تست و بررسی اپل

گوشی آیفون 12 با تراشه ای کاملا جدید

گوشی آیفون ۱۲ با تراشه‌ ای کاملا جدید

اپل از تازه ترین نمونه های آیفون خود که اولین نوع آیفون های 5G یا نسل پنجم هستند رونمایی کرد. این غول فناوری در آیفون 12 از نوع جدیدی از تراشه که برای اولین بار همراه با آیفون ۱۲ به بازار عرضه می شود استفاده کرده است. تراشه A14 که به کاربران این گوشی اجازه می ‌دهد که ویدیو های 4K را تدوین کنند، کیفیت عکس‌ های پر وضوح خود را بالا ببرند و در اجرای بازی ‌هایی که گرافیک سنگینی دارند تجربه به مراتب بهتری از قبل داشته باشند و در عین حال باتری کمتری نیز مصرف کنند.

 تراشه A14 Bionic در گوشی iPhone 12

در تراشه آ14 از لیتوگرافی ساخت «۵ نانومتری» استفاده شده است، به طوریکه ترانزیستور های آن کوچک تر شده ‌اند و طول شان اکنون به تنها ۲۵ اتم می ‌رسد. با این فرایند ساخت می‌ توان میلیاردها ترانزیستور بیشتر در این تراشه جای داد که در نتیجه قدرت محاسبه را بسیار بیشتر می کند.

خیلی از محققان و طراحان تراشه در صنعت موبایل بر این باور بودند که این پیشرفت و ساخت این تراشه به زودی امکان پذیر نخواهد بود؛ اما دلیل محقق شدن این رویداد جدید را می توان به نبوغ یک شرکت کمتر شناخته شده هلندی به نام «ای‌.اس‌. ام‌. ال» نسبت داد. تحقیقات و تلاش های این شرکت به جایی رسید که توانست راهی برای تراشیدن الگوی مدارها روی سطح سیلیکون پیدا کند که از فرایندی به نام لیتوگرافی به وسیله اشعه ماورای بنفش استفاده می‌ کند. در این فرایند از دستگاه هایی استفاده شده است که به مراتب بسیار گران قیمت هستند. طبق تحقیقات انجام شده، تا به امروز تنها دو سازنده تراشه یکی شرکت تولید کننده نیمه ‌رسانای تایوان تأمین ‌کننده انحصاری تراشه A14 که اپل در جدیدترین مدل آیفون، آیپد و رایانه‌های مک استفاده می‌ کند و دیگری سامسونگ که در حال ساخت یک پردازنده «کوالکام» جدید برای گوشی ‌های اندروید است که در ماه دسامبر رونمایی خواهد شد.

تلاش ها و اقدامات موثر این شرکت به این خاطر مهم است که راه باهوشتر کردن گوشی‌های تلفن استفاده از تراشه‌های ۵ نانومتری عبور می کند. هر چه تراشه‌ ها پیشرفته‌ تر می‌شوند، می ‌توان خیلی از کارهایی را که قبلاً برای پردازش به رایانه ‌های دور دست فرستاده می‌ شدند در محل انجام داد. برای مثال، تلفن‌ های هوشمند حالا می ‌توانند بدون استفاده از اینترنت صوت را به متن تبدیل کنند و انسان‌ها را در عکس تشخیص دهند.

ترانزیستورهای کوچکتر انرژی کمتری از ترازیستورهای بزرگتر مصرف می‌کنند و به همین خاطر می‌ توانند با سرعت بیشتری کار کنند. تراشه هایی که با فناوری ۵ نانومتری ساخته شده اند، ۱۵ درصد از تراشه‌ های ۷ نانومتری سریعتر کار می ‌کنند و انرژی کمتری نیز مصرف می ‌کنند. شرکت اپل ادعا کرده است که تراشه «A14» در کارهای یادگیری ماشین «تا ۱۰ مرتبه سریعتر» از تراشه نسل قبلی یعنی «A13» است.

آنچه که باید در مورد آیفون 12 بدانیم

پیش سفارش آیفون 12 و آیفون 12 پرو از 25 مهرماه آغاز گردید و از دوم آبان ماه به بازار عرضه شد. نسخه های آیفون 12 مینی و آیفون 12 پرومکس نیز از 16 آبان آغاز و از 23 آبان به بازار عرضه خواهند شد.

نقد و بررسی آیفون 11 پرو مکس را مطالعه کنید.

آیفون 12 با گزینه های متنوعی به بازار عرضه گردید. این گزینه ها شامل نسخه مینی و نسخه حرفه ای است. آیفون 12 «پرو» و «پرو مکس» از دوربین های پیشرفته تری بهره می برند. نسخه پرو مکس حتی 5 برابر زوم اپتیکال بیشتری دارد. به گفته اپل، نسخه های «پرو» این آیفون دارای یک لنز تلته فوتو هستند که در نور کم، عکس بسیار بهتری می گیرند.

  • آیفون 12 در رنگ های متفاوت
  • اندازه: آیفون 12 در مقایسه با آیفون قبلی (مدل 11 که در بازار موجود می باشد) حدود 11 درصد باریکتر و 16 درصد سبکتر است و حجم آن نیز 15 درصد کمتر شده است.
  • رنگ: در 5 رنگ سیاه، سفید، قرمز، سبز و آبی تولید می شود.
  • سرعت: این آیفون که به تراشه Bionic A14 مجهز شده است، سریع ترین تراشه بکار رفته در گوشی های هوشمند است. حافظه داخلی در نسخه های 64، 128 و 256 گیگابایت با رم 4 گیگابایت می باشد.
  • صفحه نمایش: در این آیفون از صفحه نمایش 6.1 اینچی با فناوری سوپر رتینا ایکس دی آر اولد با کیفیت تصویر 2532 × 1170 پیکسل با تراکم 460 پیکسل در هر اینچ استفاده شده است که تصویر را روشن تر و با دقت رنگی بیشتر، نشان می دهد. روی این نمایشگر با گلس محافظ سرامیکی پوشانده شده است که این گوشی را از همیشه ضد ضربه تر و با دوام تر کرده است.
  • دوربین: دوربین های اصلی دوگانه 12 مگاپیکسلی مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال و دوربین سلفی نیز دوگانه 12 مگاپیکسلی مجهز به سنسور عمق/بیومتریک
  • باتری: باتری این گوشی از نوع لیتیوم یون جدانشدنی با ظرفیت 2815 میلی آمپر ساعت است که با توجه به تراشه جدید و در شبکه 5G که در این دستگاه بکار رفته است، مصرف باتری را تا 20 درصد کاهش می دهد.

جالب است در جعبه بسته بندی این آیفون خبری از شارژر و هدفون نیست، اقدامی که به گفته شرکت اپل با هدف کاهش زباله انجام شده است. در آیفون های سری 12 اپل بجای شارژر فناوری مگ سیف که قبلاً در مک بوک های خود استفاده کرده است را بکار برده است. شارژر مگ سیف به شکل آهنربایی به پشت آیفون ها می چسبند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *