجا پیش می آید این است که چگونه عدد مربوط به سیگنال را پیدا کنیم؟ چگونه می توانم بفهمم عدد سیگنال آنتن گوشی من در چه بازه ای است؟ در ادامه روش پیدا کردن عدد آنتن دهی را روی گوشی های مختلف معرفی می کنیم.

پیدا کردن عدد سیگنال آنتن روی گوشی های آیفون

اخیرا متوجه شدیم این روش بر روی iOS 11 (هر نوع گوشی آیفون) و مدلهای آیفون ۷ و ۷ پلاس  که به جای مودم های Qualcomm  از مودم های Intel استفاده می کنند دیگر جواب نمی دهد و تنها بر روی گوشی های آیفونی که پردازنده کوآلکوم دارند می توانید عدد سیگنال آنتن را بخوانید. برای این منظور گام های زیر را طی نمایید:

گام اول: به قسمت Phone Mode بروید.

گام دوم: *3001#12345#* را شماره گیری کنید.

گام سوم: وارد Field Test Mode شوید.

گام چهارم: قسمت notifications خود را بازکنید تا درگوشه سمت چپ  dB reading را مشاهده کنید.

پیدا کردن عدد سیگنال آنتن روی گوشی های اندروید

 

برای پیدا کردن عدد سیگنال آنتن گوشی خود، از طریق مسیر زیر اقدام کنید:

گام اول: به Settings> General> About Phone بروید

ضعف در آنتن دهی گوشی

ضعف در آنتن دهی گوشی

گام دوم: به گزینه Network یا  Status بروید.

 

ضعف در آنتن دهی گوشی2

ضعف در آنتن دهی گوشی

 

گام سوم: در این قسمت می توانید dB Value را مشاهده کنید.

 

ضعف در آنتن دهی گوشی3

ضعف در آنتن دهی گوشی

 

 

حال می توانید با گردش در بخش های مختلف خانه بهترین نقطه برای آنتن دهی را پیدا کنید.تقریبا هر عددی مابین ۵۰- تا ۹۵- نشان دهنده سیگنال قوی است و هر عددی بین۹۵- تا ۱۲۰- یعنی شما هرچه بیشتر به منطقه ­ی آنتن ممنوع نزدیک می شوید.

راه حل سوم: باتری خود را همیشه پرشارژ نگه دارید!

موبایل شما در یک لحظه چندین کار  مختلف را با هم انجام می دهد. وصل شدن به دکل آنتن نیازمند صرف انرژی فراوانی است، پس اگر باتری شما خالی باشد شاید گوشی نتواند انرژی مورد نیاز برای دریافت سیگنال را پیدا کند.برای همین است که بسیاری از گوشی ها حالت ذخیره­ ی باتری battery-saving mode دارند تا بتوانند انرژی لازم برای پیدا کردن سیگنال آنتن را داشته باشند.

ضعف در آنتن دهی گوشی4

در صورتی که آنتن گوشی ضعیف است، انجام کارهای زیر برای ذخیره بهتر باتری و بالا بردن شانس شما در بهتر شدن انتن دهی کمک میکند:

  • برنامه هایی نظیر بلوتوث و nfc را درحالت عدم استفاده ببندید.
  • روشنایی صفحه را کاهش دهید!
  • برنامه های غیرضروری که در پس زمینه فعال اند را ببندید.
  • -نوتیفیکیشن های خبری و شبکه های اجتماعی را خاموش کنید.
  • -همواره گوشی خود را به روز کنید و سعی کنید از آخرین آپدیت های برنامه ها و سیستم عامل استفاده کنید.
  • -گوشی خود را از محیط های گرم و دمای بالا دور کنید.

اما با این حال گوشی شما هنوز هم در پایان روز باتری تمام می کند، برای همین توصیه می کنیم همیشه همراه خود یک پاوربانک داشته باشید. سعی کنید با خرید پاور بانک های اصلی و اورجینال، سلامت گوشی خود را حفظ نمایید زیرا استفاده از پاوربانک های قلابی می تواند به ساختار برد گوشی شما آسیب وارد کند.

راه حل چهارم: آنتن گوشی خود را بلاک نکنید!

قبل از رواج گوشی های هوشمند، اکثر تلفن های همراه آنتن بیرونی داشتند که جزء بسیار ضروری آن دستگاه محسوب میشد و وظیفه جمع آوری و ارسال سیگنال ها را برعهده داشت.با این وجود در بسیاری از گوشی های هوشمند امروز آنتن گوشی در داخل بدنه گوشی جاسازی شده است که این به زیبایی گوشی افزوده اما مانع بزرگی برای دریافت سیگنال است. چرا که آنتن های داخلی باید همان کار آنتن های بیرونی را انجام دهند.اگر گوشی خود را برروی کناره ها(حالت جانبی) نگه دارید دست شما درست جلوی مسیر آنتن گوشی و دکل قرار میگیرد.

ضعف در آنتن دهی گوشی5

ضعف در آنتن دهی گوشی

اگرچه مهندسان برای فرار از این مشکل، در طرحی گوشی های جدید ابداعاتی در نظر گرفته اند اما حتی با وجود قاب برجسته و گرفتن گوشی با هر دو دست هم نمی شود از خطر نبود و پریدن سیگنال آنتن در امان ماند.برای پیشگیری از این  دست مشکلات آنتن سعی کنید گوشی خود را در وضعیت ایستاده نگه دارید تا مانعی برای آنتن گوشی ایجاد نشود. این موضوع به تقویت سیگنال کمک می کند.

راه حل پنجم: برای خودتان زمان مصرف تعیین کنید.

هر دکل آنتن می تواند به صدها تا هزاران مشترک سرویس بدهد؛ اما اگر همه مشترکین در یک لحظه بخواهند سرویس بگیرند چه اتفاقی می افتد؟ هرج و مرج…

وقتی شما در یک کنسرت یا فستیوال یا در یک جای شلوغ هستید شمار افرادی که در دست خود گوشی هوشمند یا تبلت دارند و نیز امکان اینکه در یک لحظه صدها عکس سلفی برای فیسبوک و اینستاگرام گرفته شود زیاد است و به همین ترتیب رقابت برای دسترسی به دکل آنتن نیز تنگاتنگ می شود و همین امر باعث پدیدآمدن مشکلات زیر می شود:

  • تماس های از دست رفته روی گوشی
  • کیفیت پایین تماس
  • سرعت کم اینترنت
  • دانلود و آپلود لاک پشتی
  • پیامک های معلق
  • سرویس ضعیف

اگر بجای رقابت برسر پهنای باند سیگنال و ترکاندن شبکه، به یک جای خلوت تر برویم قطعا نتیجه ­ی بهتری خواهیم گرفت. البته اگر به راه حل شماره دو که بالاتر به آن اشاره شد عمل کنید ،خودتان می دانید چطور به نزدیک ترین دکل متصل شوید.

راه حل ششم: از شبکه وای-فای استفاده کنید.

وای فای از طریق ارتباط کابلی پهن باند این امکان را به شما می دهد که بتوانید تماس تلفنی برقرار کنید و به اینترنت متصل شوید.امروزه اپراتورهای تلفن همراه امکان تماس تلفنی با استفاده از شبکه وای فای را فراهم کرده اند. پس اگر تا الان از اینترنت کابلی استفاده می کردید، اتصال گوشی به اینترنت از طریق وای فای میتواند کیفیت برقراری تماس را افزایش دهد.فراموش نکنید که اگر سرعت وای فای تان چندان چنگی به دل نمی زند پس کلا بی خیال این یک مورد شوید.

راه حل هفتم: اپراتور خود را عوض کنید.

خب تا اینجا هرکاری می شد کردید اما هنوز نتیجه ی لازم را نگرفتید؛ پس باید علی رغم میل باطنی تصمیم بزرگی بگیرید و تمام پل های پشت سرخودتان را خراب کنید چون راه دیگری نمانده است.اگر هزینه گوشی خود را تمام و کمال پرداخت کرده اید و گوشی شما رجیستر شده است و با این حال نمی توانید آنتن خوبی از آن بگیرید، وقت آن رسیده که اپراتور خود را تغییر دهید و به سراغ شرکتی بروید که متناسب با نیازهای موبایلیِ شما باشد.

از آنجاییکه اکثر شرکت ها شدیدا به دنبال مشترکین جدید هستند پس شاید بتوانید این وسط یک موبایل یا صورت حساب جدید با تخفیف زیاد کاسب شوید.خرید یک سیم کارت جدید و یا ترابرد روی اپراتور دیگر، می تواند به شما در حفظ شماره سیم کارت و عوض کردن خدمات اپراتور، کمک کند.

پس حسابی مواظب شرایط جدید و مشوق های اپراتورها باشید. سعی کنید که گول تبلیغات را نخورید اگر خواهان آنتن خوبی در شرکتتان هستید، از همکاران خود که سیم کارتهای متفاوت دارند سوال کنید که ببینید کدام شرکت سیگنال های آنتن قوی تری را در محلی که حضور دارید فراهم می کند. آگاهانه و با استفاده از پرس و جو تصمیم بگیرید که پشیمان نشوید.

با  کسب این اطلاعات و نیز دانستن محل دکل ها می توانید در مورد انتخاب اپراتور خود، بهتر و بهینه تر تصمیم گیری کنید.موارد زیادی هست که باید در موقع تصمیم گیری به آنها دقت کنید.مثلا رایتل شاید پوشش 4G بهتری داشته باشد اما اگر شما در نزدیکی یکی از دکل های ایرانسل  زندگی می کنید باید در انتخاب رایتل تجدیدنظر کنید.شاید پیامک و تماس تلفنی برای شما مهم تر از ارتباط اینترنتی باشد در این صورت سرویس 3G شرکتهای همراه اول و یا ایرانسل برای شما بهتر است.پس عجله نکنید و قبل از تصمیم گیری شرایط را بسنجید.

راه حل هشتم: استفاده از Femtocell

درست مثل آنچه درمورد تماس وای فای گفته شد.استفاده از Femtocell نیز برای نتیجه دادن مستلزم برخورداری از اینترنت کابلی با سرعت حداقل 1.5 Mbps برای دانلود و 256Kbps برای آپلود می باشد.بطور خلاصه کار این دستگاه تبدیل اینترنت کابلی به سیگنال موبایل است.اگرچه نام این دستگاه Femtocell است اما هر اپراتور ترجیح می دهد دستگاه های خود را به اسامی مختلف نامگذاری کند.

قیمت این دستگاه ها از صد تا سیصد دلار متغیر است و علاوه بر این هر ماه هزینه­ ی مازادی بر روی قبض تلفن ثابت شما اضافه می شود.اگر در خانه از اینترنت کابلی خود استفاده چندانی نمی کنید این گزینه برای شما مناسب است.

راه حل نهم: تقویت کننده سیگنال تلفن همراه

وقتی با دستان خودتان می توانید مشکل را حل کنید چرا دست به دامان دیگران شوید؟ تقویت کننده های سیگنال با دریافت سیگنالهای موجود (حتی ضعیف ترین سیگنالها) انها را تا ۳۲ برابر تقویت می کند.این دستگاه ها(بر خلافFemtocell و تماس wifi ) با داشتن گواهینامه fcc قابلیت سازگاری را با تمامی وسایل و انواع گوشی های همراه دارد.

در اینجا برخی ویژگی های این دستگاه ها را از نظر می گذرانیم:

  • تقویت 3G و 4G ،LTE برای هر مدل گوشی و هر اپراتور
  • خرید یکجا و بدون هزینه اضافی ماهانه
  • بدون نیاز به اتصال اینترنت یا وای فای

این گزینه برای استفاده به منظور صرفه جویی، در مواقع کار و حتی مواقع ضروری بسیار مناسب است.اگر تماس از دست رفته، صدای ضعیف، سرعت کم و خدمات بی کیفیت برایتان مهم است پس دانستن نحوه کار تقویت کننده سیگنال تلفن همراه می تواند مفید باشد.

خلاصه اینکه:

کاربر تلفن همراه +آنتن دهی ضعیف تلفن همراه=عذاب همیشگی

برای غلبه بر مشکل آنتن دهی ضعیف گوشی می توانید از ترفندهایی استفاده کنید که نه تا از مهم ترین آنها در این مقاله آمده است. اگر با به کار بستن تمام این ترفندها مشکل حل نشد، ممکن است گوشی به دلایل سخت افزاری (ضربه خوردگی، آب خوردگی، شکستگی فلت آنتن و … ) دچار مشکل شده باشد و تنها راه حل این است که گوشی را به مرکز تعمیر تلفن همراه ببرید. کوک موبایل با بهره مندی از تکنسین های مجرب و آموزش دیده و ابزارهای تعمیر پیشرفته آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد. برای راهنمایی و مشاوره رایگان با شماره تلفن 02167319 تماس بگیرید. .

مطالب مرتبط