رپورتاژ آگهی

استخدام برنامه نویس چه مراحلی دارد؟

استخدام برنامه نویس چه مراحلی دارد؟

تمامی کسب‌وکارها به دنبال استخدام برنامه نویس حرفه‌ای جهت توسعه‌ی وب سایت، نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی خود می‌باشند. برنامه نویس ها نقش بسیار مهمی در بهینه سازی فرآیندها و برند تجاری شما دارند. در این زمینه، کارفرمایان سعی دارند تا با انتخاب مناسب‌ترین گزینه از میان متقاضیان، چالش استخدام را به بهترین نحو پشت سر بگذارند. اما، برای آنکه بتوانید به نتیجه‌ی مورد نظر خود برسید، بهتر است تا با مراحل استخدام برنامه نویس بیشتر آشنا شوید.

مراحل استخدام برنامه نویس حرفه‌ای

ممکن است بسیاری از کارفرمایان بر این باور باشند که استخدام برنامه نویس حرفه‌ای، که بتواند ارزش واقعی را برای کسب‌وکارشان به ارمغان آورد، بسیار دشوار است. این فرآیند دارای مراحل پیچیده و متعددی بوده، و به کار رفتن اصطلاحات و جزئیات تخصصی برنامه نویسی نیز در پیچیده‌تر شدن این مراحل، بسیار مؤثر است. جهت سهولت در تصمیم‌گیری شما، قصد داریم تا در این نوشته به بررسی این مراحل بپردازیم:

برررسی نیازها و انتظارات کسب‌وکار خود در زمینه‌ی برنامه نویسی

اولین گام جهت موفقیت در فرآیند استخدام برنامه نویس حرفه‌ای، مشخص کردن و بررسی نیازها و انتظارت کسب‌وکار شما در این حوزه می‌باشد. در صورتی که بررسی‌های لازم در این مرحله را انجام ندهید، فرآیند استخدام می‌تواند هزینه‌های بسیاری در پی داشته باشد. به این منظور، نیاز است تا در رابطه با شاخه‌های برنامه نویسی دانش کافی را کسب کنید.

شاخه‌های برنامه نویسی

برنامه نویسی وب: برنامه نویسی وب را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد: ۱. کدی که در مرورگر وب اجرا می‌شود و تعیین می‌کند که مخاطبان هنگام ورود به وب سایت چه چیزی را مشاهده نمایند. ۲. کدی که بر روی سرور وب اجرا می‌شود و به نحوه‌ی عملکرد وب سایت را ممکن می‌سازد. ۳. سومین قسمت، فناوری پایگاه داده است که به کارآمدی وب‌ سایت کمک می‌کند. در صورت استخدام در این بخش، برنامه نویس بر اساس نیازهای مشتری و مخاطبان شما، به کدنویسی وب سایت می‌پردازد. ممکن است بسیاری از افراد، برنامه نویس‌ وب را با طراح وب یکسان بدانند. در صورتی که طراح وب در حوزه‌ی طراحی گرافیکی تخصص دارد و مسیری کاملاً متفاوت را طی می‌کند و باید از نکات و مراحل استخدام طراح گرافیک پیروی کرد.

برنامه نویس نرم افزار: یک برنامه نویس نرم‌افزار، با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی، کدهای مربوط به برنامه‌های کاربردی در موبایل و یا کامپیوتر را می‌نویسد. در صورت استخدام برنامه نویس نرم افزار، این وظایف را می‌توان از آن‌ها انتظار داشت: ۱. تجزیه و تحلیل نیازهای کاربران و طراحی و برنامه نویسی برنامه‌های نرم‌افزار متناسب با این نیازها. ۲. ارتقاء برنامه‌های نرم‌افزاری موبایل و کامپیوتر و پشتیبانی از سیستم‌های موجود.

مدیریت پایگاه داده: مدیریت پایگاه داده‌ها شامل جمع‌آوری، نگهداری و استفاده از داده‌هابه صورت ایمن و مقرون به صرفه می‌باشد. هدف از استخدام مدیر پایگاه داده، بهینه کردن داده‌ها در چارچوب سیاست و مقررات می‌باشد.

مدیریت امنیت شبکه: قطعاً حفط امنیت داده‌های کاربران و سازمان‌ها، یکی از دغدغه‌های کارفرمایان می‌باشد. مدیر امنیت شبکه مسئول شناسایی و برطرف کردن نقاط آسیب‌پذیر در شبکه است.

شاخه‌های برنامه نویسی

شاخه‌های برنامه نویسی

ارزیابی ویژگی‌های یک برنامه نویس حرفه‌ای

برای آنکه بتوان یک برنامه نویس را با بهترین نتیجه استخدام نمود، لازم است تا ویژگی‌ها و مهارت‌های افراد واجد شرایط را مورد ارزیابی قرار دهید.

  • تسلط بر ریاضیات: یکی از پایه‌ای ترین مهارت‌های یک برنامه نویس، تسلط در زمینه‌ی ریاضیات می‌باشد. بسیاری از مسائل مربوط به این حوزه با استفاده از دانش ریاضی حل می‌شوند.
  • تسلط بر زبان‌های برنامه نویسی: جهت استخدام برنامه نویس حرفه‌ای، لازم است تا میزان تسلط آن‌ها بر زبان‌های برنامه نویسی موجود را بسنجید. محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی، جاوا اسکریپت ( Java Script)، پایتون (Python)، جاوا (Java)، C++ و PHP می باشند. لزوماً نباید انتظار داشت که همه‌ی برنامه نویسان به تمامی زبان‌های برنامه نویسی تسلط داشته باشند. تسلط بر حداقل ۳ زبان، می‌توان نشانه‌ای از حرفه‌ای بودن باشد.
  • تمرکز بر مصرف‌کننده نهایی: زمانی که برنامه نویس، پروژه‌ای را انجام می‌دهد و اقدام به طراحی و تولید یک محصول می‌کند، هدف آن باید راحتی و کاربردی بودن آن برای فرد یا افرادی باشد که قرار است از آن استفاده کنند.
  • انجام و تحویل به موقع پرو‌ژه‌ها: مورد دیگری که باید در هنگام استخدام برنامه نویس در نظر داشته باشید، وجود نظم در انجام پروژه‌ها می‌باشد. پایبند بودن به دستورالعمل‌های مربوط به انجام و تحویل پرو‌ژه، در این بخش بسیار اهمیت دارد.
  • انتقاد پذیری: بسیاری از فعالیت‌های برنامه نویسی در قالب انجام پروژه صورت می‌گیرد. بنابراین، امکان دارد که نتیجه‌ی نهایی، از نظر همکاران در تیم برنامه نویسی مطلوب نباشد و یا نقص داشته باشد. یک برنامه نویس حرفه‌ای، انتقادات و پیشنهادات را می‌پذیرد و در جهت رفع ایرادات از آن‌ها استفاده می‌کند.
ارزیابی ویژگی‌های یک برنامه نویس حرفه‌ای

ارزیابی ویژگی‌های یک برنامه نویس حرفه‌ای

ارزیابی مهارت‌های فنی برنامه نویسی

همانطور که در بخش قبل بررسی کردیم، ارزیابی مهارت‌های فنی نقش بسیار مهمی در فرآیند استخدام دارد. اما چگونه می‌توان این مهارت‌ها را در میان متقاضیان سنجید؟

  • بررسی رزومه‌ها: اکثر رزومه‌ها نکات مهمی از قبیل بزرگترین پرو‌ژه‌های برنامه نویسان، محل تحصیل و مهارت‌های برنامه نویسی را ذکر می‌کنند. ممکن است بسیاری از متقاضیان در رزومه‌های خود اغراق کنند اما می‌توان غربالگری ابتدایی جهت استخدام را از طربق بررسی رزومه‌ها انجام داد.
  • برگزاری آزمون‌های برنامه نویسی: جهت اطمینان از عملکرد واقعی برنامه نویس ها، می‌توانید از آزمون‌های برنامه نویسی استفاده کنید. این آزمون‌ها می‌توانند بر اساس نیازهای تجاری شما طراحی شوند. در این زمینه، این نکته را فراموش نکنید که آزمون‌هایی که بیش از حد طولانی و خسته‌کننده هستند، می‌توانند تأثیرات منفی بر روی متقاضیان داشته باشند. بنابراین، رعایت استانداردها در این آزمون‌ها بسیار اهمیت دارد.
  • انجام پروژه‌ی آزمایشی: اگر تمایلی به انجام آزمون‌های برنامه نویسی ندارید، می‌توانید پیشنهاد انجام یکی‌ از پرو‌ژه‌های ساده‌ی کسب‌وکار خود را به متقاضی واجد شرایط بدهید. در این خصوص، می‌توانید موارد بسیاری همچون تحویل به موقع، تسلط بر مهارت‌های فنی و انتقاد پذیری برنامه نویس را پیش از استخدام بسنجید.
ارزیابی مهارت‌های فنی برنامه نویسی

ارزیابی مهارت‌های فنی برنامه نویسی

یکی از اصلی‌ترین راه‌های جذب یک برنامه نویس، درج آگهی استخدام در وب سایت‌های کاریابی است. وین ورک به عنوان جامعترین وب سایت استخدام و انجام پروژه، علاوه بر ارائه‌ی خدمات کاریابی، امکان انجام پروژه را نیز در یک داشبورد برای کاربران خود فراهم کرده است. کارجویان متعددی در حوزه‌های مختلف از قبیل برنامه نویسی، وب و موبایل، طراحی گرافیکی UI-UX، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و سئو و طراحی لوگو، هویت بصری و ست اداری در وین ورک مشغول به فعالیت هستند و به دنبال موقعیت‌های شغلی مناسب برای استخدام یا انجام پروژه می‌گردند. ارتباطات در این وب سایت، در صورت تمایل کاربران آزاد بوده و پشتیبانی تمام وقت کارشناسان در کنار مشاوره‌ی رایگان آن‌ها، موفقیت کاربران را تضمین می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *