ترفند اندروید

آموزش کار با نرم افزار Odin

blank

فلش کردن گوشی ها و تبلت های سامسونگ، یکی از معمولترین و پر طرفدار ترین کارهایی است که بین طرفداران این برند کره ای استفاده میشود. از این طریق میتوان رام های رسمی،سفارشی، کرنل ها و سایر فایلهایی که با پسوند .tar  و یا tar.md5  میباشند، بر روی دستگاه نصب کرد. نرم افزار odin  یک نرم افزار قابل نصب روی ویندوز است، که با انجام پروسه اجرایی برنامه میتوان برای فلش کردن فریم ور ها (firmware) و سایر دسترسی ها که در ادامه توضیح میدهیم استفاده شود. در ابتدا این نرم افزار برای تعمیر کاران خود نمایندگی های سامسونگ بوده اما بعد از مدتی این برنامه برای استفاده عموم آزاد شد. تیم نرم افزار کوک موبایل آموزش کار با نرم افزار Odin را به شما ارائه میدهد تا شاید کمکی برای شما دوستان در حل مشکلات نرم افزاریتان باشد.

نکات استفاده از برنامه odin :

  1. نرم افزار odin تنها برای گوشی ها و تبلت های سامسونگ استفاده میشود.بنابراین برای دستگاههای دیگر قابل استفاده نیست.
  2. نسخه های متفاوتی از برنامه های odin منتشر شده، اما بهتر است از نسخه های مرتبط با اندروید استفاده شود. مثلا odin3 v3.09  برای اندروید 4.3 و اندروید 4.4 و نسخه odin 3 v 3.10.7 برای اندروید 5 و بعضی ازگوشی های سامسونگ با اندروید 6 را نیز حمایت میکند.
  3. قبل از نصب فریم ور یا رام باید دقت کنید که رام عینا برای خود گوشی با همان شماره فنی همخوانی داشته باشد، اگر مدل گوشیتان و رام انتخابی باهم تطبیق نداشته باشد، بعد از نصب رام، احتمال دارد گوشی بریک(Brick) شود. به همین دلیل حتما باید با گوشی سازگار باشد.
  4. این موضوع را حتما به خاطر داشته باشید که میتوانید با odin فایلهای با پسوند  tar یا tar.md5  را بر روی گوشی  و تبلت های سامسونگ نصب کرد.
  5. دقت داشته باشید که فلش کردن فریم ور ممکن است باعث بی اعتبار شدن گارانتی دستگاه شما شود.

کار کردن با نرم افزار odin چندان کار مشکل و پیچیده ای نیست، ولی یک سری ملزومات دارد که در صورت رعایت نکردن آن ممکن است خسارت یا دردسر براتون ایجاد کند.برای مثال فرض کنید فریم ور را دانلود کردید و کلیه مراحل را گام به گام به درستی انجام دادید؛ در همین حین شارژ باتری گوشیتان تمام شود و گوشی خاموش گردد. در این حالت گوشی Hard-Brick  میشود. باتری گوشی یا تبلت حداقل باید 60 درصد باشد، پس حتما گوشی یا تبلت را باید قبل از انجام فلش شارژ کنید.

نکته بعدی فعال کردن گزینه USB Debugging است، این به معنی مشکل زدایی  usb است که گوشی یا تبلت را قادر به دریافت و ارسال اطلاعات از طریق کابل  usb و کامپیوتر میکند، برای فعال کردن این گزینه داخل منوی Setting  شده، سپس قسمت About Device را وارد شوید، روی گزینه Build Number (شماره ساخت) هفت مرتبه ضربه بزنید. بعد از این گزینه پیغام Developer option  را میبینید و اگر وارد منوی Setting  شوید این گزینه را خواهید یافت و بعد از انتخاب تیک USB Debugging  را فعال کنید.

یکی دیگر از برنامه های مورد نیاز برای انجام عملیات فلش نصب برنامه Samsung USB Drivers  است، که با این برنامه درایورهای گوشی ها و تبلت های  مختلف سامسونگ را بر روی کامپیوتر شما نصب میکند، تا هنگام استفاده از برنامه odin  در اثر اتصال به کامپیوتر، گوشی یا تبلت را شناسایی کند و توانایی اجرای دستورات ادین را پیدا کند. پیشنهاد میشود در هنگام استفاده از این برنامه ها آنتی ویروس خود را غیر فعال کنید.

توجه داشته باشید که بعد از نصب رام اصلی(4فایل) اطلاعات روی گوشی پاک میشود به همین دلیل حتما قبل از اقدام به فلش کردن از اطلاعات گوشی فایل پشتیبان (Back up) بگیرید.

برای گوشی های اندرویدی (چه سامسونگ چه غیر سامسونگ) باید به حالت Bootloader/fastboot  ببریم، که این حالت در گوشی های سامسونگ با نام Download mode نامیده میشود.برای بردن گوشی ها و تبلت های سامسونگ به حالت Download mode  ابتدا باید گوشی را خاموش کنیم (اگر دسترسی به باطری داریم باطری را بکشیم و30 ثانیه تحمل کنیم بعد باطری را جا بزنیم) بعد از آن دکمه وولوم پایین(کم کردن صدا)، دکمه پاور و دکمه هوم را همزمان نگه داریم. بعد از چند ثانیه وارد حالت Download mode میشود. هنگام ظاهر شدن صفحه ای مانند شکل زیر راهنمایی ها کاملا نوشته شده است که با فشردن دکمه ولوم بالا وارد صفحه اصلی Download mode  میشوید.

آموزش-کار-با-نرم-افزار-ادین2

آموزش-کار-با-نرم-افزار-ادین4

در این قسمت چیزی که  اهمیت دارد، آنچه که در قسمت Product Name  نوشته شده است میباشد، شماره فنی گوشی یا تبلت مورد نظر است و برای دریافت فریم ور به این نام احتیاج دارید، تا بتوانید رام خود گوشی را رایت کنید و دچار مشکل نشوید.

آموزش-کار-با-نرم-افزار-ادین3

بعد از انجام مراحل بالا حالا به آموزش کار با نرم افزار Odin میپردازیم.

مراحل فلش کردن:

  1. ابتدا باید رام گوشی یا تبلت مورد نظر را دنلود کنید.معمولا رامها به صورت فایل فشرده Zip هستند. به همین دلیل آن را باید از حالت فشرده خارج کرد و فایل باید با پسوند tar یا tar.md5 باشد.
  2. آخرین ورژن odin را دانلود کنید و روی کامپیوتر خود فعال کنید (اگر از برنامه که با ورژن اندروید گوشی یا تبلت همخوانی داشته باشد استفاده کنید بهتر است).آموزش-کار-با-نرم-افزار-ادین5
  3. برنامه odin را باز کنید و گوشی را طبق آنچه گفته شد به حالت  Download mode  ببرید.
  4. گوشی را با کابل usb به کامپیوتر وصل کنید.
  5. با وصل شدن دستگاه به کامپیوتر از طریق usb در قسمت پورت ID:COM در نرم افزار پیغام وصل شدن به کامپیوتر می آید (که در هر دستگاهی عدد com متفاوت است) همچنین در گزینه Message پیغام Added ظاهر می گردد که نشان دهنده اتصال موفق پورت است.
آموزش-کار-با-نرم-افزار-ادین1

آموزش-کار-با-نرم-افزار-ادین1

  1. اگر گوشی یا تبلت توسط برنامه odin  باز نشد:
    دستگاه را ریبوت کنید و گزینه USB debugging را یک بار غیر فعال و دوباره فعال کنید.
    درایور usb  را نصب کنید ویا اگر نصب است حذف و دوباره نصب کنید.
    کامپیوتر را ری استارت کنید و پورت usb را تغییر دهید.
    کابل usb  را تغییر دهید
    ممکن است پایه usb  سوکت شارژ مشکل پیدا کرده باشد، در این صورت باید پایه سوکت شارژ را تعویض کنید و بعد از آن دوباره امتحان کنید.
  1. در ورژن های جدید odin با گزینه AP ودر ورژن های قدیمی تر با گزینه PDA نمایش داده میشود. در این قسمت فایل اصلی یا رام (شامل سیستم عامل کرنل ها و فایلهلی سیستمی است) که قرار است روی گوشی یا تبلت نصب شود در این قسمت قرار میگیرد.
  1. گزینه Bootloader یا BL که همان فایل مربوط به بوت لودر یا راه انداز فرمان شروع گوشی یا تبلت است(در واقع همان کد مربوط به راه اندازی سیستم عامل گوشی میباشد). CSC  که اطلاعات مربوط به کشورها و اپراتورها را در بر میگیرد. گزینه Modem یا CP شامل فایلهایی است برای ارتباطات گوشی ، ارتباطات شبکه های بیسیم و ارتباطات نرم افزاری و سخت افزاری.
    در این حالت هر کدام از گزینه ها را بر اساس نام مشخص شده اند که در جایگاه مخصوص خود قرار میگیرند.

آموزش-کار-با-نرم-افزار-ادین7

  1. حال میخواهیم بخش option را بررسی کنیم، که باید گزینه های Auto Reboot و Reset Time باید تیک خورده باشد و بقیه گزینه ها نیازی به تیک نیست.
    اگر میخواهید فایل Pit را در برنامه نصب کنید، به منظور پارتیشن بندی مجدد گوشی یا تبلت (که در حالت عادی نیازی به این کار نیست مگر در شرایط خاص و حساس که در این رابطه میتوانید با تیم نرم افزار کوک موبایل مشورت و مشاوره داشته باشید) باید گزینه Re-Partition  را تیک بزنید.

آموزش-کار-با-نرم-افزار-ادین 8

  1. اگر کلیه موارد گفته شده را رعایت کردید میتوانید گزینه Start بزنید و فرآیند فلش را شروع کنید.که در حدود 2 الی 7 دقیقه زمان میبرد و بعد از فرآیند، اگر همه نکات را رعایت کرده باشید پیغام های Pass یا Reset  نمایش داده میشود و به منزله اتمام فرآیند فلش کردن با موفقیت میباشد.
  2. در بعضی از مواقع نیز به دلیل به هم ریخته شدن پارتیشن بندی هارد گوشی و یا مشکلاتی که باعث از بین رفتن فایل های مرتب سازی هارد دستگاه شما، اگر با این مشکلات مواجه شدید قبل از انجام فرآیند فلش گوشی ابتدا در قسمت pit فایل پیت مخصوص را انتخاب کنید و حتماً تیک گزینه Re-Partition را بزنید وبعد از اتمام کار دوباره فایل های مربوط به فلش را رایت کنید.

مشکلاتی که ممکن است بعد از فلش کردن با آن مواجه شوید

  • اگر بعد از پایان مراحل فلش کردن با کلمه Fail به جای Pass مواجه شدید باتری گوشی را در بیاورید و دوباره امتحان کنید و از ابتدا روند odin  را اجرا کنید، اگر همچنان با این مشکل مواجه شدید فایل فلش را اشتباه انتخاب کردید و اگر دوباره پیغام را دیدید، مشکل سخت افزاری ممکن است باشد.
  • ممکن است بعد از انجام فلش گوشی یا تبلت روی لوگو گیر کرده باشد، در این حالت گوشی یا تبلت را خاموش کرده و دوباره فرآیند فلش را انجام دهید و اگر باز هم با این مشکل مواجه شدید، ممکن است مشکل سخت افزاری باشد.
  • اگر پیغام Faild یا Odin is nonfuncational در اوایل فلش رو به رو شدید، گوشی یا تبلت خود را از کامپیوتر جدا کنید و مجددا متصل کنید. به حالت Download mode ببرید و دوباره فلش کنید.
  • بوت لوپ (Bootloop) بعد از نصب رام، اگر بعد از فلش کردن گوشی یا تبلت روی لوگوی انیمیشنی ماند باید دستگاه را wipe یا Factory Data reset بکنید تا گوشی دسترسی بدهد، آموزش wipe  کردن را در سایت کوک موبایل قرار داده شده است.
    برای دانلود برنامه Odin روی لینک زیر کلیک کنید.

سوالات متداول- آموزش کار با نرم افزار Odin

1- برنامه Odin چیست؟

فلش کردن گوشی ها و تبلت های سامسونگ، یکی از معمولترین و پر طرفدار ترین کارهایی است که بین طرفداران این برند کره ای استفاده می شود. از این طریق می توان رام های رسمی، سفارشی، کرنل ها و سایر فایل هایی که با پسوند .tar  و یا tar.md5  می باشند، بر روی دستگاه نصب کرد. نرم افزار odin یک نرم افزار قابل نصب روی ویندوز است، که با انجام پروسه اجرایی برنامه می توان برای فلش کردن فریم ور ها (firmware) و سایر دسترسی ها استفاده شود.

2- چگونه می توانم نرم افزار Odin سامسونگ را دانلود کنم؟

مراحل دانلود رایگان Odin برای اندروید به شرح زیر است

–         وب سایت رسمی دانلود برنامه Odin سامسونگ را جستجو کنید.

–         گزینه Download odin را انتخاب کنید.

–         فایل زیپ را دانلود کنید.

–         بر روی فایل زیب Odin راست کلیک کنید.

–         گزینه Extract here را انتخاب کنید.

–         پوشه استخراج شده را باز کنید.

–         فایل “.exe” را از آن باز کنید.

–         این برنامه به طور خودکار روی سیستم شما راه اندازی می شود.

3- چگونه می توان از odin برای فلش کردن دستگاه سامسونگ استفاده کرد؟

مراحل زیر را با توجه به رعایت جزئیات و ملزومات مورد نیاز برای استفاده از این برنامه و اجرای مراحل فلش کردن تلفن خود، دنبال کنید:

–         اطمینان حاصل کنید که در رایانه شخصی خود، درایور USB را برای تلفن خود دانلود کرده اید.

–         فایل زیپ رام استوک مربوط به تلفن خود را دانلود کرده و آن را در رایانه شخصی استخراج کنید.

–         گوشی سامسونگ خود را خاموش کنید.

–         اکنون تلفن خود را در حالت دانلود، بوت کنید.

–         علامت هشدار را مشاهده خواهید کرد. برای ادامه دکمه افزایش حجم صدا “Volume Up” را فشار دهید.

–         اکنون تلفن خود را وصل کرده و کامپیوتر را از طریق کابل USB راه اندازی کنید.

–         دستگاه بطور خودکار شناسایی می شود.

–         بر روی دکمه “AP” کلیک کنید و فایل رام استخراج شده را برای فلش کردن انتخاب کنید.

–         بر روی دکمه “شروع” در پایین ضربه بزنید.

–         می توانید پیام “Pass” که نشان دهنده پایان عملیات فلش کردن است را مشاهده کنید.

–         اکنون باید تلفن خود را در حالت Stock Recovery Mode بوت کنید.

–         با لرزش و روشن شدن تلفن، دکمه پاور را نگه دارید و دو دکمه دیگر را نگه دارید.

–         در این حالت گزینه “Wipe Data / Factory Reset” را از منو نمایش داده شده انتخاب کنید.

–         از میان گزینه ها، گزینه «Reboot System Now» را انتخاب کنید.

4- قبل از فلش کردن با Odin به چه نکاتی باید توجه کنم؟

چیزهای مهمی که باید بخاطر بسپارید!

–         لطفاً قبل از اقدام به فلش کردن، از تمام جوانب فنی آن اطلاع داشته باشید.

–         همیشه قبل از فلش کردن گوشی، از فایل های مهم نسخه پشتیبان بگیرید.

–         برای بهره مندی از ویژگی پیشرفته، آخرین نسخه این برنامه را دریافت کنید.

5- آخرین نسخه Odin چیست؟

آخرین نسخه نرم افزار Odin که در وب سایت مربوطه قرار داده شده است ، نسخه odin3 v3 14.1 است که به راحتی در دسترس است و برای سیستم عامل و فلش کردن گوشی موجود است. در لینوکس و مک نیز قابل دسترسی است.

6- آیا دانلود برنامه Odin امن است؟

دانلود Odin ایمن و مطمئن است، اما کاربر باید جزئیات فایل برنامه را نگه دارد. دانلود این برنامه از وب سایت رسمی آن بی خطر است، اما دریافت آن از منابع دیگر ممکن است حامل ویروس و یا بدافزار باشد. انتخاب با شماست.

7- فلش کردن گوشی با برنامه Odin چقدر طول می کشد؟

12 دقیقه

وقتی شرایط آماده شد، روی دکمه “شروع” در پایین برنامه Odin کلیک کنید. عملیات فلش کردن شروع خواهد شد و حدود 10 تا 12 دقیقه طول می کشد. ممکن است راه اندازی مجدد دستگاه شما مدتی طول بکشد ، اما نگران نباشید. وقتی دستگاه شما بالاخره بوت شد ، اکنون باید سیستم عامل مورد نظر خود را اجرا کنید.

8- قبل از شروع استفاده از برنامه Odin برای فلش کردن تلفن چه چیزهایی نیاز است؟

–        تلفن هوشمند سامسونگ

–         فایل رام و سیستم عامل خاص برای دستگاه شما. با وارد کردن نام مدل می توانید آن را در Google جستجو کنید.

–         فایل نصب Odin

–         مطمئن شوید که تمام درایورهای USB سامسونگ لازم را بر روی رایانه شخصی خود نصب کرده اید.

–         حالت USB debugging را در دستگاه سامسونگ خود فعال کنید.

–         تهیه نسخه پشتیبان از دستگاه شما. قطعاً به شما توصیه می کنیم قبل از اقدام به فلش کردن یک نسخه پشتیبان کامل تهیه کنید.

9- چگونه رام فلاش خود را پاک کنم؟

–         به TWRP سپس Wipe / Factory reset» بروید.

–         فریمور و کرنل های سفارشی فلش را انتخاب کنید (در صورت وجود، یا روی SKIP ضربه بزنید)

–         فایل های زیب ROM سفارشی جدید را فلش کنید.

–         Cache/Dalvik را پاک کنید.

–         سیستم را مجدداً راه‌اندازی کنید.

10- اگر عملیات فلش کردن با Odin با خطا و یا لگ همراه شد چه کنم؟

اگر بعد از پایان مراحل فلش کردن با کلمه Fail به جای Pass مواجه شدید باتری گوشی را در بیاورید و دوباره امتحان کنید و از ابتدا روند odin  را اجرا کنید، اگر همچنان با این مشکل مواجه شدید فایل فلش را اشتباه انتخاب کردید و اگر دوباره پیغام را دیدید، مشکل سخت افزاری ممکن است باشد.

ممکن است بعد از انجام فلش گوشی یا تبلت روی لوگو گیر کرده باشد، در این حالت گوشی یا تبلت را خاموش کرده و دوباره فرآیند فلش را انجام دهید و اگر باز هم با این مشکل مواجه شدید، ممکن است مشکل سخت افزاری باشد.

اگر پیغام Faild یا Odin is nonfuncational در اوایل فلش رو به رو شدید، گوشی یا تبلت خود را از کامپیوتر جدا کنید و مجددا متصل کنید. به حالت Download mode ببرید و دوباره فلش کنید.

چنانچه احتیاج به مشاوره بیشتر در این زمینه دارید می توانید با کارشناسان تعمیرات موبایل ما ارتباط بر قرار نمایید.

مطالب مرتبط