آموزش تعمیرات اپل

آموزش تعویض ویبره گوشی آیفون 12

آموزش تعویض ویبره گوشی آیفون 12

عناوین این مقاله

آموزش تعویض ویبره گوشی آیفون 12 یکی از عملیات تعمیرات آیفون رایج است که در این مرکز انجام می شود. موتور ویبره که نیز به نام های ویبراتور و موتور تپتیک معروف است با طراحی منحصربفرد خود در گوشی آیفون 12 شما عمل تولید لرزش و بازخورد لمسی را انجام می دهد. لرزش این قطعه منوط به فعال کردن تنظیمات مربوط به ویبراتور است و در صورتی که با فعال کردن آن، متوجه هیچ لرزشی از گوشی آیفون خود نشدید و یا صدای لرزیدن آن را نشنیدید، این قطعه خراب شده است و باید نسبت به رفع مشکل آن اقدام نمایید. عمل نکردن ویبره در گوشی آیفون 12 به دلایل تنظیمات نادرست نرم افزاری و یا نقص سخت افزاری یک مشکل شایع می باشد که هر کاربری می تواند آن را تجربه کند. خرابی موتور ویبره این گوشی بر اثر ضربه و یا قرار گرفتن تحت فشار سنگین و همچنین بر اثر آب خوردگی را می توان از جمله دلایل سخت افزاری و بروز اختلال در عملکرد موتور ویبره دانست و در این مواقع، تعویض این قطعه مقرون به صرفه ترین راه حلی است که می توان انجام داد. از دستورالعمل زیر برای تعویض موتور ویبره گوشی موبایل آیفون 12 خود استفاده کنید. اگر حین عملیات تعمیرات موبایل و تعویض باتری با مشکل برخوردید، با کارشناسان تعمیر ما در کوک موبایل تماس بگیرید و مشاوره های لازم را به صورت رایگان دریافت نمایید. همچنین می توانید برای کسب اطلاع از دوره های آموزشی ما به لینک آموزش تعمیرات موبایل ما مراجعه نمایید.

مدت زمان انجام کار: 1 ساعت و 30 دقیقه

سختی کار: متوسط

ابزار و وسایل مورد نیاز:

  1. اجکتور خشاب سیم کارت
  2. پیچ گوشتی سه سو
  3. پیچ گوشتی t1 برای باز کردن پیچ های لبه پایین آیفون
  4. آی اُپنر
  5. پیک یا قطعه مثلث شکل کوچک (6 کاردک
  6. کاپ مکش دستی
  7. اسپاتول
  8. پنس
  9. پیچ گوشتی دو طبقه ای

قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز:

  1. ویبراتور گوشی آیفون 12
  2. چسب مونتاژ صفحه نمایش گوشی آیفون 12

مرحله 1: خشاب سیم کارت را آزاد کنید: آموزش تعویض ویبره گوشی آیفون 12

خشاب سیم کارت گوشی آیفون 12 مینی در لبه سمت چپ در کنار دکمه های ولوم گوشی قرار گرفته است که در یک طرف آن یک حفره کوچک دیده می شود. اجکتور سیم کارت یا سوزن و یا گیره کاغذ را داخل این سوراخ کوچک قرار دهید و کمی فشار دهید تا خشاب سیم کارت آزاد شود. مراقب باشید که اجکتور را بیش از حد فشار ندهید و به ضامن آن آسیب وارد نکنید.

مرحله 2: خشاب سیم کارت را بیرون بیاورید

خشاب سیم کارت را با انگشت دست گرفته و به آرامی از روی گوشی آیفون باز کنید. مراقب باشید که سینی سیم کارت از دستتان و یا از روی میز پایین نیفتد و آسیب نبیند.rnrnهنگام جاگذاری خشاب سیم کارت به جهت درست آن دقت کنید. همچنین دور خشاب سیم کارت یک واشر لاستیکی نازک قرار گرفته است که برای آب بندی و جلوگیری از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به داخل گوشی در نظر گرفته شده است. هنگام تعویض خشاب اگر متوجه شدید که واشر پاره، زخمی و یا دفرمه شده است، آن را با یک واشر جدید تعویض نمایید.

