ترفند اندروید

افزایش سرعت اینترنت سیم کارت اندروید

افزایش سرعت اینترنت سیم کارت اندروید

در حال حاضر کاربران زیادی بسته به شرایط و موقعیتی که دارند و دلایل خاصی شما از اینترنت سیم کارت بااستفاده می کنند. درست است که استفاده از اینترنت سیم کارت رویکردی بسیار کاربردی می باشد ولی در برخی مواقع از نظر سرعت خدمات مشکل ‌ساز می گردد. در این مقاله قرار است به راه های افزایش سرعت اینترنت سیم کارت اشاره کنیم که شما بتوانید با استفاده از این ترفند ها این افزایش چشمگیری در سرعت اینترنت خود داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

مقدمه‌

امروزه با پیشرفت گوشی های هوشمند و افزایش استفاده از اینترنت سرویس اینترنت خوبی و بدون دردسری اپراتورهای سیم کارت در داخل کشور ارائه می ‌کنند. اغلب افراد استفاده از اینترنت سیم کارت را به استفاده از سایر سرویس‌ ها ترجیح می‌ دهند. در حال حاضر شبکه LTE 4G توسط سیم کارت اپراتورهای داخلی مانند همراه اول و ایرانسل پشتیبانی می‌ شود و به واقع در مقایسه با سایر سرویس ‌های اینترنتی مانند ADSL کیفیت بیشتر و دردسر کمتری دارد. ولی همانطور که می ‌دانید تمام گوشی ‌های هوشمند قابلیت پشتیبانی از شبکه اینترنت LTE 4G را نداشته و بیشتر گوشی ‌های قدیمی ‌تر محدود به پشتیبانی از شبکه 3G  می باشند. در این شرایط بیشتر با مشکل کمبود سرعت اینترنت سیم کارت رو به رو می ‌شوید.

راه ‌ها و ترفندهایی وجود دارند که با استفاده از آن ‌ها می ‌توان به طور مستقیم یا غیر مستقیم نسبت به افزایش سرعت اینترنت سیم کارت خود اقدام نمایید. در این مقاله می خواهیم در رابطه با این موضوع صبحت کرده و روش ‌هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم سبب افزایش سرعت اینترنت سیم کارت می ‌شوند را برای شما عزیزان شرح دهیم. در نظر بگیرید که این روش ‌ها به ویژه در شرایطی کاربرد بیشتری خواهند داشت که دستگاه تان محدود به پشتیبانی از شبکه 3G  باشد.

1) استفاده از مرورگر Opera Max 

همانطور که بیشتر کاربران می دانند، مرورگر Opera Max یک مرورگر بهینه بوده و در بررسی‌ های انجام شده مشخص گردید که سرعت عملکرد آن بنا به دلایل خاصی نسبت به سایر مرورگرها بیشتر می باشد. این موضوع سبب می گردد که شما در حین استفاده از اینترنت سیم کارت سرعت عملکرد بالاتری داشته باشید. یکی از موضوعاتی که در مرورگر Opera Max سبب افزایش سرعت اینترنت سیم کارت می گردد به کنترل دقیق این مرور در روند رد و بدل داده مربوط می باشد. مرورگر Opera Max به شکل دقیقی روند رد و بدل اطلاعات را بهینه می‌ کند و این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی افزایش سرعت اینترنت سیم کارت شما خواهد داشت.

تیم Opera عنوان کرده که در نسخه ‌های جدید مرورگر Opera Max میزان بهینه ‌سازی و کنترل دقیق رد و بدل اطلاعات تا 23 درصد افزایش یافته و این موضوع تاثیر بسزایی در افزایش سرعت اینترنت سیم کارت دارد. به طور کلی اگر گوشی یا تبلت شما محدود به پشتیبانی از شبکه اینترنت 3G  است، توصیه می‌ کنیم که حتما نسبت به دانلود مرورگر Opera Max اقدام نمایید و از این مرورگر به منظور وبگردی استفاده کنید. استفاده از Opera Max  یکی از ترفندهایی به حساب می آید که در راستای افزایش سرعت اینترنت سیم کارت می توان بکار برد.

2) استفاده از نسخه‌ های بهینه ‌تر اپلیکیشن‌ ها

برنامه هایی که مربوط به شبکه ‌های اجتماعی هستند، مصرف حجم بالای دارند و حجم بالا نیاز به رد و بدل داده بیشتر دارد. این موضوع سبب کاهش سرعت اینترنت سیم کارت می ‌شود. پس توصیه می‌ کنیم که اگر از اینترنت سیم کارت و به ویژه اینترنت 3G  استفاده می‌ کنید، حتما نسخه ‌های بهینه ‌تر اپلیکیشن‌ ها را در دستگاه نصب و از آن ‌ها استفاده نمایید. اپلیکیشن Facebook Lite یک نمونه بارز مرتبط با این موضوع می باشد. با استفاده از این نسخه از اپلیکیشن فیس بوک، شدت رد و بدل داده کاهش پیدا کرده و به نوعی بهینه ‌سازی خواهد شد. این عمل منجر به مصرف داده کمتر و در نهایت افزایش سرعت اینترنت سیم کارت شما می شود.

همچنین در نظر بگیرید که در برخی از اپلیکیشن ‌ها مانند اینستاگرام با مراجعه به بخش تنظیمات یا همان Settings  برنامه می ‌توانید برای رد و بدل داده‌ ها محدودیت ایجاد نمایید. این موضوع هم در شرایطی که از اینترنت سیم کارت و به ویژه اینترنت 3G  استفاده کنید به واقع کاربردی می باشد. با محدود کردن رد و بدل داده علاوه بر کاهش هزینه می توانید نسبت به افزایش سرعت اینترنت سیم کارت خود هم وارد عمل شوید.

3) غیر فعال کردن بارگذاری تصویر در مرورگر

از دیگر روش‌ ها که به طور مستقیم سبب افزایش سرعت اینترنت سیم کارت می ‌شود، غیر فعال کردن بارگذاری تصویر و عکس در مرورگر کروم می باشد. پیاده‌ سازی این قابلیت در هر مرورگر به شیوه خاصی انجام می گردد. برای مثال برخی مرورگرهای دارای گزینه ‌ای یا حالتی با عنوان “Text Only” هستند. وقتی که این حالت در مرورگر فعال کنید، دیگر هیچ عکسی بارگذاری نشده و شما فقط به نوشته ‌های هر صفحه وب دسترسی خواهید داشت. این موضوع می‌تواند تاثیر به سزایی در افزایش سرعت اینترنت سیم کارت داشته باشد.

4) دنبال مرورگرهای بهینه ‌تر باشید

در بالاتر نیز اشاره شد که مرورگری که از آن استفاده می‌ کنید تاثیر مستقیمی بر سرعت اینترنت سیم کارت و بارگذاری صفحات دارد. در صورتی که از افراد علاقمند وبگردی هستید، حتما در انتخاب مرورگر دقت لازم را داشته باشید. همانطور که گفته شد مرورگر Opera Max یکی از بهترین مرورگرهایی است که با استفاده از آن می‌توانید نسبت به افزایش سرعت اینترنت سیم کارت خود اقدام کنید، ولی این موضوع بدین معنی نیست که سایر مرورگرها نمی‌ توانند در آینده یا حتی حال و به ویژه در شرایط خاص نسبت به مرورگر Opera Max عملکرد بهتری داشته باشند. پس توصیه می ‌کنیم که همواره به دنبال استفاده از مرورگرهای بهینه‌ تر و با سرعت بیشتر باشد. برای این کار می‌ توانید جستجوی ساده‌ ای در اینترنت داشته باشید و مقالات زیادی که در این زمینه وجود دارد را مطالعه کنید.

5) حذف حافظه کش اپلیکیشن‌ ها

حذف حافظه کش (Cache) مرورگری که از آن استفاده می ‌کنید سبب افزایش سرعت اینترنت سیم کارت شما نمی‌ شود، بلکه حتی می ‌تواند تاثیر عکس داشته باشد و سرعت عملکرد مرورگر را کم کند. ولی حافظه کش سایر اپلیکیشن ‌ها می ‌تواند بر روی سرعت رد و بدل داده اینترنت سیم کارت شما موثر باشد. این مورد به ویژه در شرایطی محسوس ‌تر می ‌شود که یک اپلیکیشن از نظر حافظه کش با حجم بسیار زیاد و افراطی از اطلاعات همراه باشد. در نظر بگیریید که حافظه کش اپلیکیشن ‌ها منجر به اشغال فضای ذخیره سازی دستگاه می گردد و هرچه فضای ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتری در دستگاه تان اشغال شود، سرعت عملکرد آن با افت بیشتری روبرو می‌ شود. البته باید اشاره کرد که نحوه عملکرد و بهینه‌ سازی حافظه کش در نسخه‌ های جدید سیستم عامل اندروید به مراتب هوشمندانه‌ تر می باشد. پس این روش بیشتر در گوشی ‌های اندرویدی قدیمی‌ تر کاربرد دارد.

تمام راهکارهای افزایش سرعت اینترنت را مطالعه کنید.

پس برای افزایش سرعت عملکرد دستگاه و افزایش سرعت اینترنت سیم کارت (به طور غیرمستقیم)، توصیه می ‌کنیم که حافظه کش سایر اپلیکیشن ‌های نصب شده بر روی دستگاه خود را حذف نمایید. اگر حافظه کش اپلیکیشن ‌ها حجم زیادی را به همراه داشته باشند، فضای زیادی از حافظه داخلی دستگاه اشغال می گردد و این موضوع سبب بروز تاخیر یا کندی عملکرد محسوسی در دستگاه می شود. این کندی عملکرد بر روی سرعت عملکرد مرورگرتان هم تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین با حذف حافظه کش سایر برنامه‌ ها از کند شدن مرورگرتان جلوگیری می‌ کنید و به طور غیر مستقیم به افزایش سرعت اینترنت سیم کارت هم کمک کرده‌ اید.

6) حذف اپلیکیشن‌ های سنگین و با حجم بالا

از دیگر ترفند هایی که با استفاده از آن می‌تواند به طور غیر مستقیمی سبب افزایش سرعت اینترنت سیم کارت خود شوید، حذف اپلیکیشن ‌های سنگین و با حجم بالا می باشد. هنگامی که در دستگاه شما اپلیکیشن ‌هایی با حجم بالا و سنگین نصب شده باشند، فضای زیادی از حافظه داخلی دستگاه اشغال می گردد. هرچه حافظه داخلی دستگاه بیشتر پر باشد، سرعت  عملکرد گوشی و سایر اپلیکیشن ‌های نصب شده در آن از جمله مرورگر دستگاه کم می شود. پس حذف اپلیکیشن ‌های سنگین و پر حجم و ایجاد فضای خالی بیشتر در حافظه داخلی دستگاه منجر به افزایش سرعت عملکرد کلی آن خواهد شد و می ‌تواند به صورت غیر مستقیم سبب افزایش سرعت اینترنت سیم کارت شما هم گردد.

7) توجه به تنظیمات بخش “Preferred Network” دستگاه

در بخش تنظیمات شبکه سیم کارت دستگاه ‌های اندرویدی گزینه ‌ای با عنوان Preferred Network وجود دارد که بررسی و بهینه ‌سازی آن نقش بسیار موثری بر روی افزایش سرعت اینترنت سیم کارت خواهد داشت. در این بخش گزینه ‌هایی وجود دارد، که این گزینه ‌ها مربوط به نسل شبکه‌ های اینترنت در دسترسی و قابل پشتیبانی دستگاه می ‌شود. با مراجعه به تنظیمات این قسمت در دستگاه‌ های اندرویدی می ‌توانید برای اتصال سیم کارت به نسل‌های مختلف شبکه اینترنت اولویت‌ بندی تعیین نمایید. انتخابی که در این بخش انجام می‌دهید تاثیر مستقیمی بر روی سرعت اینترنت سیم کارت خواهد داشت.

توجه به تنظیمات بخش “Preferred Network” دستگاه

در گزینه ‌های موجود، گزینه GSM مربوط به شبکه 2G  می‌شود. گزینه WCDMA مربوط به شبکه 3G بوده و گزینه LTE در واقع نمایش شبکه LTE 4g محسوب می گردد. اگر برای تنظیمات بخش Preferred Network  گزینه GSM Only را انتخاب کنید، سیم کارت شما فقط از شبکه 2G  سرویس‌گیری می‌ کند. پس سرعت چندان جالبی را در اختیار ندارید. اگر گزینه WCDMA Only را در این بخش انتخاب کنید، سیم کارتتان تنها با شبکه اینترنت 3G  ارتباط برقرار می‌ کند و سرویس 3G را در اختیارتان قرار می‌ دهد. دقت کنید که اگر در تنظیمات این بخش گزینه WCDMA Only را انتخاب کنید، حتی در شرایطی که منطقه مورد نظر و دستگاه شما شامل سرویس LTE 4G شود، تنها سرویس 3G  ارائه خواهد شد. گزینه GSM/WCDMA auto  سبب می گردد تا گوشی شما به شکل هوشمندانه و با توجه به سرویس‌ های موجود در منطقه بین شبکه‌ های 2G و 3G  یکی از آن‌ها را انتخاب کند و همواره برای سرویس 3G  اولویت قائل شود. در گوشی ‌هایی که از اینترنت LTE 4g پشتیبانی کنند، گزینه‌ ای با عنوان GSM/WCDMA/LTE auto  هم ارائه می شود. با انتخاب این گزینه، دستگاه تان به شکل هوشمندانه و با توجه به سرویس ‌های موجود در منطقه مابین شبکه‌های 2G، 3G و 4G یکی از آن ‌ها را انتخاب خواهد کرد و اولویت سرویس‌گیری آن بر روی شبکه LTE 4G تنظیم می گردد.

انتخابی که برای بخش تنظیمات Preferred Network گوشی یا تبلت اندرویدی خود در نظر می‌ گیرید، تاثیر مستقیمی بر روی افزایش سرعت اینترنت سیم کارت خواهد داشت. این موضوع یکی از اصلی ‌ترین بخش‌ های تاثیرگذار در این زمینه محسوب می ‌شود. در این بین ذکر یک نکته بسیار با اهمیت است. اگر گوشی شما از اتصال LTE 4G پشتیبانی کند و در منطقه ‌ای باشید که سرویس LTE 4G با کیفیت مناسبی ارائه نشده یا اصلا ارائه نمی شود و در عین حال تنظیمات بخش Preferred Network شما بر روی حالت GSM/WCDMA/LTE auto  قرار داشته باشد، سرعت و کیفیت اینترنت سیم کارتتان به شدت افت می‌کند زیرا که سیم کارت شما در تلاش است تا از شبکه LTE 4G که در اولویت قرار دارد سرویس‌گیری کند. در این شرایط سیم کارت تمایلی به اتصال اتوماتیک به سرویس 3G  نشان نمی ‌دهد و حالتی معلق پیدا خواهد کرد. برای رفع این مشکل و افزایش سرعت اینترنت سیم کارت خود، توصیه می‌ کنیم که به طور موقت تنظیمات بخش Preferred Network را در حالت WCDMA Only قرار دهید تا سیم کارت اتصال به شبکه LTE 4G  را فراموش کرده و با خیال راحت و به صورت موقت از شبکه 3G  سرویس‌گیری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *