تلفن هوشمند و تبلت

چرا هارد گوشی می سوزد؟

چرا هارد گوشی می سوزد؟

به هاردی(EMMC) که از نظر الکترونیکی آسیب دیده باشد hard سوخته(EMMC آسیب دیده) می گویند.آسیب هایی که نوسان برق میتواند به هارد وارد کند این است که به برد یا آی سی کنترل یا هر دو آسیب می رساند.گاهی اوقات هارد گوشی قابل تعمیر است اما در مواردی نیز هارد قابلیت تعمیر را ندارد و می بایست آن را تعویض کرد. در مورد هارد سوخته ای که قابلیت تعمیر ندارد ,اطلاعات نوشته شده روی، هارد دیگر قابل بازیابی نیست. برای تهیه هارد اورجینال انواع گوشی ها به سایت فروش قطعات موبایل ما در کوک موبایل مراجعه کنید و هارد اصلی را با قیمت مناسب و مقرون به صرفه خریداری کنید.

دلایل سوختن هارد گوشی

به طور کلی علت خرابی و دلایل سوختن هارد گوشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل در میان تمام تلفن های همراه مشترک هستند.

  • زمانی که گوشی در حال شارژ است، هرگز اقدام به خاموش یا ریست کردن گوشی نکنید.
  • زمانی که باتری گوشی زیر ۲۰ % ظرفیت شارژ است اقدام به ریست فکتوری یا ریست معمولی نکنید، چرا که در این حالت عمل خواندن و نوشتن به ولتاژ بیشتری  نیاز دارد و این کار سبب میشود که به hard گوشی ولتاژ مناسبی نرسد و در عملکرد آن اختلال ایجاد کند.پس همیشه توجه داشته باشید که باطری گوشی بالای ۷۰ یا ۸۰ % شارژ بهینه داشته باشد.
  • شایعترین مورد سوختن hard که اکثرا در گوشی های اچ تی سی که دیده شده در حین بازی های گرافیکی است.
  • ضربه خوردگی و آب خوردگی نیز یکی از دلیل های شایع سوختن هارد میباشد.زمانی که گوشی ضربه یا آب میخورد ولی مدتی کار میکند ولی یک دفعه و بی دلیل خاموش می شود، بی شک hard گوشی سوخته  است و باید تعویض شود. اثرات منفی ناشی از ضربه خوردگی و آب خوردگی گوشی، هرگز از همان ابتدا مشخص نمی شود.
  • استفاده از شارژر های غیر استاندارد هم یکی دیگر از دلایل سوختن آی سی هارد و آی سی تغذیه گوشی است. همه ی گوشی ها برای شارژ شدن باتری از یک آمپر خاص استفاده میکنند که فقط مختص همان گوشی است. همه ی شارژ های امروزی که ما از آنها استفاده میکنیم روی اکثر مدل ها جواب می دهند و در حین شارژ فشار زیادی را به گوشی تحمیل میکند.برای شارژ هر گوشی قویا توصیه می کنیم از شارژر اصلی(اورجینال) و استاندارد همان مدل استفاده کنید
  • موارد تشخیص خرابی هارد:یکی از موارد خاموشی هارد این است که هنگام کار کردن با گوشی خود به خود خاموش می شود ولی باز هم به قطعیت نمیتوان گفت که ایراد از هارد می باشد
  • گوشی روشن شده و روی لوگوی کمپانی می ماند که راه حل اول آن فلش کردن توسط افراد متخصص می باشد و راه حل دوم تعویض هارد موبایل می باشد
  • در برند htc گوشی روی لوگو می ماند و هفت بار ویبره می زند.
  • گوشی روشن می باشد ولی امکان ریختن اطلاعات و یا برداشتن اطلاعات از گوشی امکان پذیر نمی باشد.

نکته: اگر گوشی دارای cpu mtk باشد فلش قبول نمی کند و آمپری که با منبع تغذیه نشان می دهد حدودا بین ۱۰-۱۵ صدم آمپر می باشد و بعد از آن آمپر صفر می شود.

نکته: اگر گوش دارای cpu qualcomm باشد آمپر بین ۵ تا ۱۵ صدم آمپر می باشد و ثابت می ماند که رنج آمپر بسته به نوع گوشی متفاوت است.

برای اطلاع از هزینه تعویض هارد گوشی خود با کارشناسان کوک موبایل در تماس باشید.

برای مشاهده صفحه تعمیرات گوشیهای آیفون اینجا کلیک کنید.ما با بهره گیری از دانش روز اقدام به آموزش کارآموزان برای تعویض گلس آیفون و سامسونگ کرده ایم، اگر شما نیز به آموزش در این حوزه علاقه مندید، روی لینک آموزش تعمیرات موبایل کلیک کنید تا با شرایط و ضوابط آموزش تعمیرات موبایل در دپارتمان آموزش کوک موبایل آشنا شوید.

سوالات متداول چرا هارد گوشی می سوزد؟

1- eMMC یا هارد در تلفن های همراه چیست؟

هارد گوشی مخفف embedded Multi-Media Controller، یک حافظه فلش پیشرفته NAND برای برنامه های کاربردی موبایل است و هنوز هم راه حل غالب انتقال حافظه برای بسیاری از لوازم الکترونیکی مصرفی از جمله تبلت ، تلفن های هوشمند ، سیستم هایGPS ، eReaders و سایر دستگاه های محاسبات تلفن همراه است. هارد شامل دو بسته ی کنترلر فلش مموری و کنترلر فلش است که روی یک قطعه ی سیلیکونی قرار گرفته اند. هر هارد را می توان ترکیبی از سه جز دانست که مشتمل بر MMC یا همان واسط کارت گرافیکی (MultiMedia Card)، فلش مموری و کنترلر فلش مموری است.

2- هارد سوخته به چه هاردی گفته می شود؟

به هارد گوشی (EMMC) که از نظر الکترونیکی آسیب دیده باشد هارد سوخته و یا آسیب دیده می گویند.آسیب هایی که نوسان برق می تواند به هارد وارد کند این است که به برد یا آی سی کنترل یا هر دو آسیب می رساند. گاهی اوقات هارد گوشی قابل تعمیر است اما در مواردی نیز هارد قابلیت تعمیر را ندارد و می بایست آن را تعویض کرد. در مورد هارد سوخته ای که قابلیت تعمیر ندارد، اطلاعات نوشته شده روی، هارد دیگر قابل بازیابی نیست.

3-علت سوختن هارد گوشی های اندرویدی چیست؟

سوختن هارد گوشی دلایل مختلفی دارد، ساده ترین راه برای اینکه متوجه این مشکل شوید اقدام به فکتوری ریست کردن دستگاه است به طوریکه بعد از ریستارت ملاحظه می شود که هیچ تغییری در گوشی رخ نداده است! یعنی نه تصاویر نه برنامه ها و نه مخاطبین از روی گوشی حذف نشده اند.

مورد بعدی مواجه شدن با پیغام Internal Storage is damage و یا encrypt unsuccessful روی صفحه نمایش است که در این موارد اگر گوشی را فلش زدید و بازهم این تصویر برایتان ظاهر شده یعنی که هارد گوشی شما دچار مشکل شده و در اکثر موارد نیاز به تعویض دارد.

4- هارد گوشی چقدر عمر می کند؟

هارد گوشی اگر در معرض آسیب، ضربه خوردگی، آب خوردگی قرار نگیرد و تحت مراقبت و نگهداری درست از گوشی و قطعات آن قرار بگیرید برای بیش از 10 سال عمر می کند.

5-EMMC ها یا هارد در چه دستگاه هایی کاربرد دارند؟

این قطعات الکترونیکی در دستگاه های با عملکرد بالا، همانند گوشی های هوشمند، تبلت های دیجیتال، پخش کننده های مالتی مدیا، PDA ها، سیستم های راهبری و دوربین های دیجیتال کاربرد دارند. بیشترین کاربرد EMMC ها در دستگاه های الکترونیکی قابل حمل مانند موبایل و تبلت است و جایگزینی برای حافظه های قدیمی مانند HDD ها تلقی می شود.

6- آیا می توانید eMMC را ارتقا دهید؟

متأسفانه emmc به مادربورد اصلی دستگاه لحیم شده است ، بنابراین امکان ارتقاء آن وجود ندارد.

7- محتمل ترین علت خرابی هارد چیست؟

زمانی که گوشی در حال شارژ است، هرگز اقدام به خاموش یا ریست کردن گوشی نکنید. زمانی که باتری گوشی زیر ۲۰ % ظرفیت شارژ است اقدام به ریست فکتوری یا ریست معمولی نکنید، چرا که در این حالت عمل خواندن و نوشتن به ولتاژ بیشتری نیاز دارد و این کار سبب می شود که به هارد گوشی ولتاژ مناسبی نرسد و در عملکرد آن اختلال ایجاد کنید. اینها از جمله دلایل خرابی هارد هستند اما شایعترین مورد سوختن هارد ضربه خوردگی و آب خوردگی گوشی می باشد.

8- از کجا بفهمیم که هارد گوشی سوخته است؟

  • یکی از موارد خاموشی هارد این است که هنگام کار کردن با گوشی خود به خود خاموش می شود ولی باز هم به قطعیت نمی توان گفت که ایراد از هارد می باشد.
  • هنگ کردن گوشی روی لوگو یا آرم. اگر فلش نشد یعنی آی سی هارد و یا آی سی فلش خراب است.
  • پاک نشدن داده ها حتی بعد از ریست فکتوری.
  • هنگام بالا آمدن پیغام Internal Storage is damage و یا encrypt unsuccessful نمایش داده می شود.
  • در برخی موارد سریال IMEI ندارد.
  • استفاده از شارژر های غیر استاندارد هم یکی دیگر از دلایل سوختن آی سی هارد و آی سی تغذیه گوشی است. همه ی گوشی ها برای شارژ شدن باتری از یک آمپر خاص استفاده می کنند که فقط مختص همان گوشی است. همه ی شارژ های امروزی که ما از آنها استفاده می کنیم روی اکثر مدل ها جواب می دهند و در حین شارژ فشار زیادی را به گوشی تحمیل می کند. برای شارژ هر گوشی قویا توصیه می کنیم از شارژر اصلی(اورجینال) و استاندارد همان مدل استفاده کنید

9- چرا تلفن من پیغام encrypt unsuccessful می دهد؟

بسیاری از کاربران اندروید بر این عقیده هستند که این پیغام خطا هنگامی اتفاق می افتد که تلفن شما قادر به تشخیص حافظه داخلی خود نیست. حافظه نهان خراب و مسدود شده نیز یکی از دلایل اصلی خطای ناموفق در رمزگذاری اندروید است.

10- گوشی اندروید من خود به خود خاموش می شود، آیا مشکل از هارد گوشی است؟

یکی از دلایل خرابی هارد می تواند خاموش شدن خود به خود گوشی باشد، اما از آنجا که برخی اوقات و خاموشی ناگهانی گوشی می تواند به دلایل پر بودن حافظه گوشی و یا گیر کردن برنامه ها حین اجرا باشد، نمی توان با قطعیت گفت که مشکل از هارد گوشی است.

مطالب مرتبط