مرحله 3: پیچ های لبه پایین گوشی را باز کنید

قبل از شروع عملیات، شارژ باتری آیفون را به زیر 25% تخلیه کنید. باتری های لیتیوم یون که شارژ بالایی داشته باشد در صورت سوراخ شدن و یا زخمی شدن با ابزارهای فلزی نوک تیز به احتمال زیاد منجر به نشت مواد شیمایی و آتش سوزی و یا انفجار می شود.rnrnقبل از باز کردن گوشی، دستگاه آیفون را خاموش کنید.rnrnبا پیچ گوشتی t1، دو پیچ بلند 6.75 میلیمتری در لبه پایین قاب آیفون را باز کنید.rnrnباز شدن آیفون، خاصیت ضد آب بودنش را به خطر می اندازد. قبل از رفتن به مرحله بعدی، واشرهای آب بندی که زیر کلگی پیچ ها قرار دارند را تعویض کنید و یا حداقل مراقب باشید که آیفون در معرض آب قرار نگیرد.

مرحله 4: لبه پایین گوشی آیفون را حرارت دهید

لبه پایین آیفون را حرارت دهید، حرارت باعث شل شدن چسب زیر نمایشگر می شود و باعث می شود که صفحه نمایش راحت تر جدا شود.rnrnاز سشوار مو و یا سشوار صنعتی استفاده کنید و یا آی­اُپنر را از قبل گرم کرده به مدت یک دقیقه روی لبه پایین قاب آیفون قرار دهید تا چسب های زیر صفحه نمایش شل شوند.

مرحله 5: ابزار قاب باز کن و یا iSclack را روی گوشی نصب کنید

دو مرحله بعدی نحوه استفاده از iSclack (قاب باز کن) را شرح می دهد. قاب باز کن وسیله ای است که اکثر تعمیرکاران برای باز کردن قاب از آن استفاده می کنند. اگر شما از این وسیله استفاده نمی کنید و یا تمایلی به استفاده از آن ندارید، دو مرحله بعدی را کنار بگذارید و از روش دیگری که در ادامه شرح خواهیم داد استفاده کنید.rnrnاگر در وسط آی اسکلک، قطعه عمق سنج پلاستیکی متصل شده، آن را بردارید. در گوشی های بزرگتر، مثل این آیفون به این قطعه نیازی نیست.rnrnکاپ های مکش iSclack را در نزدیکی لبه پایین آیفون قرار دهید، یکی از کاپ ها را روی پنل جلو و دیگری را روی پنل عقب نصب کنید.rnrnهر دو کاپ مکش را فشار دهید تا محکم به پنل جلو و عقب بچسبند.rnrnاگر گلس جلو و یا قاب پشت دچار شکستگی شدید است، یک لایه چسب پهن روی پنل بیندازید و سپس کاپ ها را روی سطح چسب شده قرار دهید. معمولاً در جعبه ابزار iSclack، چسب پهن گذاشته شده است.

مرحله 6: اندکی صفحه نمایش را از قاب پشت گوشی آیفون 12 جدا کنید

گوشی را محکم در دست نگه دارید و دستگیره های قاب کش (iSclack) را کمی فشار داده به هم نزدیک کنید تا صفحه نمایش از قاب عقب به آرامی جدا شود.rnrnسعی نکنید صفحه را به طور کامل جدا کنید، همین که شکاف کوچکی در لبه پایین ایجاد شود کافی است.rnrnنوک پیک را در داخل شکاف ایجاد شده زیر صفحه نمایش فرو کنید.rnrnاز دو مرحله بعدی عبور کنید.

مرحله 7: کاپ مکش دستی را روی پنل جلو وصل کنید

اگر بجای iSlack از کاپ مکش دستی استفاده می کنید. پس از اینکه لبه های قاب را حرارت دادید، کاپ مکش را روی لبه پایینی صفحه نمایش قرار دهید، مراقب باشید روی گلس چروک نیفتد.rnrnاگر صفحه نمایش دچار شکستگی شدید است، روی آن یک لایه چسب پهن قرار دهید سپس کاپ را روی سطح چسب شده بزنید، این کار باعث می شود که کاپ مکش بهتر بچسبد و شکاف راحت تر ایجاد شود. اگر چسب پهن موجود نبود می توانید به لبه کاپ مکش چسب مایع قوی بزنید و کاپ را به صفحه بچسبانید.

مرحله 8: صفحه نمایش را به صورت جزئی بلند کنید

دسته کاپ مکش را محکم گرفته و به آرامی به بالا بکشید، هنگام کشیدن دسته کاپ، نیروی ثابت و یکنواختی اعمال کنید تا بین پنل جلو و قاب پشت، شکاف کوچکی ایجاد شود.rnrnنوک کاردک پلاستیکی را در شکاف ایجاد شده قرار دهید.rnrnچسب آب بندی نگهدارنده صفحه نمایش بسیار محکم و قوی است؛ برای جدا کردن چسب ها و ایجاد شکاف اولیه به نیروی قابل توجهی نیاز است. اگر برای باز کردن شکاف با مشکل مواجه شدید و چسب به قدری محکم است که نمی توانید پنل ها را از هم جدا کنید، ابتدا لبه ها را کمی حرارت داده و سپس به آرامی کاپ مکش را بالا و پایین کنید تا چسب آب بندی شل شده و شکاف ایجاد شود و بتوانید نوک کاردک را در آن قرار دهید.

مرحله 9: چسب زیر صفحه نمایش در سمت چپ را جدا کنید

نوک پیک را از شکاف ایجاد شده در قسمت پایین وارد کنید و در امتداد لبه چپ تا گوشه بالا بکشید و چسب زیر پنل در سمت چپ گوشی را جدا کنید.rnrnنوک کاردک را خیلی به داخل گوشی فرو نکنید چرا که ممکن است به قطعات داخلی و یا کابل های منعطف در سمت چپ آسیب وارد کند. نوک کاردک باید تنها چند میلی متر و یا به اندازه لبه صفحه نمایش فرو برده شود.

مرحله 10: چسب زیر صفحه نمایش در لبه راست آیفون را جدا کنید

یکبار دیگر پیک را در شکاف ایجاد شده در لبه پایین آیفون فرو کنید و در امتداد سمت راست گوشی بکشید تا چسب های این قسمت نیز جدا شوند.rnrnنوک کاردک را خیلی به داخل گوشی فرو نکنید چرا که ممکن است به قطعات داخلی و یا کابل های منعطف در این قسمت آیفون آسیب وارد کند. نوک کاردک باید تنها چند میلی متر و یا به اندازه لبه صفحه نمایش فرو برده شود.

مرحله 11: لبه بالای صفحه نمایش را از قاب گوشی جدا کنید

لبه فوقانی صفحه نمایش علاوه بر چسب با گیره به فریم گوشی متصل شده است.rnrnگوشی را با دست گرفته و به آرامی لبه سمت راست آن را بکشید تا کمی شکاف ایجاد شود.rnrnپیک را از گوشه راست لبه بالای گوشی وارد کنید.

مرحله 12: صفحه نمایش را از روی آیفون جدا کنید

آیفون را روی میز کار قرار دهید لبه سمت چپ صفحه نمایش آیفون را با دست گرفته و به طور کتابی از روی قاب پشت گوشی باز کنید.rnrnصفحه نمایش را به طور کامل از قاب پشتی جدا نکنید چرا که هنوز این دو پنل بوسیله چندین کابل منعطف به برد اصلی و به یکدیگر متصل هستند.rnrnصفحه نمایش را بلند کنید و به یک جسم محکم مثلاً جعبه بسته بندی گوشی آیفون تکیه دهید.rnrnوقتی ال سی دی را بلند کردید مراقب باشید که در اثر افتادن آن روی کف، به کابل ها و اتصالات آسیب نرسد، بنابراین می توانید از جعبه گوشی استفاده کنید و یا نهایتاً جسم سنگینی پشت آن بگذارید تا مانع از افتادن و تکان خوردن صفحه شود (به تصویر سوم دقت کنید)

مرحله 13: پیچ های براکت کانکتور باتری و صفحه نمایش را باز کنید

با استفاده از پیچ گوشتی سه سو، هر دو پیچ 1.1 میلی متری نگهدارنده براکت کانکتور باتری و صفحه نمایش را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر مربوطه با دایره های قرمز رنگ نشان داده شده است.rnrnدر سراسر عملیات تعمیر، هر پیچی را که باز می کنید آن را در پد الگوی پیچ قرار دهید و هر پیچ را طوری به ترتیب در الگو قرار دهید که هنگام بستن پیچ ها اشتباه نکنید و هر کدام را در جای خود ببندید.rnrnهنگام نصب مجدد، و قبل از نصب صفحه نمایش، بهتر است گوشی را روشن کنید و از کارکرد درست آن اطمینان حاصل نمایید. سپس کانکتور باتری را جدا کرده و ادامه دهید.

مرحله 14: براکت کانکتور باتری و صفحه نمایش را بردارید

پس از باز کردن پیچ های براکت، با نوک پنس لبه براکت کانکتور باتری را گرفته از جای خود بردارید.

مرحله 15: اتصال باتری را جدا کنید

نوک اسپاتول و یا ناخن خود را زیر کانکتور باتری قرار دهید به آرامی به سمت بالا اهرم کنید و از سوکتش از روی برد اصلی آزاد کنید.rnrnسعی کنید به درزبند سیلیکونی مشکی اطراف آن و همچنین سایر کانکتورهای متصل به برد آسیبی وارد نشود. این آب بندها، محافظت بیشتری از ورود آب و گرد و خاک به داخل بعمل می آورند.rnrnکانکتور را کمی به سمت بیرون از برد خم کنید تا از اتصال ناگهانی آن با این سوکت جلوگیری شود و در حین تعمیر جریان کشی برق نداشته باشد.

مرحله 16: کانکتور کابل صفحه نمایش را جدا کنید

ناخن و یا اسپاتول را زیر کانکتور صفحه نمایش گوشی آیفون 12 قرار دهید و به آرامی به سمت بالا اهرم کنید تا از سوکتش از روی برد جدا شود.rnrnبرای اتصال و نصب مجدد این مدل کانکتورها باید مراقب باشید که به آنها آسیب وارد نکنید. ابتدا کانکتور را روی سوکت مربوطه تراز کنید. سپس یک طرف کانکتور را فشار دهید تا با صدای کلیک روی سوکت سوار شود و سپس طرف دیگر را فشار دهید. هرگز به قسمت وسط کانکتور فشار وارد نکنید، چرا که ممکن است پین ها خم شده و باعث آسیب جدی گردد.

مرحله 17: کانکتور کابل دیجیتایزر را از روی برد جدا کنید

ناخن و یا اسپاتول را زیر کانکتور کابل دیجیتایزر گوشی آیفون 12 قرار دهید و به آرامی به سمت بالا اهرم کنید تا از سوکتش از روی برد جدا شود.rnrnدر صورتی که پس از عملیات تعمیر، هر یک از قسمت های صفحه نمایش به تاچ واکنش نشان ندادند، قبل از اینکه صفحه نمایش را روی قاب ببندید، کانکتور باتری را جدا کنید و سپس این کانکتور را بیرون آورده و دوباره جا بزنید و از اتصال درست آن اطمینان حاصل نمایید. همچنین بررسی کنید که گرد و غبار و یا مانعی سر راه این کانکتور قرار نگرفته است.

مرحله 18: پیچ شیلد کانکتور سنسور جلو را باز کنید

هر چهار پیچ نگهدارنده شیلد کانکتور مجموعه سنسور جلو را باز کنید.rnrnبا استفاده از پیچ گوشتی سه سو، هر سه پیچ 1.1 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.rnrnبا استفاده از پیچ گوشتی سه سو، پیچ 1.4 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

مرحله 19: شیلد مجموعه سنسور جلو را از روی گوشی بردارید

با استفاده از پنس سرکج، شیلد محافظ مجموعه کانکتور سنسور جلو را بردارید. لبه شیلد را گرفته به صورت لولایی کمی به سمت بالا بلند کنید تا گیره قلابی در سمت راست شیلد جدا شود، سپس کاور محافظ را بردارید.rnrnهنگام نصب مجدد این شیلد، ابتدا سمت راست شیلد را به گیره قلابی وصل کنید، سپس کاور را روی سنسور بخوابانید.

مرحله 20: کانکتور کابل مجموعه سنسور جلو را جدا کنید

نوک اسپاتول و یا ناخن را زیر کانکتور کابل مجموعه سنسور جلو قرار دهید به آرامی به سمت بالا اهرم کنید و از روی سوکتش آزاد کنید.

مرحله 21: مجموعه صفحه نمایش گوشی آیفون 12 را بردارید

لبه های صفحه نمایش را با دست گرفته و مجموعه پنل جلو را بلند کنید.rnrnهنگام نصب مجدد به چسب های آب بندی اطراف لبه های صفحه نمایش دقت کنید. اگر لازم باشد چسب های قدیمی را برداشته و به دور لبه های صفحه نمایش، چسب جدید اضافه کنید.

مرحله 22: پیچ های نگهدارنده اسپیکر به شاسی گوشی آیفون 12 را باز کنید

با استفاده از پیچ گوشتی چهارسو، پیچ 1.6 میلی متری نگهدارنده بلندگو به شاسی گوشی آیفون 12 تعمیری را باز کنید. جای این پیچ در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

مرحله 23: اسپیکر را از روی گوشی آیفون 12 بردارید

با استفاده از پنس سر کج، لبه بلندگوی آیفون 12 تعمیری را گرفته از روی گوشی بردارید.

مرحله 24: پیچ های براکت نگهدارنده کانکتور سیم کارت خوان را باز کنید

با استفاده از پیچ گوشتی سه سو، دو پیچ 1.4 میلی متری براکت نگهدارنده سیم کارت خوان گوشی آیفون 12 تعمیری را باز کنید. جای این پیچ ها در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

مرحله 25: براکت کانکتور کابل سیم کارت خوان را از روی شاسی گوشی بردارید

با استفاده از پنس سر کج، لبه براکت کانکتور فلت سیم کارت خوان را گرفته از روی گوشی بردارید.

مرحله 26: کانکتور کابل سیمکارت خوان را جدا کنید

نوک اسپاتول را زیر کانکتور کابل سیم کارت خوان قرار دهید و به آرامی به سمت بالا اهرم کنید تا از سوکتش از روی برد جدا شود.

مرحله 27: پیچ های نگهدارنده سیم کارت خوان را باز کنید

هر سه پیچ نگهدارنده سوکت سیم کارت گوشی آیفون 12 تعمیری را باز کنید.rnrnبا استفاده از پیچ گوشتی سه سو، دو پیچ 1.4 میلی متری را باز کنید، جای این پیچ ها در تصویر با دایره قرمز رنگ نشان داده شده است.rnrnبا استفاده از پیچ گوشتی سه سو، پیچ 1.1 میلی متری را باز کنید، جای این پیچ در تصویر با دایره نارنجی رنگ نشان داده شده است.

مرحله 28: براکت کانکتور فلت موتور تپتیک را بردارید

با پنس سر کج، لبه براکت کانکتور فلت ویبراتور گوشی آیفون 12 را گرفته از روی موتور ویبره بردارید.

مرحله 29: پیچ های نگهدارنده سوکت سیم کارت را باز کنید

با استفاده از پیچ گوشتی دو طبقه ای یا پیچ گوشتی دو سو نازک، پیچ 2.82 میلی متری دو طبقه ای نگهدارنده سیم کارت خوان را باز کنید. جای این پیچ در تصویر با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

مرحله 30: سوکت سیم کارت یا سیم کارت خوان را بردارید

با استفاده از پنس سر کج، لبه سوکت سیم کارت گوشی آیفون 12 تعمیری را گرفته به آرامی از جای خود بردارید.rnrnقبل از نصب مجدد مطمئن باشید که ضامن آزاد کننده خشاب سیم کارت به لبه گوشی فشار داده شده است.

مرحله 31: کانکتور کابل موتور ویبره را از روی برد جدا کنید

نوک اسپاتول را زیر کانکتور کابل موتور ویبره قرار دهید و مستقیم به سمت بالا اهرم کنید تا از سوکتش از روی برد اصلی گوشی آیفون 12 تعمیری جدا شود.

مرحله 32: پیچ های موتور ویبره را باز کنید

هر سه پیچ نگهدارنده موتور ویبره به شاسی گوشی آیفون 12 را باز کنید.rnrnبا استفاده از پیچ گوشتی دو طبقه ای، دو پیچ 2.8 میلی متری را باز کنید. جای این پیچ در تصویر با دایره های قرمز رنگ نشان داده شده است.rnrnبا استفاده از پیچ گوشتی چهارسو، پیچ 1.8 میلی متری را باز کنید.

مرحله 33: موتور ویبره را از روی گوشی آیفون 12 تعمیری بردارید

با استفاده از پنس سر کج، موتور ویبره گوشی آیفون 12 تعمیری را از روی شاسی گوشی بردارید و با یک قطعه جدید تعویض نمایید.rnrnقطعات تعویضی جدید خود را با قطعات اصلی مقایسه کنید چک کنید قطعه ای از قلم نیفتاده باشد، قبل از نصب جای چسب های قدیمی را تمیز کنید و سپس از چسب جدید استفاده کنید.rnrnبرای نصب و اتصال قطعات، مراحل بالا را از آخر به اول (برعکس) انجام دهید.rnrnبرای دفع زباله های الکترونیکی و قطعات معیوب از دستورالعمل مربوطه (R2) یا مشابه استفاده کنید.

متن این مقاله آموزشی از صفحه رسمی ifixit برای تعمیر گوشی آیفون 12 گرفته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *