تلفن هوشمند و تبلت

روش‌های تشخیص گوشی های اصل از تقلبی

blank

اصلی‌ترین دغدغۀ بسیاری از ما در هنگام خرید گوشی در تشخیص اصل یا تقلبی‌بودن آن است. ورود غیرمجاز تعداد بسیار زیاد گوشی به بازار ایران باعث می‌شود حتی در هنگام خرید از معتبرترین برندها و مغازه‌ها نیز اندکی شک و تردید در درونمان وجود داشته‌باشد.اگر سری به اینترنت بزنید و این عبارت را گوگل کنید، هزاران مقالۀ ریز و درشت فارسی جلوی چشمتان ردیف می‌شود. ما درک می‌کنیم که شاید شما زمان و حوصلۀ کافی برای مطالعه و توجه به همۀ آن‌ها را نداشته‌باشید. بنابراین مهم‌ترین نکاتی که بیشترشان حاصل تجربیات کاری‌مان در این حوزه است را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا همیشه بتوانید با اطمینان خاطر گوشی های اصل خریداری و لذت استفاده از آن را بچشید.

روش‌های تشخیص گوشی‌های اصل از تقلبی

دقت داشته‌باشید که گوشی قاچاق همان گوشی تقلبی نیست. گوشی قاچاق ممکن است اصل و باکیفیت هم باشد که صرفا از راه درستش وارد نشده‌است. گوشی تقلبی از منظر ظاهری شبیه گوشی اصل است، اما از منظر سخت‌افزار و نرم‌افزار بی‌کیفیت است.

ساده‌ترین راه مراجعه به وب‌سایت برند گوشی و وارد کردن شمارۀ سریال گوشی و مدل آن است. در صورتی‌که اطلاعات گوشی توسط وب‌سایت تأیید شد، گوشی شما اصل است.

اگر به اینترنت دسترسی ندارید، پیش از خرید گوشی لیبل آن را مشاهده کنید. لیبل‌های اصل باکیفیت هستند و به درستی و دقیق روی جعبۀ گوشی درج شده‌است.

اگر به اینترنت و جعبۀ گوشی دسترسی ندارید، روی گوشی کد زیر را شماره‌گیری کنید: *#06# (به ترتیب ستاره مربع صفر شش مربع)

بلافاصله یک کد 15 رقمی روی صفحۀ گوشی نمایان می‌شود. (IMEI)

با توجه به جدول زیر کیفیت و اصالت گوشی خود را تشخیص دهید.

ردیف رقم هفتم و هشتم کیفیت
1 02 یا 20 کیفیت کارکرد  پایین
2 08 یا 80 کیفیت کارکرد متوسط
3 01 یا 10 کیفیت کارکرد خوب
4 00 تولید اصلی و کیفیت کارکرد عالی
5 13 کیفیت بسیار پایین

اگر هیچ کدام از رقم‌های بالا را ندارید، وارد سایت http://www.imei.info/ شده و شمارۀ IMEI خود را در آن وارد کرده و روی گزینۀ Check کلیک کنید.

در این صورت مشخصات گوشی شما به نمایش درمی‌آید. برای گوشی های اصل مشخصات دقیق آن‌ها نمایش داده می‌شود. اگر مشخصات نمایش داده‌شده با گوشی شما یکسان نیست، به احتمال زیاد گوشی‌ شما مونتاژی بوده و اصل نیست.

روش‌های تشخیص گوشی های اصل از تقلبی

روش‌های تشخیص گوشی های اصل از تقلبی

 در مورد آیفون باید شمارۀ سریال آن را چک کنید. در بخش Setting آیفون گزینۀ About را تَپ کنید و شمارۀ سریال آن را یادداشت کنید.

حال وارد سایت Checkcoverage.apple.com شده و کدتان را وارد کنید. اگر گوشی شما اصل باشد، پیغام Valid Serial Number را دریافت خواهید کرد.

ممکن است اما گوشی آیفون شما اصل باشد، اما حالت تعمیری داشته‌باشد. به این معنی که یک‌بار به شرکت اپل برای تعمیرات بازگردانیده شده‌است.

برای تشخیص این مسئله کد #786## را شماره‌گیری نمایید. گزینۀ View را بزنید و Reconditioned Status را چک کنید. اگر No مشاهده کردید یعنی آیفون شما تعمیراتی نیست.

روش‌های بررسی ظاهری هم گاها می‌توانند در تشخیص اصل یا تقلبی بودن گوشی کمک کنند. مثلا جنس مواد سازندۀ بدنه یا بررسی سیستم عامل در گوشی‌های آیفون که باید iOS باشد. اگر سیستم عامل آیفون اندروید است، یعنی آیفون تقلبی است.

برخی اپ‌های موبایلی هم می‌توانند در این زمینه مفید باشند. از جمله اپ Antutu Benchmark که به بررسی دقیق مشخصات گوشی شما می‌پردازد. کافی‌است مشخصات خود را با سایت‌هایی نظیر GSM مقایسه کنید تا در صورت مغایرت اقدام به خرید آن گوشی نکنید. این اپ حتی قابلیت تست گوشی‌ شما را هم دارد و به سادگی می‌توانید گوشی را پیش از استفاده با آن تست کنید.

مطالب مرتبط