تلفن هوشمند و تبلت

نکات مهم قبل از فروش گوشی کارکرده

blank

نکات مهم قبل از فروش گوشی کارکرده که بسیار مهم است در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

 روز به روز که می گذرد مدل های جدیدتر تلفن های همراه و تبلت ها وارد بازار می شوند و بدیهی است که کاربران علاقه دارند تا با خرید گوشی موبایل به روز، جایگزینی بهتر برای تلفن همراه فعلی خود انتخاب کنند. شاید بخشی از هزینه ی گوشی جدید را بتوان از طریق فروش گوشی های کارکرده تامین کرد.  گوشی که مدتی در دستان شما بوده است را می توان به عنوان صندوقچه اسرار شما دانست. گوشی کارکرده ای که هم اکنون در دستان شما است و قصد فروش آن را دارید پر است از اطلاعات و داده هایی که تنها متعلق به شما است. لازم است قبل از فروش گوشی، دستگاه را بررسی کنید و در صورت لزوم نسبت به پاک کردن اطلاعات شخصی خود از روی گوشی اقدام کنید. منظور ما از پاک کردن دیلیت کردن اطلاعات که شامل پیام ها، تصاویر، ویدیوهای شخصی، مخاطبان و … شما از روی گوشی نسیت! منظور اجرای فرآیندی است که در انتهای آن مطمئن باشید می توانید گوشی کارکرده  خود را با خیال راحت به شخص غریبه ای تحویل دهید و از بابت انتشار اطلاعات شخصی خود نگران نباشید.

حتی اگر یک درصد هم احتمال می دهید که گوشی شما به دست فرد نااهلی می افتد، باید قبل از فروش گوشی خود راه را بر روی دست درازی به اطلاعات شخصی خود ببندید و ریسک انتشار اطلاعات شخصی خود را به حداقل برسانید. نکته ای که شاید برایتان جالب توجه باشد این است که حتی در مورد گوشی های مشکل دار هم خطر انتشار اطلاعات شخصی وجود دارد، به طوری که حتی می توان اطلاعات روی گوشی های خاموش را نیز با استفاده از برخی ابزار بازیابی کرد.

در ادامه قصد داریم ترفند آماده سازی گوشی کارکرده برای فروش به شخص دیگر را برای سه مدل از سیستم عامل های پرطرفدار گوشی ها ارائه دهیم. اگر گوشی که قصد فروش آن را دارید، سیستم عاملی به جز موارد بحث شده دارد، می توانید با استفاده از کلیت ترفند، سعی بر پیاده سازی آن روی سیستم عامل گوشی خود کنید. با کوک موبایل همراه باشید تا نکات مهم و اقدامات امنیتی در خرید و فروش گوشی های دست دوم را مرور کنیم.

نکات مهم قبل از فروش گوشی کارکرده: مراحل

  • از تمام داده های خود روی گوشی کارکرده بکاپ تهیه کنید. پس از اجرای ترفند، داده های به صورت کلی از روی گوشی شما پاک خواهند شد. در نتیجه اگر تصویر، ویدیو، مخاطب و یا هر اطلاعات ارزشمند دیگری روی موبایل خود دارید، می بایست قبل از شروع از آنها بکاپ بگیرید.
  • به یاد داشته باشید که قبل از شروع، می بایست سیم کارت و نیز کارت حافظه ی جانبی را از گوشی خارج کنید.
  • از تمامی سرویس های آنلاینی که از آنها روی گوشی خود استفاده می کرده اید، خارج شوید. این سرویس ها شامل تمامی اکانت های شما از جمله ایمیل، تمامی شبکه های اجتماعی، برنامه هایی که در آنها لاگین می کرده اید و … می باشد.
  • می توانید از روش های کد گذاری روی داده های کارت حافظه ی خارجی گوشی خود برای محافظت از داده های آن استفاده کنید. این روش ها را زمانی استفاده کنید که قرار نیست از کارت حافظه ی خارجی گوشی کارکرده روی گوشی آینده خود استفاده کنید.
  • شماره سریال گوشی و یا تبلت خود را جایی بنویسید تا در صورت لزوم بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید.

خوب حالا وقت آن شده است که روش آماده سازی گوشی کارکرده را برای فروش به دیگری با هم مرور کنیم. این روش برای سه سیستم عامل اندروید، iOS و ویندوز فون متفاوت است. اگر فکر می کنید از عهده این کار بر نمی آیید با کارشناسان ما در کوک موبایل تماس بگیرید تا راهنمایی و مشاوره لازم را به شما بدهند. کار کارشناسی با دریافت هزینه معقول انجام می شود که در لیست هزینه کارشناسی خرید و فروش گوشی های کار کرده آورده شده است. در ادامه روش اجرای ترفند روی هر سه سیستم عامل را توضیح خواهیم داد. با کوک موبایل همراه باشید.

سیستم عامل اندروید

اگرسیستم عامل گوشی اندرویدی که استفاده می کنید، نسخه ی اندروید 5 یعنی Lollipop و یا نسخه های بعد از آن است، گوشی به احتمال بالا از سرویس محافظت بازگشت به تنظیمات کارخانه و به اختصار FRP  پشتیبانی می کند. این قابلیت روی تمام گوشی های اندرویدی با سیستم عامل اندروید 5 و به بعد، فعال است. با استفاده از این قابلیت، در صورتی که گوشی شما توسط شخصی به غیر از شما ریست شود، سیستم عامل اجرا نخواهد شد، چرا که سیستم عامل پس از ریست درخواست اکانت گوگل قبلی را که روی گوشی سینک شده بود،  می کند. در صورتی که شخص نتواند اطلاعات اکانت گوگل درخواستی را وارد کند، سیستم عامل اجازه ورود به گوشی را نخواهد داد و به همین دلیل می توان از امنیت گوشی در صورت اقدام به سرقت اطلاعات، مطمئن بود. در صورتی که قصد دارید گوشی خود را به فرد دیگری واگذار کنید و یا ان را بفروشید، لازم است که گزینه ی FRP  را غیرفعال کنید.

برای این منظور لازم است مراحل و گام های زیر را طی نمایید:

  • گام اول: ابتدا گوشی را روشن کرده و با وارد کردن رمز عبور ان، اجازه دهید که سیستم عامل گوشی اجرا شود. حال به مسیر زیر بروید:

 Settings > Security or Lock Screen Security > Screen Lock

پس از ورود به صفحه ی Lock باید تایپ آن را به None تغییر دهید.

  • گام دوم: حال باید اکانت گوگل خود را از روی گوشی و یا تبلت حذف کنید. برای این منظور باید از طریق مسیر زیر اقدام کنید:

Settings > Users and Accounts

پس از ورود به اکانت های کاربران، می توانید روی اکانت مورد نظر تپ کرده و آن را حذف کنید.

  • گام سوم:  اگر گوشی که قصد فروش آن را دارید، گوشی سامسونگ است باید علاوه بر اکانت گوگل سینک شده روی گوشی، اکانت سامسونگ سینک شده روی گوشی را نیز حذف کنید.
  • گام چهارم:  در این مرحله می توانید اقدام به فکتوری ریست گوشی کنید. استفاده از فکتوری ریست، گاهی تنها داده های روی گوشی را تا سطح اپلیکیشن ها حذف می کند. در این صورت می توانید برخی از داده های روی گوشی، مانند اس ام اس ها و پیام هایی را که در چت های خود ارسال و دریافت کرده اید، با به کار بستن برخی ابزارهای ویژه، بازیابی کنید. برای وایپ کردن داده ها(ریست فکتوری)روی گوشی اندروید خود، می توانید از طریق منوی تنظیمات گوشی اقدام کنید.  برای این منظور نیاز به هیچ گونه ابزار خاص جانبی ندارید و فقط باید کمی صبور باشید تا گوشی شروع به ریستور کند و داده های روی گوشی کد گذاری شوند. گزینه ی کدگذاری داده ها برای برخی از گوشی های اندروید جدید که روی آنها سیسم عامل اندروید مارشملو Android 6 اجرا می شود، به صورت پیش فرض فعال است.

سیستم عامل iOS

تمامی دستگاه های اپل که با سیستم عامل iOS 5.0 و بعد از آن ارائه شدند، به صورت پیش فرض  پس از قرار دادن رمز ورود به سیستم عامل کدگذاری سخت افزاری می شوند.  در صورتی که بنابر آموزشی که در ادامه می آید، اقدام به وایپ کردن(فکتوری ریست) گوشی خود کنید، کلید کدگذاری نیز بازنویسی می شود. به همین دلیل است که پس از وایپ کردن گوشی های آیفون با سیستم عامل iOS 5 و بعد از آن، بازیابی داده های روی گوشی و تبلت بسیار مشکل و تخصصی می شود.  برای اجرای ترفند روی گوشی های آیفون و تبلت های آیپد که سیستم عامل iOS را اجرا می کنند، مسیر زیر را طی نمایید:

  • گام اول:  قبل از شروع به ریست کردن گوشی، دستگاه را از تمام دستگاه ها و گجت هایی که با آن Pair است، جدا کنید. برای مثال اگر آیفون و آیپد شما با اپل واچتان pair است، ابتدا باید انها را Unpair کنید و سپس اقدام به ریست کردن گوشی و تبلت کنید. در مرحله ی بعدی بایستی قابلیت Find My iPhone را غیرفعال کنید. برای سیستم عامل های iOS 10.2 و سیستم عامل های قدیمی تر از این نسخه می توانید از مسیر زیر به این قابلیت دست یابید:

Settings > iCloud > Find My iPhone

در صورت نمایش پیغام، پس از ورود بایستی رمز ورود به اکانت اپل آی دی خود را وارد کنید. برای سیستم عامل های iOS 10.3 و سیستم عامل های جدیدتر،  می توانید Find My iPhone را از طریق مسیر زیر غیرفعال کنید:

Settings > Your name > iCloud > Find My iPhone

  • گام دوم: گزینه ی Find My iPhone را خاموش کنید و از تمامی سرویس های آنلاینی که از آنها روی گوشی خود استفاده می کردید، خارج شوید. این سرویس ها شامل برنامه های iMessage و اپ استور می باشد. برای این منظور باید به مسیر

Settings > Messages > iMessage

رفته و تاگل iMessage را به سمت چپ بکشید تا سرویس iMessage را غیرفعال کنید . در مورد سرویس اپل آی دی نیز باید از طریق مسیر

Settings > iTunes & App Store > Apple ID

اقدام کنید و با تپ کردن روی ایمیل نمایش داده شده در فیلد اپل ای دی، با تپ کردن روی گزینه ی  Sign outاز اکانت اپل آی دی و اپ استور خود خارج شوید.

  • گام سوم: به طور کامل از iCloud خارج شوید.برای این منظور باید مسیر زیر را طی نمایید: Settings > iCloud به دنبال آیکون Singn out که در پایین صفحه نمایش داده می شود، بگردید.  در مورد iOS 10.3 و نسخه های جدیدتر از آن، می توانید این گزینه را از مسیر Settings > Your name > Sign Out پیدا کنید. در مورد گوشی های با iOS 7 گزینه ی Delete Account مترادف با خروج از iCloud است.

نکته مهم: در صورتی که بدون خروج از اکانت iCloud خود، اقدام به پاک کردن دستی تمام داده های روی آیفون و آیپد خود کنید؛ داده های روی iCloud نیز پاک خواهند شد. بهتر آن است که ابتدا از iCloud خارج شوید و سپس مراحل را تا انتها بپیمایید.

  • گام چهارم: حال شروع به اجرای فرآیند وایپ ( فکتوری ریست) گوشی کنید. برای این منظور می بایست مسیر زیر را طی نمایید:

Settings > General > Reset > Erase All Content and Settings

حال باید انتخاب خود را تایید کنید. برای این منظور بایستی روی آیکون Confirm تپ کنید.

  • گام پنجم:  شماره سریال دستگاه را با استفاده از پروفایل اکانت اپل خود حذف کنید. برای این منظور باید به آدرس appleid.apple.com بروید و از آن جا اکانتی که ساخته بودید را حذف کنید.

سیستم عامل ویندوزفون (Windows Phone)

ویندوز فون استفاده از کدگذاری روی داده ها را تنها برای مشتریان بیزنسی خود توصیه می کند. راحت ترین راه برای وایپ کردن یک گوشی با سیستم عامل ویندوز فون 7، 8، 8.1 و یا ویندوز 10 موبایل، استفاده از فکتوری ریست و سپس بازنویسی داده های ساختگی روی داده های اصلی و اورجینال است. برای اجرای ترفند روی گوشی های با سیستم عامل ویندوز فون، گام های زیر را طی نمایید:

  • گام اول: به مسیر زیر بروید:

Settings > About > Reset Your Phone

  • گام دوم: عملیات انتخاب شده را با استفاده از تپ کردن روی گزینه ی Confirm تایید کنید و منتظر بمانید تا سیستم عامل شروع به وایپ کردن گوشی کند.
  • گام سوم:حال باید گوشی را با استفاده از کابل USB  به کامپیوتر متصل کنید و برنامه ی  My Computer را روی کامپیوتر اجرا کنید. اگر لپ تاپ مورد استفاده شما مک بوک است، بایستی ابتدا برنامه ی Windows Phone را دانلود کنید. در این صورت لپ تاپ می تواند گوشی شما را شناسایی کند. گوشی به صورت یک دستگاه remove able و در سمت چپ صفحه ی My Computer نمایش داده می شود. حال با کلیک کردن روی نام گوشی، آن را باز کنید.
  • گام چهارم: حال می توانید فایل های ساختگی را از روی فولدری از روی کامپیوتر دراگ کرده و آنها را روی گوشی دراپ کنید. در این مرحله به هیچ عنوان نمی بایست از داده های شخصی، تصاویر و ویدیوهای خود برای پر کردن گوشی استفاده کنید. منظور از فایل های ساختگی استفاده از تصاویر، موزیک ها و ویدیوهای عمومی است. در این گام لازم است که تا جایی که می توانید از داده های ساختگی برای پر کردن گوشی خود استفاده کنید.
  • گام پنجم: حال بار دیگر گوشی را با استفاده از گام اول، ریست کنید.بار دیگر گام های دو تا چهارم را تکرار کنید تا بیشترین میزان از داده های اورجینال روی گوشی را با استفاده از داده های ساختگی که آنها را روی گوشی لود می کنید، بازنویسی کنید. از این طریق می توانید مطمئن شوید که دیگر داده ی اورجینال شخصی شما روی گوشی باقی نمانده است.
  • گام ششم: برای آخرین بار گوشی را ریست کنید.

 حال می توانید از طریق لینک  account.microsoft.com/devices به اکانت مایکروسافت خود لاگین کنید و گوشی را که آن را وایپ کرده اید پیدا کنید. با انتخاب گوشی کارکرده  ای که اقدام به وایپ آن کرده اید، آن را از اکانت خود حذف کنید.

گام آخر

به یاد داشته باشید که پس از کامل شدن وایپ، به هیچ عنوان به برای ورود به سرویس های گوشی اعم از فیسبوک و گوگل تلاش نکنید.  برای حذف دستگاه خود از اکانت گوگل بایستی روی لینک myaccount.google.com کلیک کرده و سپس از طریق مسیر Sign-in & security > Device activity & notifications اقدام به پیدا کردن مدل گوشی که آن را وایپ کرده اید، کنید.

در بدترین حالت ممکن، فرض کنید گوشی به قدری خراب شده است که نمی توانید به داده های درون آن دسترسی پیدا کنید.  در این صورت لازم است گوشی را خرد کرده وآن را به زباله دانی بیندازید. برای خرد کردن گوشی لازم است آن را با استفاده از وارد کردن ابزار به پورت شارژ و … سوراخ کنید.

روش دیگر برای از بین بردنگوشی کارکرده، انداختن آن داخل یک کیسه ی مقاوم و خرد کردن آن با استفاده از پتک است.  اجزای خرد شده ی گوشی کارکرده باید به اندازه ای باشند که بیشترین اندازه ی آن 1 سانتی متر باشد.  برای این منظور می توانید از خرد کننده های صنعتی استفاده کنید.

جمع بندی

لازم است قبل از فروش گوشی کارکرده و تبلتی که مدت ها است آن را در دست دارید، برخی موارد را در نظر بگیرید. مواردی چون امنیت داده های باقی مانده روی گوشی و تبلت، حفظ حریم خصوصی، حذف اکانت های فعال روی گوشی و تبلت و … در این زمره هستند. در واقع گوشی های کارکرده باید کارشناسی شوند، این کار با پرداخت هزینه کمی همراه است اما همینکه خیالتان بابت سالم بودن گوشی راحت می شود ارزش زیادی دارد. برای اطلاع از هزینه کارشناسی برای خرید گوشی های کارکرده با کوک موبایل تماس بگیرید. در پست حاضر سعی کردیم روش آماده سازی گوشی کارکرده برای فروش و یا سپردن آن به شخص دیگر را اموزش دهیم. این روش برای سه سیستم عامل مجبوب گوشی های هوشمند اعم از اندروید،iOS و ویندوز فون به تفکیک ارائه شده است.

مطالب مرتبط