راهنمای خرید لوازم جانبی

راه های انتخاب یک حافظه SD مناسب

راه های انتخاب یک حافظه SD مناسب

در صورتی که بخواهید برای دستگاه یا گوشی اندرویدی خود یک حافظه SD مناسب تهیه کنید، بهتر است قبل از این کار این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله قرار است ابتدا در رابطه با انواع حافظه SD و تفاوت های آن ‌ها صحبت کنیم و سپس راه خرید یک حافظه SD مناسب را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

مقدمه‌

برخلاف آیفون‌ های اپل، بیشتر تبلت و گوشی ‌های اندرویدی از اتصال حافظه SD پشتیبانی می ‌کنند. حافظه SD  در واقع نوعی از مموری می باشد که با نصب آن در دستگاه، می‌ توان از آن به عنوان مکان جانبی ذخیره‌ سازی اطلاعات استفاده نمود. ولی آیا تمام حافظه های SD یکسان هستند؟ برخی از عبارت‌ هایی که بر روی آن‌ ها نوشته شده چه معنایی دارند؟ برای مثال حافظه SD از نوع SDHC می باشد چه تفاوتی با حافظه SD دارد که از نوع SDXC است؟ یا معنای واژه UHS در نامگذاری حافظه های SD چیست؟

در این مقاله قرار است به این موضوعات بپردازیم و تفاوت های مختلف انواع حافظه SD را برای شما توضیح دهیم. به این صورت اگر قصد خرید یک حافظه SD برای تبلت یا گوشی اندرویدی خود را داشته باشید، می ‌توانید با آگاهی بیشتری اقدام به انتخاب محصول مورد نظرتان کنید.

ظرفیت مناسب حافظه SD  برای گوشی شما

همانطور که اغلب کاربران می دانند، یکی از اصلی ‌ترین تفاوت ‌های حافظه های SD مربوط به ظرفیت آن ‌ها است. برای مثال ممکن است یک حافظه SD ظرفیت 16 گیگابایتی داشته باشد و مدل دیگر آن ظرفیت 32، 64، 128 گیگابایتی و غیره را ارائه کند. مطمئناً این سوال در ذهن شماست که خرید کدامیک از ظرفیت‌ های موجود برای دستگاه شما انتخاب مناسب ‌تری به حساب می آید؟ بسیاری از کاربران تصور دارند که هرچه حافظه SD آن ظرفیت بیشتری داشته باشد، انتخاب بهتری انجام داده ‌‌اند! ولی در اصل این گونه نیست و در بعضی از شرایط نصب یک حافظه SD با ظرفیت بالا می‌ تواند سبب کند شدن عملکرد دستگاه گردد. این موضوع به ویژه در شرایطی محسوس می ‌شود که حجم فضای ذخیره ‌سازی اطلاعات در حافظه SD افزایش پیدا می کند.

ظرفیت مناسب حافظه SD  برای گوشی شما

اگر دقت کنید شرکت ‌های تولید و عرضه کننده دستگاه ‌های اندرویدی که از حافظه SD پشتیبانی می ‌کنند، بیشتر به این موضوع اشاره دارند که دستگاه مورد نظر از حافظه SD تا نهایت ظرفیت خاصی پشتیبانی می‌ کند. برای مثال سامسونگ ضمن رونمایی از گوشی هوشمند گلکسی اس 7 و اس 7 اج اشاره داشته که این دو محصول از اتصال حافظه SD با حداکثر ظرفیت 256 گیگابایت پشتیبانی خواهند کرد. این عدد به آن معناست که حافظه SD برای دو گوشی گلکسی اس 7 و اس 7 اج مناسب می باشد که نهایتا ظرفیت 256 گیگابایتی داشته باشد و ذخیره کردن اطلاعات با حجم بیش از این مقدار در حافظه SD دستگاه می ‌تواند سبب بروز مشکل و کند شدن عملکرد آن شود. پس قبل از خرید حافظه SD و انتخاب ظرفیت آن، حتما به این موضوع توجه کنید که دستگاه تان در نهایت از چه ظرفیتی از حافظه SD پشتیبانی کامل و مناسب می‌ کند.

