ترفند نرم افزار

افزایش سرعت و کارایی مرورگر کروم

blank

در آخرین تحقیقات صورت گرفته در مورد محبوبیت مرورگرهای اینترنتی، ثابت شد که مرورگر کروم محبوب ترین مرورگر در میان تمامی مرورگرهای موجود در بازار است و 72 درصد از کاربران وب از کروم برای وب گردی استفاده می کنند. نزدیک ترین رقیب کروم یعنی موزیلا فایرفاکس تنها توانسته 9 درصد از کاربران وب را مجاب به استفاده کند. یکی از مهم ترین دلایل موفقیت کروم در جذب کاربران وب را می توان سرعت بالای این مرورگر در بارگذاری و واکشی صفحات وب دانست. همین دلیل کافی بود که بسیاری از کاربران دیگر مرورگرها، کروم را به عنوان جایگزین مرورگر قبلی خود انتخاب کنند.

یکی دیگر از دلایلی که موجب محبوبیت روزافزون کروم شده است، امنیت و قابلیت شخصی سازی و نصب اکستنشن های کاربردی و مورد نیاز کاربران وب است. یکی از مهم ترین قابلیت های مرتبط با شخصی سازی این مرورگر، امکان گذاشتن پسورد روی کروم است. این قابلیت کروم در کنار سرعت بالای آن، باعث شده است که گوگل کروم انتخاب اول تمامی کاربران اینترنت برای وب گردی شود.

در این پست قصد داریم روش تصحیح ایرادهای احتمالی موجود در این مرورگر محبوب و نیز استفاده از اکستنشن های کاربردی و مفید به جهت افزایش کارایی کروم را آموزش دهیم. پس از اجرا کردن ترفندهای زیر می توانید از اجرای سریع و بی دردسر کروم لذت ببرید. با ما همراه باشید.

  • گام اول: به تنظیمات (Setting) کروم وارد شوید.
  • گام دوم: در صورت تمایل تم کروم را تغییر دهید:

شما می توانید به آسانی آب خوردن ظاهر مرورگر خود را تغییر دهید. فروشگاه وب کروم هزاران تم و نمایه دارد که تنها با یک کلیک بر روی کروم نصب می شوند. هر تمی که برای مرورگر خود استفاده می کنید، بر روی عملکرد و سرعت کروم تاثیر می گذارد.

برای تعویض تم کروم آدرس زیر را در بخش نوار آدرس بالای مرورگر وارد کنید تا وارد بخش تنظیمات شوید:

 chrome://settings

پس از اسکرول کردن صفحه به سمت پایین و رفتن به بخش Appearance می توانید زبانه Themes و در ذیل آن دکمه ای با برچسب Open Chrome Web Store را ببینید. با کلیک کردن بر روی این دکمه تم های متنوعی برای نصب و اجرا روی نمایش داده می شود که می توانید آنها را به صورت رایگان دانلود و بر روی مرورگر خود نصب نمایید.

گام سوم: اکستنشن های مفید مرورگر کروم را دانلود کنید!

در همان فروشگاه وب کروم می توانید تعداد زیادی از اکستنشن های مفید و کاربردی کروم را مشاهده کنید. با استفاده از هر اکستنشن می توان کاری جدید و مهیج انجام داد. برای مثال تمامی پنجره های باز شده بر روی مروگر شما می تواند با استفاده از یکی از این اکستنشن ها در هم ادغام شوند. اکستنشن هایی چون گوگل درایو، الکسا، آمازون، اورنوت، پینترست و بسیاری دیگر از این دست اکستنشن های مفید و کاربردی درون بازارچه کروم وجود دارد که منتظر دانلود شدن و نصب روی سیستم شما هستند.

گام چهارم: برنامه های به دردنخور را حذف کنید.

چنانچه پاپ آپ های ناخواسته و یا اعلان های آزاردهنده دریافت می کنید می بایست به نصب شدن ناخواسته برنامه ای روی کروم خود شک کنید. یکی از این برنامه های موذی، Malwarebytes است و برای حذف این برنامه هم از روی کروم و هم از روی کل سیستم خود بایستی آدرس زیر را طی کنید:

  • آدرس chrome://settings را در آدرس بار کروم وارد کنید.
  • صفحه را تا انتها به پایین اسکرول کرده و بر روی زبانه Advanced کلیک کنید.
  • به بخش Reset and Clean Up بروید.
  • بر روی گزینه Clean Up Computer کلیک کنید تا از شر تمامی برنامه های موذی که ناخواسته روی سیستم و مرورگر شما نصب شده اند خلاص شوید.

گام پنجم: با مرورگر کروم بازی کنید.

اگر اینترنت شما وصل است؛ اما دلتان برای بازی T-Rex تنگ شده است می توانید آدرس زیر را در بخش آدرس مرورگر وارد کنید که صفحه بازی برایتان نمایش داده شود.

 chrome://network-error/-106

 این بازی با استفاده از کلیدهای بالا، پایین، چپ و راست و نیز کلید فاصله (اسپیس) هدایت می شود.

گام ششم: فعالسازی اسکرول سریع و نرم صفحات وب

کروم دارای تنظیماتی پیچیده و پیشرفته است که نمی توانید آنها را در صفحه Setting آن پیدا کنید. برای دسترسی به تنظیمات پیشرفته کروم می بایست آدرس chrome://flags  را در بخش آدرس بار مرورگر کروم خود وارد کرده و به دنیال کلیدواژه Smooth Scrolling بگردید. حال بایستی به دنبال دکمه با برچسب Fast tab/window close باشید. وضعیت هر دو گزینه را به Enabled تغییر داده و در ادامه بر روی دکمه Relaunch کلیک کنید.

پس از این کار خواهید دید که مرورگرتان تا چه اندازه راحت تر اسکرول می شود و تجربه استفاده از مرورگری بی نظیر را خواهید داشت.

گام هفتم: فعالسازی اکستنشن Typio Form Recovery در مرورگر کروم

اکستنشن Typio Form Recovery درمان تمامی دردسرهایی است که ممکن است با کروم داشته باشید و فکر کنید که تا ابد لاینحل باقی خواهند ماند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فرم طولانی را روی وب پر کنید و ناگهان به واسطه خطای اینترنتی همه داده ها وزحمتتان به باد فنا برود و پس از مواجه شدن با فرم خالی از شما درخواست شود که بار دیگر فرم را پر کرده و ارسال کنید.

اکستنشن Typio Form Recovery تمام اطلاعات فرم های مبتنی بر وب را بر روی کامپیوتر شخصی شما ذخیره کرده و در صورت مواجه شدن با مشکل آن را بارگذاری می کند تا اطلاعات درخواستی را از ادامه کار قبلی تان وارد کنید. اکستنشن Typio Form Recovery در واقع محافظ زمانی است که شما برای پر کردن فرم های روی وب اختصاص داده اید.

گام هشتم: اکستنشن های نامربوط و به دردنخور را از مرورگر کروم حذف کنید.

اضافه کردن تعداد زیادی از اکستنشن های بی فایده و سنگین می تواند سرعت عمل مرورگر شما را به شدت کاهش دهد. این موضوع بیشتر در مورد اکستنشن هایی صادق است که کارایی و فایده چندانی ندارند. به جهت مدیریت اکستنشن های مرورگرتان می بایست آدرس chrome://extensions را در بخش آدرس بار مرورگر خود وارد کنید و در ادامه لیست تمامی اکستنشن های نصب شده روی مرورگرتان را ببینید. کنار هر یکی از اکستنشن ها دکمه Remove وجود دارد که می توانید با کلیک کردن روی آن اکستنشن مربوطه را حذف کنید و یا با کشیدن اسلایدر enable/disable به سمت چپ اجرای آن را بدون پاک کردنش متوقف سازید.

گام آخر: به روزنگه داشتن مرورگر کروم

اگر دستگاه خود را برای چند روز در حالت اسلیپ قرار دهید و آن را شات داون (خاموش) نکنید، کروم بدون ریستارت شدن در تمامی زمان های روشن بودن لپتاپ و یا پی سی به کار خود ادامه خواهد داد. مرورگر کروم تنها در مواقعی که ریستارت شود می تواند خود را به روزرسانی کرده و به این ترتیب کاراییش بالا رود. برای مشاهده آپدیت کروم بر روی سه نقطه عمودی که در گوشه سمت راست و بالای صفحه مرورگر می بینید کلیک کنید و در ادامه به دنبال گزینه update browser بگردید.

مطالب مرتبط