ترفند iOS

آموزش مشاهده مکان هایی که قبلا رفته اید (در آیفون)

آموزش مشاهده مکان هایی که قبلا رفته اید (در آیفون)

ممکن است آیفون شما ویژگی‌ هایی داشته باشد که شما به کلی از آن بی خبر هستید. یکی از این مهمترین ویژگی‌های آیفون که ممکن است از چشم بسیاری از کاربران پنهان مانده باشد قابلیت جذاب امکان مشاهده‌ی مکان‌هایی که قبلا به آن رفت و آمد داشته‌اید است. آیفون می‌داند که شما در حال حاضر در کجا قرار دارید و قبلا به کجا رفته‌اید و بیشتر از بقیه‌ی مناطق به کدام مناطق رفت و آمد می‌کنید. آیفون شما از این قابلیت استفاده می‌کند تا پیشنهادهایی بر اساس محلی که در آن هستید را با استفاده از هوش مصنوعی Siri به گوش شما برساند. اما نگران نباشید، این اطلاعات صرفا روی گوشی شما ذخیره می‌شود و شرکت Apple نمی‌تواند آن را استخراج و ذخیره کرده یا به شرکت‌های دیگر تحویل دهد. بنابراین می‌توانید به آیفون خودتان به عنوان یار هوشمندتان اعتماد کنید.

ما در این مطلب مفید قصد داریم که آموزشی برای شما فراهم کنیم تا به راحتی بتوانید به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید و تغییراتی که لازم دارید را بر روی آنها اعمال کنید. شاید بخواهید کاملا این ویژگی را خاموش کنید تا رفت و آمدهای شما غیر قابل ضبط باشد و یا شاید بخواهید بخشی از داده‌ها را پاک کنید تا رفت و آمد شما به مکانی مشخص در تاریخچه‌ی آیفون شما ثبت نشود.

این اطلاعات و تنظیمات موقعیت شما تقریبا بصورت عمیقی در آیفون پنهان شده است. ابتدا به منوی Settings بروید، روی گزینه‌ی Privacy کلیک کنید، گزینه‌ی Location Services را انتخاب کرده و به سراغ Significant Locations بروید. شما برای دسترسی به این گزینه باید خود را با استفاده رمزی که برای آیفون انتخاب کرده‌اید، Touch ID یا Face ID تایید کنید. وقتی توانستید به منو دسترسی پیدا کنید، لیستی از شهر‌ها و مناطقی که قبلا به آنها سر زده‌اید را می‌توانید ببینید. هر کدام از این مکان‌ها شامل مناطق درونی‌تر و همینطور داده‌هایی مربوط به تعداد دفعاتی که به آن سر زده‌اید و فاصله خواهند بود. شهری که خودتان در آن زندگی می‌کنید احتمالا بیشترین گزینه‌ را در لیست دارا خواهد بود اما مطمئنا سوپرایز خواهید شد که چقدر محل‌های مختلفی که یادتان نمی‌آید به آن سر زده باشید در آن ذخیره شده است. برای اینکه محل مکان مورد نظر را بر روی نقشه ببینید روی نام آن شهر کلیک کنید.

این داده می‌تواند برای بسیاری از افراد شگفت‌انگیز یا حتی ترسناک باشد. این به دیدگاه خودتان بستگی دارد که از این تکنولوژی جذاب شگفت‌زده شوید یا اینکه حس کنید همیشه در هر جای کسی شما را دنبال می‌کند و داده‌های مربوط به شما را ضبط می‌کند. بر روی نقشه می‌توانید دایره‌هایی را ببینید که مکان‌هایی که قبلا بسیار به آن ها سر زده‌اید را نشان می‌دهد. در زیر نقشه نیز لیستی قرار دارد که به شما تعداد ملاقات‌ هایی که به آن منطقه‌ی مورد نظر داشته‌اید را نمایش می‌دهد. برای اینکه به اطلاعات بیشتری دسترسی پیدا کنید بر
روی محل مورد نظر کلیک کنید و حالا می‌توانید لیستی پر جزئیات و تمام و کمال از زمان دقیقی که از آن محل بازدید کرده‌اید را ببینید.

Significant Locations

Significant Locations

چگونه این اطلاعات را از آیفون خود حذف کنیم

دو راه اصلی برای حذف کردن این اطلاعات مکانی وجود دارد: یک راهِ دقیق و پر جزئیات و یک راه سریع و کامل. در هر نقطه‌ای از لیست داده‌ های خود شما می‌توانید روی گزینه‌ی Edit در سمت راست بالا کلیک کنید و داده ‌ها را به صورت تک تک حذف کنید. همینطور بسته به اینکه چقدر داخل عمق لیست رفته‌اید می‌توانید به صورتی جداگانه بازدیدهای تکی به یک مکان خاص را حذف کنید یا اینکه به طور کل یک شهر کامل را از تاریخچه‌ی آیفون خود پاک کنید.

مثلا فرض کنید شما یک پلیس مخفی هستید که دوست ندارید بازدیدهای شما به ایستگاه پلیس بر روی آیفون خودتان ثبت شود تا از خطرات لو رفتن‌های احتمالی جلوگیری کنید. در این مواقع ممکن است فقط بازدیدهای خود به ایستگاه پلیس را از تاریخچه‌ی خود حذف کنید تا دیگر امکان مشاهده‌ی آن وجود نداشته باشد. البته این کار را باید هر وقت یک بار انجام دهید چون ملاقات‌های آینده‌ی شما به مکان مورد نظر خود به خود حذف نمی‌شود.

چگونه به طور کامل قابلیت ردیابی محلی آیفون را خاموش کنیم؟

راه سریع و کاملی که از آن سخن گفتیم، همین است. ممکن است دوست نداشته باشید که آیفون شما با وجود امنیت بالای خود و احترام به حریم خصوصی، محل‌های شما را در خود ثبت کند. ممکن است از این کسی یا چیزی همیشه شما را دنبال می‌کند،‌ ناراضی باشید و همینطور دوست نداشته باشید هر چند وقت یک بار مکان‌های مورد نظر خود را از تاریخچه پاک کنید. برای این مواقع خاص نیز قابلیتی در آیفون تعبیه شده است. البته قبل از انجام این کار باید به شما تذکر دهیم که با انجام این کار دیگر قابلیت استفاده از برخی ویژگی‌های آیفون را نخواهید داشت چون چندین ویژگی آیفون به همین اطلاعات وابسته است و بر اساس همین اطلاعات به شما مکان‌های پیشنهادی و دیگر امکانات را ارائه می‌کند. برای مثال شما دیگر نمی‌توانید به خوبی با ویجت‌های نقشه‌ها کار کنید و بدون داشتن این اطلاعات کارکرد صحیح آن غیر ممکن است.

این کار بسیار راه است و می‌توانید به راحتی در منوی Significant Locations گزینه‌ی مربوط به آن را با لمس کردن خاموش کنید.
به طور کلی این می‌تواند یک ویژگی جذاب و شگفت انگیز برای شما باشد. نگاه انداختن به این لیست پس از مدت‌ها می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد و خاطراتی که فراموش کرده اید را به شما یادآوری کند و از زمان و مکان دقیق که آن اتفاق مورد نظر رخ داده است شما را مطلع سازد. یا ممکن است چند بار به محلی مانند رستورانی عالی رفته باشید اما از آن زمان مدت زمان بسیار زیادی گذشته است و دیگر نمی‌توانید به خاطر بیاورید که محل دقیق آن رستوران کجا بود. حالا می‌توانید با استفاده از این اطلاعات مسیر قبلی خود را ردیابی کنید و در جاهایی که حافظه‌ی خودتان یاری نمی‌کند از حافظه‌ی آیفون استفاده کنید. البته داشتن این اطلاعات بر روی آیفون شما می‌تواند ترسناک نیز باشد چون ممکن است نگران امنیت اطلاعات خود باشید.

به هر حال امیدواریم از این مقاله‌ی آموزشی لذت برده باشید و امیدواریم توانسته باشیم شما را با این ویژگی جذاب آشنا ساخته و آموزش مفید را برایتان فراهم کرده باشیم. حالا بروید سری به این اطلاعات مخفی در آیفون خودتان بزنید تا تجدید خاطره‌ای کنید از تمام مکان‌های که قبلا به آنها سر زده‌اید.

مطالب مرتبط