تلفن هوشمند و تبلت

مواد موجود در ضایعات رایانه ها و لوازم جانبی

ضایعات رایانه ها و لوازم جانبی

آنتیموان : اگر بدنبال این ماده هستید باید در صفحه یا مخروط شیشه ای نمایشگرهای CRT رایانه آن را پیدا کنید.

اکسید باریم : معمولاً اکسید باریم در صفحه گیرنده لوله پرتاب الکترون در نمایشگرهای CRT وجود دارد. در قسمت های سطح داخلی صفحه یا مخروط شیشه ای نیز مشاهده شده است.

بریلیم : در بسیاری از موارد کارشناسات بریلیم را به شکل آلیاژ مس- بریلیم (معمولا 98 درصد مس و 2 درصد بریلیم) در تخته مدار مادر، و در محل اتصال به بورد جانبی مشاهده کرده اند.

کادمیم : این عنصر زیاد نیست و از آن فقط به مقدار کم در صفحات اتصال و سوییچ ها و مقادیر بسیار کمتری در روکش سیم های PVC دیده شده است. همچنین در لب تاپ ها، باتری های قابل شارژ نیکل – کادمیم موجود است.

کلر و یا بروم : این عنصر جزء مواد ضد حریق هالوژنه آلی و معدنی مثل کلرید آنتیموان بوده و به احتمال زیاد در پلاستیک تخته مدارهای چاپی و کیس ها و نیز روکش سیم های از جنس PVC وجود خواهد داشت.

سرب : بیشترین سربی که در رایانه ها وجود دارد در CRT می باشد. حتی به جرأت می توان گفت در مدل های قدیمی کامپیوترها تا 3-2  کیلوگرم و در مدل های جدید رایانه ها تا یک کیلوگرم هم دیده شده است. از این عنصر به مقدار کمتر هم در تخته مدارهای چاپی CPU، چاپگر و سایر وسایل جانبی رایانه ها به صورت لحیم به کار رفته و در این موارد می توان این عنصر را یافت. در باتری سربی اسیدی که در بعضی از لب تاپ ها به کار رفته نیز این عنصر موجود است.

لیتیم این عنصر در باتری های کوچک روی تخته مدار مادر حاوی این فلز وجود دارد.

جیوه : معمولاً از عنصر جیوه به مقدار کم در صفحات نمایشگرهای مسطح موجود است.

فسفر : اگر می خواهید بدانید فسفر را در کجای رایانه می توان بدست آورد باید گفت بخش داخلی CRT بوسیله یک پوشش از فسفر و سولفید روی یا دیگر فلزات کمیاب پوشیده می شود. همین طور سولفید کادمیم نیز در انواع قدیمی تر به کار گرفته شده است.

روند بازیافت زباله های الکترونیکی را مطالعه کنید.

بلورهای مایع : درنمایشگرهای LCD، بلورهای مایع کمی وجود دارد.

آرسنیک : این عنصر به مقدار کم به صورت ارسنید گالیم در دیودها یا لامپ های دو قطبی دیودهای ساطع کننده نور موجود است.

الکترولیت های مایع : معمولاً این مواد در خازن ها و پودر تونر چاپگرها به مقدار کم وجود دارد.

blank

مدیریت و جدا سازی اجزای مهم از کامپیوتر های غیر قابل استفاده

بعضی از قسمت ها در کامپیوتر های مستعمل حتما باید جدا شده و به خوبی مدیریت شوند، از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: اجزای حاوی جیوه نظیر لامپ ها و سوییچ ها، باتری ها، تخته مدارهای چاپی، در حالتی که سطح تخته از 10 سانتی مترمربع بیشتر باشد. کارتریج های تونر، تونرهای مایع، خمیری و رنگی پلاستیک های حاوی مواد ضد حریق برمیناته، لامپ های لوله ای کاتدی نمایشگر بلور- مایع LCD همراه با جعبه، با سطح بیشتر از 100 سانتی مترمربع با لامپ تخلیه گازی، کابل برق خارجی خازن های حاوی PCB، خازن های الکترولیتی.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *