تلفن هوشمند و تبلت

جدا کردن حرارتی قطعات از بردهای الکترونیکی

جدا کردن حرارتی قطعات از بردهای الکترونیکی

هر برد الکتریکی از تعداد زیادی قطعات الکترونیکی شامل خازن ها، مقاومت ها و غیره ساخته شده اند. برای استخراج طلا و نقره از بخش های مختلف بردها باید به صورت صحیح جدا شده و فرآیندهای لازم بر روی آنها صورت گیرد. طبق بررسی های انجام شده، چگونگی جدا کردن قطعات از بردهای الکترونیکی را می توان به سه بخش مجزا شامل حرارتی، مکانیکی و شیمیایی تقسیم نمود. یکی از این بخش ها، روش حرارتی می باشد، این روش طرفداران خاص خود را دارد و از دو روش دیگر، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا می توان با این روش حتی در حجم های کم و یا حجم های زیاد صنعتی استفاده کرد. در این مقاله ما نحوه ی جداسازی را به روش حرارتی توضیح خواهیم داد.

1) نحوه ی جدا سازی قطعات از بردهای الکترونیکی با حمام ماسه

این روش بدین صورت است که ابتدا ظرف آهنی که انتقال حرارت در آن بالا باشد را انتخاب می کنیم و حدوداً یک سانت ماسه در این ظرف ریخته و بردها را درون آن قرار می دهیم. وقتی به ظرف حرارت داده می شود، حرارت به دلیل کم بودن ماسه به سرعت و به صورت یکنواخت به ماسه انتقال داده می شود و این باعث ذوب شدن لحیم ها می گردد.

مزیت این روش پایین بودن هزینه ی سرمایه گذاری و جمع آوری راحت و آسان لحیم ها می باشد ولی عیبی که این روش دارد این است که سرعت آن نسبت به روش های دیگر پایین بوده و مناسب برد های دارای قطعات پلاستیکی و لاستیکی نمی باشد.

2) نحوه ی جدا کردن قطعات از بردهای الکترونیکی با سشوار صنعتی

blank

این روش بسیار ساده بوده و به راحتی با گرفتن سشوار به هر بردی که دوست داریم می توانیم، لحیم هایش را ذوب کرده و قطعات را جدا کنیم.

مزیت این روش هم این است که نیاز به سرمایه ی زیادی نیست و دومین مزیتش انتخاب قطعات مورد دلخواه است ولی معایب آن زیاد است و می توان به این موارد اشاره کرد: بالا بودن هزینه ی برق مصرفی و اینکه در هنگام استفاده از سشوار از بردها دود سمی تولید می شود و در برخی مواقع با استفاده از سشوار، قطعات آسیب می بینند و سرعت کار نیز در این روش خیلی پایین است و در نهایت بهره وری خوبی ندارد.

3) نحوه ی جدا کردن قطعات از بردهای الکترونیکی با کوره دوار

این روش همانطور که از نام آن مشخص است، از کوره ی دواری تشکیل شده است که روی بدنه ی آن سوراخ هایی تعبیه شده است و کارش به این صورت است که بردها را درون کوره قرار می دهند و با حرارت دادن به کوره، لحیم ها را ذوب می کنند و کوره که می چرخد، لحیم های ذوب شده جدا می شوند.

مزیت روش کوره دوار در اولین مورد این است که می توان از آن در سطح های صنعتی و زیاد استفاده کرد زیرا بهره وری بالایی دارد. معایب آن سرمایه گذاری بالا در آن بوده که باعث می شود در سطح کوچک استفاده نشود و اینکه انرژی بالایی مصرف می کند و مانند روش قبلی دود سمی تولید کرده و بعضی از قطعات نیز با حرارت بالا ممکن است از بین بروند.

توضیحات گفته شده در مطالب بالا مربوط به روش حرارتی می باشد و شما در انتخاب روش خود نسبت به سرمایه و سطحی که قرار است، استفاده شود مختارید. وقتی روش خود را انتخاب کردید نگران تهیه ی بردها و قطعات الکترونیکی نباشید برای پیدا کردن آنها به فروشنده های ضایعات الکتریکی / الکترونیکی سری بزنید، آنها همیشه برای شما مواد اولیه را دارند. در هر روش به مزایا و معایب بسیار توجه کنید بعد روش خود را انتخاب نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *