ترفند سامسونگ

نصب رام روی گوشی های سامسونگ

آموزش نصب رام روی گوشی های سامسونگ

به دلایل مختلف ممکن است نیاز به نصب سیستم عامل برای دستگاه های سامسونگ گلکسی خود داشته باشید. نصب سیستم عامل می تواند به همان سادگی باشد که می خواهید دستگاه خود را به نسخه جدیدتر اندروید یا مدل ساخت جدیدتر به روزرسانی کنید، یا ممکن است شما به دنبال یک وسیله برای برطرف کردن دستی مشکل دستگاه سافت بریک شده خود باشید. بله، فریمور، در این مورد کمک زیادی به شما خواهد کرد.

لطفاً جزئیات زیر را در مورد نحوه استفاده از فریمور برای حل انواع مشکلات مختلف بخوانید. این شامل داون گرید کردن و یا بازگشت به نسخه استوک است.

راهنمای نصب فریمور گلکسی سامسونگ

توجه: راهنمای نصب فریمور برای همه دستگاههای سامسونگ یکسان است. بله، کلیه دستگاه های سامسونگ. بنابراین، چه صاحب یک تلفن یا تبلت جدید یا قدیمی گلکسی باشید، می توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.

نکته: نصب یک فریمور و یا سیستم عامل رسمی از طریق Odin ضمانت نامه دستگاه شما را باطل نمی کند، اما این کار، یک روش غیر رسمی است و بنابراین برای انجام آن باید احتیاط کنید. در هر صورت، شما مسئول دستگاه خود هستید. در صورت بروز هرگونه خسارت به دستگاه و یا قطعات آن، مسئولیت آن بر عهده کاربر است.

نسخه پشتیبان (backup)

قبل از انجام نصب رام اطمینان حاصل کنید که از تمام داده های مهم (از جمله عکس و فیلم ، مخاطبین ، موسیقی ، فیلم ها ، پرونده ها و غیره) در گلکسی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

نحوه تهیه کامل نسخه پشتیبان در اندروید را در مقاله های قبلی آموزش داده ایم. با کوک موبایل همراه باشید تا در ادامه راهنمای مرحله به مرحله نصب رام را به شما عزیزان آموزش دهیم.

راهنمای مرحله به مرحله

مرحله 1– اطمینان حاصل کنید که فریمور و یا همان سیستم عامل را در رایانه شخصی خود دانلود کرده اید. اگر قبلاً نسخه فریمور مورد نظر خود را دانلود نکرده اید، با جستجو در اینترنت، فایل مخصوص نصب رام مورد نظر خود را نصب کنید.

مرحله 2– اول از همه، درایور USB سامسونگ را نصب کنید. برای شروع نصب، روی فایل .exe درایورها دوبار کلیک کنید. (اگر قبلاً این کار را انجام داده اید، لازم نیست.)

مرحله 3– همچنین، نرم افزار Odin برای رایانه شخصی (آخرین نسخه ، 3.13.3) را دانلود کنید.

مرحله 4- اکنون فایل فریمور را استخراج کنید. برای این کار می توانید از نرم افزار رایگان مانند 7-zip استفاده کنید. نرم افزار 7-zip را نصب کنید، سپس بر روی فایل سیستم عامل راست کلیک کرده و در زیر منوی 7-zip، گزینه “Extract here” را انتخاب کنید. اکنون باید فایل ها را با فرمت .tar.md5 دریافت کنید. (ممکن است یک دسته فایل در اختیار داشته باشید، و متن هایی مانندAP ،BL ، CP یا CSC و غیره را که در ابتدای این فایل نوشته شده است پیدا خواهید کرد). این فایل ها را در Odin بارگذاری کنید تا روی دستگاه نصب شوند.

مرحله 5. فایل Odin را استخراج کنید. شما باید فایل exe اودین را ببینید (سایر فایل ها می توانند مخفی شده باشند، از این رو قابل مشاهده نیستند).

مرحله 6. در صورت وصل بودن، دستگاه گلکسی خود را از رایانه شخصی جدا کنید.

دستگاه خود را خاموش کنید

مرحله 7. دستگاه خود را در حالت دانلود قرار دهید:

  • دستگاه خود را خاموش کنید. بعد از خاموش شدن صفحه نمایش، به مدت 6 تا 7 ثانیه صبر کنید.
  • دکمه های ترکیبی زیر را فشار دهید و نگه دارید تا زمانی که علامت هشدار را روی صفحه نمایش ببینید.

نکته: دکمه های ترکیبی که باید فشار داده و نگه داشته شوند برای گوشی ها و دستگاه های مختلف سامسونگ متفاوت هستند. در زیر به چند مورد از اینها اشاره کرده ایم. در صورتی که از دکمه های ترکیبی گوشی خود آگاه نیستید با کارشناسان نرم افزار ما تماس بگیرید تا مشاوره و راهنمایی لازم را به شما ارائه دهند.

 

از دکمه های ترکیبی کاهش صدا + دکمه هوم + دکمه پاور استفاده کنید

  • برای Note 9،Note 10 و S10، ابتدا از طریق کابل یو اس بی، دستگاه را به رایانه شخصی متصل کنید. در حالیکه همزمان دکمه کاهش حجم صدا + دکمه بیکسبی را فشار داده و نگه می دارید تا زمانی که علامت هشدار را روی نمایشگر گوشی مشاهده کنید.
  • اگر دستگاه شما دارای دکمه بیکسبی است، همزمان از دکمه های Volume down + Bixby + Power استفاده کنید.
  • اگر دستگاه شما فاقد دکمه هوم (صفحه اصلی) است و یا دکمه بیکسبی ندارد، از دکمه های ترکیبی کاهش صدا + افزایش صدا + دکمه پاور استفاده کنید.
  • دکمه افزایش صدا را فشار دهید
  • اگر دستگاه شما دکمه هوم دارد، از دکمه های ترکیبی کاهش صدا + دکمه هوم + دکمه پاور استفاده کنید.
  • برای ادامه و رفتن به حالت دانلود، دکمه افزایش صدا را فشار دهید.

مرحله 8. بر روی فایل Odin.exe دابل کلیک کنید (از مرحله 5) تا پنجره Odin مانند تصویر زیر باز شود. هنگام کار کردن با برنامه اودین مراقب باشید، و همانطور که گفته شده است، عمل کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

بر روی فایل Odin.exe دابل کلیک کنید

مرحله 9. اکنون دستگاه خود را با استفاده از کابل USB وصل کنید، توصیه می کنیم حتماً از کابل خود گوشی استفاده شود چرا که کابل های متفرقه می توانند باعث بروز خطا در فلش شوند. پس از اتصال گوشی به رایانه با کابل گوشی، نرم افزار اودین باید دستگاه شما را تشخیص دهد. و این اتفاق حتماً باید صورت گیرد. وقتی تشخیص داده شد، می توانید گزینه Added اضافه شد را ببینید! این پیام در کادر Log در پایین سمت چپ ظاهر می شود، و اولین کادر در زیرID:COM  نیز یک شماره را نشان می دهد و پس زمینه آن را به رنگ آبی تبدیل می کند. به عکس زیر نگاه کنید.

مشاهده گزینه Added

  • تا زمانی که گزینه Added را مشاهده نکردید نمی توانید ادامه دهید، این پیامی است که تأیید می کند که اودین دستگاه شما را تشخیص داده است.
  • اگر گزینه Added مشاهده نشد، به این معنی است که لازم است مجدداً درایورها را نصب کرده یا مجدداً نصب کنید و از کابل اصلی خود گوشی استفاده کنید. اغلب، درایورها مشکل هستند (به مرحله 2 بالا مراجعه کنید).
  • برای رفع این مشکل، همچنین می توانید کابل USB را روی پورت های مختلف رایانه شخصی خود امتحان کنید.

مرحله 10. فایل های سیستم عامل (فریمور) را در نرم افزار اودین دانلود کنید. بر روی گزینه AP روی نرم افزار اودین کلیک کنید و سپس فایل .tar.md5 را از بالا انتخاب کنید. تصویر زیر را مشاهده کنید تا دریابید که پس از دانلود فایل ها، پنجره اودین به چه شکل خواهد بود.

بر روی زبانه AP کلیک کنید

  • روی زبانه BL (bootloader) کلیک کنید، و فایلی را که با متن BL شروع می شود را انتخاب کنید.
  • بر روی زبانه AP کلیک کنید، و فایلی را که با متن AP شروع می شود را انتخاب کنید.
  • بر روی زبانه CP کلیک کنید، و فایلی را که با متن CP شروع می شود را انتخاب کنید.
  • [متفاوت!] روی زبانه CSC کلیک کنید، و فایلی را که با متن HOME_CSC شروع می شود را انتخاب کنید. اگر فایل HOME_CSC موجود نیست، ابتدا فایلی را که با متن CSC شروع می شود را انتخاب کنید.

درباره فایل CSC: با استفاده از فایل HOME_CSC دستگاه شما ریست نخواهد شد و قاعدتاً داده های موجود در تلفن نباید حذف شوند. با این حال، هنگامی که ما یک فایل CSC معمولی را انتخاب می کنیم و منجر به آن می شود که CSC روی دستگاه متفاوت از آنچه است که در فایل CSC باید باشد، تلفن شما به طور خودکار فرمت خواهد شد. حتی می توانید دانلود فایل CSC را نادیده بگیرید، که ممکن است خیلی هم خوب باشد. اما اگر این کار به نتیجه نرسید، کل مراحل بالا را تکرار کنید و این بار فایل CSC را انتخاب کنید.

نکته آموزشی: هنگامی که فایل ها را بارگیری می کنید، نرم افزار اودین کل md5 فایل فریمور را بررسی می کند که این بررسی زمان بر است. بنابراین، صبر کنید تا این کار انجام شود و فایل فریمور بارگیری شود. نگران نباشید اگر اودین برای مدتی جواب ندهد، طبیعی است. سایز باینری نیز در اودین نشان داده خواهد شد.

روی زبانه Options کلیک کنید

حالت شرح داده شده در پاراگراف بالا برای رام های چند فایل است. اکنون اگر رام شما دارای یک فایل است چه باید کرد. برای رام های تک فایل، اگر بعد از استخراج فایل زیپ تنها یک فایل در اختیار داشتید، این فایل با AP شروع خواهد شد و باید در اودین در زبانه AP بارگذاری شود. و زبانه های دیگر در اودین را نادیده بگیرید.

مرحله 11. روی زبانه Options کلیک کنید و مطمئن شوید که تیک کادر Re-partition زده نشده است. هرگز از زبانه PIT استفاده نکنید.

اکنون به زبانه Log برگردید، وقتی که دکمه شروع در مرحله بعد را می زنید فرایند پیشرفت نصب فریمور را مشاهده خواهید کرد.

فرایند پیشرفت نصب فریمور

مرحله 12. تأیید کنید که همه چیز مطابق آنچه در بالا گفته شد انجام شده و پیش می رود. در صورت تایید، اکنون روی دکمه شروع در اودین کلیک کنید تا چشمک زدن فریمور (سیستم عامل) روی دستگاه آغاز شود.

روی دکمه شروع در اودین کلیک کنید

صبر کنید تا عملیات نصب تمام شود، پس از آن دستگاه شما به طور خودکار راه اندازی مجدد (ری بوت) می شود. پس از نصب موفق رام روی دستگاه سامسونگ شما، پیام PASS از طرف اودین نمایش داده خواهد شد که به معنای انجام موفقیت آمیز عملیات نصب است.

پیام PASS به معنای انجام موفقیت آمیز نصب است

برخی از خطاهایی که ممکن است با آن روبرو شوید و نحوه برطرف کردن آنها:

  • اگر اودین در مرحله تنظیمات setup connection گیر کرد، باید این کار را دوباره انجام دهید. دستگاه خود را جدا کنید، نرم افزار اودین را ببندید، دستگاه را دوباره در حالت دانلود بوت کنید، اودین را باز کنید ، و سپس فایل را انتخاب کرده و همانطور که در بالا گفته شد دوباره فلش کنید.
  • اگر در کادر سمت چپ بالا علامت FAIL مشاهده کردید، پس باید همانطور که در بالا گفته شد ، دوباره فایل را فلش کنید.

فواید تعویض رام

رفع اشکالات رام قبلی: از مهمترین مزایای تعویض رام و نصب رام جدیدتر متناسب با مدل گوشی این است که معمولاً اشکالات رام قبلی رفع می شود و به قابلیت ها و سرعت آن اضافه خواهد شد و با ارتقاء سیستم عامل گوشی می توانید همانند روز اول با گوشی خود کار کنید و از سرعت آن لذت ببرید.

رفع ارورهای برنامه های از پیش نصب شده: معمولاً برخی از کابران پس از مدت زیادی کار کردن با گوشی هنگام کار کردن با دستگاه خود با مشکلات اساسی روبرو می شوند و شاهد کند و دیر بالا آمدن گوشی و یا ارورهای برنامه های پیش فرض نصب مانند برنامه های گوگل شکایت می کنند. رفع این مشکلات با ریست کردن قابل حل نیست و اینکه اگر بخواهید برنامه ها را حذف نصب و دوباره نصب کنید و نیز اگر بخواهید فیلم ها و عکس ها و داده های گوشی خود را دوباره انتقال بدهید با یک عمل زمان بر روبرو خواهید شد و در آخر هم خواهید دید که مشکل حل نشده است. پس بهترین راه این است که با حفظ اطلاعات گوشی رام قبلی را با یک رام جدید جایگزین کنید.

برگشت به نسخه استوک: اگر می خواهید به رام استوک در دستگاه سامسونگ خود برگردید ، به سادگی با استفاده از اودین یک فریمور نصب کنید. حتی اگر رام سفارشی، کاستوم کرنل و روت اکسس نصب کرده باشید اکنون از بین خواهند رفت. این دستگاه به اندازه نرم افزار جدید قابل استفاده خواهد بود.

بروزرسانی: نصب فریمور با نسخه اندروید جدیدتر یا شماره ساخت جدیدتر، ساده ترین راه برای به روزرسانی دستگاه سامسونگ شماست، بدون اینکه منتظر به روز رسانی OTA باشید یا هنگامی که OTA برای شما در دسترس نیست.

آنبریک: اگر دستگاه گلکسی شما به درستی راه اندازی نمی شود و در حالت بوت لوپ گیر می کند و در نتیجه باید مجدداً راه اندازی مجدد شود، با نصب فریمور این مشکل حل خواهد شد.

آنروت: با نصب فریمور استوک به راحتی می توانید دستگاه خود را آنروت کنید. با این کار بازیابی سفارشی (مانند TWRP ، CWM ، Cyanogen ، PhilZ و غیره)، هسته های سفارشی و موارد دیگر حذف می شوند، زیرا تمام پارتیشن ها با تصاویر مربوط به پیش فرض سامسونگ نصب می شوند.

چرا از داخل گوشی آپدیت نکنیم؟ (OTA)

آپدیت از داخل گوشی به وسیله نرم افزاری که برای اینکار با نام Software Update تعبیه شده هیچ اشکالی ندارد اما به چنددلیل زیر ممکن است خوشایند نباشد:

سرعت پایین اینترنت: وقتی سرعت اینترنت پایین باشد کاربران ترجیح می دهند از فایل رام جدید را از طریق رایانه شخصی خود دانلود کنند.

استفاده مجدد: داشتن فایل آپدیت برای تعمیر یا استفاده مجدد برای خود یا گوشی مشابه ممکن است به کار آید.

تاخیر عرضه: امکان دانلود رام هایی که برای این روش به صورت رسمی عرضه می شوند بدون تاخیر در عرضه برای کاربران وجود دارد.

امکان انتخاب: در روش OTA خود گوشی رام جدید رام فعلی شما را دریافت می کند و امکان انتخاب بین رام های کشورها یا مناطق مختلف وجود ندارد.(که تقریبا همه فارسی را ساپورت می کنند)

روش نصب رام برای کدام دستگاه های سامسونگ قابل استفاده هستند؟

روش نصب رام برای تمام گوشی ها و تبلت های هوشمند سامسونگ با سیستم عامل اندروید و تایزن قابل استفاده می باشد.

اکنون که در مورد روش های نصب و مزیت های نصب رام جدید صحبت کردیم، بیایید با هم چند ترفند روش نصب رام را بررسی کنیم:

برای اطلاع از مدل و شماره ساخت (Build Number) کد #1234#*  را بزنید (AP همان بیلدنامبر یا شماره ساخت است)

Build Number (AP) در گوشی شبیه به این عبارتMMB29K.A510FXXS3BQA2  است

MMB29K : این عبارت را نادیده بگیرید.

A510F: مدل دستگاه است (باید یکسان باشد)

XXS با عبارتی که در Build Number رامی که دانلود می کنید، باید یکسان باشد (مهم: XXS می تواند XXU شود یا برعکس و مشکلی نیست)

3BQA2: حروف انتهایی نشانگر تاریخ ساخت است در آپدیت های بعد تغییر می کند. (برای آپدیت با رام دانلودی شما قطعا متفاوت است)

نکته بسیار مهم : حتما گوشی را به حالت Downloading (Odin Mode) ببرید و Product Name را بخوانید. عبارت قرمز Build Number و Product Name بایستی یکسان باشد. به طور مثال بیلد نامبر شما در گوشی A510FXXS3BQA2 باشد اما در حالت Odin Mode پروداکت بایستی SM-A510F درج شده باشد نه SM-A5108 !)

حتما قبل از نصب رام جدید از صفحه حاوی اطلاعات فعلی #1234#* عکس بگیرید.

مطالب مرتبط

4 thoughts on “نصب رام روی گوشی های سامسونگ

  1. blank mahdi گفت:

    سلام و وقت بخیر . بنده گوشی خودم رو با استفاده از یک اپلیکیشن به ظاهر شناخته شده داخل مارکت های اندرویدی روت کردم و وقتی گوشیم رو ریستارت کردم ، به طور مکرر میره به صفحه استارآپ و لوگوی سامسونگ رو نشون میده و خاموش میشه و این پروسه مجدد تکرار میشه .
    با استفاده از این نرم افزار و فایل های مربوطه ، میتونم « بدون از دست رفتن اطلاعات گوشیم » ، این مشکل رو رفع کنم ؟ راهی هست ؟ و اگر راهی هست دقیقا از کدوم فایل ها باید استفاده کنم ؟

    1. blank تحریریه کوک موبایل گفت:

      سلام آقا مهدی عزیز.لطفاً بگید که گوشی تون رو با چه نرم افزاری روت کردید. اگر می خواهید گوشی تون رو فلش کنید بدون اینکه اطلاعات اون از دست بدید باید از نرم افزار اودین و از مسیر home csc استفاده کنید. یعنی در قسمت csc فایل home csc رو بازگذاری کنید. این کار در عین ساده بودن بسیار تخصصی است و هر گونه اشتباه ممکن است به خرابی گوشی شما منجر شود. برای راهنمایی و مشاوره رایگان می توانید با شماره تلفن 02167319 واحد تعمیرات تماس بگیرید.

  2. blank جواد گفت:

    با سلام و خسته نباشید گوشی من بعد از فلش خوردن با برنامه اودین گوشی ریست میشه وبعد گوشی باز میشه و هیچ اتفاقی نمیوفته میشه راهنمایی بفرمایید

    1. blank تحریریه کوک موبایل گفت:

      به طور کلی نصب رام روی گوشی سامسونگ با نرم افزار اودین و غیره نیازمند، دانش تخصص و مهارت بالایی می باشد. برخی اوقات ممکن است نصب رام اشتباه باعث مشکلاتی همچون ریستارت شدن خود به خود گوشی شود. البته در مورد گوشی شما ممکن است بروز اختلال و مشکل سخت افزاری در قطعات گوشی مثل هارد و یا cpu، مشکل باتری و عدم پذیرش شارژ باعث ریستارت شدن شود، جای هیچگونه نگرانی نیست با مراجعه به مرکز تعمیرات موبایل کوک موبایل می توانید عیب دقیق گوشی خود را تشخیص داده و در اسرع وقت آن را رفع نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *