تست و بررسی سامسونگ

نرم افزار سامسونگ گلکسی A30

نرم افزار سامسونگ گلکسی A30

4- نرم افزار و عملکرد

Android Pie  و One UI

سامسونگ گلکسی A30 با سیستم One UI جدید بر اساس آخرین نرم افزار اندروید پای گوگل به بازار عرضه شده است. این سیستم از گوشی های گلکسی S10 برتر هستند، و این نوید داده می شود که جایگزین Samsung Experience UX قبلی شوند. همانطور که انتظار می رود، این پک بسیار سفارشی شده است و ویژگی های جدید آن به شیوه های مرتب و ساده تری ارائه شده اند.

blank

اگر شما در چند سال اخیر از سامسونگ UX استفاده می کردید، احتمالا در کار کردن با آن سریع هستید و مشکلی ندارید، در سری های جدید آن امکانات جدیدی به آن اضافه شده است که عجیب و غریب و حتی کار کردن با آن برای بار اول سخت و دشوار است، اما به مرور زمان که با آن کار می کنید، راحت و بهتر می شود.

به غیر از آیکون های جدید رنگارنگ که ممکن است با ذائقه هر کسی جور نباشد (می توانید به صورت پیش فرض از بسته آیکون های دیگر استفاده کنید)، سامسونگ تغییرات زیادی اعمال کرده است تا کاربران در استفاده از آن راحت تر و بدون مشکل باشند. در حال حاضر تمام منوی های سیستم، از جمله منوی کشویی به سمت پایین با کلیدهای سریع هستند، که در نیمه پایین صفحه نمایش، قرار دارند، طوریکه با انگشت شست قابل دسترس هستند، اما ما فکر می کنیم راه حل بسیار هوشمندانه ای است.

blank blank blank blank blank
صفحه اصلی، برنامه های اخیر و کشو برنامه ها

 

بیایید در مورد کار کردن با یک دست با این گوشی صحبت کنیم، خیلی چیزهای عالی دیگه از این گوشی باقی مانده است که فراموش کردیم در موردش بگیم. برای مثال، پوشه های اپلیکیشن در تمام صفحه نمایش باز می شوند و آیکون ها در نیمه بالاتر صفحه نمایش قرار می گیرند، این باعث می شود که با دست دیگرتون بتوانید به آنها دسترسی داشته باشید.

blank blank blank
پنجره اعلان

 

سامسونگ همانند دیگران، مسیر خاص خود را در ناوبری مبتنی بر ژست حرکتی جدید گوگل بکار می گیرد. آنها برای ناوبری در گوشی های خود از دکمه های معمولی استفاده می کنند– با کشیدن دکمه به پایین سمت چپ، منوی برنامه های اخیر، به طور پیش فرض نمایش داده می شود و با کشیدن به پایین سمت راست، به مرحله قبل باز می گردید. شما می توانید آنها را در منوی تنظیمات به سمت و چپ و راست بکشید، همچنین دکمه کشویی Home به عنوان یک دکمه واحد عمل می کند که از قسمت مرکز به پایین کشیده می شود. اگر شما این دکمه را بکشید و نگه دارید، دستیار گوگل احضار خواهد شد.

در نهایت، سامسونگ چندین پیکسل در پایین صفحه نمایش، ذخیره کرده است، اما این ژست های حرکتی ها هنوز کامل نیستند.

blank

گزینه های ناوبری ژست حرکتی

 

برای مشاهده تستهای آزمایشگاهی گوشی های سامسونگ گلکسی A30 اینجا کلیک کنید.

چیزی که به نظرم در این گوشی کامل شده است، ویژگی نرم افزار صفحه نمایش همیشه روشن (Always on) این گوشی است. این ویژگی به شما امکانات بسیاری زیادی، نه به زیادی گوشی های گلکسی S10، (در این گوشی تنظیمات روشنایی و یا آپشن کاغذ دیواری (وال پیپر) وجود ندارد)، ارائه می دهد. در این گوشی می توانید انواع سبک های نمایش ساعت و رنگ های فونت را انتخاب کنید، و وقتی که به صفحه نمایش ضربه وارد شود و یا طبق برنامه ریزی قبلی، صفحه روشن شود، پنجره اعلان برای شما به نمایش گذاشته می شود.

blank blank blank blank
صفحه نمایش همیشه روشن

در راستای بقیه تغییرات UI، منوی تنظیمات کلی نیز اصلاح شده است. این منو بسیار جمع و جور است، و برخی از تنظیمات را ممکن است در جای دیگری دیده باشید. به عنوان مثال، زیر منوی مراقبت از دستگاه در حال حاضر روی تنظیمات و اطلاعات باتری، مدیریت ذخیره و حافظه و ویژگی های امنیتی همراه شده است. با ضربه زدن بر روی آیکون باتری، منوی باتری معمولی نمایش داده خواهد شد که پر از نرم افزار تنظیمات است. علاوه بر اطلاعات و ویژگی های معمولی که می توانید در هر گوشی دیگری از اندروید پیدا کنید، سامسونگ چند گزینه دیگر اضافه کرده است.

blank blank blank blank
تنظیمات و سایر برنامه هایی که برای استفاده از یک دست باز طراحی شده اند

 

شما سه حالت مصرف انرژی در اختیار دارید – بهینه سازی شده، ذخیره انرژی متوسط و ذخیره انرژی حداکثری. پیش فرض مصرف انرژی این گوشی روی حالت بهینه سازی شده است و عملکرد را تا حداکثر بالا می برد. در گوشه سمت راست بالای منوی باتری یک زیر منوی دیگر قرار داده شده است که با آن می توانید مصرف انرژی خود را با جزئیات دقیق تر مدیریت کنید.

blank blank blank
تنظیمات باتری

اگر بخواهیم در مورد جزئیات ریز تر بگوئیم، در منو پیشرفته که در این گوشی قرار داده شده است گزینه تنظیم پنجره اعلان و یا هشدار که به صورت پاپ-اپ نمایش داده می شود وجود دارد، این هشدار در یک پنجره کوچک نشان داده می شود که می توانید نسبت به آن پاسخ مناسب بدهید.

یکی از ویژگی های گوگل به نام بهزیستی دیجیتال نیز در سیستم One UI اضافه شده است. اگر شما تا به حال از محاسبه اینکه چقدر وقت خود را صرف گوشی می کنید و اینکه بیشتر از کدام برنامه های استفاده می کنید، متعجب شده اید. زیر منو برنامه بهزیستی دیجیتال به شما جزئیات کامل را ارائه می دهد. این برنامه بسیار جالب است، اما به احتمال زیاد برای خیلی از کاربرها بلا استفاده باقی می ماند.

blank blank blank blank

تنظیمات پیشرفته و برنامه بهزیستی دیجیتال

همانطور که قبلا گفته شد، سامسونگ از اندروید خاص خود بهره می برد که پر از ویژگی ها و برنامه های از پیش نصب شده است. سرمون زیاد شلوغ شده و خیلی دشوار هست که به هر کدام از اینها بپردازیم. از این گذشته، امکانات و ویژگی های زیادی وجود دارند که از نسخه های نرم افزار ی قبلی به این نسخه منتقل شده است. برخی از کاربران ممکن است از سفارشی شدن سنگین و برنامه های از پیش نصب شده در این گوشی صحبت به میان بیاورند، مخصوصا اگر از نسخه اندروید وانیلا آمده باشند.

برای چند رسانه ای ها، و پخش و اجرای تصاویر و فیلم های ویدئویی، برنامه گالری سامسونگ در اختیار شما گذاشته شده است، همچنین برنامه پخش موسیقی برای اجرا و پخش موسیقی در نظر گرفته شده است. همچنین برنامه پخش کانال رادیویی FM، برنامه مدیریت فایل My File، برنامه سلامت سامسونگ، دستیار بیکسبی و غیره در این گوشی از پیش، نصب شده است.

blank blank blank blank blank blank
بیکسبی برنامه سلامتی  My file پخش رادیو  پخش موسیقی گالری

 

اگرچه صد در صد نیست، ما از پیشنهادی که سامسونگ می دهد بدمان نمی آید. در این بررسی، به موضوعاتی پرداخته شده که قبلا برای صفحه نمایش گوشی های هوشمند عظیم گفته شده بود. استفاده و کاربرد با یک دست، گوشی های One UI بسیار لذت بخش و راحت است. و همچنین اضافه شدن حالت دوربین شب یکی از ویژگی هایی است که خیلی وقت بود منتظرش بودیم.

blank blank blank blank

حالت شب

عملکرد و معیارها

سامسونگ گلکسی A30 دارای چیپ ست Exynos 7904 سامسونگ است که ضرورتا نسخه قدیمی 7885 است و ما اکنون آن را روی گوشی های گلکسی A40 مشاهده کرده ایم. پک SoC یک پردازنده 8 هسته ای (2 پردازنده کورتکس A-73 با عملکرد بالا در سرعت 1.77 گیگاهرتز به اضافه 6 هسته با مصرف انرژی موثر کورتکس A53 در 1.59گیگا هرتز است. چیپ ست Exynos 7904 برای کارهای گرافیکی بر پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP2 تکیه می کند.

از لحاظ حافظه، نرم افزار حافظه آن بورد این گوشی بسته به مدل هایی که دارد 32 و یا 64 گیگ هست. گوشی که در اینجا بررسی کردیم 4/64 گیک بود.

blank

ما پردازنده مرکزی (CPU) که از چیپ ست Exynos 7904 بهره می برد را بررسی و آزمایش کردیم. امتیازات که در این آزمایش گرفت حاکی از برنده بودن این گوشی نیست اما هیچکس واقعا انتظار نداشت که این گوشی نمرات بالایی بگیره. یکی از هسته های A73 در سرعت 1.77 گیگاهرتز در برابر هسته A53 قدرتمند تر نشان داد.

 

                                                  (GeekBench 4.1 (single-coreblank     

                                                   هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

این هسته عملکرد بالایی داشته و در تمام آزمون های چند هسته ای ما شرکت داده شده و پردزانده Exynos 7904 در نمودار ارزیابی ما رتبه پایین داشته است. اما این امتیاز کم هنوز در کلاس خود نسبتا خوب است.

 

 

 

                                                 ( GeekBench 4.1 (multi-core

blank               

                                                هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

عملکرد پردازنده دو هسته ای Mali-G71 دور از حد ایده ال است. رتبه این پردازنده در پایین قرار نگرفته است اما مطابق آنچه که ما از پرازنده روی A50 انتظار داشتیم نیست. خبر خوب در باره این پردازنده این است که در اجرای بازی ها عالی عمل می کند اما امتیاز و معیارهای آن قابل انتظار نیست.

                                              (GFX 3.1 Manhattan (onscreen

blank             

                                             هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

                                             (  GFX 3.1 Car scene (onscreen

blank           

                                               هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

                                                 3DMark SSE 3.1 Unlimited

blank           

                                                          هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

                                                                       AnTuTu 7

blank           

                                         هر چه عدد بالاتر باشد بهتر است

بدیهی است، این چیپ ست Exyons عملکرد چشمگیری نداشته است اما کارش را هم به خوبی انجام داده است. و دو واقع، برای انجام کارهای ناچیز اندروید و بازی های موقتی خوب عمل می کند. مطمئنا، این گوشی نسبت به امکاناتی که دارد از قیمت مناسبی برخوردار است و شما برای پولی که بابت این گوشی پرداخت می کنید ناراحت نیستید.

 

مطالب مرتبط