تست و بررسی سامسونگ, تست و بررسی وان پلاس

بررسی نرم افزار و عملکرد گلکسی+S10 و OnePlus 7 Pro

نرم افزار و عملکرد گلکسی+S10 و OnePlus 7 Pro

4- نرم افزار و عملکرد – نبرد بین استوک و سفارشی گلکسی+S10 و OnePlus 7 Pro

بخش نرم افزار جایی است راه این گلکسی+S10 و OnePlus 7 Pro را در فلسفه آنها، از هم جدا می کند. سامسونگ با در نظر گرفتن اندروید استوک و رابط کاربری و به طور کامل تعمیر آن، ضمن افزودن چندین ویژگی در قسمت بالا، تا قدری مسیر متداول سایر سازندگان قطعات اصلی را در پیش گرفته است. به طور متفاوتی، وان پلاس در طی سالیان متمادی بسیاری از طرفداران سرسخت ویندوز وانیل را از آن خود کرده است.

اما سیستم عامل OxygenOS وان پلاس دقیقا اندروید محض نیست. این شرکت برخی از ویژگی ها را از اینجا و آنجا اضافه کرده است اما عمدتا نرم افزار را بدون درد سر نگه داشته می دارد و به زیبایی شناسی اندروید استوک چسبانده است. از همه مهمتر، وان پلاس دارای چندین تغییر جزئی در پردازنده مرکزی، انیمیشن های ساده و بهینه سازی های اضافی است که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند (یعنی افراد غیر متخصص قابل تشخیص آن نیستند). به همین دلیل است که OxygenOS به عنوان سریعترین رابط توزیع اندروید شناخته شده است.

اگر می خواهید هر دو مورد، OnePlus سامسونگ و OxygenOS وان پلاس را با جزئیات کامل بررسی کنید، پیشنهاد می کنیم از مقالات و وب سایت های بررسی کننده کامل هر دو گوشی بازدید کنید. در این بخش، ما عمدتا بر تفاوت های کاربرد روزمره تمرکز خواهیم کرد.

بیایید با نام تجاری UI جدید سامسونگ شروع کنیم. سازندگان قطعات اصلی کره ای امسال رویکرد متفاوتی در مورد نرم افزار خود در نظر گرفته است. یک رابط کاربری ساده تر، که روی عملیات و کار کردن با گوشی با یک دست تمرکز می کند و احساس می شود که خیلی روشن تر است. حالت تاریک بومی قبلا معرفی شده است، بنابراین برای تم های تاریک نیازی به کنکاش در فروشگاه اپلیکیشن سامسونگ نیست.

blank

اما دو چیز که نرم افزار سامسونگ را تعریف می کند طی سال های متمادی به OnePlus بر می گردد، یکی وجود مقدار زیادی از ویژگی ها و دیگری وجود تعداد زیادی نرم افزار bloatware ، هرچند که در طی این سالها کمرنگ شده است. گزینه های بسیاری وجود دارد که شما در وان پلاس 7 پرو نمی توانید پیدا کنید مانند صفحه نمایش همیشه روشن، پنل Edge و کنترل دقیق تر ویژگی روشنایی Edge، که از زمان گلکسی +S10 در دسترس هستند. وان پلاس 7 پرو دارای چراغ هشدار اطلاع رسانی نیست.

جهت اطلاع از به روز رسانی دوربین وان پلاس 7 پرو توسط  T-Mobile اینجا کلیک کنید.

عادلانه تر اینکه، 7 پرو همچنین دارای ویژگی روشنایی لبه است اما به شما اجازه نمی دهد تا هر چیزی را شخصی سازی کنید – فقط یک رنگ ، یک جلوه ویژه را خواهید داشت و اینکه به طور خلاصه ظاهر می شود (نمی توانید برای آن مدت زمان تعیین کنید) و به نظر نمی رسد که با همه برنامه ها کار کند. شاید به روزرسانی های آینده OxygenOS بتواند قابلیت های گسترده ای را به همراه بیاورد.

blank

و آخرین ولی نه کم اهمیت ترین اینکه، One UI کنترل بیشتری بر استفاده از باتری دارد. چندین حالت از پیش تعیین شده دارید (کارایی بالایی دارد که می تواند به عنوان همتای حالت بازی OnePlus در نظر گرفته شود)، دارای تاگل شارژ سریع است، برنامه ها را غیر فعال می کند و از دریافت اعلان ها و به روزرسانی ها و موارد دیگر جلوگیری می کند.

نرم افزار OxygenOS OnePlus گرچه به اصطلاح بسیار لخت شده است، اما قدرت و ویژگی های خاصی دارد که One UI آن را ندارد. مثلا کارهایی که می توان با ا ین رابط کاربری انجام داد این است که می توانید ژست های حرکتی که برنامه خاصی را راه اندازی می کند (از جمله چراغ قوه) یا کلید کشویی اعلان را راه اندازی کنید. سپس با دو بار ضربه زدن روی صفحه اصلی تلفن را قفل کنید و غیره.

ناوبری برنامه ها جایی است که OxygenOS را از سایر نرم افزارهای دیگر متمایز کرده است. وان پلاس به شما امکان می دهد بین ناوبری پیش فرض اندروید پای، دکمه های نرم افزار استاندارد و حرکات داخل خانه وان پلاس یکی را انتخاب کنید. ما واقعاً دوست داشتیم وان پلاس از موقعیت ناوبری استفاده کند چرا که سرعت جابجایی بین برنامه ها عالی است. متأسفانه، برخی به زور کشیدن های انگشت به دلیل بزرگ بودن صفحه نمایش و لبه نازک در قسمت پایین در وان پلاس خسته کننده است. همه حرکات از قسمت زیر صفحه شروع می شوند و منحنی یادگیری در ا بتدا شیب دار است، اما به محض اینکه به آن عادت کنید ، حرکات وان پلاس با انیمیشن هایی همراه است که کاملا با حرکت انگشتان مطابقت دارند، و مانند UI تعامل جسمی را ارائه می دهند.

blank

عدم عملکرد صفحه نمایش همیشه روشن می تواند تا حد زیادی توسط صفحه نمایش محیطی جبران شود. این گوشی از این منظر کاملا حساس است یک ضربه سبک آن را نشان می دهد (ریدر اثر انگشت روشن می شود) و حتی حرکات ظریف نیز آن را تحریک می کند. شما همیشه می دانید که انگشت خود را کجای صفحه قرار دهید.

در مورد +S10 نیز نمی توان همین حرف را زد. ما این گزینه را فعال کرده ایم که هنگام برداشتن تلفن، صفحه نمایش روشن شود اما همیشه این اتفاق نمی افتد و بیشتر اوقات با تاخیر قابل توجهی روشن می شود. صفحه نمایش فقط هنگامی روشن می شود که آن را لمس کنید و یا منطقه حسگر اثر انگشت را لمس کنید. اگر دوبار ضربه بزنید کل صفحه روشن می شود. خبر خوب این است که قرار گرفتن اثر انگشت کاملا طبیعی است. طولی نکشید که ما بدانیم در جای درست روی صفحه و روی حسگر اثر انگشت ضربه بزنیم.

blank

اکنون که در مورد حسگر اثر انگشت بحث می کنیم، اجازه دهید در مورد قابلیت استفاده از آن صحبت کنیم. از آنجایی که دستگاه ها از فناوری اثر انگشت کاملا متفاوت استفاده می کنند، منحنی یادگیری برای هر دو وجود دارد. اسکنر اولتراسونیک در گلکسی + S10برای اثر انگشت های مرطوب یا کثیف بهتر کار می کند و تحت تأثیر نور مستقیم خورشید قرار نمی گیرد. همچنین نیازی نیست که انگشت خود را در مقابل شیشه فشار دهید.

از سوی دیگر، حسگر اثر انگشت نوری وان پلاس، اگرچه به ندرت، با باز کردن قفل در زیر نور مستقیم خورشید احتمالا به دلیل این که دوربین نمی تواند با تمام نور اطراف، تصویری شفاف از انگشت شما ضبط کند، دچار مشکل می شود. و وقتی انگشت خود را کمی فشار دهید، بهتر کار می کند. ما اکیداً توصیه می کنیم که حسگر اثر انگشت را در 7 پرو در یک اتاق تاریک آموزش دهید. این کار عملکرد حسگر را به شدت بهبود می بخشد.

و حتی با وجود اشکالات ذکر شده، حسگر اثر انگشت در صفحه نمایش وان پلاس 7 پرو سریعترین حسگری است که ما تاکنون استفاده کرده ایم. به عنوان مثال هنگام مقایسه آن با +S10 تفاوت قابل توجهی وجود دارد. ما دریافتیم که هر دو حسگر به طور مساوی سریع هستند اما صفحه نمایش 7 پرو حتی با غیرفعال کردن قفل انیمیشن + S10 سریع تر می شود. تنها مزیت واقعی ریدر اثر انگشت فوق صوت این است که نیازی تابیدن نور به نوک انگشتان شما نیست. به محض اینکه به محل قرارگیری اثر انگشت عادت کردید، می توانید بدون انتظار و با یک اشاره، آن را باز کنید.

با باز کردن قفل گوشی با تشخیص چهره، همه چیز تقریبا مساوی می شود. بله، ما نیز شگفت زده شدیم. حتی اگر شما باید منتظر ظاهر شدن دوربین 7 پرو باشید، اما دوربین +S10 از این نظر بسیار سریع عمل کرده و نیاز نیست منتظر بمانید تا عمل کند. در کل، هر دو روش باز کردن قفل صورت سریع و مداوم هستند اما به اندازه تشخیص چهره و باز کردن قفل صورت در گوشی های Mate 20 Pro یا iPhone Xs قابل اعتماد نیستند.

اکنون بیایید در مورد ماهیت ذهنی OxygenOS صحبت کنیم. وان پلاس از انیمیشن ها کمتر استفاده کرده و روی پردازنده مرکزی در همه مکان های مناسب تمرکز کرده تا سیستم سریع شود. پیمایش از طریق منوها ، باز کردن برنامه ها و کار چند وظیفه ای، در مقایسه با One UI به طور کلی سریع تر، نرم و صاف تر احساس می شود. و هیچ ارتباطی با صفحه نمایش با نرخ تازه سازی 90 هرتز ندارد. این است که تا کنون قویترین استدلال برای OxygenOS آورده شده است. اما اشتباه نکنید، رابط کاربری OneUI سامسونگ هنوز هم سریع ترین رابط در میان گوشی های پرچمدار است – شما هیچگونه تعلیق، توقف و افتادگی را احساس نخواهید کرد.

برنده: هر دو مساوی هستند. نرم افزار همیشه یک موضوع ذهنی بوده است و همه چیز به خواست شما بستگی دارد. علاقه مندان به اندروید استوک یا علاقه مندان به سیستم عامل اندروید به طور کلی ممکن است بخاطر طبیعت تمیز خود بخواهند که از وان پلاس 7 پرو استفاده کنند و همچنین این شرکت به شما امکان می دهد رام های دیگر را بدون رد ضمانت خود روت و نصب کنید. از طرف دیگر، ما رابط کاربری One UI صیقلی سامسونگ را با ویژگی های بسیار زیاد و سفارشی سازی در اختیار داریم. ما به شدت توصیه می کنیم که برای به دست آوردن درک بهتر OxygenOS و One UI OnePlus ، هر دو بررسی را بررسی کنید. این به شما در تصمیم گیری کمک می کند.

عملکرد

اگر شما یکی از مناطقی هستید که در آن تیم سامسونگ از اسنپدراگون 855 بهره می برد، چیز زیادی در اینجا نمی توانیم صحبت کنیم. هر دو گوشی از جدیدترین و بهترین های کوالکام بهره می برند و هر آنچه را که روی آنها می اندازید مدیریت خواهد کرد.

با این حال، نسخه گسترده تر گلکسی +S10 نسخه ای با تراشه Exynos 9820 است. این معماری نسبت به همتای خود اسنپدراگون کمی متفاوت است و به همین دلیل در تست های بنچمارک، تفاوت کمی داریم.

برای یک مورد، Exynos 9820 دارای دو هسته بزرگ Mongoose M4 با سرعت 2.73 گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A75 با سرعت 2.31 گیگاهرتز است. این دو خوشه وظایف سنگینی را انجام می دهند در حالی که 4 هسته Cortex-A55 با سرعت 1.95 گیگاهرتز با از وظایف نه چندان مهمی مراقبت می کنند. از سوی دیگر، اسنپدراگون 855 دارای یک هسته Kryo 485 با سرعت 2.84 گیگاهرتز، سه هسته Kryo 485 با سرعت 2.42 گیگاهرتز و 4 هسته Kryo 485 با سرعت 1.8 گیگاهرتز است، بنابراین قطعا طبیعی است که Exynos 9820 بتواند در عملکرد تک هسته ای صدرنشینی کند. در سناریوهای چند هسته ای تفاوت زیادی وجود ندارد.

از نظر پردازنده گرافیکی، Adreno 640 اسنپدراگون 855 با Mali-G76 MP12 اکسینوس 9820 در تست های مختلفOnePlus بنچمارک پردازنده گرافیکی مقایسه شدند، بنابراین، در پایان، شما هم تفاوتی احساس نخواهید کرد.

و در مورد حافظه به خاطر داشته باشید كه درگاه OnePlus  با 12 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی است در حالی كه گلکسی +S10 دارای 512 گیگ و 1 ترایات است كه OnePlus از 12 گیگابایت حافظه رم بهره می برد و حالت قبلی در 8 گیگ باقی می ماند. OnePlus دارای شکاف کارت میکرو اس دی نیست، بنابراین اگر حافظه داخلی از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است، +S10 به احتمال زیاد نیازهای شما را بهتر برآورده می کند.

                               (GeekBench 4.1 (multi-core

هر چه عدد بالاتر بهترblank (GeekBench 4.1 (single-core

هر چه عدد بالاتر بهتر

blank

                                          AnTuTu 7

هر چه عدد بالاتر بهتر

blank

                      ( GFX 3.1 Manhattan (1080p off-screen

هر چه عدد بالاتر بهتر

blank

                            ( GFX 3.1 Manhattan (onscreen

هر چه عدد بالاتر بهتر

blank

                         GFX 3.1 Car scene (1080p off-screen)

هر چه عدد بالاتر بهتر

blank

                               GFX 3.1 Car scene (onscreen)

هر چه عدد بالاتر بهتر

blank

                                   3DMark SSE 3.1 Unlimited

هر چه عدد بالاتر بهتر

blank

برنده: در این بخش هر دو مساوی هستند. OnePlus  و گلکسی +S10 دارای قابلیت SoCs پیشرفته هستند، اهمیتی ندارد که از کدام نسخه گلکسی +S10 استفاده می کنید. تلفن های هوشمند کاملا همه چیزهایی را که می خواهید بدون وقفه انجام دهید، مدیریت خواهند کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *