تست و بررسی هوآوی

تست پرتره و ضبط ویدئو در هواوی P30 Pro

تست پرتره و ضبط ویدئو در هواوی P30 Pro

8- پرتره ، دیافراگم متغیر، سلفی ها، ضبط ویدئو

پرتره

هواوی P30 Pro دارای چهار دوربین است، اما تنها دو تا از دوربین ها برای عکس پرتره استفاده می شوند – دوربین اصلی 40 مگاپیکسلی و اسنپر مدت پرواز (ToF).

شما نمی توانید حالت قدرت تفکیک عکس گرفتن را انتخاب کنید – به جای آن می توانید از چندین شکل و عکسبرداری بوکه مانند مثلا انداختن چهره در حلقه، قلب، چرخ یا دیسک ها استفاده کنید. در اینجا جلوه های ویژه نورپردازی برای گرفتن عکس پرتره وجود دارد، اگر طرفدار آن هستید، پس شروع کنید.

blank blank blank blank

تصاویر پرتره 10 مگاپیکسلی هواوی P30 Pro

جداسازی سوژه در عکس های پرتره ای که ما گرفته ایم یکی از بهترین هاست، اگرچه نسبت به عکس ها و کارهایی که در گوشی های هوشمند انجام داده ایم، بهترین نیست. بررسی جزئیات در این حالت بسیار عالی است، پشت زمینه های تار و پریده به نظر می رسد همان جلوه ای است که ما در عکسبرداری استفاده می کنیم، و واقعا مهم نیست که آیا سوژه نزدیک است یا نه.

blank blank blank

عکس های پرتره 10 مگاپیکسل هواوی P30 Pro

در نهایت، علاوه بر جلوه های تاری و یا روشنی، شما همچنین می توانید از گزینه های مختلف زیباسازی و آرایش پوست و صورت استفاده کنید.

blank blank blank blank blank blank

عکس های پرتره با جلوه های مختلف تاری و نور

دیافراگم

هواوی P30 Pro همچنین دارای ویژگی حالت «دیافراگم» است. این به شما اجازه می دهد پس از عکس گرفتن دوباره روی سوژه فوکوس کنید و میزان شفافیت عکس را بیشتر کنید، و دیافراگم در محدوده f/0.95-f/16 شبیه سازی کنید. این حالت می تواند برای سوژه های عکس غیر انسانی مورد استفاده قرار گیرد و حتی برای تفکیک سوژه از اشکال پیچیده تر بکار برده می شود.

blank blank blank blank

در حقیقت، اگر شما به ویژگی های اضافی حالت پرتره مثل – زیباسازی صورت، شکل ها و جلوه های ویژه – توجه نمی کنید و برایتان چندان اهمیتی ندارد، می توانید از این حالت برای تمام عکس های بوکه خود استفاده کنید. حداقل قابلیت انعطاف پذیری اضافه شده، این امکان را به شما می دهد که فوکوس و عمق را پس از عکس گرفتن تغییر دهید، که این، در نوع خود جالب است.

 

 

حالت سلفی

دوربین سلفی هواوی P30 Pro دارای رزولوشن 32 مگاپیکسلی و یک لنز f/2.0 است، اما متأسفانه هنوز از نوع فوکوس ثابت است. معمولا با این دوربین می توان عکس های پرتره با جلوه های مختلف گرفت، اما هواوی ان نوید را می دهد که تفکیک سوژه را در دوربین های خود بهتر کند. این دوربین همچنین از AI HDR+ پشتیبانی می کند که که به لطف الگوریتم پیشرفته تر AI برای برجسته سازی نقشه برداری، یک HDR پیشرفته تر از سری قبلی است..

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی بسیار خوب عمل می کند. محدوده دینامیکی عالی برای انداختن یک عکس سلفی از طریق آن AI HDR+ بهبود یافته است، بدیهی است، و ما دوست داشتیم که اصلا در مورد وضعیت منبع نور فکر نکنیم. رنگ های عکس عالی هستند و جزئیات بسیار زیادی به چشم می آید، به طوریکه حتی باور نخواهید کرد که این عکس با این رزولوشن گرفته شده است. به رغم داشتن رزولوشن چهار برابری، P30 Pro هنوز جزئیات کمتری نسبت به دوربین سلفی Pixel 3 به نمایش می گذارد.

blank blank blank blank

عکس های سلفی 32 مگاپیکسل هواوی P30 Pro

چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که بهترین نقطه فوکوس، به اندازه طول یک دست نیست. اگر شما از متوسط، قد بلندتری برخوردار هستید، باید بازوی خود را کمی خم کنید تا دوربین روی چهره شما فوکوس کند.

دوربین جلو این گوشی دارای همان حالت پرتره دوربین اصلی است، اما تفکیک سوژه بسیار پایین تری دارد. می توانید در بعضی از عکس ها، گوش ها و موها را نگیرید. جلوه تاری کم برای حالت سلفی پرتره نیز ارائه شده است که چیز جالبی است.

blank blank blank blank

عکس های سلفی 32 مگاپیکسل هواوی P30 Pro

در عکس سلفی با این دوربین، جلوه های روشنایی نیز به خوبی اعمال شده است، اما هنوز تفکیک سوژه حتی بدتر هم شده است.

blank blank blank

عکس های سلفی 32 مگاپیکسل هواوی P30 Pro با جلو های ویژه

ضبط ویدئو

هواوی P30 Pro دارای سه دوربین مختلف در قسمت پشت خود است، وجود این دوربین ها علاوه بر اینکه عکس های زیبایی می گیرند، این گوشی را به یک دستگاه جالب برای فیلمبرداری تبدیل کرده است. قدرت زوم کردن این دوربین ها به قدری بالا است که دست شما را برای فیلمبرداری در هر رزولوشنی آزاد نگه می دارد، همچنین قابلیت تثبیت عالی دارد، این یک دوربین کامل دارای زمان تطبیق سخت است که همان قدر هم برای فیلمبرداری راحت می باشد.

جدیدترین گوشی های هواوی P30 Pro فیلمبرداری 4K و 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه با تمامی اسنپرهای خود را پشتیبانی می کنند. حالت 1080 پیکسل  با سرعت 60 فریم در ثانیه می تواند تنها با اسنپرهای اصلی و فوق عریض که در گوشی Mate 20 Pro هم بود، استفاده شود. همچنین می توانید بین کدک های h.264 و h.265 یکی را انتخاب کنید.

هواوی اعلام کرده است که یکی از حالت های جدید فیلبرداری آینده – حالت ویدیو دوگانه است. این ممکن از طریق ارتقاء و به روزرسانی نرم افزار های موجود حاصل خواهند شد و به شما این فرصت را می دهد که صفحه نمایش را تقسیم کنید و همزمان با دو دوربین عقب، دو فیلم مجزا بگیرید و بتوانید روی صحنه ها بزرگنمایی را کم و زیاد کنید.

بیایید در مورد کیفیت صحبت کنیم.

دوربین اصلی

دامنه دینامیک فیلم های 4K که با دوربین اصلی گرفته شده، ستاره دار هستند، رنگ ها کاملا واقعی و طبیعی جلوه می کنند و کنتراست بسیار عالی است و جزئیات به خوبی نمایش داده شده اند.

کلیپ های 4K دارای نرخ بیتی ویدیو 26 مگابیت در ثانیه می باشند که ممکن است یکی از دلایل وضوح ایده آل کمتر باشد – فشرده سازی بیش از حد ممکن است وضوح را کمی بیشتر کند. یا شاید فعال بودن همیشگی تثبیت الکترونیکی خود بر روی کیفیت تصویر تاثیر بگذارد.

فیلم های 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه، به جز رزولوشن پایین تر، شفافیت مشابه، دامنه دینامیک، رنگ و کنتراست بالا را ارائه می دهند.

در نهایت، کلیپ های 1080 پیکسل با سرعت 60 فریم در ثانیه، جزئیات کمتری نسبت به 30 قریم در ثانیه نمایش می دهند.

 

اکنون بیایید به بعضی از فیلم های که در شرایط نور پایین گرفته شده اند نگاهی بیندازیم. حسگر جدید RYYB بسیار حساس، تثبیت کننده تصویر اپتیکال و دیافراگم روشن، امکان گرفتن ویدیوها در شرایط نور کم را در حد عالی فراهم کرده است. کلیپ ها فانتزی و فوق العاده هستند – سطح جزئیات نمایش داده شده بالا است، میزان نویز، نوردهی و رنگ های درخشان تحت کنترل هستند.

دوربین تله فوتو

هر دو فیلم های 4K و 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه از دوربین تله فوتو بسیار عالی بودند. اول و مهمتر از همه، این دوربین در بزرگنمایی و نشان دادن آنچه که دور دست شماست، شاهکار می کند. زوم اپتیکال 5 برابری این دوربین تا کنون بی نظیر بوده است و هواوی را برای مدتی در صدر و در رنکینگ اول نگه داشته است..

فیلم هایی که ما با دوربین تله فوتو این گوشی گرفته ایم، از همان ویژگی های دامنه دینامیک چشمگیر، رنگ های فوق العاده و کنتراست بالا در فیلم های گرفته شده با دوربین معمولی برخوردار است.

همچنین تثبیت و پایدارسازی تصویر که از طریق لنز پریسکوپ حاصل می شود، بسیار چشمگیر است و به راحتی شما را قادر می سازد بدون اینکه دست شما تکان بخورد و لرزش داشته باشد به ردیابی و فیلمبرداری از یک سوژه بپردازید.

مجددا گفته می شود که وضوح تصویر در فیلم های 4K عالی نیست. در حالی که کلیپ های 1080 پیکسل عالی و با جزئیات زیادی همراه هستند. ما معتقدیم هواوی رزولوشن را تا 1440 پیکسل ارتقا می دهد چرا که سنسور 8 مگاپیکسل دارای رزولوشن افقی لازم برای فیلمبردای در حالت 4K نیست.

 

با این حال، دوربین تله، تجربه ضبط ویدئویی واقعا منحصر به فردی ارائه می دهد و صرف نظر از وضوح تصویری که شما انتخاب می کنید، می توانید فیلم هایی با زوم عالی بگیرید که با هیچ یک از گوشی های رقیب قابل قیاس نیست..

زوم 10 برابری در فیلمبرداری نیز بکار برده می شود و در حالی که کاملا دیجیتال است، به شما اجازه می دهد که سوژه را واقعا نزدیک کنید، که بسته به دور و یا نزدیک بودن، می تواند کیفیت تصویر را قربانی کند.

 

دوربین فوق عریض

در نهایت، فیلمبرداری با دوربین فوق عریض با اینکه به خوبی دو دوربین دیگر (اصلی و تله) نیست اما ده هم نیست. فیلم 4K و یا 1080 پیکسلی با این دوربین چندان تفاوتی نمی کند و زیاد اهمیت ندارد. نمایش جزئیات قابل مقایسه با دو دوربین دیگر نیست، دامنه دینامیک در بهترین حالت در سطح متوسط است، و رنگ کمی بیش از حد اشباع شده اند.

کلیپ های با سرعت 60 فریم در ثانیه از دوربین فوق عریض، جزئیات بسیار کمی را نمایش می دهد و ترجیحا غیر قابل استفاده هستند.

 

زوم کردن

بزرگنمایی در حین ضبط فیلم با زوم 0.6x تا 10x و یا حتی 50x، امکان پذیر و کاملا آسان است – شما فقط باید انگشت خود را بر روی لغزنده زوم قرار دهید و بکشید. زمانی که گوشی از لنز فوق عریض به لنز عادی و از عادی به تله، سوئیچ می شود، تغییرات و تفاوت زیادی مشهود می شود. بزرگنمایی لنز عادی تا 5 برابر کاملا دیجیتال است و هنگامی که به زوم 5 برابری نزدیک می شوید، تصویر خوبی نخواهید داشت.

هنگامی که در حالت دوربین تله هستید، می توانید بدون افت کیفیت و بدون تغییرات ناگهانی در کیفیت تصویر، از بزرگنمایی استفاده کنید.

 

تثبیت کننده فیلم

تمام فیلم هایی که از دوربین های معمولی و تله فوتو گرفته می شوند، به صورت اپتیکی و الکترونیکی تثبیت می شوند، در حالی که لنز فوق عریض تنها از EIS استفاده می کند. تثبیت کننده دیجیتال همیشه فعال است و شما حتی اگر بخواهید هم نمی توانید آن را غیر فعال کنید.

تثبیت کننده ترکیبی الکترونیکی + اپتیکال در دوربین اصلی بدون محدودیت عمل تثبیت را در فیلم های 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه انجام می دهد.

فیلم های 4K و 1080 پیکسل با سرعت 60 فریم در ثانیه نیز از هر دو گزینه تثبیت تصویر بهره مند می شوند، هرچند که تثبیت الکترونیکی، خیلی قدرتمند نیست.

فیلم هایی که از دوربین فوق عریض گرفته می شوند از لحاظ الکترونیکی تثبیت شده و عالی به نظر می رسد. اما هنوز به خوبی و جالبی تثبیت در فیلم های گرفته شده با دوربین اصلی نیستند.

جهت مشاهده کیفیت تصویر هواوی P30 Pro اینجا کلیک کنید.

در نهایت، به این نکته توجه داشته باشید که تثبیت تصویر در دوربین تله در حقیقت به صورت دستی است و هنگامی که به دنبال فیلمبرداری از یک سوژه متحرک هستید باید خودتان این موضوع را کنترل کنید. برای کنترل لرزش دست می توانید از ابزارهای نگهدارنده دوربین استفاده کنید. به این نکته هم توجه کنید وقتی که شما در حال حرکت هستید و از سوژه فیلم می گیرید ممکن است فاصله کانونی بیشتر شود و فیلمبرداری دچار لرزش بیشتر شود. همچنین محدودیت های فیزیکی زیادی وجود دارند که حتی بهترین تثبیت تصویر را هم با مشکل مواجه می کنند.

 

در نهایت، می توانید از از ابزار مقایسه ویدئو (Compare Tool) خود استفاده کنید تا ببینید که هواوی P30 Pro در هنگام ضبط ویدئو با سایر گوشی ها چقدر تقاوت دارند.

2160 پیکسل: هواوی P30 Pro در مقابل Mate 20 Pro و P20 Pro در ابزار مقایسه ویدئو

blank blank blank

 

مطالب مرتبط