راهنمای خرید لوازم جانبی

راهنمای خرید بلندگوهای بی سیم

blank

امروزه بلندگوهای بی سیم یا وایرس را می توان در هر جایی دید. بلندگوهایی با سایز کوچک، بزرگ، قابل حمل، گران، ارزان، با بلوتوث، با وای فای و موارد بیشماری از قابلیت هایی که هر دستگاه الکترونیکی و هوشمند دیگری دارد. وجود اسپیکرهایی با قابلیت های متفاوت، انتخاب های زیادی را در اختیار کاربران این دستگاه ها قرار می دهد ولی با توجه به مورد استفاده ای که از این دستگاه قرار است صورت بگیرد، می بایست یک انتخاب صحیح را برای خرید اسپیکر داشته باشید. در ادامه بحثی کوتاه روی قابلیت های این دستگاه های الکترونیکی محبوب خواهیم داشت تا کاربران دقیقاً بدانند از خرید یک بلندگو به دنبال چه چیزی هستند؟

اسپیکر بلوتوثی می خواهیم یا وای فای؟

بلوتوث را می توان یکی از محبوب ترین و رایج ترین استانداردهای پخش موزیک به صورت وایرلس دانست، با این حال تنها راه پخش موسیقی به صورت بی سیم بلوتوث نیست. سیستم های بلوتوثی به صورت بی سیم و نقطه به نقطه کار می کنند، به این صورت که با استفاده از یک گیرنده که همان اسپیکر است به دستگاه ترنسمیتر که می تواند گوشی یا کامپیوتر شما باشد متصل شده و به این ترتیب موزیک را پخش می کنند. روش کار با این بلندگوها خیلی راحت و بی دردسر است و این استاندارد می تواند صداها و موسیقی را با بهترین کیفیت برای شما پخش کند. چند سال اخیر نیز با پیشرفت هایی که در زمینه استانداردهای بلوتوث اتفاق افتاده است، کیفیت استریم کردن دیتا با این پروتکل بهبود چشم گیری داشته است.

اسپیکر-بلوتوثی-یا-وای-فای؟

اسپیکر-بلوتوثی-یا-وای-فای؟

با استفاده از بلوتوث نمی توان از ترفندهای پخش صدا در چند اتاق و با چند دستگاه مختلف پخش استفاده کرد؛ با این حال برخی از بلندگوها هستند که با اجرای برنامه هایی خاص می توانند جفت های استریو را برای پخش آماده کنند. اما اسپیکرهای وای فای می توانند با استفاده از تولید یک مِش (گره) وای فای، تعداد زیادی از پخش کننده ها را با یکدیگر هماهنگ سازند تا همگی صدا و موزیک را تنها از یک منبع دریافت کرده و پخش کنند. نقطه قوت استفاده از بلندگوهای وای فای نیز در همین جا نهفته  است. پخش کننده های وای فایی همچون AirPlay اپل و یا Google Cast گوگل، بر مبنای پلت فرم وای فای کار کرده و می توانند پهنای باند بیشتری را نسبت به بلوتوث پوشش دهند و به همین دلیل هم برای پخش صداهای بلندتر و صداهای با کیفیت بیشتر مفیدتر واقع می شوند. این دستگاه ها می توانند با شبکه وایرلس خانگی شما هماهنگ شده و به این ترتیب می توانید از هر یک از دستگاه های وای فای خانگی تان که به اسپیکر متصل می شود، صدا را پخش کنید. این کار نیاز به هیچ ترفندی ندارد و این قابلیت درونی وای فای است که می تواند این دستگاه را تبدیل به خروجی صدای هر دستگاه وای فای خانگی شما نماید. تنها هزینه ای که باید برای استفاده از این دستگاه بپردازید این است که باید آن را به شبکه وای فای خانگی تان متصل کنید و در نتیجه نمی توانید هر جایی که خواستید آن را همراه خود ببرید و قابلیت حمل آن را از دست خواهید داد؛ این در حالی است که در استفاده از سیستم های بلوتوثی می توانید آنها را هر جایی که خواستید همراه خود ببرید چرا که نیازمندی آنها تنها منبع (گوشی و کامپیوتر) و خروجی اسپیکر است.

به تازگی برخی از بلندگوها وارد بازار شده اند که از استانداردهای پیچیده تری از وای فای استفاده می کنند. این دستگاه ها بیشتر شبیه به ساندبارها هستند. در هر صورت شما هر اسپیکر وایرلسی را که انتخاب کنید یا از وای فای و یا از بلوتوث برای برقراری ارتباط استفاده می کند. برخی از بلندگوها هم هستند که هم از وای فای و هم از بلوتوث پشتیبانی می کنند و طبیعتاً قیمت بالاتری دارند. پس بنابر نیاز خود در زمان خرید این اسپیکرها از فروشنده بپرسید که شبکه ارتباطی دستگاه وای فای است یا بلوتوث یا هر دو؟

 چه نوعی از بلندگوها مطلوب شما هستند؟

علاوه بر شبکه ارتباطی اسپیکرها که می تواند وای فای باشد یا بلوتوث، باید به شکل و استایل بلندگویی که قصد خرید آن را دارید نیز توجه کنید. بلندگوهای کوچک تر که دارای باتری هستند و شبکه ارتباطی آنها عمدتاً بلوتوث است، گزینه های مناسب برای افرادی است که می خواهند اسپیکر خود را با خود به هرجایی ببرند؛ اما دقت کنید که شدت صوتی که این دستگاه ها تولید می کنند ابداً به بلندی دستگاه های وای فای نخواهد بود. اسپیکرهای بزرگتر می توانند صدا و صوتی کامل را به همراه بیس صدا برای شما پخش کنند اما همانطور که قبلا هم گفتیم این دستگاه ها گران تر بوده ونمی توانید آنها را همه جا با خود ببرید.

طراحی-و-استایل-بلندگوهای-بی-سیم

طراحی-و-استایل-بلندگوهای-بی-سیم

در کنار بلندگوهای تکی، می توان از بلندگوهای استریو و یا دوبانده هم برای دستگاه هایی مانند پی سی استفاده کرد. دستگاه های دیگری همچون ساندبارها و ساند پلات و هوم تئاتر ها نیز وجود دارند که موارد مصرف آنها بیشتر تماشای فیلم و … است. این مدل از بلندگوها ابداً قابل جا به جایی نیستند ولی می توان آنها را به همراه بلندگوهای دیگر یکپارچه کرد تا صدایی شفاف تر و بلندتر را در خروجی ساخت.

قابلیت حمل بلندگوهای بی سیم

اگر بلندگویی بخواهد قابل حمل باشد، باید هم کوچک باشد که بتوان آن را با خود جا به جا کرد و هم باتری خور باشد که بدون اتصال به برق و با استفاده از نیروی شارژ باتری کار کند. کوچک و جمع و جور بودن دستگاه هم خودش یک مساله قابل بحث است، چرا که برخی از بلندگوها را می توان به راحتی در دست گرفت و مسافت های زیادی با آنها جا به جا شد و برخی دیگر تنها می توانند از یک اتاق در خانه به اتاقی دیگر جا به جا شوند.

بلندگوهای بی سیم بلوتوثی اکثراً قابل جا به جایی هستند ولی دقت کنید که این دستگاه ها را می توانید تا حداکثر مسافت 10 متر از منبع صدا جا به جا کنید چرا که با دورتر رفتن از این فاصله دیگر بلوتوث جواب نخواهد داد و ابتدا از کیفیت صدا کاسته می شود و سپس صدا قطع خواهد شد.

توجه-به-پرتابل-بودن-بلندگوهای-بی-سیم

توجه-به-پرتابل-بودن-بلندگوهای-بی-سیم

از آن جه که بلندگوهای بی سیم وای فای نیاز به شبکه وای فایی جداگانه دارند که بتوانند پخش چند اتاقه داشته باشند، به ندرت قابل جا به جایی خواهند بود؛ هرچند که اگر بتوان آن ها را به هات اسپات خانگی متصل کرد، دیگر مساله جا به جایی اصلا موضوعیت نخواهد داشت. با این حال اگر اسپیکرهای وای فای باتری داشته باشند، قابلیت حمل و جا به جایی نیز خواهند داشت و در این صورت می توانید با استفاده از شبکه وای فایی که توسط گوشی خود می سازید آنها را به هر جایی که دوست دارید ببرید.

 طول عمر بلندگوهای بی سیم

تمامی بلندگوهای قابل جا به جا شدن و پرتابل و بی سیم برای استفاده در بیرون از خانه طراحی نشده اند. چنانچه دوست دارید اسپیکر خود را به ساحل و یا لب استخری ببرید و آهنگ شادی را گوش دهید، می بایست ابتدا از امتیاز IPX آن دستگاه مطلع شوید. دقت کنید که این دستگاه ها هم همانند هر دستگاه الکترونیکی دیگر نسبت به تماس با آب، رطوبت و گرد وغبار حساس هستند.  چنانچه علاقه دارید اسپیکر بی سیم خود را در هر مکان مرطوب و فاقد استاندارهای محیطی استفاده کنید می بایست به دنبال خرید بلندگویی باشید که امتیاز IPX آن حداقل IP67 باشد در غیر اینصورت ممکن است با استفاده از این بلندگو در شرایط نامناسب جوی و محیطی طول عمر دستگاه شما به شدت کاهش پیدا کند. بسیاری از بلندگوهای بی سیم هستند ک ضدآب و واتر پروف ساخته می شوند.

توجه-به-طول-عمر-باتری-بلندگوهای-بی-سیم

توجه-به-طول-عمر-باتری-بلندگوهای-بی-سیم

 کیفیت صدای خروجی از بلندگوی بی سیم

کیفیت صدای خروجی از بلندگو، مهم ترین فاکتور موثر در خرید و انتخاب یک بلندگو است. بسیاری از بلندگوها هستند که صدای با کیفیتی را در خروجی تولید نمی کنند هر چند که قابلیت های بسیاری داشته باشند و قیمت گرانی هم روی آنها درج شده باشد. همه کاربران به دنبال باس قوی نیستند اما برای خیلی ها مهم است که بلندگویی که می خرند بتواند فرکانس های بالای صدا را در کنار فرکانس های زیر آن به خروجی بفرستد.  توانایی تولید فرکانس های پایین صدا بدون خدشه وارد کردن به صداهای فرکانس بالا، یکی از مهم ترین قابلیت های بلندگوهای با کیفیت است.

وضوح صدا نیز یکی دیگر از قابلیت هایی است که کاربران حرفه ای به دنبال آن می گردند و دوست دارند از بلندگوی خود صدایی متعادل و موزون را بشنوند. اگر به دنبال خرید بلندگوی بی سیمی هستید که بتواند جواب مهمانی شما را در تمام خانه تان بدهد، می بایست به سایز بلندگویی که میخرید توجه کنید. یک قاعده کلی وجود دارد که می گوید: “هر چه سایز بلندگو بزرگتر باشد، زمان استفاده از آن کمتر صدای به درد نخور می شنوید!”

اسپیکرهای-AUX

اسپیکرهای-AUX

همانطور که در ابتدای این مقاله هم اشاره کردیم، استانداردهای بلوتوث بسیار پایین تر از استانداردهای وای فای قرار دارد و دلیل آن هم پهنای باند محدود پروتکل بلوتوث و کیفیت صدای تولیدی و مبادله شده طی این پروتکل ها است. البته این دو مساله با استفاده از ترفندهایی قابل حل هستند و بلوتوث 4.0 و کُدِک های صوتی مرتبط با این استاندارد می توانند امواج صوتی را به بهترین شکل و بدون خدشه به کیفیت اصلی آنها جا به جا کنند. با این همه، هنوز هم این وای فای است که می تواند صدایی بسیار شفاف تر و واضح تر از بلوتوث ایجاد کند. پس اگر دوست دارید موزیک ها را به صورت حرفه ای گوش دهید اصلا نباید به خرید بلندگوهای بلوتوثی فکر کنید. نکته قابل توجه این است که بلندگوهای با اتصال سیمی به کمک کابل AUX و یا USB به دلیل سرعت بالای انتقال داده و عدم تاثیر پذیری سیگنال های دیجتالی و یا سیگنال های آنالوگ تبدیل نشده از نویز محیط، صدایی بسیار بهتر از هر دوی بسترهای معرفی شده تا به حال را فراهم می سازد.

دستیارهای صوتی

دستیارهای صوتی این امکان را به شما می دهند که با استفاده از فرمان صوتی به بلندگو بگویید که چه چیز را از روی گوشی شما پخش کند. آنها در ابتدا بسیار ساده، محدود و تنها قابل اجرا بر روی دستگاه ها مادر خود بودند. از جمله مهم ترین این دستیارهای صوتی می توان به الکسای آمازون اکو و دستیار گول روی گوگل هوم اشاره کرد. اما روند تغییر این دستگاه ها به سرعت پیشرفت کرد و اسپیکرهای واسط بسیاری برای کار با دستیارهای صوتی طراحی وساخته شدند. این بلندگوهای صوتی قابلیت یکپارچه شدن و کار با دستیاران صوتی گوگل و الکسا را نیز دارا هستند.

دستیارهای صوتی را می توان برای موارد مختلفی به جز پخش موزیک روی بلندگو به کار برد. کاربران می توانند از دستیاران صوتی هوشمند وضعیت آب و هوا را بپرسند، نتایج مسابقات فوتبال را سوال کنند و حتی با آنها شروع به مکالمه و گفت و گو نمایند. این دستیارها حتی می توانند کار ترجمه زبان ها را نیز برای کاربرانشان انجام دهند. برخی از این دستیاران به قدری هوشمند شده اند که می توانند وظایفی از قبیل سفارش دادن فست فود و یا رزرو بلیط و یا تعیین وقت برای ملاقات دکتر را نیز انجام دهند. اگر دستگاه های دیگری نیز دارید که مرتبط با خانه هوشمند شما است، می توانید آنها را با دستیاران صوتی خود هماهنگ کنید تا همه آنها با شنیدن فرمان صوتی شما وظایف خود را به انجام برسانند.

دستیارهای-صوتی-الکسا--یکی-از-بهترین-دستیارهای-صوتی-خانگی

دستیارهای-صوتی-الکسا–یکی-از-بهترین-دستیارهای-صوتی-خانگی

بلندگوهای دستیار صوتی همگی یک نیازمندی دارند و آن هم اتصال به شبکه وای فای است. آنها نیاز به اتصال به شبکه اینترنت دارند و بدون اجرای قابلیت “کشف صدا” تنها می توانند برای شما موزیک پخش کنند. در واقع بدون اتصال این دستگاه ها به اینترنت قابلیت هوشمندی آنها زیر سوال خواهد رفت و بسیاری از قابلیت های این دستگاه ها را از دست خواهید داد. این دستگاه ها عمدتاً قابلیت جا به جایی دارند و در صورت دور شدن از شبکه وای فای با کاهش قابلیت های هوشمندی شان از شبکه بلوتوث نیز پشتیبانی می کنند. دو تا از دستیاران صوتی اولیه یعنی گوگل هوم و آمازون اکو باتری نمی خورند.

 قیمت بلندگوهای بی سیم

بلندگوهای بی سیم در بازه قیمتی بسیار متفاوتی به بازار عرضه شده اند. در اینجا هم این ضرب المثل صدق می کند که هر چقدر پول بدهید آش می خورید. بلندگوهای جدیدتر و پیشرفته تر صدای بهتری را به خروجی می فرستند ولی شاید متناسب با قیمت زیادشان قابلیت های چشم گیری نداشته باشند. هدف از این مقاله هم این است که بتوانید با آشنایی با قابلیت های متفاوت بلندگوهای بی سیم و متناسب با پولی که می پردازید، بهترین خروجی صدا و قابلیت ها را از بلندگو بگیرید. در ادامه تعدادی از بهترین بلندگوهای بی سیم را به همراه نقاط ضعف و قوت آنها معرفی کرده ایم.

  • گزینه اول: آمازون اکو (نسل دوم تولید سال 2017)

نقاط قوت: قیمت ارزان در حدود 1 میلیون تومان و ظاهری زیباتر نسبت به مدل های نسل قبلی آمازون اکو. الکسا را می توان بهترین و پیشرفته ترین دستیار صوتی محیطی دانست. این بلندگو دارای خروجی جک هدفون 3.5 میلی متری نیز می باشد و دارای ظاهری بسیار شیک است.

Amazon-Echo-(2nd-Gen,-2017)

(Amazon-Echo-(2nd-Gen,-2017

نقاط ضعف: باس ندارد.

  • گزینه دوم: Anker Soundcore Flare

نقاط قوت: این بلندگو چیزی در حدود 500 هزارتومان قیمت دارد و بسیار مقرون به صرفه است. کیفیت صدای خروجی این بلندگوی بی سیم مثال زدنی است و صداهای با فرکانس پایین را به صحت هر چه تمام تر به خروجی صدا می فرستد. دارای باس با قابلیت تنظیم است. این بلندگو ضدآب بوده و دارای نور ال ای دی درون دستگاه است. Anker Soundcore Flare را می توان یک بلندگوی پرتابل قدرتمند دانست.

Anker-Soundcore-Flare

Anker-Soundcore-Flare

نقاط ضعف: مدهای متفاوت EQ تفاوت چندانی را در خروجی صدا ایجاد نمی کنند.

گزینه سوم: (Ikea Eneby (12-Inch

نقاط قوت: این بلندگو چیزی در حدود 800 هزار تومان قیمت دارد و واقعاً ارزش پولی که بابت آن پرداخت می شود را داراست. کیفیت خروجی صدای آن عالی است و باس های قوی آن می تواند صداهای بسیار بلند را ایجاد کند. طراحی آن دراندازه 12 اینچی به گونه ای است که کمترین حجم را از فضای محیط می گیرد.  شبک ارتباطی این دستگاه بلوتوث است و قدرت بلندگوهای آن را می توان دو برابر قیمت آن دانست.

Ikea-Eneby-Bluetooth-speaker-8-inch_1

Ikea-Eneby-Bluetooth-speaker

نقاط ضعف: عدم ورودی کابل AUX و نداشتن کنترل هایی برای جلو و عقب بردن صدا و یا تِرَک آهنگ هایی که اجرا می شوند.

  • گزینه چهارم: JBL Boombox

نقاط قوت: کیفیت صدای خروجی بسیار عالی و باس هایی که صدای بوم بوم آهنگ ها را را به زیبایی و کیفیت هر چه بیشتر پخش می کنند. این بلندگو پرتابل است و قابلیت ضدآب بودن آن را برای بردن به محیط های آزاد و استخرها مناسب می کند.  در واقع این بلندگو مناسب مسافرت و مهمانی های در فضای آزاد است. طراحی آن نیز منحصر به فرد و نوستالژیک است.

JBL-Boombox

JBL-Boombox

نقاط ضعف: قیمت این بلندگوی بی سیم در حدود 4 میلیون تومان است ک آن را جز بلندگوهای گران قیمت کرده است. برنامه کاربردی که روی بلندگو نصب شده است امکان انتخاب کیفیت خروجی صدا و یا اکولایز کردن آن را نمی دهد.

  • گزینه پنجم: Ultimate Ears UE Megaboom 3

نقاط قوت:  قیمت در حدود 2 میلیون تومان و توانایی ایجاد صدای بسیار شفاف در خروجی را داراست. این بلندگو می تواند صداهای باند بالا را بسیار دقیق و شفاف پخش کند. طول عمر باتری این دستگاه بسیار بالا است.

Ultimate-Ears-UE-Megaboom-3

Ultimate-Ears-UE-Megaboom-3

نقاط ضعف:  با بالابردن باس، صدا کیفیت خود را کمی از دست می دهد. عدم پشتیبانی از اتصال سیمی و AUX

مطالب مرتبط