ترفند iOS

چگونه توان واقعی سیگنال تلفن همراه خود را مشاهده کنیم

blank

گاها پیش آمده است ببینید که در بالای سمت راست گوشی خود، دو خط آنتن دارید اما نمی توانید صفحات وب را باز کنید. یا گاهی چهار خط آنتن شما پر است اما دوست شما با یک تلفن دیگر در همان شبکه تنها دو خط دارد. ما معمولا برای اینکه بدانیم چه مقدار سیگنال دریافت می کنیم به این خط ها نگاه می کنیم اما در حقیقت این خط ها داستان دیگری دارند.

این خط ها تقریبا خودسرانه کم و زیاد می شوند. بله بار ها دیدیم که یک سیگنال قوی داشتیم و چهار خط ما پر بوده است اما درحقیقت هیچ استانداردی وجود ندارد. هر تولید کننده ی تلفن همراه تصمیم می گیرد که میزان قدرت سیگنال را برابر هر کدام از خط ها در نظر بگیرد. طبق آزمایشات ما این تفاوت چشمگیری در تلفن های مختلف خواهد داشت.

اگر شما می خواهید بدانید واقعا سیگنالی که در حال حاضر دریافت می کنید چه میزان قدرت دارد و چقدر قوی است، باید به اندازه گیری مستقیم سیگنال با مشخصه ی دسی بل بپردازید. خوشبختانه یک منوی Field Test مخفی در iPhone وجود دارد که این کار را انجام می دهد. این کار راحت نیست اما جالب است. با ما همراه باشید تا قدرت واقعی آنتن خود را پیدا کنید.

منوی Field Test آیفون در طول سالیان مختلف دچار تغییر شده است. اما این راهنما برای کسانی که از ios 11 یا ios 12 استفاده می کنند مناسب است.

در ابتدا control center را باز کنید و wifi را خاموش کنید. حالا به برنامه ی تلفن بروید و شماره هایی را که می گوییم، دقیقا به همین صورت وارد کنید. *3001#12345#* را به صورت دقیق و همین ترتیب شماره گیری کنید.

حالا مشاهده می کنید که وارد یک منوی عجیب غریب می شوید. حالا چگونه باید به سیگنال تلفن همراه خود دسترسی پیدا کنیم. چیزهای زیادی اینجا هستند که به خوبی برچسب نخورده اند. این شبیه یک منوی کاربر پسند معمولی نیست و بلکه برای تکنسین های خدمات درست شده است. اولین کاری که شما باید بکنید، انتخاب گزینه ی LTE است.

 

انتخاب گزینه ی LTE

انتخاب گزینه ی LTE

 

حالا وارد منوی بعدی می شوید و در این منو گزینه ی Serving Cell Meas را انتخاب کنید که این شامل اندازه گیری های Serving است که در حال حاضر به آن متصل هستید.

 

انتخاب Serving Cell Meas

انتخاب Serving Cell Meas

 

حال شما به یک صفحه ی پر از داده منتقل می شوید. توجه داشته باشید که هر چند سال یکبار این فهرست به روزرسانی می شود و اعداد تغییر می کند.

شما باید به دنبال rsrp0 باشید. که مرجع دریافت قدرت سیگنال آنتن برای نزدیک ترین برج مخابرات به شماست. زیرا ممکن است شما به برج های ثانویه و بیشتر متصل شوید که قدرت آن ها تحت عنوان rsrp1 و غیره نمایش داده می شود. این باید یک عدد منفی در محدوده ی 40- تا 140- باشد.

 

rsrp0

rsrp0

 

هر چقدر عدد شما به 40- نزدیک تر باشد، شما سیگنال قوی تری داريد و هرچقدر به 140- نزدیک تر باشد سیگنال بسیار ضعیفی را خواهید داشت. پس اعداد بین 40- تا 80- سیگنال های بسیار خوب و در واقع هیچگونه مشکلی برای سیگنال وجود ندارد. بین 80- تا 120- سیگنال های به نسبت ضعیفی هستند و سیگنال های بدتر از آن دیگر افتضاح اند. که شما در سیگنال های کمتر از 100- ممکن است ارتباط ضعیف تری داشته باشید، سرعت داده ی شما پایین بیاید و کاهش سرعت شدیدی داشته باشید. برای تقویت آنتن دهی مقاله ۹ راه برای تقویت آنتن دهی تلفن همراه را بخوانید.

مقدار دیگری که می تواند خیلی به ما کمک کند (RSRQ0 (Reference Signal Received Quality است که به معنای کیفیت سیگنال مرجعی است که در حال دریافت است. این یک مقدار متفاوتی می تواند داشته باشد و اگر آن در حدود 3- باشد بسیار خوب و اگر به سمت اعداد بالاتر مثلا 19.5- برود بسیار بد است.  پس این مقدار بین 3- تا 19.5- متغیر است و خوب و بد آن مشخص شد. توجه داشته باشید هر چقدر این عدد بدتر باشد، سیگنال دارای نویز است و ضعیف تر می شود.

مطالب مرتبط