تلفن هوشمند و تبلت

اجرای موزیک iPod و سایر گوشی های هوشمند روی بلندگوی ماشین

blank

 در آموزش حاضر قصد داریم نحوه ی اتصال iPod  و سایر گوشی های هوشمند به استریوی خانگی و یا ماشین، بدون استفاده از کابل AUX را آموزش دهیم. برای این منظور تا انتها با کوک موبایل همراه باشید.

شاید شما دوست داشه باشید موزیک اجرایی روی iPod  تان را دیگر افراد نیز بشنوند. برای این منظور iPod را به استریوی خانگی(بلندگو ها و یا آمپلی فایرهای خانگی) و یا استریوی ماشین خود متصل می کنید. رایج ترین اتصال گوشی به آپلی فایر، از طریق کابل AUX صورت می گیرد. باندهای جدید و آمپلی فایرهای موجود در بازار، از جک ۳٫۵ میلیمتری AUX برای اتصال هر نوع  گوشی هوشمند جهت پخش موزیک گوشی روی باندها، پشتیبانی می کنند.  برخی از آمپلی فایرها از جک ۳٫۵ میلیمتری AUX (مختص به iPod) پشتیبانی می کنند. روشن شد که تمام آمپلی فایرهای موجود، جک اتصال iPod را برای پخش موزیک در باندهای ماشین ندارند، حال چاره چیست؟ آیا راه حلی برای پخش موزیک iPod روی باندهای ماشین وجود دارد؟

راه حل : نحوه ی اتصال iPod به باندهای موردنظر را مشخص کنید.

قبل از آن که به دنبال راه های جایگزین برای اتصال iPod به پخش کننده ی موزیک استریوی ماشین و یا باند خود باشید، به دقت به دنبال کانکتور AUX روی آمپلی فایر بگردید. ببینید آیا آمپلی فایر جک ۳٫۵ میلی متری و یا چیزی مشابه این جک را دارد یا خیر؟

در بسیاری از آمپلی فایرها، جک ۳٫۵ میلیمتری AUX دقیقا با همین نام روی آمپلی فایر قرار گرفته است. با این حال، در برخی دیگر از آمپلی فایرها، جک ۳٫۵ میلیمتر AUXبا نام هایی تحت عنوان “Digital In” و”Line In ” روی وسیله طراحی شده است.  گاهی نام گذاری جک AUX ، در این دسته هم محدود نبوده است. پس با دقیت روی آمپلی فایر به دنبال جک ۳٫۵ میلیمتری باشید؛ هرچند نام آن جک AUX نباشد.  از طرفی در برخی دیگر از آمپلی فایرها،  پورت AUX  روی کنسول و در سمت داشبورد سرنشین، و داخل پوششی مجزا قرار می گیرد.  در برخی از آمپلی فایرهای خانگی و حتی ماشین، درحالی که آمپلی فایر پورت AUX ندارد، دیده می شود که طراحان پورت های RCA را برای استفاده به جای پورت AUX روی دستگاه در نظر گرفته اند. پورت های RCA تحت عناوین “Line In” و”CD In”و “Auxiliary”و  یا حتی “DVD” روی دستگاه مشخص شده اند.اگر آمپلی فایر شما مجموعه از پورت های RCA را شامل شده است،  می توانید به جای استفاده از کابل ۳٫۵ میلیمتری AUX برای اتصال iPod  به آمپلی فایر، از کابل آداپتور ۳٫۵ میلیمتری RCA جهت اتصال iPod  به پخش کننده بهره ببرید. پخش موزیک از iPod  به این شیوه، می تواند کیفیت صدای بی نظیری را در پخش موزیک برای شما تضمین کند.

روش جایگزین اول: استفاده از ماژولاتور FM

 یکی از آسان ترین روش های اتصال هر پخش کننده ی موزیک(گوشی های هوشمند به انضمام iPod )  به انواع آمپلی فایرها، استفاده از ماژولاتور FM است. ماژولاتور FM از آداپتور فندک سیگار در ماشین تغذیه می کنند و دارای یک کابل ۳٫۵ میلیمتری برای اتصال به پورتی است که روی گوشی شما قرار دارد و شما از آن برای اتصال کابل AUX و یا هدفون خود استفاده می کنید.  این ماژولاتور از یک  وضعیت فرکانسی از قبل تنظیم شده استفاده می کند.  ماژولاتور  FMممکن است به شما امکان انتخاب از میان چند فرکانس موجود برای سوار کردن موزیک iPod  روی آنها و پخش از طریق بلندگوهای ماشین را نیز بدهد. در این صورت شما فرکانسی را برمی گزینید که دارای کم ترین نویز و بهترین کیفیت پخش صدا و موزیک است.خوب برای اتصال iPod  به آمپلی فایر از این طریق، باید مسر زیر را طی نمایید:

قدم اول:  ابتدا باید جک ۳٫۵ میلیمتری آداپتور فندک را به iPod  وصل کرده و از طرف دیگر ماژولاتور FM را به سر دیگر آداپتور فندک ماشین متصل کنید.

قدم دوم:  حال رادیوی ماشین را روشن کرده و رادیو را روی فرکانس استریو تنظیم کنید .

قدم سوم: iPod  را روشن کرده و موزیک دلخواهتان را پخش کنید.

با این کار موزیک پخش شده از iPod  به صورت رشته ای از بیت ها و از طریق ماژولاتور FM به رادیو منتقل می شود و به همین دلیل است که می بینید موزیک اجرایی روی iPod  شما از طریق رادیو در حال پخش است. کیفیت موزیک پخش شده روی رادیو با این روش، متفاوت از کیفیت صدایی است که از اتصال مستقیم AUX به گوشی می شنوید؛ اما در بسیاری موارد می توانید با دستکاری فرکانس های رادیو و یافتن فرکانس مطلوب، کیفیت صدا را بهتر و بهتر کنید.  دلیل تفاوت در کیفیت صدای پخش شده توسط iPod  و رادیو، تفاوت در نحوه مدولاسیون سیگنال های صدا توسط این دو دستگاه است.

iPod | تعمیرات تخصصی موبایل iPod از روش پخش صدای دیجیتال پشتیبانی می کند در حالی که رادیو پخش را به روش آنالوگ انجام می دهد. خوب واضح است که پخش صدای آنالوگ به خوبی پخش صدای دیجیتال نیست، چرا که این نوع پخش به نویز حساس تر یوده و شفافیت صدا در آن کمی خدشه دار می شود.روش اتصال گوشی به آمپلی فایر ماشین، از این طریق بسیار آسان و بی هزینه است. برای این کار شما تنها باید یک ماژولاتور FM خریداری کنید که بسیار ارزان قیمت تر از تعویض آمپلی فایر و یا پخش کننده صدای ماشین شما خواهد بود.

روش دوم: استفاده از Blutooth

برخی از آمپلی فایرهای خانگی و ماشین می توانند از طریق بلوتوث به گوشی ها و وسایل هوشمند متصل شوند.در این صورت قادر خواهید بود از طریق بلوتوث اقدام به پخش موزیک اجرا شده روی iPod  یا گوشی خود بر روی آمپلی فایر کنید. اگر آمپلی فایر ماشین شما به صورت پیش فرض دارای بلوتوث نبود، بایستی یک گیرنده ی بلوتوث (Bluetooth Receiver)  روی آن نصب کنید تا بتوانید از این روش برای پخش موزیک بهره ببرید.برای این منظور گیرنده ی بلوتوث را به پورت Line In  و یا پورتی مشابه به این متصل می کنید. چه شما از بلوتوث یکپارچه با آمپلی فایر استفاده کنید و چه از گیرنده ی بلوتوث،  باید روی دستگاه به دنبال دکمه ای به نام “search”,”pairing”,”Discover”  بگردید. ممکن است دکمه ی دیگری روی دستگاه باشد که نامی متفاوت دارد اما وظیفه اش اتصال از طریق  بلوتوث دستگاه به گوشی شما باشد. برای یافتن این دکمه کمی زمان و حوصله به خرج دهید. ما فرض می کنیم نام این دکمه روی گیرنده ی بلوتوثی، Pairing  باشد.

iPod | آموزش تعمیرات موبایل

روش اتصال در هر صورت یکسان است و ممکن است تنها نام دکمه متفاوت باشد. قبل از آن که دکمه ی Pairing  روی گیرنده ی بلوتوث را بفشارید، باید بلوتوث گوشی را فعال کنید.  برای این منظور، قدم های زیر را طی کنید:

قدم اول :  دکمه ی Home  را روی iPod  بفشارید.

قدم دوم: روی Setting  تپ نمایید.

قدم سوم: روی General  تپ کنید.

قدم چهارم: روی Bluetooth  تپ کنید.

قدم پنجم: حال اتصال را از طریق روشن کردن تانگل بلوتوث روی گوشی برقرار سازید. برای این کار، تانگل را به راست بکشید تا سبز شود.

خوب حالا که بلوتوث گوشی فعال شد،  دکمه ی Pairing  روی پخش کننده ی موزیک و یا گیرنده ی بلوتوث را فشار دهید. با این کار اداپتور شروع به جست و جوی وسایل بلوتوث در اطراف خود و جفت شدن با آنها می کند. وقتی لیستی از وسایل بلوتوثی در اطراف شما روی iPod  تان نمایش داده شد، نام گیرنده ی بلوتوث و یا استریو را در بین این لیست پیدا کنید و روی “Connect ” تپ نمایید.

بعد از آن که استریو و گوشی به درستی با هم جفت شدند، به سادگی روی دکمه Play   در پخش کننده ی iPod  خود تپ کنید . می بینید که با این روش، موزیک پخش شده از آی پد  و یا گوشی شما روی بلندگوهای ماشین شروع به پخش می کند.می توانید وضوح و کیفیت صدای پخش شده با این روش را با پخش موزیک از خود آی پد یکسان بدانید. استاندارد بلوتوث قادر به انتقال سیگنال های دیجیتال است و به همین دلیل است که کیفیت صدای پخش شده با این روش، دقیقا کیفیت پخش بلندگوهای iPod است و نویزی روی موسیقی نمی شنوید. تنها عاملی که می تواند روی کیفیت صدای پخش شده به این روش تاثیر منفی بگذارد، فاصله ی گوشی از گیرنده ی بلوتوثی است. هر چه فاصله ی گوشی از  گیرنده ی بلوتوثی کمتر باشد، کیفیت صدای پخش شده بهتر خواهد بود. دلیل هم تاثیر فاصله بر کیفیت کارکرد انتقال داده از طریق استاندارد بلوتوث است.

اگر پخش کننده و آمپلی فایر ماشین دارای ماژول بلوتوث نیود، باید جداگانه اقدام به خرید گیرنده ی بلوتوثی کنید. گیرنده ی بلوتوث کمی گرانتر از ماژولاتور FM و نیز اداپتور نوار کاست است اما در کل هزینه ای بسیار پایین تز از تعویض آمپلی فایر ماشین را بر شما تحمیل خواهد کرد. شما می توانید گیرنده ی بلوتوث را از فروشگاه های قطعات و لوازم الکترونیک تهیه نمایید.

 روش سوم : پخش با استفاده از Tape Deck

یکی دیگر از روش های جایگزین کابل AUX که برای ماشین های قدیمی و نیز استریو های خانگی نوار خور کار می کند، استفاده از آداپتور کاست است. این روش مشابه روش  استفاده از ماژولاتور FM است. آداپتور کاست نیز دارای یک جک آداپتور ۳٫۵ میلیمتری است که مثل ماژولاتور FM از یک سر به جک ۳٫۵ میلیمتری گوشی شما متصل می شود. اگر سیستم شما نوارهای کاست را پخش می کند، باید یک سر آداپتور را به deck  پخش کننده ی ماشین و سر دیگر را به جک ۳٫۵ میلیمتری آی پد خود متصل کنید و سپس دکمه ی پخش روی iPod  را تپ کنید تا موزیک از بلندگوهای ماشین شما شروع به پخش نماید.روشن است که در این صورت  تمام موزیک های پخش شده از iPod تان روی بلندگوهای ماشین اجرا می شوند. بسته به نوع پخش کننده موسیقی ماشین،  شاید لازم باشد برای شنیدن صدای موزیک پخش شده از iPod، دکمه ی Tape  را روی آمپلی فایر ماشین بفشارید.در این روش نیز سیگنال تولیدی از نوع آنالوگ و حساس به نویز بوده و کیفیتی متفاوت از صدای پخش شده روی iPod  را به شما ارائه می دهد.  تمام آنچه در مورد کیفیت صدای پخش شده در روش ماژولاتور FM  گفتیم، اینجا نیز صادق است. آداپتورهای نوار کاست بسیار ارزان هستند و می توانید آنها را در فروشگاه های الکترونیک پیدا کنید.

روش  چهارم : استفاده از داک ها

تغییر در فناوری ساخت ماشین ها و تبدیل خودروها به وسایلی تکنولوژیکی، این امکان را فراهم کرده است که به صورت مستقیم و بدون استفاده از هرگونه کابل و لوازم جانبی اضافی، موبایل خود را به استریوی ماشین متصل کنید.  همچنین سازندگان آمپلی فایرهای خانگی و ماشین ها، داک های مختلفی را برای اتصال گوشی ها به پخش کننده ها در نظر گرفته اند. این پورت ها نام هایی چون “Auxiliary” و”CD In”و”Line In”  دارند.  با استفاده از داک، می توانید به سادگی iPod  را در کاردل(محل قرار دادن گوشی) گذاشته و دکمه ی مورد نظر را بفشارید و آنگاه موزیک را پخش کنید.، در این صورت موزیک با کیفیت اصلی صدا، از بلندگوها پخش می شود . بسته به تکنولوژی مورد استفاده در استریوی ماشین،  داک ها هر دو کیفیت آنالوگ و دیجیتال را برای پخش موزیک پشتیبانی می کنند. برخی از داک ها قابلیت شارژ کردن همزمان گوشی و نیز پخش ویدیو را نیز دارا هستند. قیمت داک ها نیز مانند قیمت گیرنده های بلوتوثی است و می توانید آنها را از فروشگاه های الکترونیکی تهیه نمایید.iPod | تعمیرات تخصصی گوشی

جمع بندی

اگر دستگاه پخش شما دارای پورت AUX نیست و یا گوشی شما امکان اتصال به کابل AUX دستگاه پخش را ندارد و می خواهید موزیک گوشی را روی بلندگوهای ماشین پخش کنید، لازم است با روش های جدید اتصال گوشی به دستگاه پخش آشنا شوید.شما می توانید بسته به نوع استریوی به کار رفته روی ماشین خود از روش های مختلف برای اتصال گوشی و مخصوصا iPod  ها که پورت AUX مخصوص خود را دارند، استفاده کنید. اگر می خواهید موزیک پخشی روی بلندگوی ماشین دقیقا با کیفیت iPod  باشد باید از روش های داک و بلوتوث استفاده کنید؛  اما اگر به دنبال روش های ارزان تر هستید و یا ماشین قدیمی با پخش قدیمی تان را دوست دارید از روش های قدیمی تر مثل استفاده از آداپتور نوار کاست و یا آداپتور فندک ماشین برای اتصال گوشی به پخش ماشین استفاده کنید. در این دو روش کیفیت صدای پخش شده آنالوگ است و به دلیل حساسیت به نویز، مقداری از کیفیت صدای پخش شده کاسته می شود. در هر چهار روش نیاز به لوازم جانبی دارید که می توانید آنها را از فروشگاه های لوازم الکترونیک تهیه کنید. همچنین حتی اگر مایل باشید می توانید از بهترین اسپیکرهای بلوتوث برای این کار استفاده نمایید.

مطالب مرتبط