تلفن هوشمند و تبلت

اعتیاد به اینترنت چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

اعتیاد به اینترنت چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

زندگی بدون اینترنت! جمله‌ای که این روزها برای خیلی از افراد غیرقابل تصور است. امروزه، اینترنت تا حدی در زندگی مردم نفوذ پیدا کرده است که یک لحظه قطع شدن آن، می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به برخی از افراد می‌کنند. بسیاری از فعالیت‌های افراد، شرکت­ها و سازمان‌های دولتی با استفاده از اینترنت انجام می‌شود و تقریباً از صبح تا شب همه پشت سیستم خود درگیر اینترنت و انجام فعالیت‌های مختلف از جمله جست‌وجو، ارسال پیام، طراحی و غیره هستند.

اما در این بین بعضی از افراد بیش از حد استاندارد از اینترنت استفاده می‌کنند. هر موقع این افراد را مشاهده می‌کنید، در حال استفاده از اینترنت، حالا چه برای انجام کارهای ضروری یا گشتن در صفحات وب هستند. به اصطلاح به این افراد که همیشه و در هر موقعیتی پای نت هستند و هیچ‌گاه نمی‌توانند از آن دل بکنند، معتاد به اینترنت می‌گویند؛ اما سؤال دقیق اینجاست که اعتیاد به اینترنت چیست و چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا اعتیاد به اینترنت را با استفاده از ویژگی‌های آن تعریف کنیم؛ یعنی هرکسی که حداقل یکی از این ویژگی‌ها را داشت، معتاد اینترنتی نامیده می‌شود. در ادامه هم روش‌های حل آن را نیز بیان خواهیم کرد.

ویژگی‌های افراد معتاد به اینترنت چیست؟

  1. شما نسبت به بقیه افراد زمان بیشتری را پای کامپیوتر یا گوشی هستید

فرقی ندارد که در کجا باشید، در هر مکانی که با دوستان یا اعضای خانواده خود بیرون می‌روید، شما تنها عضوی هستید که سریعاً لپ تاپ یا گوشی موبایل خود خارج کرده و از اینترنت برای انجام فعالیت یا گشتن استفاده می‌کنید. در واقع، هر کسی از شما می‌خواهد در بین دوستان خود یاد کند، این جمله را می‌گوید: «همان پسره که همش سرش تو گوشی و اینترنته

  1. شما هیچ محدودیتی در استفاده از اینترنت ندارید

شما برای خود هیچ محدودیتی در استفاده از اینترنت قرار نداده‌اید. سر میز شام، وسط مراسم خواستگاری خواهرتان، در دستشویی، موقع رانندگی، موقع خواب، قبل از بازی با دختر خردسالتان، همیشه در حال نت گردی بدون هیچ دلیلی هستید. در واقع برای خود هیچ‌گونه مرزی در میزان و البته از همه مهم‌تر مکان استفاده تعیین نکرده‌اید و همیشه به دنبال وای فای یا اتصال داده گوشی هستید تا کمی در اینترنت بچرخید.

  1. فقط یکم

جمله معروفی که در هنگام صدا زدن دوستان و خانواده، موقعی که از پای لپ تاپ یا گوشی هستیم، به آن‌ها می‌گوییم: «فقط یکم دیگه، الآن میامدر واقع شما حتی حاضر نیستید که برای یک لحظه هم که شده بی‌خیال اینترنت شده و وقت آن را به دوستان یا خانواده خود اختصاص دهید. بعضی اوقات، همین یکم یکم ها جمع می‌شود و خودش یک ساعت زمان می‌گیرد؛ یعنی یک ساعت از زمان روز شما به خاطر هیچ و پوچ تلف شده است.

  1. اصلاً نمی‌توانیم زندگی را بدون اینترنت تصور کنیم

یک‌بار از یکی از دوستانم پرسیدم که آیا حاضر به زندگی در یک روستا هستی، خیلی راحت جواب داد که اگر اینترنت باشد، چرا که نه. برای فرد معتاد به اینترنت، تصور زندگی بدون این شبکه جهانی غیر قابل تصور است و همیشه فکر می‌کند که چگونه مردم روستا یا پیرمرد و پیرزن‌ها بدون هیچ اینترنتی و سرگرمی روزهای خود سپری می‌کنند. در فکر معتادان اینترنتی، همیشه رگه‌هایی از اینترنت و به کار بردن آن وجود دارد.

  1. سریعاً برای هر کاری دست به دامن اینترنت می‌شوید

به دنبال پیدا کردن پاساژ برای خرید لباس هستید، می‌خواهید روزنامه بخوانید، ورزش کنید یا به دنبال هر اطلاعاتی که هستید، سریعاً دست به دامن گوگل و اینترنت می‌شوید. البته قبول داریم که یکی از دلایل به کار گرفتن اینترنت، همین مسائل است؛ اما برخی از افراد شورشو دیگر درآورده‌اند و حتی برای مسواک زدن مطیع فرمایشات این موتور جهانی هستند و هر چه که بگوید، حجت است.

اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت

اما چگونه از دام اعتیاد به اینترنت رهایی پیدا کنیم؟

  1. برای کامپیوتر یا دستگاه خود زمان خاموش شدن به صورت خودکار تعیین کنید

برای دستگاه‌های خود، برنامه‌ای تنظیم کنید که در ساعت مقرری به صورت خودکار خاموش شود و تا مدت زمان حدود یک ساعت، به هیچ وجه روشن نشود. البته این روش برای آن‌هایی مؤثر است که همیشه به نت گردی بیخودی در خانواده خود مشهور هستند، در غیر این صورت، در طول روز که کار شما با اینترنت است، دلیلی برای انجام این کار وجود ندارد.

  1. محدودیت تعیین کنید

برای استفاده خود محدودیت تعیین کنید؛ برای مثال، زمانی که بین اعضای خانواده خود هستید، وای فای را خاموش کنید و حتی گوشی موبایل یا تبلت خود را داخل کمد یا قفسه بدهید و به خودتان قول دهید که تا فردا اصلاً سراغ آن نروید. هر شب که توانستید این عملیات را با موفقیت پشت سر بگذارید، برای خود یک جایزه تعیین کنید.

  1. ارتباط با اعضای خانواده خود را فیزیکی کنید

«بیا واتس آپ یا تلگرام بهت کامل توضیح می‌دهماصلاً استفاده نکرده و به کار بردن آن‌ها را ممنوع کنید. هر کسی که با شما در ساعات غیرمعمول کار دارد، باید حداقل تلفنی صحبت کند. با دوستان خود ارتباط را مستقیم و در یک کافه برقرار کنید. اینترنت شاید ارتباطات را راحت کرده باشد؛ اما این ارتباط از جنس مجازی است و باعث شده تا حتی دو دوست نزدیک، حداقل یک سال رودررو یکدیگر را ملاقات نکرده باشند.

  1. برنامه ریزی داشته باشید

در استفاده از اینترنت، یک برنامه منسجم داشته باشید؛ برای مثال، بررسی شبکه‌های اجتماعی یا ایمیل را فقط در ساعتی از روز انجام دهید یا اگر قصد خرید و غیره را دارید، در ساعتی کاری خود انجام دهید و خود را مجبور کنید که حتماً طبق برنامه پیش بروید.

  1. از یک نفر بخواهید تا پسورد را روزانه تغییر بدهد و به شما ندهد

بهترین شخص مادر یا همسر خانواده است. از او بخواهید که هر شب رمز ورود به اینترنت را تغییر دهد و از یک ساعتی به بعد دیگر به شما ندهد. به این صورت شما دیگر نمی‌توانید وارد اینترنت شوید. حتی از او بخواهید که تمامی دستگاه‌های الکترونیکی را از شما دور کرده و در یک مکان دیگر نگهداری کند و تا فردا صبح به شما ندهد.

مطالب مرتبط