تلفن هوشمند و تبلت

راه های جلوگیری از ردیابی تلفن همراه

ردیابی تلفن همراه

راه های جلوگیری از ردیابی تلفن همراه به صورت کامل و گام به گام در این مقاله بررسی می شود.

امروزه همه ما نسبت به گذشته به وسیله گجت های بیشتری ردیابی می شویم که ممکن است همان لحظه آشکار نباشد، اما امکان محدود کردن داده هایی که به وسیله گوشی هوشمند در مورد شما جمع آوری می شود وجود دارد، به خصوص در مورد مکانی که هستید و کاری که انجام می دهید.

هنگامی که به دنبال نزدیکترین جایگاه سوخت می گردید، تکنولوژی موقعیت مکانی در تلفن های همراه می تواند مفید باشد، اما از طرف دیگر می تواند اطلاعات موقعیت مکانی شما را به صورت قانونی یا غیرقانونی در اختیار دیگران قرار دهد. یکی از روش های ردیابی تلفن همراه، استفاده از سیگنال های بی سیم است که موقعیت شما را بین برج های سلولی به صورت مثلثی می توان پیدا کرد. روش دیگر استفاده از GPS گوشی است تا موقعیت مکانی شما دقیقا مشخص گردد. روش سوم از هات اسپات وای فایی که به آن متصل هستید استفاده می کند تا مکان تقریبی فعلی شما را مشخص نماید. اگر مشکوک به ردیابی تلفن همراه خود هستید، غیرفعال کردن هر یک از این ویژگی ها می تواند به جلوگیری از ردیابی تلفن همراه شما کمک نماید.

راه های جلوگیری از ردیابی تلفن همراه

گزینه های ساده برای جلوگیری از ردیابی تلفن همراه کار نمی کنند

اگر مشکوک هستید که گوشی شما ردیابی می شود و می خواهید ردیابی تلفن همراه خود را مسدود کنید، بدانید که این کار به سادگی با قرار دادن تنظیمات گوشی روی حالت هواپیما انجام نخواهد شد.

گری اس میلفسکی مدیر عامل شرکت SnoopWall توضیح می دهد که هر تلفن دارای دو سیستم عامل می باشد، یکی به شبکه های تلفن همراه متصل است و دیگری با مصرف کننده ارتباط دارد. حالت هواپیما ممکن است تنها ویژگی هایی را که در سیستم عامل مصرف کننده مانند Android یا iOS وجود دارند را غیر فعال نمایند، اما در سیستم عامل شبکه های حامل اینگونه نیست.

حتی نیاز به ارسال مختصات GPS نمی باشد. برقراری ارتباط با یک برج سلولی می تواند موقعیت شما را در معرض دید قرار دهد. با مقایسه قدرت سیگنال تلفن همراه در چندین برج سلولی، کسی که به دنبال شماست می تواند موقعیت مکانی‌تان را با استفاده از روش مثلثی تخمین بزند. این امر مستلزم دسترسی به داده های شبکه تلفن همراه شما است که باید از متخلفان دور نگه دارید، اما حاملان می توانند در صورت نیاز این اطلاعات را به مقامات قضایی و انتظامی ارائه دهند.

اگر سیم کارت خود را از بین ببرید آیا تاثیری دارد؟

از بین بردن سیم کارت ممکن است جلوی بیشتر خرابکاران اینترنتی را بگیرد، اما هر تلفن دارای مجموعه ای از شناسه های ساخت می باشد که ممکن است از طریق ابزارهایی مانند دستگاه های Stingray که در حال حاضر توسط پلیس و ارتش استفاده می شوند و همچنین برج های جعلی 2G سلولی ردیابی شوند.

Stingrays یا IMSI catchers همچنین به عنوان شبیه ساز سایت های سلولی شناخته می شوند. آنها از برج های تلفن همراه تقلید می کنند و با ارسال سیگنال هایی می توانند تلفن همراه شما را برای پاسخ دادن به آنها همراه با ارسال مشخصات محل و داده هایی که می توانند برای شناسایی شما استفاده شوند، فریب دهند.

ردیابی تلفن همراه

درباره Wi-Fi چطور؟

در برد کوتاه، با Wi-Fi می شود ردیابی تلفن همراه را انجام داد. هر بار که Wi-Fi خود را روشن می کنید، تلفن همراه یک سیگنال ارسال می کند که شامل آدرس MAC منحصر به فرد شما است و مانند یک اثر انگشت برای دستگاه های دیجیتال می باشد. این نوع فناوری در حال حاضر توسط فروشگاه ها برای پیگیری حرکات مشتریان استفاده می شود. این تکنولوژی به دلیل برد محدود برای ردیابی ایده آل نیست، اما اگر کسی آدرس MAC شما را به دست آورد، می تواند از آن برای کشف زمان هایی که به یک ساختمان وارد و یا از آن خارج می شوید، استفاده نماید.

راه حل ساده این است که از Wi-Fi عمومی غیر رمزنگاری شده اجتناب کنید. همچنین ممکن است در برخی از تلفن های همراه، بتوانید آدرس مک خود را تغییر بدهید. برخی از برنامه های اندروید می تواند به شما برای این کار کمک نماید، اما شما ممکن است گوشی خود را روت کنید. با استفاده از iOS 8، اپل ایمنی بیشتری را با نمایش تصادفی آدرس MAC فراهم کرده است، با این حال، طبق گفته iMore، این ویژگی ممکن است به این اندازه که شما امیدوارید، کار نکند.

اگر از HTTPS، TLS یا SSL استفاده می کنید، بسیار مشکل است که در Wi-Fi عمومی دچار مشکل شوید، اما امکان برخی از سوء استفاده ها مانند حمله SSL Heartbleed وجود دارد.

تهدید از داخل

ممکن است نگران نقض حریم خصوصی از تهدیداتی مانند Stingray باشید اما روش های ساده تری برای ردیابی تلفن همراه وجود دارد. اغلب خلافکاران از این روش ها برای ردیابی تلفن همراه استفاده می کنند. بزرگترین خطر برای ردیابی تلفن همراه و جاسوسی از آن نرم افزارهای مخرب هستند.

Wi-Fi عمومی خطر کمتری نسبت به برنامه های به ظاهر قابل اعتمادی دارد که شما را ردیابی می کنند. بسیاری از نرم افزارهای جاسوسی تجاری در بازار وجود دارد که می تواند فرد را قادر سازد تا ایمیل ها، پیام های متنی و تماس های شما را دریافت نماید.

این ها نشان می دهد، بسیاری از برنامه های محبوب در Play Store که خواستار لیست مشکوک طولانی از مجوزها هستند، می توانند همه کاری انجام دهند، مانند ردیابی شما از طریق GPS، دسترسی به پیام های متنی و دسترسی به لیست تماس ها.

چگونه از ردیابی تلفن همراه خود اجتناب کنید؟

برای برنامه هایی که تصمیم دارید بر روی گوشی خود نگه دارید توصیه می کنیم چهار مورد زیر را بررسی کنید:

مجوزها (آیا برای یک برنامه کاربردی نیاز به چنین لیست طولانی مجوز هست؟)
خط مشی رازداری (آن را بخوانید.)
وب سایت شرکت (آیا محل شرکت واقع در کشورهایی است که بیشترین جرایم اینترنتی را دارند؟)
ایمیل توسعه دهنده برنامه (یک ایمیل به آنها ارسال کنید تا ببینید چگونه پاسخ می دهند).

بین چیزی که امکان پذیر است و چیزی که احتمال دارد، تفاوت است. با کمی عقل سلیم، اکثر ما می توانیم از بروز هرگونه مشکل اجتناب نماییم. اطمینان حاصل کنید که امنیت قفل صفحه نمایش گوشی تلفن همراه برقرار است، بنابراین هیچ کس نمیتواند به طور فیزیکی برنامه ای را بر روی گوشی شما نصب کند، نکات فوق در مورد نصب برنامه های جدید را در نظر داشته باشید و از Wi-Fi عمومی اجتناب کنید. اگر مجبور به استفاده از Wi-Fi عمومی هستید، از یک سرویس یا برنامه VPN استفاده نمایید. این سرویس از شما در برابر تهدیدات خطرناک محافظت خواهد کرد.

مطالب مرتبط