اصل یا تقلبی بودن حافظه SD 

متاسفانه یکی از رایج‌ ترین مشکلاتی و دغدغه ‌هایی که در هنگام خرید حافظه SD با آن روبرو هستید، به شناخت جنس اصل از تقلبی و انتخاب نمونه اصل مربوط می گردد. در حال حاضر در بازار داخلی حافظه های SD  تقلبی بسیار زیاد شده ‌اند و در فروشگاه ‌های مختلف عرضه می ‌شوند. خرید این نوع اجناس می ‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی در عملکرد دستگاه شده و به شدت سرعت عمل آن را کاهش دهد. پس باید در هنگام خرید انواع حافظه SD تفاوت بین جنس تقلبی و اصل را بشناسید. برای انجام این کار باید دقت زیادی داشته باشید. چند نمونه از روش‌ ها و ترفندهایی که در شناسایی انواع حافظه SD اصل و تقلبی موثر است به شرح زیر می باشد.اصل یا تقلبی بودن حافظه SD 

یکی از اصلی ‌ترین تفاوت های حافظه SD تقلبی و اصل به کیفیت چاپ اطلاعات بر روی بدنه آن مربوط است. در هنگام خرید انواع حافظه SD به اطلاعات چاپ شده بر روی آن ‌ها دقت کنید. اگر این اطلاعات با کیفیت و وضوح مناسبی چاپ نشده باشند، شک نکنید که حافظه SD مورد بحث یک محصول تقلبی می باشد. همچنین به مسئله یک دست بودن رنگ ‌های حافظه SD دقت کنید. اگرچه در اغلب موارد حافظه های SD به رنگ مشکی هستند اما اگر قصد خرید حافظه SD را داشتید که رنگی است، توجه کنید که پر رنگ‌ تر بودن رنگ ‌ها به معنای اصل بودن حافظه SD نیست، بلکه برعکس می ‌تواند نشان دهنده تقلبی بودن آن باشد. شرکت ‌های سازنده حافظه SD سعی می ‌کنند که حالتی یکپارچه و یک دست را برای محصولات خود ارائه نمایند.

تفاوت حافظه SDHC  یا حافظه میکرو SDXC 

تفاوت حافظه SDHC  یا حافظه میکرو SDXC 

در این بخش نوبت به انواع حافظه SD رسیده است و این که بدانیم دو عبارت یا واژه SDHC و SDXC به چه معنا هستند؟ تفاوت اصلی دو نوع از حافظه های SDHC و میکرو SDXC مربوط به ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات در آن ‌ها است. حافظه های SDHC نهایتا قادر به ذخیره 32 گیگابایت از اطلاعات هستند، ولی حافظه های میکرو SDXC می ‌توانند ظرفیت بیشتری را ارائه کنند. بیشتر دستگاه ‌های اندرویدی قدیمی ‌تر از حافظه SDXC پشتیبانی نمی‌ کنند، پس حتما به این مسئله دقت کنید که دستگاه تان با کدامیک از انواع حافظه SD  سازگاری دارد.

مشکل شناسایی نشدن حافظه SD توسط گوشی را مطالعه کنید.

شناسایی کلاس یا رده انواع حافظه SD 

حافظه های SD دارای کلاس یا رده‌ های مختلفی می باشند و این فاکتور یکی از مهم ‌ترین مسائلی است که در هنگام خرید حافظه SD باید به آن توجه کنید. کلاس یا رده‌ های مختلفی که برای حافظه های SD ارائه شده شامل اعداد 2، 4، 6 و 10 می ‌شود. این اعداد شاید برایتان عجیب و بی ‌معنا باشد ولی باید بدانید که نشان دهنده حداقل نرخ نوشتن و خواند اطلاعات انواع حافظه SD هستند.

برای مثال یک حافظه میکرو SD که کلاس 4 است، حداقل سرعت 4 مگابایت در هر ثانیه را به منظور نوشتن و خواند اطلاعات ارائه می ‌کند. این سرعت در حافظه های SD کلاس 6 به 10 مگابایت در هر ثانیه می ‌رسد و برخی از حافظه های SD هم این پتانسیل را دارند که حداقل سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات 95 مگابایت در هر ثانیه را ارائه نمایند. پس هر چه کلاس یک حافظه SD بیشتر باشد، حداقل سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات آن هم بیشتر است.

معنی عبارت UHS 

حافظه های میکرو SD در دو مدل UHS-1 و UHS-3 طبقه ‌بندی خواهند شد. از نظر تئوری حافظه های میکرو SD نوع UHS می‌ توانند از سرعت رد و بدل اطلاعات 312 مگابایت در هر ثانیه پشتیبانی کنند، ولی در عمل این موضوع مکن نیست. پس سرعت رد و بدل اطلاعات حافظه های UHS-1 به 10 مگابایت در ثانیه و سرعت رد و بدل اطلاعات حافظه های UHS-3 به 30 مگابایت در هر ثانیه می‌ رسد. بنابراین استاندارد UHS-3 به مراتب از UHS-1 بهتر است و عبارت UHS سرعت رد و بدل اطلاعات حافظه SD شما را نمایش خواهد داد و می ‌تواند یکی از اصلی ‌ترین معیارهای شما برای انتخاب انواع حافظه SD به شمار رود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *