تست و بررسی سامسونگ

دوربین و کیفت تصویر سامسونگ گلکسی A30

کیفت تصویر سامسونگ گلکسی A30

دوربین و کیفت تصویر سامسونگ گلکسی A30 برای بسیاری از کاربران مطلوب می باشد که در این مقاله آن را بررسی می کنیم.

دوربین و کیفت تصویر سامسونگ گلکسی A30: بررسی

گلکسی سامسونگ A30 از دو اسنپر در قسمت پشت تصویر برخوردار است- اسنپر اصلی 16 مگاپیکسلی PDAF با فاصله کانونی f/1.7 به همراه یک اسنپر 5 مگاپیکسلی فوکوس ثابت، فوق عریض با فاصله کانونی f/2.2 مجهز به فلش ال ای دی.

روی گوشی A30 دوربین عمق وجود ندارد اما با عدم فوکوس روی پس زمینه عکس می تواند عکس های پرتره خوبی گرفت. در این گوشی حالت لایو فوکوس وجود دارد.

دوربین و کیفت تصویر سامسونگ گلکسی A30

بنابراین، دوربین اصلی با حسگر رزولوشن 16 مگاپیکسلی پشت لنزهای سریع f/1.7 با فاصله کانونی حدود 26 میی متر می باشد. سنسور 5 مگاپیکسلی نیز پشت لنز دیافراگم f/2.2 است که میدان دید با زاویه 120 ارائه می دهد. داده های EXIF حاکی از فاصله کانونی 13 میلی متری است.

برنامه دوربین همانند برنامه های رایج در سایر گوشی های سامسونگ است و فقط اینکه در منظره یاب این دوربین آیکون های بیشتری برای کنترل هر چه بهتر دوربین تعبیه شده است. آیکون 3 tree یعنی گوشی دارای دوربین فوق عریض است، و 2 tree نشان دهنده دوربین معمولی است.

blank

عمل سوئیچ بین دوربین ها بوسیله دکمه های کنار گوشی انجام می شود که با کشیدن این دکمه به سمت بالا و یا پایین، جای دوربین های جلو و عقب تغییر می کنند. در سیستم دوربین این گوشی حالت بهینه ساز صحنه عالی وجود دارد که انواع صحنه های خاص و متعاقبا پارمترهای تنظیم را تشخیص می دهد. ما به صورت پیش فرض این ویژگی را غیر فعال کرده ایم، چون تفاوت زیادی ایجاد نمی کند، به اضافه اینکه ما ترجیح می دهیم که افکت ها و جلوه های ویژه را بعدا به عکس اضافه کنیم. حالت های و همچنین چیدمان آنها در صفحه تنظیمات دوربین نشان داده شده است.

همچنین در این گوش حالت Pro وجود دارد، اما کار کردن با این حالت قدری دشوار است – شما فقط می توانید حالت ISO (در دامنه 100 تا 800)، جبران نوردهی (-2/+2EV در مراحل 0.1EV) و تراز سفیدی را انتخاب کنید.

blank blank blank blank blank

برنامه های دوربین

کیفیت تصویر

تصاویری که ما با دوربین اصلی این گوشی در طول نور روز گرفتیم خیلی خوب از آب در آمدند، به خاطر داشته باشید که قیمت گوشی A30 موید همین موضوع است. در تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی جزئیات تصویر به خوبی نشان داده شده است، رنگ ها به طور کلی واقعی و طبیعی هستند و از کنتراست عالی برخوردار هستند. محدوده دینامیک بالای حد متوسط است و فعال کردن حالت Auto HDR به شدت نیاز می باشد بجز در صحنه هایی که واقعا لازم است. گفتنی است، درست مثل M30 امکاناتی وجود داشت که می توانست کمک کننده باشد اما این گوشی خود را درگیر آنها نکرده است، بنابراین ما چشم مان را روی آن می بندیم.

در قسمت های که رنگ یکنواخت است قدری نویز وجود دارد و grass presentation بهتر شده است، اما گوشی A30 یک گوشی متناسب با بودجه شما است و فراتر از حد و اندازه خود است.

blank blank blank blank blank blank blank blank

تصاویر 16 مگاپیکسلی سامسونگ گلکسی A30

دوربین فوق عریض این گوشی یک سنسور 5 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت است. در این دوربین لنز های اصلاح وجود ندارد، بنابراین وجود اعوجاج در تصویر دور از انتظار نیست.

در طول روز، این دوربین نازک، عکس های خوشایندی می گیرد اما جزئیات زیادی را نشان نمی دهد و از میدان دید لنزهای فوق عریض برخوردار نیست. رنگ ها از آنچه که از یک دوربین عادی 16 مگاپیکسلی انتظار داریم رنگ پریده تر هستند، اما به احتمال زیاد سامسونگ این مورد را با ایجاد تصاویر هموارتر و با کمی تفاوت کیفیت بر طرف کرده است.

blank blank blank blank blank blank blank blank

تصاویر با دوربین فوق عریض 5 مگاپیکسلی سامسونگ گلکسی A30

 

جهت اطلاع بیشتر از بخش نرم افزاری گلکسی A30 اینجا کلیک کنید.

تصاویر گرفته شده در شرایط نور کم با دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی نسبت به آنچه که انتظار داریم خیلی چشمگیر نیستند. آنها از اشباع رنگ خوبی برخوردار هستند و یه پله از تصاویر گرفته شده با دوربین  M30 بالاتر هستند. اما هایلایت خوبی ندارد، درست مثل گوشی های دیگر. سطح جزئیات در حد انتظار نیست و در سراسر تصویر نویزهای دائمی دیده می شود.

blank blank blank blank blank blank blank blank

تصاویر تحت شرایط نور کم با دوربین 16 مگاپیکسلی سامسونگ گلکسی A30

در گوشی سامسونگ گلکسی A30 حالت شبانه وجود ندارد و با دوربین این گوشی نمی توان در شرایط نور کم و حالت شب مثل گوشی های های هواوی عکس گرفت. و وقتی هم گرفته می شود احساس می شود که عکس با دوربین فوق عریض گرفته شده است و شبیه عکس هایی هست که برای قشنگ تر کردن آن از نرم افزار استفاه نشده است

blank blank blank blank

تصاویر نور کم با دوربین فوق عریض 5 مگاپیکسلی سامسونگ گلکسی A30

هنگامی که به تصاویر هنری و نمونه های دنیای واقعی نگاه می کنید، فراموش نکنید که با ابزار مقایسه تصویر می توانیم تصاویر گرفته شده با گلکسی A30 را مقایسه و بررسی کنیم.

blank blank blank

لایو فوکوس

دوربین فوق عریض برای جمع آوری اطلاعات عمق استفاده نمی شود، بنابراین با استفاده از این نرم افزار، تفکیک سوژه از پس زمینه و لبه عکس صورت می گیرد. تصاویر لایو فوکوس به خاطر داشتن تفکیک بسیار خوب و تشخیص چهره بسیار هوشمند، ما را به تعجب وا می دارد. می توانید تصاویر بوکه در زمان واقعی و یا بعدا در گالری ایجاد کنیم.

تصاویر لایو فوکوس در رزولوشن 8 مگاپیکسلی ذخیره شده است.

blank blank blank blank blank

نمونه هایی از لایو فوکوس 8 مگاپیکسلی

عکس های سلفی

عکس های سلفی 16 مگاپیکسلی از لحاظ جزئیات خوب و در حد متوسط هستند، اما کنتراست عالی دارند و رنگ ها را به خوبی نمایش می دهند. نیازی نیست حالت Auto HDR را فعال کنید.

اگر هنگام گرفتن عکس سلفی دوربین را در فاصله درستی بگیرید و نورکافی هم وجود داشته باشد، می توانید سلفی های خوبی بگیرید.

blank blank blank blank

سلفی های 16 مگاپیکسلی سامسونگ گلکسی A30

همچنین حالت پرتره در دوربین سلفی و تنها در یک دوربین موجود است. عکس های پرتره بهتر از سلفی های معمولی هستند، در حالیکه آشکارسازی لبه آن بدتر از دوربین اصلی است. پردازش تصاویر برای پوشش و رفع عیوب و گرفتن تاری عکس، خیلی موفق نیست. حالت Auto HDR در صورت لزوم عمل می کند و کار جالبی است.

blank blank blank blank

سلفی های پرتره 8 مگاپیکسلی سامسونگ گلگسی A30

ضبط ویدئو

دوربین اصلی می تواند فیلم های فول اچ دی در سرعت 30 فریم در ثانیه را ضبط کند و همین حالت و سرعت ضبط نیز با دوربین فوق عریض امکان پذیر است. روی هیچ یک از اسنپرها حالت تثبیت دیجیتال و لرزش گیر وجود دارد.

اما اگر مایلید ویدئوهای k4 ضبط کنید، خبرهای خوب در این زمینه این است که با دانلود برنامه های دستیار فیلمبرداری مثل Open Camera و یا برنامه های مرتبط دیگر از پلی استور می توان از ضبط فیلم های 2160 پیکسلی لذت ببرید. همچنین اسنپرهای این گوشی به تصویربرداری k4 درسرعت 20 فریم بر ثانیه محدود می شوند و کلیپ ها دستخوش تغییر خواهند شد.

آدرس لینک نمونه ضبط ویدئو: https://www.youtube.com/watch?v=FnA-O1xzBII

البته اگر نتوانستید از برنامه های دستیار استفاده کنید و نتواستید کارهای فوق را انجام بدهید، ضبط ویدئوهای 1080 پیکسلی (با نرخ 17 مگاپیکسل) با دوربین اصلی عالی است، اما در کلاس خود، ممتاز نیست. این فیلم ها از جزئیات بیشتری برخوردار است و نویز کمتری وجود دارد و رنگ های طبیعی و واقعی به نظر می رسند. محدوده دینامیک این دوربین نیز خوب است. رتبه کلیپ های 1080 پیکسلی در مقایسه با آنچه که تا بحال دیده ایم، نه در کلاس خود، اما به طور کلی بهتر است. صدای استریو این گوشی بسیار عالی است که با سرعت 256 کیلوبیت بر ثانیه صدا را ضبط می کند.

آدرس لینک نمونه ضبط ویدئو: https://www.youtube.com/watch?v=gmQSGou2OSM

 

در اینجا گلکسی A30 بوسیله ابزار مقایسه ویدئویی در نگاه اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مطالب مرتبط