تلفن هوشمند و تبلت

فلش گوشی سامسونگ با نرم افزار اودین (Odin)

blank

اگر پس از نصب کاستوم رام با مشکلات نرم افزاری در گوشی سامسونگ خود مواجه شده‌اید و قصد فلش کردن آن را دارید، تا انتهای این مقاله با کوک موبایل همراه باشید. در این پست به نحوه فلش گوشی سامسونگ با نرم افزار اودین Odin خواهیم پرداخت.

مقدمه‌ای در رابطه با نرم افزار اودین (Odin)

ممکن است برای شما هم پیش بیاید که پس از نصب کاستوم رام روی گوشی سامسونگی خود با مشکلات نرم افزاری مواجه شوید. در چنین شرایطی شما می‌توانید با فلش گوشی سامسونگ، فیرمور یا رام اصلی سامسونگ را روی گوشی نصب کنید. نرم افزار Odin (اودین) چنین امکانی را برایتان فراهم می‌کند. چندی پیش در مقاله‌ای با عنوان “آموزش کار با نرم افزار Odin” نحوه استفاده از این نرم افزار را برایتان شرح دادیم. نرم افزار مذکور تنها با سیستم عامل ویندوز سازگاری دارد و جهت استفاده از آن برای فلش گوشی سامسونگ به یک کامپیوتر ویندوزی و کابل USB نیاز خواهید داشت.

فلش گوشی سامسونگ با نرم افزار اودین (Odin)

اولین قدم به منظور فلش گوشی سامسونگ دانلود رام یا فیرمور اصلی است که قصد دارید آن را روی گوشی سامسونگی خود نصب کنید. در برخی از مواقع ممکن است دانلود آنلاین فیرمورهای اصلی برای فلش گوشی سامسونگ دشوار باشد. اگر از دستگاه‌های قدیمی‌تر سامسونگ استفاده می‌کنید، می‌توانید در فروم‌های XDA به دنبال رام مناسب دستگاه خود باشید. بسیاری از کاربران، فیرمورهای استوک و بتا را در این فروم‌ها به اشتراک می‌گذارند. از طرف دیگر در صورت استفاده از گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ، می‌توانید فیرمور مورد نظر خود را به راحتی از طریق سایت Samsung Firmware Science دانلود کنید.

 

فلش گوشی سامسونگ

 

پس از دانلود فیرمور مورد نظر، روی فایل فشرده آن کلیک راست کرده و گزینه Extract all را انتخاب کنید. بدین ترتیب همانند تصویر زیر پنج فایل MD5 مشاهده خواهید کرد. مسیر ذخیره این فایل‌ها را به خطر بسپارید چرا که در آینده نیاز به انتخاب این فایل‌ها خواهید داشت.

 

فلش گوشی سامسونگ

جهت برقراری ارتباط مابین کامپیوتر و دستگاه سامسونگ نیاز است تا درایورهای لازم را روی کامپیوتر ویندوزی خود نصب کنید. کمپانی سامسونگ دارای یک وب سایت رسمی است که کاربران از طریق آن می‌توانند درایورهای مورد نیاز خود را دانلود کنند. پس از دانلود، درایورها را روی کامپیوتر خود نصب کرده و کامپیوتر را ریستارت کنید.

در مرحله بعدی نوبت به نصب نرم افزار اودین (Odin) می‌رسد. همانطور که در فوق نیز به آن اشاره داشتیم، این نرم افزار تنها با سیستم عامل ویندوز سازگاری دارد. شما می‌توانید از طریق این لینک جدیدترین نسخه برنامه اودین را دانلود کرده و اجرا کنید.

به منظور فلش گوشی سامسونگ نیاز است تا آن را در حالت دانلود یا Download Mode قرار دهید. جهت انجام این عمل گوشی سامسونگ خود را خاموش کرده سپس کلیدهای پاور، کم کردن صدا و هوم را به صورت همزمان فشار داده و نگه دارید. به منظور ورد به حالت دانلود در گوشی‌های جدید سامسونگ که از دکمه هوم بهره نمی‌برند، کلیدهای کم کردن صدا، بیکسبی و پاور را به صورت همزمان نگه دارید.

 ممکن است در برخی از مدل‌های قدیمی گوشی‌های سامسونگ، کلیدهای ورود به حالت دانلود متفاوت باشد. به منظور اطلاع دقیق از این موضوع، می‌توانید نحوه ورود به حالت دانلود را برای مدل گوشی خود در گوگل جستجو کنید. به عنوان مثال برای گوشی گلکسی اس 3، عبارت Galaxy S3 download mode را در گوگل جستجو نمایید. پس از ورود به حالت دانلود، گوشی خود را از طریق کابل به کامپیوتر متصل کنید.

در این مرحله برنامه Odin (اودین) را اجرا کرده و روی گزینه BL کلیک کنید. سپس در پوشه فیرمور، فایلی را که نام آن با BL آغاز شده، انتخاب کنید. سپس این مراحل را برای گزینه‌های AP و CP هم تکرار نمایید. پس از آن روی گزینه CSC کلیک کرده فایل HOME_CSC را در پوشه فیرمور انتخاب کنید.

 

فلش گوشی سامسونگ

پس از انجام مراحل فوق، روی گزینه Start در قسمت انتهایی برنامه اودین (Odin) کلیک کنید. بدین ترتیب فرایند فلش گوشی سامسونگ آغاز خواهد شد و در حدود 10 الی 12 دقیقه به طول می‌انجامد. پس از اتمام فرایند، دستگاه شما به صورت خودکار بوت خواهد شد. در صورت تمایل به بررسی ورژن فیرمور نصب شده روی دستگاه خود به بخش About در Settings مراجعه کرده و گزینه Software Information را انتخاب کنید. بدین ترتیب ورژن فیرمور در زیر عبارت Baseband version قابل مشاهده خواهد بود.

 

مطالب مرتبط